Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@16:12:12 GMT

آغاز توزیع شیر مدارس از ابتدای آذرماه

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۲۷۲۷

آغاز توزیع شیر مدارس از ابتدای آذرماه

اجتماع > آموزش - معصومه حیدری‌پارسا:
وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز توزیع شیر مدارس در اول آذرماه خبر داد.

 اماكارشناس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اظهار بي‌اطلاعي از اين موضوع به همشهري گفت: اگرچه طرح توزيع شير مدارس با ارائه ٧٠ نوبت شير در طول سال تحصيلي گذشته بسته شد و در بعضي از نقاط به بيش از اين تعداد هم رسيد اما در سال‌جاري افت پيدا كرده و به‌طور منظم توزيع نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظيم بازار در اين‌باره گفت: با توجه به آغاز توزيع شير مدارس از اول آذرماه، پيگيري‌هاي لازم از طريق سازمان برنامه و بودجه براي انعقاد قراردادهاي خريد شير سال ۹۶ و تسويه‌حساب قراردادهاي سال گذشته انجام شد.

توزيع رايگان شير در مدارس براي نخستين بار به‌طور آزمايشي در سال 79به دلايلي ازجمله خرابي دندان، كوتاهي قد دانش‌آموزان و كمبود ويتامين دي با همكاري شركت‌هاي لبني در كشور آغاز و با پوشش 420هزار دانش‌آموز اجرا شد و همزمان با اجراي رسمي طرح در سال 80، يك‌ميليون و 200هزار دانش‌آموز شير رايگان دريافت كردند؛ اتفاقي كه در سال‌هاي گذشته هم با فرازوفرودهايي اجرايي شده است. اما از ابتداي سال 96خبري از توزيع رايگان شير در مدارس نبوده و به گفته مسئولان در وزارت بهداشت امسال به‌دليل عدم‌اعتبار اين طرح با تأخير به انجام رسيده است.

دكتر فروزان صالحي، كارشناس اداره بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت درباره وضعيت سرانه مصرف شير به همشهري گفت: سرانه مصرف شير و لبنيات در سبد غذايي خانوار ايراني ١٩٠ گرم در روز است كه با ميزان آن در سبد مطلوب غذايي خانوار ايراني كه ٢٥٠ گرم در روز است، ٦٠گرم اختلاف دارد؛ يعني هر خانوار ايراني ٦٠گرم كمتر از ميزان استاندارد شير و لبنيات دريافت مي‌كند. همچنين در بين گروه شير و لبنيات كمترين ميزان مصرف مربوط به شير است به‌عبارتي سبد غذايي خانوار ايراني از نظر مصرف شير سبد غذايي بسيار فقيري است به همين دليل برنامه شير مدارس طراحي شد كه كودكان ايراني با فرهنگ مصرف شير آشنا شوند. اين برنامه با ارائه ٧٠ نوبت شير در طول سال تحصيلي بسته شد كه اين آمار در سال گذشته حتي در بعضي از نقاط به بيش از ٧٠ نوبت هم رسيد.

شير گرفتار بحث مناقصه و قيمت

دكتر زهرا عبداللهي، مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اينكه متوسط مصرف شير در كشور حدود 70-60كيلوگرم در سال است، گفت: براساس توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني مصرف شير بايد 165كيلوگرم در سال باشد و البته در كشورهاي توسعه يافته مصرف شير تا 300كيلو در سال هم مي‌رسد. وي همچنين در ابتداي آبان‌ماه درباره توزيع شير در مدارس كه روند ثابتي نداشته، گفت: شير در مدارس گرفتار بحث مناقصه و قيمت بود؛ يعني كميته شير مدارس با كارخانه‌اي كه كمترين قيمت را اعلام مي‌كرد قرارداد مي‌بست و همين موضوع سبب مي‌شد كه شير بدمزه و بي‌كيفيت تحويل شود و طعمي نداشته باشد.

البته سال گذشته از كميته ملي شير مدرسه (وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، دامپزشكي و سازمان‌ دانش‌آموزي اعضاي كميته‌ ملي شير مدرسه هستند) مصوبه گرفتيم تا شير را از حالت مناقصه دربياورند؛يعني شير را از هر جايي كه با قيمت پايين‌تري عرضه مي‌كنند، تهيه نكنند. عبداللهي افزود: براي بچه‌هاي مدرسه برنامه شير مدرسه را شروع كرديم چون مي‌خواستيم فرهنگ مصرف شير جا بيفتد و بچه‌ها عادت كنند. در دبستان در مدرسه به آنها شير داده شود كه شير خوردن براي آنها عادت شود و ضمنا به‌عنوان يك غذاي كامل، بخشي از انرژي و پروتئين و بعضي از ريز مغذي‌ها مثل كلسيم و فسفر براي بچه‌ها را فراهم ‌كند.

دكتر جمالي، متخصص تغذيه هم در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: متأسفانه سرانه مصرف شير در كشور ما نگران‌كننده است و درصورت عدم‌اصلاح مصرف شير در آينده با افزايش پوكي استخوان و رقم بالايي از بيماري‌هاي مربوط به دهان و دندان، پوست و مو و اختلالاتي در رشد كودكان و نوجوانان مواجه خواهيم بود و اين طرح مي‌تواند كاهش سوءتغذيه، افزايش سلامت جسم و روان، افزايش توان فيزيكي و فكري دانش‌آموزان و كاهش هزينه‌هاي درمان و اصلاح الگوي مصرف و عادت دانش‌آموزان به مصرف بيشتر لبنيات و فرآورده‌هاي شير را ايجاد كند.

بلاتكليفي توزيع شير مدارس در سال 96به كجا رسيد؟

رضا باكري، دبير انجمن صنايع لبني نيز در 6آبان‌ماه به خبرگزاري صدا وسيما گفته است:200ميليارد تومان در بودجه‌ سال 96براي شير رايگان مدارس اعتبار تخصيص داده شده، وليكن چون تا حالا نسبت به پرداخت آن اقدام نشده نتيجتاً توليد وتوزيع آن شروع نشده است. بدهي سال گذشته هم حدودا به مبلغ 8/ 177ميليارد تومان فعلا تخصيص اعتبار نشده و نتيجتاً هم‌اكنون طرح معوق است و انجام نشده و درسال 96توزيع شير صورت نگرفته است.

سازمان برنامه و بودجه در حال تأمين اعتبار است كه اميدواريم بحث تخصيص اعتبار انجام بگيرد و طرح در آبان‌ماه شروع شود چون بودجه تخصيص داده شده200ميليارد تومان است 90نوبت را پوشش نمي‌دهد و احتمالا همان 20نوبت را پوشش مي‌دهد و ترجيحا مناطق محروم در اولويت خواهند بود چون آموزش و پرورش در واقع مسئول اجراي طرح است؛ بنابراين به‌طور قطع تصور مي‌كنم كه آنها مناطق محروم را در اولويت قرار خواهند داد. فعلا تا به امروز مجري طرح شير مدارس وزارت آموزش و پرورش بوده، بنابر اين همه برنامه‌ريزي‌ها را وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد داد.

در همین زمینه: شیر به مدرسه آمد؛ اما محدود شیر برای رفتن به مدرسه پول ندارد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد

صابر جباری فاروجی از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت در حکمی، دکتر صابر جباری فاروجی را به‌ عنوان «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب کرد.

متن حکم معاون بهداشت به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جباری

با سلام

با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیمات یکپارچه در حوزه تعیین سیاست‌ها، تکالیف و خط مشی‌ها برای دانش آموزان و ایجاد و تداوم هم‌افزایی مراکز/ دفاتر مرتبط معاونت بهداشت در تعامل با حوزه‌­های درون بخشی و برون بخشی به ویژه وزارت آموزش و پرورش و با هدف سامان بخشی به فعالیت‌های مطلوب سلامت کودکان، نونهالان و نوجوانان در مدارس، نظر به تعهد و تجربه جنابعالی، بدین وسیله به موجب این ابلاغ  جنابعالی به سمت "دبیر کارگروه سلامت مدارس"  منصوب می‌­شوید.

اجرای نهضت ملی سواد سلامت‌آموزی در مدارس 10 استان کشور

امید است با یاری خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی­‌عصر(عج) در اجرای مأموریت­‌های این کارگروه و در راستای حفظ و ارتقای سلامت دانش‌­آموزان موفق و منصور باشید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه