Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور خارجه عربستان سعودي روز پنج‌شنبه در مصاحبه اي تکبر آميز و ضد ايراني با شبکه اي آمريکايي، به بيان روياهاي کودکانه خود عليه ملت ايران، برجام، حزب الله، اقدامات تلافي جويانه ارتش يمن در هدف قرار دادن رياض، اعتراف ضمني به قرارداشتن در صف رژيم صهيونيستي و ... پرداخت.
سعودي
عادل الجبير، ديروز (پنج‌شنب) در گفتگويي با هيدلي گمبل، خبرنگار شبکه آمريکايي «سي‌ان‌بي‌سي» از مواضع تکبر آميز خود عليه ايران و منطقه سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در اين مصاحبه، مطابق معمول ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد که پس از نقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) "سرکش شده" و ادعا کرد، تا زماني که مانند يک کشور عادي به قوانين و حاکميت ملت‌ها، اصل حسن همجواري و نيز اصل عدم مداخله در امور کشورهاي ديگر احترام نگذارد، کسي نخواهد توانست با ايران همکاري کند.
الجبير همچنين نسخه اي براي مردم ايران پيچيده و گفته است که "ايراني‌ها بايد تصميم بگيرند که آيا انقلاب را برمي‌گزينند يا دولت-ملت را. تا اينجاي کار، تصميم آنها به حفظ يک انقلاب سرکش توسعه طلب بوده است که اين قابل قبول نيست."
وزير خارجه عربستان سعودي در پاسخ به اين سوال که عربستان و رژيم صهيونيستي در برابر حزب‌الله با هم متحد خواهند شد؟ بدون واکنش منفي به اين سوال، ايران را کشوري قانون گريز و حامي شماره يک تروريسم ناميد.
وي در حالي ادعا کرد که ايران به تروريست ها پناه مي دهد و در همان جبهه اي است که القاعده و اسامه بن لادن بوده اند، که خاستگاه افراطي گري، تروريسم و القاعده، عربستان سعودي است و گزارش نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا در مورد حملات يازده سپتامبر از حمايت مقامات سعودي از القاعده و بن لادن در اين حمله حکايت دارد. از سوي ديگر حمايت هاي آشکار و پنهان سعودي ها از گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه و فجايع کم نظير و جنايات ضد بشري اين گروه بر کسي پوشيده نيست.
وزير خارجه عربستان در ادامه اتهام زني هاي بي اساس خود به ايران سنگ تمام گذاشته و گفته است، "ايران سلاح به بحرين قاچاق مي کند، شماري از ديپلمات‌هاي جهان از جمله ديپلمات‌هاي سعودي را به قتل رسانده است. ايران همچنين تعدادي حملات تروريستي را در اروپا و آمريکاي جنوبي و نيز در خاور ميانه سازماندهي کرده است. بنابراين حکومت ايران حکومتي قانون‌گريز است."
صحبت از قانون گريزي ايران، از سوي وزير خارجه کشوري مطرح مي شود که اصولا فاقد قانون اساسي و ساز وکار نهادهاي دموکراتيک بوده و به صورت استبداد فردي و حکم و فرمان پادشاهي اداره مي شود.
الجبير در باره پاسخ موشکي انصارالله يمن در برابر بمباران بي امان مردم اين کشور از سوي جنگنده هاي سعودي، ضمن پاسخ منفي به سوال خبرنگار شبکه آمريکايي سي‌ان‌بي‌سي در باره امکان رويارويي مستقيم با ايران، مدعي شده است، "اين موشک ساخت ايران بود، شبيه همان موشکي بود که در 22 ژوئيه به شهر ينبع شليک شد. يک موشک حمل کننده با برد 900 کيلومتر که قطعات آن به يمن قاچاق شده است. به گمان ما در آنجا به دست کارشناسان سپاه و حزب الله مونتاژ و به سمت شهر ما پرتاب شده است. موشکي هم که به رياض رسيد از همان نوع بود و ما ايران را مسئول آن مي‌دانيم. و به نظر ما اين مي‌تواند يک کنش جنگي محسوب شود."
برجام توافقي ضعيف بود/ ايران بايد تحريم شود
وزير خارجه عربستان سعودي در باره برجام و مخالفت ترامپ با توافق هسته اي نيز گفته است، "برجام توافق ضعيفي بود. بر اساس آن، 12 سال بعد از امضا قرارداد، محدوديت شمار سانتريفيوژهايي که ايران مي‌تواند داشته باشد، برداشته مي‌شود. ايراني‌ها قاعدتا‌ مي‌توانند 50 تا 100 هزار سانتريفيوژ داشته باشند. آنها مي‌توانند به حدي سوخت غني شده توليد کنند که براي ساخت بمب در عرض چند هفته کافي باشد و اين بسيار بسيار خطرناک است. بندهاي ديگري از اين توافق که بايد محدوديت بيشتري بر آن گذاشته شود شامل بخش‌هاي مربوط به بازرسي شامل سايت‌هاي اعلام نشده و نيز سايت‌هاي نظامي است. ما از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انتظار داريم که در اين زمينه سخت‌گيرانه‌تر عمل کند."
وي همچنين ادعا کرده که برنامه موشکي ايران ناقض قطعنامه‌هاي بين‌المللي است و از انتظار کشورش براي تحريم ايران به خاطر آنچه که از آن به حمايت از تروريسم و نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل در مورد موشک‌هاي بالستيک ياد کرده، سخن گفته است.
اتهام به حزب الله در خصوص استعفاي حريري
الجبير در باره لبنان و استعفاي عجيب سعد حريري نخست وزير لبنان که در سفر به عربستان اعلام شد، نيز گفته است، «اوضاع در لبنان مساعد نيست و اين از نتايج اقدامات حزب‌الله است که از سوي ايران حمايت مي‌شود. حزب‌الله در برابر هر ابتکار عملي که نخست وزير حريري مي‌خواست به خرج دهد، مانع‌تراشي کرد. حزب‌الله مسئول قاچاق اسلحه به بحرين نيز بوده و در اقدامات مجرمانه همچون معامله مواد مخدر و پولشويي نيز دست داشته است.»
وي با خود داري از اعلام رويارويي مستقيم با حزب الله در واکنش به سوال خبرنگار شبکه آمريکايي خاطرنشان کرد،«ما به گزينه‌هاي مختلف فکر مي‌کنيم. و با دوستان و هم‌پيمانان خودمان در جهان مشورت مي‌کنيم تا ببينيم با حزب‌الله چه برخوردي بايد بکنيم.»
الجبير در باره بازداشت هاي صورت گرفته در عربستان تحت عنوان مبارزه با فساد نيز اين اقدام را منجر به اعتماد سرمايه گذاران خارجي و نه فرار سرمايه از کشورش دانسته و گفته است،" [اين رويکر] نشانگر آن است که ما سياست عدم تساهل در برابر فساد را در پيش گرفتيم. در خلال دو سال تحقيق متوجه شديم که بخش قابل توجهي از بودجه ما به سرقت رفته و چنين وضعيتي نمي‌توانست ادامه يابد."
در حالي وزير خارجه عربستان با افتخار از مبارزه با فساد سخن مي گويد که مطابق گزارش هاي متعدد نشريه هاي معتبر بين المللي، ريخت و پاش هاي شاه سعودي در سفرهاي خارجي و ولخرجي هاي وليعهد اين کشور ثابت مي کند که حاکمان کنوني رياض نيز افراد پاکدستي نيستند که بخواهند داعيه مبارزه با فساد داشته باشند به همين دليل گمانه زني ها در خصوص علت دستگيري گسترده شاهزادگان، مسوولان و بازرگانان درعربستان، بستن دهان مخالفان و قبضه بيش از پيش قدرت و تغيير سلسله پادشاهي از خاندان سعودي به خاندان سلمان است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند