Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواسط فصل پاییز که از راه می‌رسد، برداشت چغندرقند آغاز می‌شود و برخی از چغندرکاران برای تحویل محصول به کارخانه قند با مشکل مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از  آوای سیدجمال؛ شهرستان اسدآباد با 64 هزار و 439 هکتار اراضی کشاورزی، امسال تعهد سطح زیر کشت محصول چغندر قند را به میزان یک هزار و 400 هکتار داشت که علی رغم بحرانی بودن آب این میزان به دو هزار و 200 هکتار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اواسط فصل پاییز که از راه می‌رسد، کار و تلاش چغندرکاران برای برداشت محصول اوج می‌گیرد و آنان برای تحویل محصول خود به کارخانه قند از هم سبقت می‌گیرند.

این سبقت گرفتن از هم برای تحویل محصول چغندرقند به کارخانه همانا و دغدغه برای تحویل به موقع و نماندن محصولشان بر روی زمین همانا؛ چرا که برخی چغندر کاران با برنامه‌ریزی و مدیریت در کاشت، داشت و برداشت به موقع با همکاری جهاد کشاورزی توانستند با کارخانه قند همدان عقد قرارداد کنند و مشکلی برای تحویل آن به کارخانه نداشته باشند.

 اما برخی دیگر از چغندرکاران که یا بدون برنامه ریزی و هماهنگی سطح زیر کشت را افزایش داده و یا برکت در اراضی آنها افتاده بود، تولید محصول چغدر داشتند و به علت عدم هماهنگی‌ها، برای تحویل با کارخانه قند همدان به مشکل برخورد کردند.

در این زمینه چغندرکاری که برای حل مشکلش به فرماندار آمده بود، هم صحبت شدیم و او از دغدغه اش برای فروش محصولش می‌گفت: سطح زیر کشت محصول چغندرقند به میزان 5 هکتاری دارم که برای تحویل به کارخانه با مشکل مواجه هستم.

*چه کنم زمینم محصول بیشتری عمل آورده

فرحی می‌گفت که به هر مسئولی مراجعه می‌کنیم، جوابی برای آن ندارند و می‌گویند که چغندر نمی‌کاشتید! سؤالمان این است که پس چه بکاریم و چه بخوریم؟

او که دغدغه دیروزش برای کاشت محصول و دغدغه امروزش برداشت و تحویل آن به کارخانه بود، می‌گفت : می‌خواهیم که محصولمان را به کارخانه های استانهای دیگر بفرستیم اما یا ماشین نیست یا اگر هست هزینه اضافی می‌گیرند که البته رانندگان هم حق دارند می‌گویند چند روز تا خالی شدن بار خواب است.

چغندرکار دیگری که زانوی غم بغل کرده بود و کارخانه قند علی رغم عقد قرار داد اما محصول تولیدی او را تحویل نمی‌گرفت چرا که افزایش زمین او سه برابر تولید محصول داشته است.

*کارخانه قند همدان با چغندرکاران اسدآبادی مانند بیگانگان رفتار می‌کند

فروتن در این زمینه می‌گفت که بنده در گذشته 10 هکتار کشت چغندرقند داشتم و امسال این میزان به 3 هکتار رسیده و برای تحویل 50 تن چغندر با کارخانه قند قرار داد بسته ام اما امروز گناهم این شده که زمین کشاورزیم بار بیشتری عمل آورده و به میزان 120 تن رسیده است و کارخانه آن را تحویل نمی‌گیرد.

او می‌گفت:  امروز فرزندم که لیسانس گرفته و بیکار هم هست، به چغندرکاری تشویقش می‌کنیم اما گویا کار اشتباهی است چرا که روز به روز این کار هم اشباع میشود و میگویند نکارید؟ پس ما کشاروزان چکار کنیم؟

این چغندرکار گفت: دست به کشت هر محصولی از جمله گندم، چغندر، سیب زمینی و یا آفتابگردان  می‌زنیم اما می‌گویند نکارید یا آب نیست یا با مشکل زمان کاشت مواجه ایم و...

*با زحمت چغندر می‌کاریم و با التماس باید بفروشیم

چغندرکار دیگر که عصا به دست بود و سن و سال بیشتری از دیگر چغندرکاران داشت، می‌گفت: ما جد در جد پدرمان چغندرکار و کشاورز بوده اند و چغندرمان را به همدان تحویل می‌دادیم که امسال این کارخانه از ما چغندری قبول نمی‌کند و روی دستمان مانده است.

فرحی می‌گفت: امروز ما کشاورزان با همه مشکلاتی که در زمینه کاشت محصول چغندر برای تأمین کارگر و آب و غیره داشتیم، اما کشت کرده ایم و امروز  برای کارخانه قند همدان بیگانه شده ایم؛ کشاورزان اسدآباد خوشبخت نیستند و خوشبختی را به چشم نمی بینند و تنها زحمت کاشت محصول بر دوش آنان باقی می‌ماند.

او در بخشی ازسخنانش به تأکید رهبری مبنی بر حمایت تولید داخلی اشاره کرد و گفت: امروز رهبری داد می‌زنند که کشاورزان محصولات کشت کنند تا این کشور وابستگی نداشته باشد اما حالا که ما کشاورزان نه خوشبخت  در واقع بدبخت کشت کرده ایم کسی نیست به ما برسد.

*کجاست حمایت مسئولان از کشاورز که رهبری تأکید و سفارش می‌کند؟

او در بخشی ازسخنانش به تأکید رهبری مبنی بر حمایت تولید داخلی اشاره کرد و گفت: امروز رهبری داد می‌زنند که کشاورزان محصولات کشت کنند تا این کشور وابستگی نداشته باشد و از کشاورز حمایت کنید اما حالا که ما کشاورزان نه خوشبخت  در واقع بدبخت کشت کرده ایم کسی نیست به ما برسد.

 

*کرایه سنگین حمل چغندرقند، ما را از پای درآورده

وی به انعام و کرایه سنگین رانندگان برای حمل محصول به کارخانه اشاره کرد و گفت: مگر در میزان تولید برای کشاورز باقی می‌ماند که اینقدر باید متحمل سختی شود؟ این انصاف نیست که کشاورزان اینگونه زحمت بکشند و زمانی که می‌خواهند دست رنج خود را بگیرند باید التماس کنند تا آن را به اجبار تحویل بگیرند.

کشاورز دیگری هم که محصول چغندرقند خود را از زمین برداش و دپو کرده بود و کنار مانده بود، میگفت: کسی هست که به داد چغندرکاران برسد؛ روز به روز بر عیار محصولان کاسته می‌شود اما نمی‌توانم به کارخانه های دیگر هم ارسال کنیم چرا که می‌گویند اولویت با کشاورز بومی استان است.

*چغندرکاران صبور باشند

رئیس اداره جهاد کشاورز ی اسدآباد هم در این زمینه گفت: شهرستان اسدآباد تعهد 95 هزار تن را در سالجاری داشته است، اظهارکرد: کشت این محصول در سطح زیر کشت 1400 هکتار بوده است که به این میزان 800 هکتار دیگر اضافه شده است.

سقراط بیرنگ گفت: این افزایش کشت و میزان تولید بیشتر چغندرقند در خارج از برنامه ما را دچار مشکل کرده است که در تلاشیم با کارخانه های دیگر کشور این محصول را به فروش برسانیم.

*در حال رایزنی با کارخانه قند همدان برای قبول محصول تولیدی اضافی هستیم

وی گفت: مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تلاش است که با تعامل و صحبت‌هایی با مدیر کارخانه قند همدان محصول تولیدی اضافه را از چغندرکاران قبول کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورز ی اسدآباد از چغندرکاران خواست صبوری به خرج دهند تا این میزان تولید اضافی را نیز به کارخانه قند همدان تحویل دهند.

وی گفت:  تاکنون 62 درصد از محصول چغندرقند تحویل کارخانه های قند شده است که از این میزان 40 هزار تن تحویل کارخانه قند همدان، 20 هزار تن اصفهان و 32 هزار تن نیز به دیگر کارخانه‌ها تحویل شده است.

*افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت محصول چغندرقند در اسدآباد

فرماندار شهرستان اسدآباد در این زمینه گفت: شهرستان اسدآباد به لحاظ تولید محصول چغندرقند رتبه دوم استان را داراست که البته به لحاظ کیفیت رتبه برتر استان محسوب می‌شود.

 

حسین افشاری با اشاره به مشکل تعدادی از چغندرکاران، گفت: علی رغم اینکه به چغندرکاران توصیه کرده بودیم که به علت بحرانی بودن آب کمتر این محصول کشت شود، اما بیش از 40 درصد سطح زیر کشت افزایش پیداکرده است.

وی  افزود: البته با ارتقا کیفیت محصول و بارش نزولات آسمانی این تولیدات امسال افزایش یافته که در تلاش هستیم این مشکل را با همکاری کارخانه قند همدان و جهاد کشاورزی استان حل کنیم.

لازم به ذکر است که در این راستا نشستی با حضور مدیرکل جهاد کشاورزان استان در سالن اجتماعات فرمانداری اسدآباد تشکیل شد و مدیرکل استان قول مساعد برای حل مشکل این چغندرکاران با رایزنی با کارخانه قند همدان تا روز یکشنبه دادند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری تبریز از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خط سوم تولید کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، حبیبه هراتی ظهر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روزانه به صورت متوسط یک هزار تن زباله در شیفت‌های مختلف از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که این امر با همراهی و مشارکت شهروندان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به سرانه ۶۳۰ کیلوگرمی تولید زباله در تبریز افزود: در طرح جدید سازمان مدیریت پسماند، به صورت پایلوت در دو منطقه زعفرانیه و رشدیه، پسماند خانگی شبانه و از ساعت ۲۱ جمع‌آوری شده و در ادامه به سایر مناطق شهر تسری می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری تبریز با اشاره به خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست در سال گذشته خاطرنشان کرد: پس از خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست، تفکیک پسماند و تولیدات این کارخانه افزایش یافته است.

هراتی با اشاره به فعالیت دو خط ۲۵۰ تنی تولید کمپوست در این کارخانه، عنوان کرد: خط سوم تولید کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در سال جاری راه‌اندازی می‌شود که در مجموع ظرفیت تولید کمپوست در سازمان مدیریت پسماند به ۸۰۰ تن در روز می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه این سازمان در تولید RDF در سال جاری گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در سال جاری تولید ۴۰۰ تن RDF یا همان سوخت حاصل از زباله است که می‌توان به جای مازوت و گاز در صنایعی مانند سیمان صوفیان استفاده شود.

کد خبر 749382

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • طرح‌های اقتصادی در استان بوشهر حمایت می‌شوند
  • جهش تولید با مشارکت مردم باعث توسعه اشتغال می‌شود
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • نحوه ساخت لیفتراک در کارخانه + فیلم
  • آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد