Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@19:31:36 GMT

فعالان عرصه دیجیتال خط نگه داران کشور هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۶۹۲۵

فعالان عرصه دیجیتال خط نگه داران کشور هستند

خبرگزاری شبستان: صالحی گفت: همه کسانی که دلمشغولی فرهنگ دارند نمی توانند از رخدادی که به تعبیر رهبر انقلاب اول بلا آخر است، بگذرند. رسانه های دیجیتال طلایه دار و خط نگه دار فرهنگ آینده جهان و کشور هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری شبستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 20 آبان در سخنانی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال گفت: رسانه های دیجیتال به عنوان اتفاقی تازه در زندگی امروز ماست که با دو نگاه می توان آن را دید و هر نگاه مواجهه ما با این اتفاق را متفاوت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه اول این است که رسانه های دیجیتال را در حد یک فناوری تازه اما موثر بدانیم و نگاه دوم اینکه رسانه های دیجیتال را در حد یک انقلاب اجتماعی شبیه یک انقلاب صنعتی ببینیم اما به نظر می رسد رسانه های دیجیتال از این دو نگاه و سطح بالاتر هستند و نمی توان آن را در قالب یک فناوری تازه یا انقلاب اجتماعی از قبیل انقلاب صنعتی شناخت.

 

وی افزود: رسانه های دیجیتال آغاز خلق انسان تازه و جهان تازه است و ما شاهد جهان جدید و انسان جدید هستیم، این نگاه و تاثیر می تواند خیلی از مواجهه های ما را تغییر دهد.  ما تنها با یک فناوری و انقلاب اجتماعی روبرو نیستیم و انسان تازه و جهان تازه در حال متولد شدن است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان رهبری درباره رسانه های دیجیتال گفت: بخشی از سخنان رهبری را قرائت می کنم که فرموده اند فضای مجازی دنیای رو به رشد و غیر قابل توقفی است و هرچه نگاه می کنی آخر ندارد. فضای مجازی فضایی اول بلا آخر است و هرچه پیش برویم ادامه دارد بنابراین با تکیه بر تعبیر رهبری می گویم فضای مجازی جهان تازه و انسانی تازه است که متولد شده. امروز در جهان و ایران شاهد مهاجرت فرهنگی هستیم که در سطح خرده فرهنگ ها و کلان فرهنگ ها نیست بلکه در سطح ابرفرهنگ ها و زیست بوم های فرهنگی است.

 

صالحی بیان کرد: زیست بوم فرهنگی و جهان بشری مدام در حال تغییر است و اگر ما چنین سهمی از رسانه های دیجیتال داریم زیست بوم فرهنگی نیز مدام در حال تغییر است و همه کسانی که با امروز و آینده انسان سروکار دارند نمی توانند منکر این ارتباط باشند.

 

وزیر ارشاد اظهار کرد: وقفتی از نشر دیجیتال صحبت می کنیم یعنی اگر تا دیروز انسان با یک کاغذ و کتابخانه سروکار داشت امروز در فضای نشر دیجیتال فرازمانی و فرامکانی قرار گرفته امروز فرهنگ مکتوب از تعلق زمان و مکان خارج شده است و در زیست بوم فرامکانی و فرازمانی قرار گرفته. همچنین وقتی از بازی های دیجیتال حرف می زنیم یعنی بازیگر و بازیساز مدام در حال کشف خود و جهان خود است. ما با کشف هر بازی ما جهان تازه ای را می سازیم و کشف می کنیم و وقتی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی حرف می زنیم به این معناست که در حال ایجاد هویت های جمعی و اجتماعی تازه و خلق فردیت ها و جمعیت های جدید هستیم.

 

صالحی با بیان اینکه در فضای استارت آپ ها و تلفن های همراه سبک زندگی روزمره جدیدی را تجربه می کنیم، گفت: استارت آپ ها و تلفن های همراه زندگی در بستر فضای مجازی را برایمان فراهم کرده اند. همچنین در حوزه دانش دیجیتال، فضای سایبری جهان تازه ای را برایمان خلق کرده است. اگر تا دیروز جهان انفسی داشتیم امروز جهان سایبری نیز داریم، جهانی که به آموختن و تولید دانش متناسب با این جهان احتیاج دارد.

 

وزیر ارشاد توضیح داد: تک تک سپهرها و آسمان‌های فضای سایبری و مجازی یادآوری می کند با فناوری و انقلاب اجتماعی سروکار نداریم بلکه با دنیای تازه و انسان تازه سروکار داریم.

 

وی تاکید کرد: همه کسانی که دلمشغولی فرهنگ دارند نمی توانند از رخدادی که به تعبیر رهبر انقلاب اول بلا آخر است، بگذرند. رسانه های دیجیتال طلایه دار و خط نگه دار فرهنگ آینده جهان و کشور هستند. اگر در گذشته روزنامه نگاران مکتوب خط نگه دار بودند امروز فعالان رسانه های دیجیتال خط نگه دار هستند.

 

وزیر ارشاد در آخر با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال فرصتی برای مسئولان عرصه فرهنگ و فعالان این عرصه باشد، گفت: فعالان این عرصه در کنار فرصت های فراهم شده باید به تهدیدهای این موضوع نیز توجه کنند.

پایان پیام/298

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است

رئیس جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

تکمیل می‌شود ….

کد خبر 749054

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد