Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهرکرد- ايرنا- مشاور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: فرايند آب سنگين ايران در منطقه اراک با 20 تن در حال انجام است و تعطيل نشده است.

به گزارش ايرنا، علي اصغر زارعان روز شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد در تالار امام خميني (ره) افزود: در مواردي اقدام به دستکاري عکس و تصاوير مي کنند تا اعلام کنند که فعاليت هاي اين بخش سازمان انرژي تعطيل شده ولي اين بخش تعطيل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، از دانشجويان و استادان دانشگاه دعوت مي شود به صورت برگزاري تور از اين بخش ديدن کنند و از نزديک با فعاليت هاي آن آشنا شوند.
وي افزود: دشمن تلاش بسياري کرد تا مخازن نگهداري و حمل را زماني از خارج وارد مي شد دستکاري کند اما در اين زمينه موفق نشد.
به گفته وي، در کنار کارخانه آب سنگين، عمليات باز طراحي راکتور IR40 با کمک چيني ها و آمريکايي ها آغاز شده و انجام طراحي مفهومي آن اتمام شده و وارد طراحي تفضيلي شده است و ار سال آينده طراحي ديزاين آن صورت مي گيرد.
وي تصريح کرد: در مذاکرات سعي کردند تا آب سنگين راکتور IR40 را به آب سبک تبديل کنند، چرا که کارکرد راکتور اراک با آب سنگين توليد 8.5 تن پلوتونيوم در سال بود و مي خواستند اين اتفاق نيفتد، به همين دليل ضمن حفظ آب سنگين، راکتور به IR20 تبديل مي شود و سالانه يک و نيم تن پلوتونيوم نيز مي توان توليد کرد.
به گفته وي، طرف مقابل بسيار تلاش کرد تا آب سنگين را بگيرد و 5 کشور ابرقدرت تلاش کردند تا اين دستاورد را از ايران بگيرند.
دستيار رئيس سازمان انرژي اتمي ايران افزود: ماده اوليه آب سنگين همين آب معمولي است که در يک فرايند غني سازي مي شود و کمتر کشوري داراي اين فناوري است، اما ايران علاوه بر تامين داخلي مي تواند آن را صادر کند.
زارعان گفت: در عرصه توليد راديو داروها نيز سازمان انرژي اتمي موظف است نياز جامعه را برطرف کند که اين کار را انجام مي دهد.
به گفته وي، جمهوري اسلامي ايران در حوزه توليد سانتريفيوژ به خودکفايي رسيده است و ديگر نيازي به واردات اين محصول ندارد و در 20 فروردين 97 نيز سانتريفيوژ جامدات و مايعات از هم جدا مي شود و ايران ديگر نيازي به واردات اين محصول ندارد.
زارعان افزود: دشمن با سرريز صنعت هسته اي در علوم ديگر و صنايع ديگر ايران مخالف است و نگراني عمده آمريکايي ها از توليد علم و فناوري است.
به گفته وي، آمريکا با انواع خرابکاري ها در سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري نتوانست مانع از رشد فناوري صلح آميز هسته اي ايران شود و بايد عنوان کرد اين رويکرد تعطيل نشده است.
مشاور و دستيار رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: سال گذشته در روز ملي فناوري هسته اي 42 دستاورد ايران ارائه شد که اين سابقه نداشت و در سال 97 نيز اين دستاوردها بيشتر مي شود.
به گفته وي، برجام نه تنها باعث تعطيلي دستاوردهاي هسته اي ايران نشد، بلکه در برخي از زمينه ها باعث شتاب بخشي نيز شد و سرعت را براي کارشناسان بيشتر کرد.
زارعان با بيان اينکه ايران در چارچوب برجام به تعهدات خود در اين زمينه عمل کرده است، گفت: در اين زمان 9 هزار و 300 ماشين سانتريفيوژ در نطنز و فردو مشغول به کار بود که 20 هزار ماشين سانتريفيوژ نيز به صورت آماده به کار وجود داشت که فعال نبود و تنها همين 9 هزار ماشين فعال بود.
به گفته وي، هرگاه نظام جمهوري اسلامي ايران تصميم بگيرد ماشين هاي جديد سانتريفيوژ تبديل به زنجيره بشود، اين اتفاق قابل اجراست.
زارعان در پاسخ به سوال دانشجويي که پرسيده بود آيا در راکتور بتن ريزي صورت گرفته است؟ گفت:
بتن ريزي مربوط به قلب راکتور بود که 170حفره وجود دارد که داخل آن بتن ريزي شده است و آنها مي خواستند آن را به صورت کلي نابود کنند که در بازطراحي IR40 با همان کارکرد تبديل به IR20 مي شود و هرگاه نظام اراده کند و طرف هاي مقابل بدعهدي کنند، ايران توان بازطراحي قلب راکتور را به بهترين شکل دارد.
وي در پاسخ به سوال ديگري که پرسيده بود آيا آمريکايي ها بر صنعت هسته اي ما نظارت دارند؟ افزود: تنها مرجع راستي آزمايي در اين زمينه آژانس جهاني انرژي اتمي است و نظارت هاي آن مديريت شده است.
زارعان در پاسخ به اين سوال که آيا کشورها به دنبال تعطيل کردن صنعت هسته اي خود هستند؟ گفت: اينگونه نيست چرا که برخي از کشورها مانند آمريکا و فرانسه به دنبال افزايش صنعت هسته اي خود هستند و در خود آمريکا بيش از 440 نيروگاه اتمي وجود دارد.
وي افزود: هر هزار مگاوات انرژي اتمي، در حوزه محيط زيست سالانه 11تن از آلايندگي جلوگيري مي کند و 50 ميليون بشکه نفت صرفه جويي مي کند و نيروگاه هسته اي براي 50 سال خدمت ارائه مي دهد.
مشاور رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: طرف مقابل به دنبال تحريک ايران براي نقض برجام است و نبايد در زمين دشمن بازي کرد و بايد همه با تدابير مقام معظم رهبري و مسئولان در برابر تهديدات و بد عهدهاي دشمن ايستاد.
زارعان درباره سوال دانشجويي که درباره نيروگاه بوشهر پرسيده بود، افزود: اين نيروگاه از نظر امنيت و ايمني يکي از بي نظيرترين نيروگاههاي جهان است.
به گزارش ايرنا، چهلمين نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي روز شنبه در دانشگاه ازاد اسلامي واحد شهرکرد گشايش يافت.
اين نمايشگاه با همکاري سازمان انرژي اتمي، سازمان بسيج علمي و پژوهشي استان و اين دانشگاه در 20 غرفه برپا شده و در اين نمايشگاه 400 محصول مرتبط با دستاوردهاي انرژي اتمي ايران به نمايش درآمده است.
خبرنگار : محمود رئيسي**انتشاردهنده:جهانبخش صفري
2097/6021
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربی‌ها علاقه‌مند به روابط نزدیک ایران و روسیه نیستند/ اسرائیل مخالف صنعت هسته‌ای ایران است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی بیان کرد که ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند اما برخی از کشورهای غربی و همچنین رژیم صهیونیستی علاقه‌مند به روابط نزدیک تهران و مسکو نیستند.

خبرگزاری ریانووستی در این باره گزارش داد که کمالوندی در گفت‌وگو با این خبرگزاری که بخشی از آن منتشر شده است، به مواضع رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفت: اسراییل به طور کلی مخالف صنعت هسته‌ای ایران است.

او همچنین به دیگر کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران اشاره کرد و گفت: اسراییل به دنبال تخریب روابط ایران با دیگر کشورها است؛ این هدف اصلی آن‌ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده است؛ کشور ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غربی‌ها علاقه‌مند به روابط نزدیک ایران و روسیه نیستند/ اسرائیل مخالف صنعت هسته‌ای ایران است
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • تعامل‌های با آژانس نباید متاثر از تهمت‌ها و پرونده سازی ها باشد
  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • معاون سازمان انرژی اتمی: ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای