Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:06:42 GMT

آفتی خاموش که شیره باغات ملایر را می‌مکد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۶۲۱۶

زیان‌های اقتصادی سرما و یخبندان به محصولات کشاورزی کشور به مراتب بیشتر از سایر پدیده‌های مخرب جوی و گهگاه فزون‌تر از خسارت‌هایی است که در اثر بیماری‌ها و آفات به باغات وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، با کاهش دما در فصل پاییز و زمستان، سرمازدگی بزرگترین تهدیدی است که محصولات کشاورزی و به ویژه درختان انگور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کاهش شدید دما، به منزله کاهش مقدار انگورهای برداشتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افت 25 درصدی محصول باغات انگور ملایر به علت سرمازدگی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایسنا درباره سرمازدگی باغات انگور اظهار کرد: طی سالجاری توسط باغداران ملایری در سطح این شهرستان 170 هزار تن انگور تولید شده است.

علی مروت‌امیری با بیان اینکه سطح باغات انگور در ملایر 10 هزار و 600 هکتار است که از این وسعت 10 هزار و 270 هکتار سطح باغات بارور و 330 هکتار غیربارور است، خاطرنشان کرد: امسال به علت سرمازدگی عملکرد در واحد سطح 16 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار بوده که سبب افت 25 درصدی محصول شد.

مشکلات بیمه‌ای کمر باغداران را خم کرده است

یک باغدار نمونه ملایری با اشاره به اینکه طی سال زاراعی 96-95، 4 بار سرمازدگی داشته‌ایم به خبرنگار ایسنا گفت: باغات در مهرماه 95، 2 بار، در آذرماه 95 و در خردادماه 96 نیز دچار سرمازدگی شد.

محمد غفاری با اشاره به اینکه اگر سرمازدگی رخ نمی‌داد میزان تولید محصولاتش تا حد قابل توجهی افزایش می‌یافت، ادامه داد: مشکلات بیمه‌ای در این زمینه مزید بر علت شده است.

وی که دارنده 2 هکتار باغ خزنده و 2 هکتار باغ دارستی است، افزود: پارسال در کل 100 تن در هکتار برداشت محصول داشتم و به عنوان باغدار نمونه ملایری معرفی شدم.

غفاری خاطرنشان کرد: متأسفانه به علت بروز سرمازدگی دو سوم باغات ایستاده(داربستی) و 80 درصد باغات خزنده‌ام دچار خسارت شدند.

وی از عدم پوشش بیمه‌ای باغات داربستی در ملایر شدیدا گلایه کرد و گفت: در این شهرستان از آنجا که باغات خزنده را در زمستان زیرخاک می‌کنند، بیمه شامل باغات خزنده انگور می‌شود اما این امکان برای باغات ایستاده وجود ندارد بنابراین بیمه‌گذار زیر بار بیمه باغات ایستاده نمی‌رود و همین امر ضرر فراوانی به انگورداران و تولیدگنندگان ملایری می‌زند.

غفاری با بیان اینکه پرداخت خسارتی همچون سرمازدگی، گرمازدگی، بادزدگی، طوفان و باران فقط شامل باغاتی می‌شود که بیمه شده‌اند، ادامه داد: هر هکتار باغ معمولا بین 300 هزار تومان تا 780 هزار تومان بیمه می‌شود که برای باغداران زحمتکش ملایری به صرفه نیست.

وی با گلایه از نحوه بیمه باغات توسط بیمه‌گذاران و اینکه تا کنون هیچ‌گونه از باغداران صورت نگرفته است، اظهار کرد: جلسات متعددی با مدیران استان و شهرستان و نمایندگان مردم ملایر در مجلس داشتیم و مشکلات را مطرح کردیم و خواستار رسیدگی هستیم.

این باغدار نمونه یادآور شد: دولت در گذشته به روستائیانی که خسارت می‌دیدند، کمک می‌کرد اما الان دیگر خبری از آن کمک‌ها و اعتبارها نیست بنابراین بهترین کمک دولت در حال حاضر کار کردن بر روی تکنولوژی برای کاهش این آسیب‌ها و آشنا کردن کشاورزان با آن روش‌هاست.

سبدهای حمایتی به کشاورزان تعلق گیرد

یک باغدار دیگر ملایری نیز با اشاره به اینکه تا کنون خسارتی مبنی بر سرمازدگی دریافت نکرده‌ایم به خبرنگار ایسنا گفت: در سال گذشته 10 تن برداشت محصول داشتم در حالیکه این میزان به 5 تن در سالجاری کاهش داشته یافته است و حدود 15 میلیون تومان متضرر شدم.

حسین لشنی که باغدار روستای فروز از توابع ملایر است و 2 هکتار باغ انگوری دارد، افزود: حذف سبدهای حمایتی مثل کود و سّم و .. نیز مزید بر علت شده و سبب شد کشاورزان و باغداران فشارهای زیادی را متحمل شوند.

وی خشکسالی باغات، مشکلات و سختگیری‌های اعمال شده در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی و عدم مشخص شدن ذخیره آبی چاه‌های کشاورزی را از دیگر نگرانی‌ها و دغدغه‌های فعلی کشاورزان و باغداران ملایر عنوان و تصریح کرد: سازمان‌های حمایتی باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

لشنی از نمایندگان مردم ملایر در خانه ملت، فرماندار، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و مدیر شهرستان خواست تا از وعده و وعید بپرهیزند و با حمایت جدی و همه‌جانبه از کشاورزان، از خشکسالی روزافزون باغات و متضرر شدن فعالان این عرصه جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر زمین‌های کشاورزی بیمه نیست، اظهار کرد: از آنجا که پرداخت حق بیمه به طور سالیانه برای کشاورزان به صرفه نیست، اغلب از این کار صرف‌نظر می‌کنند.

این باغدار ملایری با بیان اینکه کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان باغ و محصولات‌شان است با سرمازدگی خسارت زیادی متحمل می‌شوند، افزود: با انجام آموزش‌های لازم به باغداران و کاهش حق‌بیمه باغات و محصولات، می‌توان از خسارات احتمالی برای برداشت یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان جلوگیری کرد.

یک باغدار ازندریانی نیز از کاهش 70 درصدی برداشت محصولات باغ انگورش طی سالجاری بر اثر سرمازدگی خبرداد و به خبرنگار ایسنا گفت:  پارسال در وسعت 2 هکتاری باغ محصول خوبی برداشت کردیم در حالیکه امسال میزان برداشت محصول افت چشمگیری داشت.

علی غفاری خاطرنشان کرد: سال گذشته از محصول برداشت شده 37 تن تولید کشمش آفتابی داشتیم در حالیکه این رقم در سالجاری به علت بروز سرمازدگی به میزان 8 تن کشمش آفتابی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: نبود بسته‌های حمایتی، مشکلات بیمه‌ای و پرداخت اقساطی خسارت‌ها به باغداران، فعالان این عرصه را تحت فشار قراره داده و نسبت به ادامه کار باغداری دلسرد شده‌ایم.

این باغدار بزندریانی گفت: متأسفانه دولت هیچ حمایتی از باغداران در این زمینه نمی‌کند، مگر اینکه کسی باغ خود را بیمه کرده باشد در این صورت اگر باغ بر اثر سرمازدگی، تگرگ‌زدگی و یا کم‌آبی دچار افت محصول شود، کارشناسان با برآورد میزان باردهی زمین، میزان خسارت را اعلام و شرکت بیمه مبلغی را به کشاورز می‌پردازد.

میزان خسارت سرمازدگی باغات در دست ارزیابی است

مسئول نمایندگی شرکت بیمه‌گذار محصولات کشاورزان در بانک کشاورزی شعبه مرکزی ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: میزان سرمازدگی در سال‌زراعی 96-95 هنوز تأیید نهایی نشده و در دست ارزیابی است.

ده‌پهلوان اظهار کرد: باغات انگور و گردو به صورت منطقه‌ای ارزیابی و تأیید می‌شوند و باغات گردو به صورت درختی ارزیابی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا کنون خسارت سرمازدگی پرداخت نشده و در دست بررسی است، افزود: پس از تأیید نهایی یک‌ماه طول می‌کشد تا خسارت پرداخت شود.

ده‌پهلوانی با اشاره به اینکه میزان پرداختی خسارت بر حسب میزان وسعت باغات است، خاطرنشان کرد: پرداخت خسارت تنها به باغاتی صورت می‌گیرد که بیمه شده‌اند.

مسئول نمایندگی شرکت بیمه‌گذار محصولات کشاورزان توضیح داد: قبل از آغاز سال زراعی و کشت محصول، کارشناسان ستاد صندوق بیمه، ضریب خسارت و تعرفه‌ها را براساس ضوابط، روش‌های مرسوم تعیین می‌کنند و حق‌بیمه‌ها را به نماینده‌های استانی اعلام می‌کنند.

ده‌پهلوان با بیان اینکه آغاز بیمه‌پذیری هر زراعت همزمان با اعلام تعرفه‌ها و یا هنگام کشت آن محصول است، افزود: کشاورزان پس از مراجعه به کارگزاران بیمه و با تنظیم فرم بیمه‌نامه و پرداخت وجه خرید و خرید بیمه‌نامه، محصولشان تحت پوشش بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۶۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت

ایسنا/ایلام امام جمعه ایلام با بیان اینکه عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان و آزادیخواهان جهان، بر چهره صهیونیست کودک‌کش بود، گفت: وعده صادق قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین «الله‌نور کریمی‌تبار» در خطبه‌های امروز نماز جمعه ایلام، اظهار کرد: اگر بخواهیم جهش تولید تحقق پیدا کند لازم است که نگاه و رفتار متفاوتی نسبت به کار و کارگر از جمله رعایت حق، حقوق، کرامت و منزلت کارگر، کارفرما و پیمانکار داشته باشیم، اگر بخواهیم چرخه تولید رونق پیدا کند باید زمینه‌ای فراهم شود که هم کارگر باانگیزه کار کند و هم پیمانکار و تولیدکننده با انگیزه کار کند.

وی گفت: مسئولان توجه ویژه ای به نیروهای شرکتی داشته باشند، پیمانکاران باید رعایت حق و حقوق کارگران را داشته باشند و حقوق و مزایای آنان را به گونه ای پرداخت کنند که در حق کارگران اجحافی صورت نگیرد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه یکی از مطالبات کشاورزان در فصل برداشت اختصاص سوخت و گازوئیل است، ابراز کرد: شیوه اختصاص گازوئیل به کشاورزان باید تغییر کند و راهکار جدیدی که نه سوءاستفاده کننده‌ها بتوانند سوخت را قاچاق کنند و نه کشاورز واقعی و کسانی که ماشین آلات کشاورزی دارند از میزان مناسب سوخت، محروم شوند، برای این موضوع اندیشیده شود.

کریمی‌تبار تصریح کرد: مطالبه دیگر این عزیزان این است که بهای محصول کشاورزی آن‌ها به‌موقع پرداخت شود و نکته بعدی هم بیمه محصولات کشاورزی است، شرکت‌های بیمه، اعلام کنند که چه نوع بیمه‌ای چه میزان خسارت پرداخت می‌کند، صرف این‌که محصول بیمه شود کافی نیست و آگاهی لازم به کشاورزان در این زمینه ارائه شود.

وی ادامه داد: برخی از کشاورزان محصولات خود را بیمه نکرده‌اند و دچار خسارت شده‌اند، انتظار می‌رود که دولت کار و کرامت در این زمینه کشاورزان را حمایت کند تا بخشی از خسارت‌های آنان جبران شود

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان فرماندهی قدرتمند، شجاع، هوشمند و صادق‌الوعد در عرصه معادلات نظامی و سیاسی دنیا شناخته شده است و اکنون به برکت این عملیات، جهان را در ۲ قطب ظالم و حامی مظلوم می‌بینیم و خدا را شکر که حمایت‌کنندگان از مظلوم به‌مراتب بیشتر از حامیان رژیم اشغالگر قدس هستند.

کریمی‌تبار تأکید کرد: امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا دانشجویان و اساتید دانشگاه به طرف‌داری از مردم مظلوم غزه فریاد می‌زنند، پرچم فلسطین را به اهتزاز درمی‌آورند و مورد ضرب‌وشتم پلیس قرار می‌گیرند اما دست از حمایت برنمی‌دارند، پیام این حضور دانشگاهیان در حمایت از مظلومان، این است که نظام استکباری از درون در حال متلاشی شدن است.

وی ادامه داد: امروز فناوری جمهوری اسلامی در دنیا، در عرصه اقتصاد و در عرصه نظامی تاثیرگذار است، دشمن خیال می‌کرد با تحریم می‌تواند جمهوری اسلامی را از مسیر خدایی که دارد، منصرف کند و دست ذلت را به سمت استکبار جهانی دراز کند، اما اکنون فهمیده‌اند که با چه ادبیات مؤدبانه‌ای با جمهوری اسلامی گفت و گو و مذاکره داشته باشند و خدا را بر این عزت و اقتدار سپاسگزاریم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • تصاویری جدید از میزان خسارت تورنادو مرگبار به شهر ۱۲۵ میلیونی چین!
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • وعده صادق قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت