Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@12:14:30 GMT

جراحی قلب کودکان محروم؛ از اندونزی تا جامائیکا

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۶۵۴۸

جراحی قلب کودکان محروم؛ از اندونزی تا جامائیکا

عمانی در اکتبر سال ۲۰۱۶ با نارسایی جدی قلبی مادرزادی متولد شد! پزشکان بیمارستان کودکان بوستامانت در جامائیکا که در سه روزگی موفق به تشخیص این عارضه شده بودند، برای درمان این نوزاد تلاش‌های خود را آغاز کردند.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، «عمانی» در اکتبر سال 2016 با نارسایی جدی قلبی مادرزادی متولد شد! پزشکان «بیمارستان کودکان بوستامانت» در جامائیکا که در سه روزگی موفق به تشخیص این عارضه شده بودند، برای درمان این نوزاد تلاش‌های خود را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو «عمانی» با بررسی‌های تیم تخصصی قلب برای درمان توسط بنیاد «Chain of Hope» به انگلستان اعزام شد و سپس با گذراندن پنج هفته اقامت برای درمان در این کشور، به زادگاهش بازگشت. او این روزها با سلامت، نخستین سالگرد تولدش را پشت سر گذاشته است. «عمانی» یکی از صدها کودکی است که توسط بنیاد نیکوکاری زنجیره امید درمان شده است.

* زنجیره امیدواران برای مداوای قلب‌های کوچک

بیش از 20 سال از تشکیل «بنیاد نیکوکاری زنجیره امید» (Chain of Hope) می‌گذرد. مجموعه‌ای که نخستین بار فعالیت خود را در کشور جامائیکا با شعار «مداوای قلب‌های کوچک» آغاز کرد. گرچه مقر این بنیاد در انگلستان قراردارد اما از سال 2015 این مجموعه با گسترش حوزه مأموریت خود، مرکزی را در کشور اردن برای درمان بیماران خردسال پناهنده عراقی، سوری و فلسطینی ایجاد کرده است، به این ترتیب هرسال بیش از 500 کودک مبتلا به ناهنجاری‌های قلبی و عروقی مادرزادی توسط این نهاد خیریه در کشورهای جنگ زده و فقیر جراحی و درمان می‌شوند. داوطلبان برای مشارکت در برنامه‌های انسان دوستانه می‌توانند علاوه بر همکاری برای اسکان خانواده بیماران با تأمین نیازهای مادی این گروه، عضوی از مجموعه زنجیره امید باشند؛ البته میزان هزینه‌های همیاری با تشکل یادشده از 10 پوند آغاز می‌شود که قراراست برای تسکین دردهای بعد از جراحی این اطفال صرف شود؛ همچنین بیشترین هزینه با پرداخت 500 پوند به هزینه سفر این اطفال برای درمان اختصاص پیدا می‌کند.

* هنوزهم بسیاری از اطفال در جهان امکان مداوا ندارند

طی روزهای گذشته شاهد برگزاری «کنگره بین المللی کاسپین» با موضوع بیماری‌های مادرزادی قلب اطفال بودیم که به میزبانی بیمارستان رضوی در مشهد انجام شد. یکی از میهمانان نام آشنای این کنگره پروفسور «شکیل قریشی» رئیس هیئت پزشکان «بنیاد زنجیره امید» (Chain of Hope) بود. این پزشک برجسته پاکستانی در حاشیه کنگره کاسپین و در گفت و گو با «قدس» با اشاره به نحوه خدمت رسانی در این بنیاد، گفت: بیش از 20 سال است که درقالب فعالیت‌های خیرخواهانه علاوه بر جراحی اطفال بیمار به آموزش پرستاران و پزشکان متخصص برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی وعروقی در کشورهای محروم و جنگ زده فعالیت دارم؛ همچنین از این طریق مراکز درمانی خیریه‌ای در مناطق مختلف جهان راه اندازی شده است، چراکه بسیاری از کشورها به لحاظ خدمات پزشکی بویژه در زمینه درمان بیماری‌های قلبی اطفال دچار محرومیت‌های جدی هستند که می‌توان به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و حتی کشورهایی در آسیا همانند اندونزی اشاره کرد.

* از اندونزی و کشمیر تا موزامبیک و اوگاندا

وی که تجربه مأموریت‌های خیریه پزشکی متعددی را پس از وقوع حوادثی همانند زلزله کشمیر و اندونزی دارد، اضافه کرد: همچنان خودم برای درمان بیماریهای مربوط به نقص مادرزادی قلب وعروق اطفال به کشورهای مختلف سفر و جراحی کرده‌ام، چنانکه طی دوران ایجاد این بنیاد بیشترین جراحی‌های قلب کودکان در کشورهای آفریقایی همانند موزامبیک و اتیوپی انجام شده که محروم‌ترین کشور که بیشترین میزان جراحی‌ها را به خود اختصاص داده کشور اوگانداست؛ از همین رو هر ساله چهار تا پنج بار برای مداوای این اطفال به این کشورهای آفریقایی سفر می‌کنم؛ همچنین مراکزی در این کشورها ایجاد شده که به طور مستقیم خدمات درمانی را در اختیار بیماران قرارمی دهد.

پروفسور قریشی با تأکید بر تربیت و تعامل با گروه‌های متعدد پرستاران و پزشکان توسط این بنیاد در سراسر جهان گفت: هنوز هیچ پزشک ایرانی در بنیاد ما فعالیت ندارد، چراکه مقر این مرکز خیریه‌ای در لندن قرار دارد. از این رو متخصصان علاقه‌مند به خدمات داوطلبانه باید ابتدا عضو این بنیاد شده و از طریق این مرکز به کشورهای محروم سفر ‌کنند.

* ریشه خدمات انسان‌دوستانه

این متخصص جراحی قلب کودکان که در سال 2004 از سوی دولت پاکستان موفق به دریافت جایزه «سیتارا ایمتیاز» از بالاترین جوایز انسان دوستانه این کشور شده، با اشاره به اینکه ریشه خدمات انسان دوستانه، انگیزه‌های شخصی است و نمی‌توان انتظار داشت همه افراد در این زمینه‌ها فعالیت کنند، ادامه داد: با همین انگیزه فردی در حوزه پزشکی این بنیاد، فعالیتم را آغاز کردم، چرا که من متولد پاکستان هستم و برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم؛ سپس توانستم در رشته قلب اطفال تخصص بگیرم. به این ترتیب بعد از بازگشت به پاکستان برای اولین بار مرکز درمانی بیماری‌های قلبی کودکان را در کشورم ایجاد کردم که طی فعالیت در همین مرکز به آموزش پزشکان و پرستاران نیز پرداختم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر ۷ سال، گذشته از سوی وزیر بهداشت، رسانه‌ای شد و در عین حال؛ اختلاف بر سر نحوه اجرای آن، باعث شد این موضوع در جلسات هیأت دولت مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

اجرای چنین طرح یا دستورالعملی در ابعاد کشوری، نیازمند بودجه و اعتبار لازم است و شاید همین موضوع، باعث تأخیر آن شده بود.

در عین حال، در روزهای اخیر، وزیر بهداشت در حیاط دولت به اجرایی شدن این دستورالعمل، جنبه رسمی بخشید و قرار شد در تمامی بیمارستان‌های دولتی، درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شود.

حالا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت؛ جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح کرده است.

وی با یادآوری اینکه تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری این کودکان رایگان بوده و بر عهده دولت است، گفت: در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

وی افزود: این اقدام گام بلندی برای حمایت از آینده سازان کشور و خانواده‌ها آنان است و چنانچه خانواده‌ای تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزندش را نداشته باشند وظیفه ما است که آنها را به طور رایگان درمان کنیم در واقع ۸۰ درصد خدمات پزشکی کشور در مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود و این خدمات هم برای کودکان زیر ۷ سال رایگان خواهد بود.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در ۷ سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیأت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود. این به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

کد خبر 6095299 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است