Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-30@06:00:09 GMT

آیا گازهای همراه نفت، کالای غیرنفتی است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۹۹۶۴

آیا گازهای همراه نفت، کالای غیرنفتی است؟

گروه اقتصادی: در حالی آمارهای ماهانه تجارت خارجی ایران منتشر می‌شود و مسئولان رشد قابل‌توجه صادرات غیرنفتی را به‌عنوان کارنامه قبولی بالای سر می‌برند که سرجمع صادرات غیرنفتی ایران با میزان درامد حاصل از صادرات گازهای همراه نفت محاسبه می‌شود.

 به گزارش بولتن نیوز، از نام این کالا پیداست که وابستگی‌اش به نفت چه میزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاز همراه نفت در فهرست کالاهای غیرنفتی طبقه‌بندی می‌شود و ازاین‌روست که آمار ارائه‌شده از سوی دو زیرمجموعه یک وزارتخانه با یکدیگر متفاوت است. بانک مرکزی صادرات غیرنفتی ایران را بدون احتساب درآمد حاصل از صادرات گازهای همراه نفت محاسبه کرده و در نماگرهای خود منتشر می‌کند اما در دیگر سوی گمرک گازهای همراه نفت را در این فهرست می‌گنجاند و سرجمع صادرات را با احتساب این درامد محاسبه می‌نماید.

 داستان به اینجا ختم نمی‌شود. برخی آمارهای ارائه‌شده از سوی دستگاه‌های اجرایی حتی صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز در خود جای می‌دهند و ارقامی متفاوت از این دو دستگاه منتشر می‌کنند.

سؤال اساسی اما اینجاست آیا صادرات گازهای همراه نفت باید در قالب صادرات غیرنفتی ارزیابی شود؟

آمارهای هفت‌ماهه ارائه‌شده از سوی گمرک نشان می‌دهد عمده‌ترین اقلام صادراتی از ایران فاصله‌ای قابل‌توجه با تعریف کالای غیرنفتی رادارند.

اقلام عمده صادراتی ایران از ابتدای سال تا پایان مهرماه به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش 4 میلیارد و 115 میلیون دلار، پروپان مایع‌شده به ارزش 809 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با 750 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین با 725 میلیون دلار و متانول با 661 میلیون دلار بوده است.

به‌این‌ترتیب بخش مهمی از مجموع صادرات غیرنفتی ایران که در این دوره زمانی 24 میلیارد و 710 میلیون دلار برآورد شده نه‌تنها کالای غیرنفتی نیست بلکه باید رد طبقه‌ای جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد در شرایطی که اقتصاد ایران خود را اماده رسیدن به صادرات 50 میلیارد دلاری می‌کند، آسیب‌شناسی صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار دهد. صادراتی که در خود خام فروشی و همچنین کالاهای نفتی و ... را جای‌داده است.

 در این شرایط صادرات غیرنفتی با بازتعریف دوباره لازم است جایگاه اصلی خود را در اقتصاد یاران بیابد. اقتصادی که از پس سالیان طولانی حضور صنعت در ایران، آرزو دارد در بازارهای بین‌المللی جای پایی برای خود سفت نماید.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۹۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در توییتی نوشت:« با توجه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، خوب است بدانیم که میانگین صادرات سال گذشته ۱۵ کشور اول آسیا (بدون چین) بالای ۵۰۰ میلیارد دلار بوده‌است. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران، به رغم منابع عظیم و تمامی توانمندی‌ها، ۷۸ میلیارد دلار شد. کسب جایگاه قابل قبول تجاری در صحنه رقابت بین المللی، در گرو اصلاح شیوه حکمرانی و تلاش موثر و کارآمد برای رفع تحریم‌های تجاری و بانکی است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900716

دیگر خبرها

  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟