Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي با اشاره به طرح نجات آثار تاريخي حوزه سد چندير جرگلان گفت: براثر اجراي اين طرح بقاياي يک زيارتگاه مربوط به دوره قاجاريه کشف شد.

علي اکبر وحدتي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارکرد: در اين کاوش ها هم چنين يک زيارتگاه در نزديک روستاي يکه سعود کشف که اين زيارتگاه يک سردابه و يک پلان هشت ضلعي دارد و با مصالح سنگي ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: علاوه بر اين موارد محوطه اي به نام گورستان `اسمي` هم در نزديک روستاي يکه سعود کشف شد که بقايايي از معماري دوره سنگي است که در ارتفاعات حاشيه دره قرار گرفته و شايد حالات تدافعي و نظامي داشته باشد.
وحدتي اضافه کرد: شناخت اوليه از آثار تاريخي که در محدوده سد قرار داشتند انجام شده و بايد در 6 محوطه ديگر هم کاوش هاي باستان شناسي انجام شود که براي آغاز اجراي کار آنها بايد پژوهشکده باستان شناسي مجوز صادر کند.
وي با ذکر اينکه عمليات آبگيري در سد چندير تهديدي براي آثار تاريخي در اين منطقه نيست گفت: تفاهم نامه اي بين پژوهشکده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور و وزارت نيرو منعقد شده که در هر نقطه اي از کشور اگر سدهايي وجود دارند که احداث آنها سبب به زير آب رفتن آثار تاريخي و يا در معرض خطر افتادن اين آثار مي شود قبل از آبگيري در آن سد، ابتدا مطالعات توسط اين نهاد انجام و سپس اقدامات اجرايي و عمراني اجرا خواهد شد.
وحدتي خاطرنشان کرد: کاوش هاي باستان شناسي در طرح نجات بخشي آثار تاريخي حوزه سد چندير جرگلان شهرستان مرزي راز وجرگلان خراسان شمالي از دهم شهريورماه شروع شد و نيمه مهر ماه به پايان رسيد.
شهرستان70 هزار نفري مرزي راز و جرگلان در 120 کيلومتري شمال غرب بجنورد واقع شده سد چندير روستاي يکه سعود اين شهرستان هم اکنون آماده آبگيري براي تامين آب مورد نياز کشاورزي و نيز آب آشاميدني است.
تاکنون براي اجراي اين سد 800 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است و در سال جاري نيز 300 ميليارد ريال هزينه مي شود.
اين سد از نوع خاکي با هسته رسي است که حجم آن 12.25 ميليون مترمکعب است که زمين هاي کشاورزي پايين دست سد به وسعت 560 هکتار از آن بهره مند مي شوند.
568 اثر تاريخي در خراسان شمالي به ثبت ملي رسيده است.
اخبار خراسان شمالي را در کانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني ???? @IRNABOJNURD پيگيري کنيد.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سيدحسين قدسي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صاحب سینما می‌شود

تقی صادقی گفت: تجهیزات سینمای راز و جرگلان با همکاری و مساعدت مؤسسه سینما شهر با یک میلیارد تومان اعتبار خریداری و در ماه جاری در کانون فرهنگی و هنری شهید رجایی راز و جرگلان نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: با نصب این تجهیزات مردم راز و جرگلان بعد از ۲۰ سال از شهرستان شدن از نعمت سینما برخوردار خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: ظرفیت سالن برای تماشای فیلم ۱۲۰ نفر است و با راه‌اندازی این سینما، خراسان شمالی صاحب هفت سینما در بخش دولتی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل