Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- استاد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آموزش های همگانی در زمینه زلزله گفت: گسترش این آموزش ها مطالبه گری بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، استاد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه جشنواره علم برای همه با موضوع زلزله و خانواده با اشاره به وقوع زمین لرزه های مختلف در کشور گفت: در ایران شاهد رویداد زمین لرزه هایی با بزرگی های متفاوت هستیم و در سال نزدیک به 10 هزار زمین لرز روی می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جشنواره که صبح‌ امروز شنبه در برج میلاد آغاز به کار کرد، با برگزاری نمایشگاهی به نام همزیستی با زلزله همراه است و طی هفته جاری هر روز از 9 صبح تا 5 عصر میزبان علاقمندان خواهد بود.
نوربخش میرزایی در این مراسم افزود: استان های فارس و هرمزگان از نظر فراوانی زمین لرزه رتبه اول و دوم را دارند، با آنکه تا چند سال اخیر در این استان ها با فقر شدید تجهیزات زمین لرز روبرو بوده ایم که با کمک سازمان مدیریت بحران کشور این مشکل تا حدی حل شده است.
دبیر علمی جشنواره علم برای همه با اشاره به اینکه وقوع زمین لرزه های بزرگ در کشور اجتناب ناپذیر تاکید کرد: آشنایی مردم با زمین لرزه و پیامدهای آن مهم است اما باید آموزش های همگانی را گسترش دهیم و متخصصان به اطلاعات فردی و آمارهای جزئی اکتفا نکنند.
وی تاکید کرد: فراهم آوردن زیرساخت های قوی و آموزش دادن به عموم مردم در جامعه نوعی مطالبه گری را برای تامین ایمنی بیشتر فراهم می آورد زیرا خود مردم متوجه می شوند باید در برابر زلزله مقاوم باشند.
میرزایی با اشاره به اهمیت ساخت سازه ای مقاوم در برابر زمین لرزه ادامه داد: آیین نامه طراحی ساختما ها در برابر زلزله اکنون ویرایش چهارم است و مطالعات به دست آمده زلزله شناسی باید در طراحی و ساخت ساختمان ها لحاظ کنند.
موزه علوم و فناوری ایران از سه سال قبل تاکنون جشنواره علم برای همه را با هدف آشنایی مردم با موضوعات علمی برگزار می کند. این جشنواره امسال همزمان با هفته جهانی علم 20 تا 25 آبان برگزار می شود.
محورهای جشنواره در بخش اصلی؛ شامل ارائه، معرفی یا آموزش مفاهیم علمی به زبان ساده در قالب ساخت ابزار، جُنگ علمی، کلیپ علمی و شعر است که در این بخش، شرکت برای عموم به صورت انفرادی و گروهی آزاد است.

*** مراکز دانشگاهی و مسئولان هنوز وقوع زلزله را باور ندارند
رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این مراسم با اشاره به سرعت فراوان تولید علم گفت: گاهی همین علم بشریت را به خطر می اندازد؛ طوری که مانند بمباران هسته ای هیروشیما سال ها باقی ماند.
اسماعیل نجار با اشاره به انواع بحران و بلایا در کشور به ویژه تهران افزود: تغییر اقلیم، فرونشست زمین سالانه حدود 46 سانتی متر به دلیل تاسیسات فراوان زیرزمینی، رویداد فروچاله های بیش از 100 متر و گردوغبار به عنوان ابربحران در بسیاری شهرها و تهران وجود دارد.
وی به تدابیر کشورهای پیشرفته مانند ژاپن برای مبارزه با زلزله اشاره کرد و ادامه داد: هم مردم هم مسئولان رویداد زلزله را به عنوان یک حادثه طبیعی در این کشور باور کرده اند، اما در ایران نه مراکز دانشگاهی و نه مردم و مسئولان هنوز آن را باور ندارند.
نجار با اشاره به برگزاری جشناره ملی فیلم کوتاه امید همزمان با سالروز زلزله بم گفت: این جشنواره را با هدف ارتفای فرهنگ عمومی در مدیریت بحران برگزار می کنیم، همچنین مطالبه گری مردم از مسئولان برای آمادگی بیشتر در برابر زلزله ازدیگر اهداف ماست.
معاون وزیر کشور با اشاره به آیین نامه طراحی ساختمان ها گفت: سوال این است که آیا این آیین نام در ساخت و ساز رعایت می شود یا خیر. اینجا اهمیت آموزش عمومی بیشتر معلوم می شود زیرا اگر مردم اطلاعات درست داشته باشند از این پس دقت می کنند خانه ای که می خرند در منطقه زلزله خیزتر و روی گسل هست یا خیر.
در پایان این مراسم حاضران شامل رییس موزه ملی علوم و فناوری، رییس برج میلاد و سرپرست سابق وزارت علوم نمایشگاه همزیستی با زلزله را نیز افتتاح کردند.
این جشنواره در بخش ویژه با موضوع زلزله و خانواده؛ عکاسی (از مواردی همچون مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله)، فیلم و پویانمایی (از مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله، نحوه وقوع زلزله)، ساخت ماکت (از سازه، طراحی داخلی، چیدمان داخلی و نمای بیرونی خانه ایمن )، نقاشی (از خانه ایمن و نا امن و نقش خانواده ها بعد از زلزله، پیامدهای زلزله، محله ایمن و نا امن)، داستان علمی، تخیلی، مستند و خاطره نویسی، بازی های رایانه ای (تبدیل خانه نا امن به ایمن؛ آمادگی برای رویارویی با زلزله، پناه گیری در هنگام زلزله) را به عنوان موضوعات خود انتخاب کرده است.
جشنواره علم برای همه به همت موزه علوم و فناوری و با مشارکت برج میلاد تهران، مؤسسه علمی آینده‌سازان، پژوهشکده سوانح طبیعی، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان مدیریت بحران کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت، روز معلم و شوراها، آغاز روز ایمنی و حمل و نقل، در جاده سلامت به مقصد بوستان بش قارداش برگزار شد. 

این همایش فرهنگی و ورزشی که با استقبال خوب مردم هم همراه بود، یک حاشیه هم داشت که باعث گلایه های بسیاری از شرکت کنندگان شد و آن هم، گل و لای و چسبناک شدن مسیر به سبب بارش های رگباری و غیرمنتظره شب گذشته بود. 

هرچند مطابق پیش بینی های هواشناسی، بارش ها ملاحظه شده بود و به گفته شهرداری، مسیر هم تیغ زده و سه چهار نوبت هم روز قبل بازدید شده بود، این شرایط، دلخواه شهروندان نبود.

عده ای از نوجوانان هم که با دوچرخه آمده بودند، در ادامه دادن مسیر دچار مشکل شدند.

دیگر خبرها

  • رفع ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود