Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به استعفای نخست‌وزیر لبنان در عربستان و نقش حکام سعودی در این قضیه، اظهار داشت: رژیم حاکم در عربستان رژیم خاندانی و قبیله‌ای است و رفتارشان در عربستان رفتارهای قیم‌مآبانه و پدرسالارانه است و طی دهه‌های گذشته مشهود بود که هیچ توجهی به حقوق مردم عربستان ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حاکمان عربستان در جهان اسلام  و کشورهای عربی تصور می‌کنند همانطور که به شکل مطلق در کشور خودشان دخالت دارند در دیگر کشورها هم می‌توانند دخالت کنند و برخی از این کشورها را کشورهایی می‌دانند که باید کاملاً تحت سلطه و سیطره‌شان باشد و رفتارشان در قبال آن کشورها نیز قیم‌مأبانه است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: یکی از این کشورها، کشور لبنان است که آل‌سعود در دوره‌هایی دخالت‌هایی در امور آن داشته و رفتاری که امروزه رژیم آل‌سعود در لبنان دارد ریشه‌هایش در چنین تفکری است.

جوانی گفت: در حالی که این دخالت آشکار در امور یک ملت است و امروزه ملت لبنان به شدت از این رفتار عربستان نگران و ناراحت است و برخی از نخبگان لبنانی این رفتار عربستان را نوعی تحقیر ملت لبنان قلمداد می‌کنند که نخست‌وزیر کشورشان به عربستان فرا خوانده شود و تحت فشار وادار به استعفا شود.

وی ادامه داد: تمام ملت لبنان و جریانات سیاسی و نخبگان اتفاق‌نظر دارند که سعدحریری در داخل عربستان از روی اختیار و با اراده خود استعفا نداده است و تحت فشار حکام سعودی اقدام به این کار کرده است و از طرفی چون بعد از آن در ارتباطات و تماس‌های خود آزادانه عمل نکرده است امروز لبنانی‌ها بر این اعتقادند که عربستان سعد حریری را بازداشت کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: خصوصاً با مطالبات بعدی که عربستانی‌ها مطرح کردند که چه کسی جایگزین حریری شود و یا اینکه مردم لبنان بایستی علیه حزب‌الله دست به حرکت‌های اعتراضی بزنند و یا تهدید به اینکه اگر این کار را انجام ندهند باید منتظر عواقب آن باشند و همین‌طور بحث اقدام نظامی علیه لبنان همه نشا‌ن‌دهنده این است که رژیم آل‌سعود با تنگناهای استراتژیکی مواجه شده و به رفتارهای غیرمعقول دست می‌زنند.

جوانی تصریح کرد: خسارات این رفتار در آینده برای حکام آل‌سعود آشکارتر خواهد شد. به خصوص اینکه این رفتارها با بازداشت‌های گسترده شاهزادگان، وزرا و مسئولین سابق عربستان همراه شده و در واقع با جنگ شاهزاده‌ها در عربستان مواجه هستیم. 

وی اظهار داشت: رفتار هوشمندانه‌ای که ملت و نخبگان سیاسی لبنان در این قضیه از خود نشان دادند به گونه‌ای است که توطئه‌ای که حکام آل‌سعود آن را طراحی کرده‌اند به راحتی خنثی خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی، گفت: سناریویی که آل‌سعود طراحی کرده‌اند و بازداشت و استعفای حریری بخشی از آن است نشان‌دهنده اشتباه بزرگ عربستانی‌ها است و قطعاً به آنچه که مدنظرشان است در لبنان دست پیدا نمی‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۶۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از گردنبند مروارید در جاده ابریشم شکوفا کنیم؛ روابط تجاری ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجم اردیبهشت، پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

 سید محمدعلی رئیس الساداتی، کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت:سابقا رابطه تجاری بین ایران و سریلانکا در حوزه فروش نفت برقرار بود. پالایشگاه‌هایی در سریلانکا وجود داشت که خوراک آن‌ها نفت ایران بود و همانطور که مستحضر هستید اساساً پالایشگاه‌ها، ماشین آلات، دستگاه‌ها و سازمان تقطیر در پالایشگاه‌ها بر اساس ماده اولیه (نفت) شکل می‌گیرد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر از فروش نفت خام به سریلانکا غفلت شد؛ کم کم عربستان در این حوزه جایگزین ایران شد. اما با توجه به مشکلاتی که اسلام‌گرایی افراطی و وهابیت در سریلانکا به وجود آورد رفته رفته چهره عربستان در سریلانکا مخدوش شد.

 اما موضع گیری‌های ایران در برابر اسلام افراطی همچنین حمایت از حکومت مرکزی سریلانکا در برابر گروه بودایی افراطی ببر‌های تامیل در داخل سریلانکا، باعث شد روابط خوبی در دوره‌های قبلی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت سریلانکا شکل بگیرد.

 علاوه بر این اگر ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از پازل گردنبند مروارید و بخشی از پازل جاده ابریشم شکوفا کنیم، قطعاً روابط اقتصادی ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • ‌دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در فارس برگزار می‌شود
  • سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا؛ نیم تیم کمتر از عربستان!
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور