Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گندم‌کاران گلستاني با اينکه فصل کشت گندم فرا رسيده اما همچنان 60 ميليارد تومان از بدهي خود را دريافت نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از گرگان، فصل کشت گندم فرارسيده اما هنوز هم دست‌هاي برخي از کشاورزان به علت بي‌مبالاتي مسئولان خالي است و بيش از 60 ميليارد تومان از طلب گندمکاران استان پرداخت نشده و هنوز مشخص نيست چه زماني قرار است اين گره از کار کشاورزان باز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فصل برداشت محصول که مي‌رسد تازه غصه‌هاي کشاورزران آغاز مي‌شود، برداشت محصول، فروش و گرفتن پول آن، سخت‌تر از کار توليد و گذر از هفت‌خوان رستم است.
اواخر ارديبهشت ماه کار برداشت گندم از سطح 371 هزار و 685 هکتار از اراضي کشاورزي گلستان آغاز شد و در نهايت نيز کشاورزان اين استان بازهم با يک ميليون و 320 هزار تن، توانستند رتبه دوم توليد اين محصول استراتژيک را در کشور پس از استان خوزستان به خود اختصاص دهند.
متأسفانه در سال‌هاي اخير پرداخت قطره چکاني مطالبات گندم‌کاران از سوي دولت، به امري معمول تبديل شده در حالي که براساس تبصره 4 ماده واحده قانون تضمين خريد محصولات اساسي کشاورزي "به‌منظور جلوگيري از هرگونه معامله سلف و پرداخت به موقع قيمت‌ محصولات تضميني که توسط دولت خريداري مي‌‌شود، به کشاورزان اعتبارات پيش‌بيني ‌شده مربوطه در قانون بودجه سالانه 100 درصد تخصيص يافته تلقي مي‌‌شود".
از سويي ديگر وزارت جهادکشاورزي نيز همه ساله برنامه کشت محصولات مختلف مانند گندم را به استان‌ها ابلاغ مي‌کند، براي همين پيش‌بيني از ميزان توليد اين محصول در اختيار دارد. از طرفي چندماه زمان نياز است تا محصول به مرحله برداشت برسد، بنابراين دولت فرصت چندماهه‌اي براي تأمين مالي خريد تضميني گندم به عنوان قوت اصلي جامعه در اختيار دارد اما به ويژه در چندسال اخير، کشاورزان دل خوشي از دريافت مطالبات خود ندارند.
امسال هم مانند سال‌هاي قبل کشاورزان گلستاني به سختي به پول خود رسيدند و با اينکه زمين‌ها براي کشت سال آينده آماده شده، هنوز برخي از اين کشاورزان پول محصول‌شان را دريافت نکردند.
دولت قطره چکاني مطالبات کشاورزان را مي‌دهد
يکي از کشاورزان در اين باره به خبرگزاري تسنيم مي‌گويد: فصل کاشت فرارسيده اما عده‌اي مانند من همچنان در انتظار دريافت پول محصول هستيم.
عباس جلالي ادامه مي‌دهد: اينکه مسئولان هر روز مصاحبه مي‌کنند و وعده مي‌دهند که به زودي پول محصول را پرداخت مي‌کنند، ديگر فايده‌اي براي کشاورزي مانند من ندارد. فصل کاشت آغاز شده و ما به علت بي‌پولي نتوانستيم بذر بخريم، اين با شعار دولت براي حمايت از توليد و کشاورزان هم‌خواني ندارد. وقتي پول نداشته باشيم دولت حاضر نيست بذر را رايگان در اختيار کشاورزان قرار دهد و بعد از چند ماه پولش را دريافت کند، چطور مي‌شود ماه‌ها از تحويل محصول مي‌گذرد اما خبري از کشاورزان نمي‌گيرد.
وي مي‌گويد: زماني عدم پرداخت به موقع پول محصول مي‌تواند قابل توجيه باشد که دولت جريمه ديرکرد را به کشاورزان پرداخت کند.
کشاورز ديگري هم در اين‌باره به خبرگزاري تسنيم مي‌گويد: بانک هر روز اخطاريه و احضاريه درب منزل مي‌فرستد، چون پول نداريم که اقساط بانکي را پرداخت کنيم.
دردي محمد آق ادامه مي‌دهد: ما سالانه تنها يک‌بار کشت مي‌کنيم و همه درآمد ما هم از راه کشاورزي است. سال‌هاست که دولت در پرداخت وجه محصول در موقع مناسب کوتاهي مي‌کند و همين مسئله سبب شده بسياري از کشاورزان زمين‌هاي کشاورزي خود را بفروشند و پولش را در بانک سپرده‌گذاري کنند و حالا ديگر مشکلاتي مانند ما ندارند.
در شرايطي کشاورزان از روند دريافت پول گندم ناراضي هستند که رئيس سازمان جهادکشاورزي استان در زمان برداشت محصول از کشاورزان خواسته بود که از فروش محصول خود به دلالان و واسطه‌ها خودداري کنند، اما با گذشت چندين ماه هنوز وجه گندم به طور کامل پرداخت نشده است.
مطالبات گندم‌کاران به زودي پرداخت مي‌شود
امسال طبق گفته "حميدرضا عليمحمدي"، مديرکل غله و خدمات بازرگاني گلستان کشاورزان اين استان بالغ بر يک ميليون و 105 هزارتن گندم به دولت فروخته‌اند.
وي در اين باره به خبرنگار تسنيم مي‌گويد: اين اداره کل نقشي در پرداخت وجه محصول به گندم‌کاران ندارد و صرفاً مباشر خريد است.
مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان بيان مي کند: تاکنون بيش از يک‌هزار و 400 ميليارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و براساس آخرين اظهارنظرها گفته شده که به زودي مابقي وجه گندم به حساب کشاورزان پرداخت مي شود.
سعيد حسن‌پور، مديرتوسعه و بازرگاني سازمان جهادکشاورزي استان گلستان هم با اشاره به پرداخت 95.3 درصد مطالبات گندمکاران استان مي‌گويد: 4.7 درصد وجه گندم هنوز به کشاورزان پرداخت نشده که معادل 60 ميليارد تومان است. زمان دقيقي براي پرداخت وجه گندم‌کاران مشخص نشده اما براساس آخرين اظهارات، اين مطالبات به زودي پرداخت خواهد شد.
دولت ديرکرد مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند
بانک‌ها نيز به بهانه تأخير در پرداخت اقساط هر روز بر جريمه ديرکرد اضافه مي‌کنند، در حالي که طبق تبصره 4 ماده واحده قانون خريد تضميني محصولات اساسي کشاورزي "دولت موظف است ضرر و زيان احتمالي موضوع اين قانون را از منابع ‌مالي خود تأمين نمايد، همچنين به دولت اجازه داده مي‌شود ضرر و زيان ناشي از ديرکرد ‌پرداخت بيش از يک ماه موضوع اين قانون را از محل منابع مالي خود تأمين و به ازاي هر ماه تأخير در پرداخت علاوه بر اصل قيمت محصولات خريداري شده، افزايشي ‌متناسب با کارمزد سپرده‌ هاي ميان مدت که در ابتداي هر سال توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تعيين مي‌‌شود، به صورت روزشمار پرداخت کند".
درهمين باره رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور در اين باره به خبرنگار تسنيم مي گويد: در قانون به صراحت درباره پرداخت ديرکرد پول محصولي مانند گندم نظر داده شده و دولت‌ها موظف هستند که در اين باره طبق قانون اقدام کنند.
عليقلي ايماني ادامه مي‌دهد: با اينکه اين قانون مصوب سال 68 است اما تاکنون در هيچ دولتي اجرايي نشده اما اخيراً صحبت‌هايي در مجلس شوراي اسلامي شده تا اگر شرايط فراهم شود در سال آينده، دولت ديرکرد مطالبات گندمکاران را پرداخت کنند.
وي مي گويد: دولت فرصت مناسب براي تأمين پول موردنياز خريد تضميني گندم را دارد اما هرساله شاهد تأخير در پرداختي‌ها هستيم که اين مسئله فشار بر کشاورزان را مضاعف مي‌کند.
ايماني با اشاره به صحبت‌هايي که درباره عرضه گندم در بورس مي‌شود، مي‌گويد: شنيده‌ها حاکي از اين است که سال آينده قرار است گندم در بورس عرضه شود تا همان زمان که محصول به فروش رسيد، پول گندمکاران به حساب آنان واريز شود. با اين سازوکار مابه التفاوت مبلغ نيز توسط دولت تأمين و به کشاورزان پرداخت مي‌شود. به طور قطع دولت بايد تدابير ويژه‌اي را براي اين کار اتخاذ کند تا امکان سوء استفاده از فرصت‌طلبان گرفته شود.
در حالي بنا به گفته رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور دولت براي سال آينده به دنبال عرضه گندم در بورس است که جوکاران در سال نخست با مشکلات عديده‌اي مواجه بودند و امسال نيز براي دومين بار، با گذشت چندين ماه هنوز نتوانسته‌اند مابه التفاوت مبلغ خريد تضميني را از دولت دريافت کنند. با وجود اين شرايط دولت نمي‌تواند و نتوانسته ‌وعده‌هاي رنگارنگ خود را براي کشاورزان عملياتي کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.

به گفته او، علی رغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به دلسردی و نگرانی گندمکاران و ورود دلالان به عرصه خرید شده است که انتظار می رود ردیف اعتباری که در بودجه دیده شده به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده ایم، افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است، از این رو دولت باید به فکر تامین منابع باشد تا همانند سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر ۴ تا ۵ ماهه پرداخت نشود.

به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او گفت: با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • کارخانجات تمام بدهی چایکاران را پرداخت کنند
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند