Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:57:02 GMT

برداشت 240 هزار تن چغندر از کشتزارهای جوین

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۶۹۲۴

برداشت 240 هزار تن چغندر از کشتزارهای جوین

سبزوار- ایرنا- مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جوین گفت: امسال از سطح چهار هزار هکتار کشتزار این شهرستان 240 هزار تن محصول چغندر قند برداشت شد.

علی حصاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین امسال برداشت محصول از هر هکتار 60 تن بوده است که نسبت به سال گذشته 2 تن در هکتار افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: کاهش قیمت پیاز در اواخر سال گذشته و خسارت به کشاورزان سبب شد سال جاری حدود 100 هکتار اراضی این محصول به کشت چغندر قند اختصاص و مقدار تولید نیز حدود 50 هزار تن افزایش یابد.
وی با بیان اینکه عیار پایه چغندر قند 14 است و هر چه این عیار کمتر باشد از قیمت محصول نیز کاسته می شود، افزود: پیش بینی میانگین عیار چغندر قند جوین برای امسال 17.5 است.
حصاری اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع تامین آب و تداوم پدیده خشکسالی، کشت نشایی چغندر قند برای نخستین بار با همکاری بخش خصوصی در این شهرستان در سطح هشت هکتار اجرا شد.
وی یکی از مشکلات چغندرکاران جوین را صف های طولانی کامیونها در تحویل این محصول به کارخانه قند شهرستان دانست و افزود: در چنین شرایطی این کارخانه باید پذیرش چغندر سایر استانها و شهرستانهای دیگر را کاهش دهد.
سطح زیر کشت چغندر قند در جوین چهار هزار هکتار است. این شهرستان 12 هزار بهره بردار کشاورزی در بخش های باغداری، دامپروری و طیور دارد.
پارسال 190 هزار تن چغندر قند از کشتزارهای شهرستان جوین برداشت شده بود.
جوین در فاصله 320 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/7495/5132

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود