Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@03:35:53 GMT

در اردوگاه سعودی‌ها چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۲۲۸۳

در اردوگاه سعودی‌ها چه می‌گذرد؟

سیر اتفاقات غیر طبیعی حلقه قدرت در عربستان سعودی از تاریخ 30 اکتبر مصادف (از هشتم آبان تا امروز) به یکی از مباحث اصلی رسانه‌های مختلف جهان مبدل شده و فکر تحلیل گران برجسته دنیا را متوجه خود کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام جغتای، سیر اتفاقات غیر طبیعی حلقه قدرت در عربستان سعودی از تاریخ 30 اکتبر مصادف (از هشتم آبان تا امروز) به یکی از مباحث اصلی رسانه‌های مختلف جهان مبدل شده و فکر تحلیل گران برجسته دنیا را متوجه خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از نظر اکثر تحلیلگران و صاحبنظران عرصه سیاست و رسانه، آنچه که در بین خاندان سعودی در حال رخداد می باشد، جنگ قدرتی است که در راستای تحکیم پایه های قدرت و نفوذ محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه کنونی، صورت می گیرد و دیگر تحلیل ها در این رابطه به حاشیه رفته و نادرست به نطر می رسند.

 

محمد بن سلمان هدف از دستگیری های گسترده افراد نزدیک به حلقه قدرت در این کشور را در راستای مبارزه با فساد شاهزاده و اصلاحات در عربستان سعودی عنوان کرده است و برای سرپوش گذاشتن به آنچه که در حال وقوع است، سه سناریو را طراحی کرده است، که هر کردام در ابعاد خود می تواند دارای دستاوردهایی در راستای اهداف این خاندان در داخل و خارج از عربستان باشد که در ادامه به اختصار درباره آنها توضح داده می شود.

 

استعفای ساختگی و ناگهانی سعد الحریر 

 

قرائت استعفانامه سعد الحریری در مورخ چهارم نوامبر در حالی در صدر رسانه های داخلی و خارجی این کشور قرار میگیرد که قرار بود وی در تاریخ ششم نوامبر به عربستان سفر کند، اما دو روز قبل تر در برابر تلوزیون عربستان سعودی حاضر شده و بیانیه ای دیکته شده و کاملا متفاوت از لحن سیاسی و سابق خودش را قرائت می کند.

 

صاحبنظران در رابطه با دیکته شدن آنچه که حریری به عنوان استعفا نامه بیان کرد، اتفاق نظر دارند؛ چرا که اخبار بعدی رسانه ها در این رابطه گویای بازداشت خانگی نخست وزیر مستعفی لبنان می باشد و بر تحت فشار بودن سعد الحریری برای قرائت استعفانامه صحه می گذارد.

 

عدم پیشرفت اوضاع داخلی لبنان در یک سال و نیم اخیر بر مبنای خواسته های سعودی ها به عنوان یکی از علل اصلی فراخواندن سعد الحریری و بازداشت خانگی و استعفای او عنوان شده است؛ چراکه وی عملا یک شهروند سعودی بوده و از اهرم های اصلی نفوذ سعودی ها در لبنان محسوب می شد، بنابراین باید حذف شده و از جایگزینی مناسب برای او استفاده می شد، موضوعی که پای برادر وی یعنی بهاء الحریری را به رسانه ها باز کرد.

 

به هم ریختن اوضاع داخلی لبنان و بهره برداری ضد ایرانی از خطابه سعدالحریری می تواند از اهداف فرعی پیش بینی شده در سناریوی اول یعنی استعفای تحمیلی وی تعریف شود که تا این ساعت با هوشمندی حزب الله و اکثر مسئولان رده بالای لبنان کار به جایی نبرده است.

 

دستگیری گسترده شاهزاده ها

 

سناریوی دیگری که بن سلمان با اسم رمز مبارزه با مفاسد آن را کلید زد و ظاهرا جای پای خود را در حلقه قدرت خاندان سعودی محکم کرد اما این رفتار او در آینده ای نه چندان دور این کشور را وارد بحرانی ویرانگر نموده و افکار عمومی این کشور که اکنون از خسارات ناشی از جنگ فرسایشی یمن و حذف بسیاری از یارانه های عمومی رنج می برد را متوجه جنگ قدرت سعودی ها نموده و نسبت به آن بی تفاوت نخواهند ماند.

 

جوسازی علیه ایران

 

بن سلمان در بحبوحه بحران بوجود آمده در داخل عربستان، برای تمرکز زدایی افکار عمومی کشور از آنچه که در حال وقوع است، ایران را تهدید به جنگ میکند و تلاش دارد تا بر اتفاقات در حال وقوع سرپوش بگذارد، در حالی که این کشور و سایر اعضای ائتلاف با وجود باران بمب و موشکی از زمین و هوا، نتوانسته اند مقاومت، حوثی ها و انصارالله یمن را حتی تضعیف کنند چه برسد به این که از بین ببرند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای گسترش جنگ غزه گفت که تنها رژیم صهیونیستی مخالف توقف این جنگ است.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت: به همراه شرکایمان برای توقف جنگ غزه و تقویت راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اسرائیل تنها طرف بین‌المللی است که مخالف توقف جنگ در غزه است. تداوم راه‌حل نظامی تنها به سود تندروها است.

طبق گزارش الجزیره، بن فرحان افزود: گسترش جنگ کنونی پیامدهای فاجعه‌بار برای فلسطین و تمام کشورهای منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه عربستان امروز در جریان دیدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت