Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر رعایت فاصله لازم با افراد سرماخورده و ناقل بیماری های ویروسی، گفت: زائران مراقب باشند که در طول سفر از ماسک استفاده کرده و در تلاش باشند تا ویروس های بیماری زا را در اجتماعات کاروانی و محیط های سر بسته منتقل نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، دکتر سید مرتصی احتشام فر، در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات کمیته بهداشت سلامت، محیط زیست و خدمات سفر استان، اظهار کرد: معمولا چالش هایی که در این ایام با آن روبه رو هستیم به دلیل عدم آگاهی مردم شکل می گیرد؛ که تلاش می شود با ارائه اطلاعات لازم از طریق رسانه ها بر رشد این آگاهی بیفزاییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در دهه پایانی ماه صفر، تلاش ما ایجاد آمادگی لازم در راستای ارائه خدمات مناسب به زائران است و بر این اساس برنامه های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شانزدهم آبان ماه جاری آغاز و تا اول آذرماه ادامه خواهد داشت.

احتشام فر ضمن تاکید بر اهمیت ارائه خدمات مناسب در دهه پایانی ماه صفر، گفت: معاونت درمان دانشگاه از تمام ظرفیت درمان در بخش های دولتی و خصوصی استفاده خواهد کرد تا زائران پیاده در درمان بیماری های خود با مشکلی رویه رو نشوند و این در حالی است که در حوزه بهداشت نیز ماموریت ها و مسئولیت ها تعریف و کارشناسان و ناظران کار خود را به خوبی دنبال می کنند.

زائران پیاده اقدامات لازم قبل از سفر را انجام دهند

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دریافت خدمات مورد نیاز زائران پیاده از هنگام آغاز سفر اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم زائران پیاده اقداماتی را قبل از سفر پیش بینی و سپس حرکت خود را آغاز کنند؛ تا مشکلات کمتر و زیارتی دلچسب تر داشته باشند.

وی تاکید کرد: فردی که بیماری مزمن دارد قبل از سفر بهتر است نزد متخصص رفته و وضعیت سلامتی جسمی خود را مورد بررسی قرار دهد و سپس با هماهنگی کامل به سمت مشهد سفر کند.

بیماران دیابتی و فشارخونی داروهای خود را به همراه داشته باشند

 مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: فردی که بیماری قند و فشارخون دارد نمی تواند داروی خود را در سفر کنار بگذارد؛ بلکه باید با مشورت پزشکی که زیر نظر وی بوده است سفر خود را آغاز کند و دارو، دفترچه بیمه، لباس مناسب، وسایل شخصی و... را همراه خود داشته باشند.

دکتر احتشام فر ابراز داشت: لباس و کفش مناسب در سفر بسیار دارای اهمیت است زیرا زخمی شدن پا و عفونت کردن آن ممکن است آسیب جدی به سلامت فرد بزند.

میزان پیاده روی به اندازه توان شخصی باشد

وی اضافه کرد: میزان پیاده روی زائران باید بر اساس توان شخصی باشد نه بر اساس برنامه قبلی؛ زیرا با ایجاد فشار، فرد در معرض بیماری های نگران کننده قرار می گیرد.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه داشتن مهر و جانماز شخصی را در کاهش انتقال بیماری و عفونت ها موثر دانست و تصریح کرد: بسیاری از زائران امام رضا(ع) از سفر پر برکت کربلا به شهر مشهد می آیند و ممکن است بیماری هایی را با خود به داخل کشور منتقل کنند؛ مجاورت این افراد با زائران امام رضا(ع) در انتقال بیماری ها تاثیر گذار است.

زائران پیاده با استفاده از ماسک مانع انتقال بیماری های ویروسی به دیگران شوند

 احتشام فر با تاکید بر رعایت فاصله لازم با افراد سرماخورده و ناقل بیماری های ویروسی، گفت: زائران مراقب باشند که در طول سفر از ماسک استفاده کرده و در تلاش باشند تا ویروس های بیماری زا را در اجتماعات کاروانی و محیط های سر بسته منتقل نکنند.

وی یکی از نکات مهم در سفر زائران پیاده راحرکت زائران در طول روز و روشنایی دانست و بیان داشت: برای ما دچار سانحه شدن حتی یک نفر به دلیل حرکت در شب و تاریکی قابل قبول نخواهد بود و از این نظر باید مدیران کاروان ها تلاش کنند تا در زمان تاریک شدن هوا در نزدیک ترین ایستگاه اسکان زائر مستقر و اجازه ادامه حرکت را به کاروان ندهند.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: هر چند پیش بینی وجود خودروهایی جهت انتقال کاروان های در راه مانده جهت انتقال به ایستگاه اسکان زائران در زمان تاریکی تعبیه شده است؛ اما داوطلبان و زائران بیش از همه باید در این خصوص مراقبت داشته باشند.

آب آشامیدنی و غذای سالم در طول سفر استفاده شود

 احتشام فر ابراز داشت: زائران باید صرفا از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و به هیچ عنوان آب نوشیدنی دیگری را حتی در صورت دادن احتمال به سالم بودن، میل نکنند.

وی تاکید کرد: شستشوی ظروف و دست نیز باید با آب سالمی که از سلامت برخوردار است صورت گیرد و نباید با بی دقتی دهان و صورت خود را با هر آبی شستشو بدهیم.

 مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در بحث غذا نیز در دوره ای آموزشی در حوزه بهداشت، نکات لازم در اختیار مدیران، رئیسان و رابطین کاروان های زائران پیاده قرار داده شد تا رفتار افرادی که در حوزه غذا فعالیت می کنند کنترل شده و این افراد دارای کارت بهداشت و سلامت باشند.

دکتر احتشام فر استفاده از کمپوت های مصرف گذشته را نگرانی دیگر مسئولان سلامت مردم در استان دانست و افزود: اگر کسی می خواهد کار خیری انجام دهد، باید از بهترین مواد در این راستا استفاده کند. ما حق نداریم از چیزی که بنا است دور ریخته شود در مسیر کار خیر استفاده کنیم.

خیرین از توزیع مواد خوراکی تاریخ مصرف گذشته خودداری کنند

 وی تاکید کرد: خیرین در این راستا نگران سلامت زائران امام هشتم(ع) باشند و از توزیع مواد خوراکی که حتی یک روز از تاریخ انقضای آن گذشته است خودداری کنند.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: زائران از حمل غذاهای نذری جهت استفاده در ساعاتی دیگر خودداری کنند؛ زیرا این غذا در فاصله دو ساعت از دریافت، ناسالم و احتمال مسموم کردن افراد را دارا می باشد.

مسمومیت غذایی کبد فرد را دچار مشکل می کند

دکتر احتشام فر اضافه کرد: مسمومیت غذایی به معنای اسهال، استفراغ شدید و بستری در بیمارستان نیست؛ در بسیاری از موارد کبد فرد به دلیل استفاده از غذای ناسالم مسموم و آسیب استفاده از ماده غذایی نا سالم را دریافت کرده است؛ اما بیمار به دلیل این که دارای علائم شدید و سنگین نیست متوجه نمی باشد.

وی با بیان این که مسمومیت غذایی به بخشی از سلول های کبدی آسیب می زند، گفت: ظرفیت بالای کبد موجب می شود فرد فعلا علائم مسمومیت را در بدن خود مشاهده نکند؛ اما در بلند مدت خطرات بسیاری انسان را تهدید می کند.

نگهداری مواد غذایی آب پز در طول مسیر برای چند ساعت نگران کننده نیست

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نگهداری مواد غذایی چون تخم مرغ آب پز شده، پنیر، خرما، گردو، سیب زمینی آب پز شده و... نگران کننده نیست؛ اما هر اندازه غذا فساد پذیری بالایی داشته باشد خطر مسمومیت نیز قوت می گیرد.

زائران از گرفتن نذری به شکل خودسرانه خود داری کنند

دکتر احتشام فر با انتقاد از گرفتن نذورات از هر طریقی، ضمن درخواست از زائران نسبت به نگرفتن نذری به شکل خودسرانه گفت: ما باید برای خودمان حرمت قرار داده و خود را در مسیر حرکت زیارتی مانند یک نیازمند نشان ندهیم.

وی متذکر شد: توزیع غذا و نذورات باید در مکان هایی باشد؛ که مجوز توزیع نذری داشته و گرفتن هر نذری که پخش می شود در حالی که نظارتی بر طبخ؛ نگهداری و توزیع آن نبوده در حقیقت به خطر انداختن سلامت جسم می باشد.

خیرین نذورات خود را به صورت خام به ایستگاه های مجاز طبخ و توزیع مواد غذایی تحویل دهند

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مسمومیت های گسترده به دلیل پخش نذورات شخصی در شرایط نامناسب خبر داد و بیان داشت: بهتر است افراد نذر خودرا به صورت خام به ایستگاه های صلواتی و ایستگاه های مجاز طبخ و توزیع مواد غذایی سپرده و شخصا خود به تهیه و طبخ غذا به شکل گسترده نپردازند.

دکتر احتشام فر خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، کنترل بسیار خوبی می توان در حفظ بهداشت و سلامت نذورات داشت؛ اما در صورتی که هر فردی خود شخصا اقدام به تهیه، نگهداری و توزیع مواد غذایی در قالب نذری کند نظارت همکاران بهداشت و سلامت جهت حفظ سلامت زائران سخت تر اتفاق خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: در صورتی که زائران تنها از ایستگاه های مجاز و ساماندهی شده، نذری و غذاهای طبخ شده را دریافت کنند؛ فرهنگ ارجاع نذری به این ایستگاه ها در میان خیران ایجاد و ساماندهی بهتری نیز نسبت به ایستگاه های صلواتی و تهیه و توزیع نذری اتفاق خواهد افتاد.

زیارت امام هشتم(ع) را تحت الشعاع بی اخلاقی ها قرار ندهیم

دکتر احتشام فر حفظ کرامت، شان و جایگاه دینی و مذهبی کشور را در انتشار تصاویر زائران پیاده مهم دانست و خاطر نشان کرد: با داشتن رفتار عقلایی و منطقی و بر اساس آموزش های ائمه(ع) و رفتارهایی که دین به ما آموزش داده، اجازه ندهیم که زیارت ما تحت الشعاع بی اخلاقی ها قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تلاش کنیم زیارت خود را با رعایت بهداشت جمعی و فردی، اخلاق اسلامی و رعایت حال دیگران بیش از حال خود؛ به بهترین شکل مورد قبول خداوند قرار دهیم.

مدیران کاروان ها مراقب وسایل گرمایشی غیر استاندارد باشند

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: یکی از مخاطرات در هوای سرد که زائران را تهدید می کند مسمومیت با گاز منواکسید کربن است. متاسفانه برخی اماکن، بخاری و گرم کن را در وسط محیط اسکان قرار می دهند و تمام دود حاصله از سوخت این وسیله در فضا منتشر می شود.

دکتر احتشان فر بیان داشت:  مسمومیت به معنای مرگ نیست. مسمومیت در سطوح پایین تر با گاز منواکسید کربن بر روی مغز و قلب اثر می گذارد و این آسیب ها اگر جمع شود تاثیر مخرب خود را در دراز مدت نشان خواهد داد.

وی بیان داشت: حتما دستگاه ها و ابزار گرمایش باید دارای استاندارد و دود آن به شکل صحیح از محیط دفع شود. مسئولین کاروان ها در این راستا مسئول هستند و باید نظارت کنند تا حتما مسیری جهت تبادل هوا ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۳۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ ضمن تبیین اهمیت شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع)، از رویکرد شورای شهر نسبت به هدف گذاری لازم برای توسعه متوازن شهر بامحوریت بارگاه منور رضوی و تلاش های مدیریت شهری مشهد در خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران تقدیر کرد. 
وی با اشاره به دغدغه و نگاه ویژه رئیس جمهور در خدمت رسانی به زائران و تلاش برای رفع مشکلات آنان، ابراز کرد: رئیس جمهور محترم در جلساتی که تاکنون با محوریت "زیارت" برگزار شده است، توجه ویژه به مشکلات و کمبودهای این حوزه داشتند و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر نموده اند. 
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به میزان گسترده سفرهای زائران با خودرو شخصی به مشهد مقدس، ادامه داد: رئیس جمهور محترم در خصوص رفع مشکل پارکینگ اطراف حرم دستورات لازم را به معاون اول و معاون اجرایی داده اند و بخش های مختلف دولت نیز آمادگی لازم را برای همکاری دارند و این نگاه در دولت، مستلزم پیگیری ویژه شورای شهر مشهد و مدیران شهری برای تحقق دستورات رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ زائران است. 
وی با تأکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی بر همکاری با مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات مشهد است، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این نگاه که ما تنها مسئول حرم مطهر و صیانت از اموال و موقوفات این دستگاه قدسی هستیم، وجود ندارد؛ رویکرد این دستگاه قدسی خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم است و با همین رویکرد، برای بازگشایی معابر پادگان لشکر ۷۷ ارتش و اراضی حاشیه شهر همکاری کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: در خصوص مترو و حاشیه شهر نیز آستان قدس اهتمام جدی بر همکاری، کمک و گره گشایی از مشکلات دارد و تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است تا بتوانیم به شهر و مسئولان اجرایی شهر کمک خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با انجام خدمات اجتماعی، تأسیس اماکن ورزشی، فرهنگی و علمی، مراکز درمانی و ...، خدمات گسترده‌ای را به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ارائه کرده؛ همچنین با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، به زودی بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور را در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد کرد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بلند مرتبه سازی‎های سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر، ابراز کرد: متاسفانه ساخت و سازها و بلند مرتبه سازي‌هاي ناهمگونی در اطراف حرم مطهر صورت گرفته، بگونه‌اي که بعضا در نامگذاری‌ها و معماری‎ها عدم تطابق با فرهنگ رضوی و هويت اسلامي به وضوح قابل مشاهده است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه زمین‌های آستان قدس موقوفه هستند و شرعاً و قانوناً نمی‌توان از حقوق موقوفه چشم پوشی کرد؛ از مسئولان شهری و اعضای شورای شهر در خواست کرد نسبت به صیانت از املاک موقوفه حضرت رضا(ع) حساسیت لازم را داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان پیشنهاد داد؛  شورای اسلامی شهر مشهد طراحی مناسبی متناسب با هویت و معنویت مشهد مقدس، برای ورودی های شهر بویژه فرودگاه، راه آهن، ترمینال و ... داشته باشد.
در ابتدای این دیدار حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گزارشی از اقدامات این شورا ارائه و در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • معاینات زائران ایرانی برای حج تمتع پایان یافت
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد