Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تصميم دولت چين براي وارد کردن يوان به قراردادهاي نفتي احتمالاً يک ضربه بزرگ و اساسي به دلار نفتي خواهد بود و راه را براي بين‌المللي‌تر شدن يوان در بازارها باز خواهد کرد.
العالم ـ آسيا
به گزارش اسپوتنيک، کارشناسان چيني بر اين باورند که پکن هم‌اکنون آماده است تا به پشتوانه طلا پروژه وارد کردن يوان به قراردادهاي نفتي خود را کليد بزند و ريسک آن را پذيرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تصميم دولت چين براي ايجاد قراردادهاي نفتي بر مبناي عرضه يوان به پشتوانه طلا ضربه‌اي بنيادين به سلطه دلار بر بازار نفت خواهد بود و راه را براي ورود بيشتر يوان به بازارهاي جهاني باز خواهد کرد.
چنگ بنگينگ، يکي از کارشناسان مؤسسه اقتصاد جهاني زيرمجموعه سازمان روابط بين‌الملل معاصر چين معتقد است آغاز شکل‌گيري قراردادهاي نفتي بر مبناي ارزي يوان قدمي مهم براي بين‌المللي کردن ارز ملي چين است.
چنگ تأکيد کرد: هم‌اکنون بهترين زمان براي اين کار است. قيمت نفت در سطوح پايين قرار داشته و عرضه نيز از تقاضا بيشتر است و از سوي ديگر چين نيز بزرگ‌ترين مصرف‌کننده نفت جهان است.
وي ادامه داد: اگر ما مبناي پرداخت قراردادهاي نفتي را امروز به يوان تعيين نکنيم، ما ديگر ياد نخواهيم گرفت وقتي که شرايط بازار تغيير مي‌کند و تقاضا از عرضه بيشتر مي‌شود، چگونه بر قيمت‌گذاري نفت اثر بگذاريم و در اين صورت ما در موضع ضعف قرار مي‌گيريم.
اين محقق چيني گفت: چين هم‌اکنون با مخاطرات جدي در برنامه خود براي قيمت‌گذاري نفت به يوان از طريق ايجاد قراردادهاي نفتي يوان‌پايه روبرو است که از جمله آنها خروج سرمايه و ارز از چين است.
چنگ ادامه داد: روند بين‌المللي شدن يوان چيزي شبيه نامحدود بودن اقيانوس است. موفقيت اين پروژه بستگي به توانايي شنا کردن و پذيرش ريسک آن دارد. ما براي روبرو شدن با اين ريسک‌ها آماده‌ايم، براي مثال يک کميته زير نظر شوراي دولتي جمهوري خلق چين براي نظارت بر ثبات مالي و توسعه کشور شکل گرفته است.
بنا به اعلام رسمي دولت چين اين کميته با مأموريت ايجاد اصلاحات اساسي و ارائه طرح‌هاي توسعه براي بخش مالي اين کشور در کنار هماهنگ‌سازي اصلاحات مالي، قانون‌گذاري و توسعه، همچنين هماهنگي سياست‌ها با در نظر گرفتن سياست‌هاي پولي و هماهنگ کردن سياست‌‌گذاري مالي و سياست‌هاي صنعتي و اقتصادي خواهد بود، شکل گرفته است.
ونگ ژيمين، دبير کل مرکز جهاني‌سازي و مدرن‌سازي زيرمجموعه سازمان بازرگاني و اقتصادي خارجي چين معتقد است که اين امکان وجود دارد که قراردادهاي نفتي برمبناي طلا، مزاياي بيشتري نسبت به نحوه قيمت‌گذاري کنوني برنت و وست تگزاس اينتر مدييت به دلار دارد.
ونگ ادامه داد:‌ قيمت‌گذاري بر اساس يوان راحت‌تر است؛ چراکه يوان در بازار نفت مي‌تواند به طلا تبديل شود.
وي ادامه داد: اين بسيار خوب است. قرار بود نظام پرداخت بين‌المللي موسوم به برتون وودز برمبناي مبادله ارزي به طلا باشد.
ونگ معتقد است اگرچه مبادله طلا با دلار در سال 1971 معلق شد اما همچنان طلا يک مبناي مبادله‌اي پايدار است.
اين کارشناس چيني ادامه داد: با توجه به ناپايداري موجود در اقتصاد جهاني، طلا توانسته است توجهات بيشتري را به خود جلب کند.
ونگ ادامه داد: هم‌اکنون برخي کشورها مثل روسيه آمادگي خود را براي مبادله و بستن قراردادهاي چين به يوان را اعلام کردند.
وي معتقد است قراردادهاي نفتي با پشتوانه طلا در آينده توجه کشورهاي بيشتري را نسبت به خود جلب خواهد کرد.
در حالي که روسيه از ماه ژوئن سال 2017 مبادلات نفتي خود را با چين به يوان انجام مي‌دهد، ونزوئلا نيز از تمايل خود براي قيمت‌گذاري نفت به يوان چين خبر داده است.
منطق پس اين اقدام کاملاً واضح است. اين اقدام براي کشورهايي که از سوي آمريکا در زمينه مبادلات دلاري تحريم شده‌اند،‌ منافع خوبي دارد که از قضا همه اين کشورها که شامل روسيه،‌ ايران و ونزوئلا مي‌شوند نيز جزو کشورهاي اصلي صادرکننده نفت در جهان هستند.
ونگ معتقد است حتي عربستان سعودي که از سال 1970 تاکنون در نتيجه توافقات انجام‌شده بين اين کشور و کشورهاي همسايه و در آخر آمريکا نفت را به دلار مي‌فروشد، به زودي به فروش نفت به يوان روي خواهد آورد.
وي تأکيد کرد: با توجه به افزايش نفت شيل در آمريکا اين کشور رفته رفته واردات نفت خود را کاهش داده و اين در حالي است که واردات نفت چين کاهش نخواهد يافت بلکه افزايش نيز مي‌يابد. تعداد خودروها در چين روبه افزايش است،‌ اقتصاد چين در حال توسعه بوده و مصرف انرژي در اين کشور افزايش مي‌يابد،‌ به همين دليل به نفع عربستان نيست بازار چين را از دست بدهد.
مضاف بر اين روسيه آمادگي دارد تا سهم عربستان در چين را اشغال کند. اين کشور با صادرات 16.87 ميليارد دلار نفت به چين توانسته است عربستان را پشت سر بگذارد.
به نظر مي‌رسد سعودي‌ها ريسک اين اقدام را درک کرده و حداقل در برخي از قراردادهاي خود يوان را مبناي ارزي قرار دهند.
پيش‌تر در ماه سپتامبر نيز يک روزنامه چيني اعلام کرده بود که عربستان نيز تمايل دارد تا بخشي از درآمدهاي ارزي خود را به يوان چين دريافت کند.
به گزارش فارس، در اين گزارش آمده است به دست آوردن بخشي از درآمدهاي نفتي به يوان چين کانال‌هاي تأمين مالي در عربستان سعودي را پس از ده‌ها ميليارد دلار استقراض خارجي به دلار، براي عربستان تنوع بخشد.
در ماه اکتبر نيز کارل وينبرگ، کارشناس ارشد اقتصادي مؤسسه هاي فرکوينسي اکونوميکس گفته بود که چين احتمالاً رياض را مجبور خواهد کرد تا قيمت‌گذاري نفت خود را به يوان تغيير دهد.
وينبرگ پيش‌بيني کرد تغيير معيار قيمت‌گذاري نفت از دلار به يوان 600 تا 800 ميليارد مبادلات نفتي سالانه را از سلطه دلار خارج خواهد کرد.
سري جگاراجاح، کارشناس شبکه CNBC در ماه اکتبر گفته بود که تصميم چين براي قيمت‌گذاري نفت به يوان به پشتوانه طلا با هدف پايين کشيدن دلار از سلطه بر بازار نفت انجام مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رحمان اسپیدکار در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در پی اعلام یک مورد واژگونی در کیلومتر ۱۷ محور "صفی آباد" حوالی روستای دلو بلافاصله گشت پاسگاه انتظامی، کارشناسان پلیس راه و عوامل امدادی به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه در اثر این حادثه سرنشین جلوی خودرو به دلیل نداشتن کمربند ایمنی دچار مصدومیت شد خاطر نشان کرد: به راننده خودرو به دلیل بستن کمربند ایمنی در این حادثه آسیبی وارد نشد.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه برابر اعلام نظر کارشناسان حاضر در صحنه علت این حادثه بی احتیاطی و عدم توجه به جلو در کنترل وسیله نقلیه اعلام شده است، یادآور شد: رانندگان عزیز به جهت کاهش وقوع تصادفات قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را همواره مد نظر قرار دهند و با بستن کمربند ایمنی از جان خود محافظت کنند

کد خبر 6089448

دیگر خبرها

  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • بستن پرونده نقاط پرحادثه همدان
  • سرمایه‌گذاری چین در معادن افغانستان
  • AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست/ ادامه سلطه یوزها در قاره‌کهن
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند
  • واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت