معرفی ترجمه ها و تالیفهایی با موضوع تجربه دینی
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۴۸۹۵
«تجربه دینی» همواره یکی از مهم ترین مباحث در حوزه اندیشمندان حوزه فلسفه دین در داخل و خارج از ایران بشمار میرود که اخیرا در کشور ما تالیف ها و ترجمه های خوبی با محوریت این موضوع منتشر و روانه بازار شده است. در گزارش به اجمال بخشی از این آثار تالیفی، ترجمه ای را معرفی خواهیم کرد. ترجمههایی از تجربه دینی
*تنوع تجربه دینی؛ ویلیام جیمز
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری آنا؛ کتاب تنوع تجربه دینی؛ نوشته ویلیام جیمز است که حسین کیانی زحمت ترجمه آن را بدوش کشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویلیام جیمز در این کتاب با روشی تجربی و با رجوع به منابع و مستندات فراوان درباره نحوه مواجهه انسان با امر دینی و قدسی کنکاش میکند و ضمن ارائه تعریفی خاص از دین به نمودها و جلوههای حیاتی دینی در صاحبان تجربه دینی و مؤمنان در ادیان مختلف میپردازد. او از بحث دین و عصبشناسی شروع میکند و پس از تعریف کلی دین به بررسی دو رویکرد نسبت به دین میپردازد: دین سالماندیشان و دین بیماراندیشان. در فصل مربوط به «آیمانآوری» به شرح مبسوط کیفیت منقلب شدن فرد از بیایمانی به ایمان و شور دینی میپردازد و در فصلی دیگر پس از شرح مقام قدیسی یا پارسایی، ارزش این کیفیت را در زندگی تبیین میکند و پس از آن درباره ویژگیهای مختلف حیات دینی به صورت خاص به عرفان و فلسفه نظر میاندازد و در پایان کتاب نتیجهگیری کلی خود را از آثار و نتایج و ارزش و ضرورت زندگی دینی بیان میدارد. کثرت منابع و مستندات پژوهشی و عمق تفکرات و کاوشهای وی به راستی حیرتانگیز است. نشر حکمت این کتاب را در ۵۷۸ صفحه و با قیمت 33 هزار تومان منتشر کرده است.
*مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی، اندرو بینیوبرگ
مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی نوشته اندرو بی.نیوبرگ؛ عنوان کتابی است که توسط علیاکبر ضیائی ترجمه و نشر بینالمللی امین آن را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
علیاکبر ضیائی، مترجم مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی چنین نوشته است: نیوبرگ به عصب شناسان الهیات تذکر می دهد که تجارب دینی را به طور کلی وارد حوزه آسیب شناسی نکنند، زیرا از منظر روان درمانی ممکن است آنان فردی با تجربه و یا با باورهای ناشناخته و غیر عادی را به عنوان غیر طبیعی بشناسند، اما باید توجه داشته باشند که اصولا چه امری در حقیقت طبیعی و چه امری غیر طبیعی است و معیار تفکیک آنها از یکدیگر چیست؟
به نظر نیوبرگ تفکیک امر طبیعی از غیر طبیعی کار ساده ای نیست، زیرا این امر با استانداردهای شناخته شده در هر جامعه ای ارتباط دارد، بدین معنی که گاهی امری در یک جامعه طبیعی و در جامعه دیگر غیر طبیعی جلوه می کند و این بستگی به نوع نگرش هر جامعه به آن امر است. قیمت این کتاب 25 هزار تومان و در 224 صفحه منتشر شده است.
*درباره تجربه دینی؛ مایکل پیترسون
کتاب «درباره تجربه دینی» اثر «مایکل پیترسون» از اندیشمندان نام آشنا در حوزه فلسفه دین بشمار می رود. این کتاب را مالک حسینی به فارسی برگردانده است. در قسمتی از این کتاب میخوانید: «این مجموعه شامل شصت و دو مقاله است که در سیزده بخش تدوین شدهاند و هر بخش به موضوعی از موضوعات فلسفه دین اختصاص یافته است. علاوه بر آن گذشته از مقدمهای کوتاه، متشکل از پنج قسمت است که در ابتدای هر یک خلاصهای بسیار کلی و در عین حال روشنگر از آن قسمت آمده است. مترجم مناسب دیده است که نمونههایی از گزارش تجربههای دینی در عالم اسلام را ضمیمه کتاب حاضر کند و بدین نحو نسبت موضوع تجربه دینی را با سنت اسلامی و تناسب طرح این موضوع را در مباحثات فلسفی و دینی اسلامی روشن تر سازد.» کتاب حاضر را انتشارات «هرمس» به چاپ رسانده است.
*تجربه دینی؛ وین پراودفوت
این کتاب نوشته وین پراودفوت اندیشمند در حوزه دین می باشد که در سال های اخیر از جمله منابع رشته فلسفه دین در دانشگاه های کشورمان محسوب می شود.
کتاب تجربه دینی را عباس یزدانی به فارسی برگردانده است. در این کتاب مخاطب ابتدا با معنای این واژه در سیر تاریخی آن مواجه می شود و سپس به پرسش هایی درباره چیستی و چرایی تجربه دینی پرداخته می شود. تجربه دینی را انتشارات طاها در سال 1393 روانه بازار نشر کرده است.
این کتاب در 399 صفحه با قیمت 12 هزار تومان همینک قابل خریداری توسط علاقه مندان است.
تالیفاتی برای تجربه دینی
*تجربه دینی و چرخش هرمنوتیکی: بررسی و نقد آرای ویلیام آلستون
این کتاب از جمله تالیفاتی است که تجربه دینی را مورد تحقیق و بررسی خود قرار داده است. نویسنده این اثر بابک عباسی است که آن را در 289 صفحه به رشته تحریر در آورده است.
در این کتاب، نظریه های «ویلیام آستون» درباره تجربه دینی تحلیل و تفسیر شده است. قول به اصالت تجربه دینی را می توان واکنشی دین دارانه به نقد دین در دوره مدرن دانست؛ چرا که این رویکرد می کوشد به معیارهای معرفتی مدرنیته و در صدر آن ها محوریت تجربه وفادار بماند. در پژوهش حاضر، تلاش شده تا ضمن شرح برآمدن این جریان فکری مهم در آثار افرادی چون «شلایر ماخر» و «جیمز» یکی از مهم ترین صورت بندی های معاصر این رأی یعنی نظریه معرفت شناسنانه «آستون» نقد و بررسی شود. محقّق در این راستا پس از ارزیابی نقدهای فیلسوفان تحلیل در جست وجوی منظری جامع به «هرمنوتیک هایدگری» روی آورده و سعی می کند ثابت نماید که تلقّی هرمنوتیکی از تجربه دینی، تبیین بهتری از تنوّع و تکثّر تجربه های دینی به دست می دهد.
*تجربه دینی و مکاشفه عرفانی
این کتاب توسط محمدتقی فعالی در 604 صفحه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار شده است.
مؤلف در فصل نخست کتاب، طی دو بخش تاریخچه و ریشه «مکاشفه» و سیر تاریخی آن را از منظر جایگاه، حوزه و قلمرو بررسی نموده و بطور تفصیلی آن را مختص دین اسلام می داند و ریشه یابی آن را تا قرن پنجم پی می گیرد. در بخش دیگر از این فصل با عنوان «تجربه دینی و عرفانی»، تجربه عرفانی را یکی از اقسام تجارب دینی دانسته و از آنجا که مسأله تجربه دینی در شاخه های متنوع دین پژوهی مدرن دخیل می باشد بنابر ضرورت، به بررسی جایگاه تجربه عرفانی ضمن گذر از بستر نظری تاریخی آن پرداخته و به طور مبسوط کلیه شعب دین پژوهی مدرن را همچون روانشناسی دین، جامعهشناسی دین، هنر دینی، دین شناسی تطبیقی، پدیدارشناسی دین، کلام فلسفی، فلسفه دین و... از نظر میگذرانند.
در بخشهای دیگر این فصل، به بررسی ابعاد تجربه عرفانی، چون بُعد روانشناختی، معرفت شناختی، . . . و قلمرو آن در سه حوزه دین، وحی و ایمان پرداخته و از عوامل ظهور تجربهگرایی دینی از قبیل: ظهور مکتب رمانتیک، نقادی کتاب مقدس، فلسفه کانت و . . . به تفصیل سخن می گویند.
در بخش نخست از فصل دوم، ضمن تعریف و تبیین واژگان در خصوص «مکاشفه» از خلال کلام بزرگان عارف اسلام همچون امام خمینی(ره)، خواجه عبدالله انصاری، ابن عربی و نظریات وی در باره علم، معرفت، مشاهده و مکاشفه و . . . به بررسی ویژگیها و پیامدهای مکاشفه همچون رفع حجاب، مراتب و درجات، حالات، معرفت زایی، برتری بر عقل، توصیف ناپذیری و . . نهایتاً «ماهیت مکاشفه» می پردازد.
مؤلف در بخش دوم این فصل، با عنوان «تجربه دینی و عرفانی»، پس از تعریف آن، به ذکر طبقه بندی تجارب دینی پرداخته و سپس از برخی دیدگاههای موجود در این خصوص از قبیل نظریه «ویلیام جیمز»، «استیس» و«پایک» و نیز آراء مختص هر یک نام برده و به تفصیل به تبیین ماهیت «تجربه دینی و عرفانی» و ربط آن به باور دینی از دو رویکرد دوگانه می پردازد.
در پایان، «وحی و مکاشفه» در دو دیدگاه غرب و اسلام بررسی گردیده و نظرگاه قرآن و روایات به «کشف و شهود» نمایانده شده است.
*مبانی نظری تجربه دینی
مبانی نظری تجربه دینی: مطالعه تطبیقی و انتقادی آرای ابن عربی و رودلف اتو عنوان کتابی به قلم علی شیروانی است. این کتاب توسط بوستان کتاب در 324 صفحه و با قیمت 1500 تومان منتشر شده است.
مولف در این کتاب دو جریان فرهنگی_دینی متفاوت را بررسی میکند که یکی به حوزه عرفان و تصوف اسلامی اختصاص یافته دیگری مربوط به الاهیات مدرن مسیحیت قرن بیستم است.
مولف به این منظور آرا و دیدگاههای ابن عربی و رودلف اتو را درباره تجربه دینی، عناصر عقلانی و غیر عقلانی دین، تجربه مینوی، تجربه عرفانی، ولایت، نبوت و رسالت را مقایسه و ارزیابی میکند. ویژگیهای تجربه مینوی، پدیدارشناسی و تجربه دینی، عینیت تجربه دینی،هسته مشترک تجربههای دینی، چیستی و انواع تجربههای عرفانی، تجربه عرفانی و معرفت به حقیقت هستی و وحدت ادیان، از جمله مباحث این کتاب است.
معرفی کتاب ها: محمدرضا زمانی خطیبی
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
خبرگزاری مهر، گروه سیاست - زهرا علیدادی: امسال نحوه بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس دستخوش تغییراتی شد؛ به عبارت دقیقتر، طبق اصلاحات آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرد، به این شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه بودجه مربوط به احکام، منابع و مصارف را بررسی و تصویب کرد و بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول بودجه میشود.
«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ضرورت بررسی جداول بودجه در مجلس، گفت: «جداول بودجه باید در سالهای اخیر نیز در مجلس بررسی میشد که این کار صورت نگرفت. زمانی میتوانیم بگوییم بودجه در مجلس تصویب شده که اعداد و ارقام هم بررسی و تصویب شود که این کار در سالهای گذشته نشده است».
بنابراین و از آنجایی که روند بررسی لایحه بودجه در مجلس در سنوات قبل به گونهای بود که تمام وقت مجلس به بررسی منابع و مصارف لایحه بودجه اختصاص داده میشد و عملاً زمان لازم برای بررسی جداول بودجه وجود نداشت، با اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، برای نخستین بار، دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را به دو قسمت تقسیم کرد و در اول آذر ماه بخش اول یعنی لایحه احکام را به مجلس ارایه داد.
مجوز به دولت برای برداشت از بودجه
مجلس ابتدا لایحه احکام بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی و تصویب کرد. همچنین نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای آنکه دولت در ابتدای سال در پرداختها دچار مشکل نشود، به دولت مجوز دادند تا منتظر بخش دوم بودجه نماند و بتواند دریافتیها و پرداختیها را به صورت علیالحساب انجام دهد. در این مجوز آمده بود: «دولت ضمن اجرای احکام تبصرههای این قانون، تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علیالحساب اقدام کند.»
سرانجام در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳، یعنی در روز یکشنبه (۱۹ فروردین ماه)، بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از دولت به مجلس ارائه و در صحن مجلس اعلام وصول شد. در نامه دولت به مجلس آمده بود: از مهمترین ویژگیهای این لایحه میتوان به مواردی چون «پیشبینی اعتبارات دستگاهها منطبق با سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت»، «لحاظ نمودن شعار محوری سال ابلاغی مقام معظم رهبری (جهش تولید با مشارکت مردم)»، «کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی برای حمایت از رشد تولید و اتکا به سایر منابع»، «ساماندهی ردیفهای متفرقه و امکان انتقال آنها به ردیفهای ذیل دستگاههای اصلی» و «ارایه سنجه های ارزیابی برنامههای قوای مقننه و قضاییه و دستگاههای اصلی» اشاره کرد.
از ۲۸ فروردین ماه، جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برای بررسی جداول آغاز شد و اعضای این کمیسیون با حضور برخی دولتمردان و مسؤولان دستگاههای اجرایی مفاد بخش دوم لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دادند و در ادامه گزارش مصوبات خود را برای بررسی در صحن مجلس، تقدیم هیأت رییسه کردند.
فرایند قانونی شدن بخش دوم بودجه
روال قانونیشدن بخش دوم لایحه بودجه نیز مانند بخش اول لایحه بودجه است، به این صورت که ارقامی که در این جداول آمده، فعلاً در حد پیشنهاد است و باید پس از بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس، در صحن مجلس نیز مصوب شود. بعد از این مرحله تأیید شورای نگهبان نیز برای تبدیل شدن به قانون لازم است و در این صورت رییس مجلس میتواند برای اجرا، قانون بودجه و اعداد و ارقام آن را به رییسجمهور ابلاغ کند.
بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یعنی جداول از روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) در صحن مجلس آغاز شده است. برای اولین بار است که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد و پیش از این و در سنوات گذشته فقط احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار میگرفت.
طبق گفته نمایندگان مجلس، بررسی دو مرحلهای لایحه بودجه و بررسی دقیق جداول بودجه در صحن مجلس اتفاق بسیار خوبی است و باعث میشود صحن مجلس از جدول کلان تا تمام جداول پیوستها اعم از هزینهای و بودجه عمومی کشور از جمله بودجه عمرانی و جزییات پروژهها اطلاع داشته باشد.
البته ناگفته نماند که در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه، فقط به ارقام و اعداد جداول بدون تفکیک کلیات و جزییات رسیدگی میشود و هیچ حکمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوب بخش اول باشد. رییس مجلس شورای اسلامی اخیراً در یکی از جلسات علنی مجلس بر این نکته تاکید کرد و گفت: «به هیچ عنوان نه دولت در پیشنهادات خود که در مرحله دوم ارسال میکند و نه مجلس در زمان رسیدگی چه در صحن و چه در کمیسیون تلفیق حق ندارد در منابع و مصارف دست بزند».
جداول بودجه برای اولین بار در صحن
همچنین «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی جداول بودجه در صحن مجلس، اظهار کرد: «در ۴۰ و اندی سال گذشته هیچ وقت جداول بودجه در صحن مجلس بررسی نشده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی ندادند».
وی توضیح داد: «هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداول مصوب در بودجه را نمیدیدند. پس در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است».
از آنجایی که برای نخستین بار است که بررسی بودجه در مجلس دومرحلهای شده و جداول و ردیفهای لایحه بودجه به صورت جداگانه در صحن مجلس رسیدگی میشود، پیش از آغاز اولین جلسه بررسی جداول بودجه در صحن مجلس، مجلس جلسهای غیرعلنی برگزار کرد و رییس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و ترتیب ارایه پیشنهادات به نمایندگان داد.
خوب و بد دو مرحلهایشدن بودجه چیست؟
همچنین «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره میزان تغییراتی که مجلس در بخش دوم بودجه میتواند اعمال کند، اظهار کرد: «ما در بررسی بخش دوم بودجه تنها میتوانیم مطابق با احکامی که مصوب شده است، اعداد جداول را تغییر دهیم و اعتبارات را از یک جدول به جدول دیگر جابهجا کنیم. همچنین اگر جداول منطبق بر احکام نباشد ما میتوانیم اصلاح کنیم، بنابراین ما میتوانیم در سقف بودجه مصوب، اعداد و ارقام را تغییر دهیم».
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «بررسی دومرحلهای بودجه اقدام خوبی است، هر چند ممکن است در ابتدا اشکالاتی در اجرا داشته باشد، اما این نخستین بار است که نمایندگان در خصوص تکتک اعداد نظر میدهند و این به نفع کشور است و شفافیت را افزایش میدهد».
با همه این تفاسیر، عدهای منتقد دو مرحلهایشدن بودجه و ارایه جداول بودجه از سوی دولت در مرحله دوم هستند و ادله آنان این است که این کار باعث طولانیشدن روند بررسی بودجه میشود. با وجود این، اگر به واقع دو مرحلهای شدن بررسی لایحه بودجه در مجلس باعث پرداختن به جزییات، شفافسازی بودجه و در ادامه تحقق بودجه و مواجه نشدن دولت با پدیده کسری بودجه شود، طولانیشدن فرایند بررسی سند دخل و خرج کشور در مجلس مساله خیلی مهمی نیست و میتوان آن را به دلیل محقق شدن اهداف مهمتری چون مقابله با پدیده شوم کسری بودجه نادیده گرفت.
کد خبر 6091679 زهرا علیدادی