Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@05:58:40 GMT

سبک زندگی اربعینی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۴۹۶۹

راه پیمائی اربعین در نسبت کلید واژه " زائر" یک سبک زندگی تمدن ساز است. آنقدر غرق جوش و خروش این روزهائیم که کمتر قدر معرفتی این نعمت را توجه می کنیم.

مراسم پرشور اربعین حسینی در کربلا جلوه ای از یک جامعه اخلاقی و دینی است. جامعه ای که مفهوم جدیدی از نظم و قانون و ایثار و همیاری و تعاون ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظم در راه پیمایی اربعین عراق مفهوم متفاوتی از نظم رایج دارد . این نظم کاملن خودجوش و بدون هرگونه قرار داد دولتی و قانون از پیش نوشته شده است. نظمی است که از درون همکاری و تعاون عاشقانه زوار سیدالشهدا علیه السلام ایجاد شده است.

کمک کردن افراد به یکدیگر فراتر از ایثار و فداکاری های مرسوم است. کمک کردن به عنوان یک اصل ساختاری در راه پیایی اربعین ایجاد شده است و افراد برای کمک به دیگران از هم سبقت می گیرند. اهل کمک و ایثار حتا نگران ریا و تزویر هم نیستند چرا که اساسا راه پیمایی اربعین بر مبنای کمک و یاری و تعاون شکل گرفته است و همیاری در ساختار آن تعریف شده است.

روابط ادم ها بسیار احترام‌آمیز است و این احترام بسیار فراتر از ادب های مدرن و تصنعی جوامع امروزی است که بیشتر بر اساس رفتار کاسب کارانه سرمایه داری شکل گرفته است. در این مانور زیبا، ادب و احترام به دیگران جوشش درونی دارد و افراد برای عشق ورزیدن بهم عطش دارند.

امر_به_معروف و نهی از منکر و نظارت های مردمی در بالاترین سطح و بلوغ خودش قرار گرفته است. در این جامعه نهی از منکر نهادینه و خاصیت پیشگیرانه پیدا کرده است. در چنین جامعه ای افراد می دانند که هر خطای احتمالی با واکنش دیگر اعضای این جامعه مواجه می شود و بنابراین کمتر آسیبی در این جامعه شکل می گیرد.

سادگی و بی آلایشی و توقعات در حد نیاز و خورد و خوراک ساده، از دیگر نشانه های جامعه اربعینی عراق است. ساده زندگی می کنند و نیازهایشان صرفن براساس هدف تعریف می شود و در عین حال از این سبک زندگی لذت می برند.

هجرت و عبور از وابستگی های مادی به شکل واقعی کلمه در این مسیر دیده می شود. هجرت از زن و فرزند و زندگی و دیار و تن دادن به خطراتی که در طول راه آنها را تهدید می کند. پیوند سبک زندگی اربعین با هجرت خودش یک معیار کلیدی در زندگی جهادی است.

اما همه این زیبایی ها به یک مبدا برمی گردد؛ آن مبدا و نسبت چیست؟ "#محبت افراد به یکدیگر" منشا اصلی این جوشش خیرات است.

جامعه ای که روابط آدم ها در آن عاطفی و محبت آمیز است، نظام حاکم بر آن رنگ اخلاقی می گیرد. در جامعه ای که همه همدیگر را دوست دارند و نسبت به یکدیگر محبت می ورزند همراهی و همیاری معنی دیگری پیدا می کند.

بسیاری از خیرات و برکات سفر اربعین را باید در همین رابطه محبت آمیز دید. "انسان توحیدی و محبین اهل بیت" از کمک کردن به دیگران لذت می برند. شوق کمک کردن و آرامشی که از این یاری رسانی می برند اثر این دنیایی کار آنهاست و نگاه کاسب مآبانه نه به این دنیا دارد و نه حتا به آخرت. معتقدند انسان ها باید به یکدیگر کمک برسانند و این یک وظیفه است.

افراد وقتی کسی را دوست دارند تلاش می کنند به هر تقدیر به او خدمت کنند. کمکشان هم بدون درخواست و خواهش است . اگر چنین نگاهی بین ادم ها ایجاد شود دیگر لازم نیست منافع مادی این یاری رسانی متذکر شود. حتا فراتر از پاداش آخرت است. ادم ها چون همیدگر را دوست دارند به فکر هم هستند. اما رمز مانایی و ماندگاری این رابطه دوطرفه چیست؟ و چه ارتباطی به ماجرای اربعین دارد؟
اما این رابطه محبتی چه وقت ایجاد می شود؟

رمز و راز تشکیل این "محبت" در تعبیر " زائر" است. خیرات و برکات جامعه اخلاقی راه پیمایی اربعین را باید در نسبت زوار با یکدیگر دید. ارتباط عاطفی زائران اربعین، منشا اصلی همه این خیرات است؛ ارتباط عاطفی که در کمال خودش قرار دارد.

در جامعه اربعین افراد همیدگر را در حد اعلا دوست دارند و به همین دلیل به هم احترام می گذارند و حریم یکدیگر را رعایت و فداکاری می کنند و برای ایثار از هم سبقت می گیرند. چرا ؟ چون اینها زائرند. اینها کسانی هستند که محبوب اصلی شان را دوست دارند. مردم عاشق سیدالشهدا هستند و به همین دلیل هرکس که سیدالشهدا را دوست دارند را دوست می دارند و به او محبت می کنند. در چنین جامعه ای که افراد نسبت شان را با یکدیگر بر اساس نسبت آنها با اهل بیت تعریف می کنند می توان انتظار تشکیل یک جامعه توحیدی در اعلاترین درجه داشت.

و اما مهمتر اینکه تنها الگوی رشد و اعتلای جوامع نیز همین الگو است. الگویی که رفتار انسان ها را با هم عاطفی می کند آنهم محبت حقیقی. روابط عاطفی افراد با یکدیگر که که حول محبت آنها به اهل بیت ایجاد می شود، جامعه ساز است؛ آنهم جامعه کمال یافته اسلامی که جامعه ای توحیدی است.
منبع: روزنامه قدس

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه عقیده سالم در افراد جامعه سالم به دنبال دارد، گفت: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض در سیاسیون می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی ظهر امروز در همایش حکمت مطهر در سپاه انصارالحسین(ع) که به مناسبت گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه برگزار شد، اظهار داشت: عقیده، آموزش آموزه‌های دینی نیست، بلکه گره زدن این آموزه‌ها به قلب مخاطب است و به همین سبب در مباحث عقیدتی، آموزش به عنوان مقدمه مطرح می‌شود.

امام جمعه همدان حفظ عقاید را یکی از ملزومات جامعه دانست و عنوان کرد: هرگاه علم به قلب انسان گره بخورد باور قلبی ایجاد می‌شود و در واقع استمرار در علم‌آموزی باور ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سخنرانی با تدریس عقیدتی تفاوت‌هایی دارد و در سخنرانی علم مخاطب افزایش پیدا می‌کند که یک نوع مقدمه است، اما در تدریس مسائل عقیدتی علوم دینی باید تبدیل به باور در قلب مخاطبین شود.

شعبانی همچنین موضع‌گیری‌های سیاسی افراد را نتیجه اعتقادات آنها دانست و مطرح کرد: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض شده و در نتیجه افراد بر اساس سلایق و منافع خود موضع‌گیری می‌کنند.

امام جمعه همدان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: هشام بن حکم یکی از یاران جوان امام صادق (ع) بود و از آنجایی که در حفظ و نشر عقاید شیعیان تلاش می‌کرد منزلتی خاص در نزد آن حضرت داشت که این روایت نشانگر جایگاه رفیع مربیان عقیدتی است.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین چیزی که باعث رفتارسازی می‌شود اعتقادات است، افزود: در واقع سبک زندگی افراد بر اساس اعتقادات افراد شکل می‌گیرد و اگر عقیده سالم باشد جامعه هم اصلاح خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدرسان و معلمان عقیدتی علاوه بر علم‌آموزی باید در بحث استحکام این علوم در قلب‌های مخاطبین کوشا باشند، عنوان کرد: جامعه امروز نیازمند آموزه‌های عقیدتی است و در این حوزه کتب علامه شهید مرتضی مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از غنی‌ترین منابع عقیدتی برای جوانان است.

شعبانی تصریح کرد: برخی از افراد در اوایل انقلاب موضع‌گیری‌های محکمی در دفاع از انقلاب داشتند، اما بعد از گذشت یک دهه تمام مواضع آنها تغییر کرد.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از مربیان عقیدتی و سیاسی ومتولیان فریضه امر به معروف تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهادگرانی که درس زندگی می‌دهند/ معلمان باید در قله کوه باشند
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند