چرا تعطیلی رسمی ۶ آذر در تقویم قید نشده است؟
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۱۷۹۳
خبرگزاری میزان- ششم آذر امسال مقارن با هشتم ربیعالاول، سالروز شهادت امام حسنعسکری (ع) و آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) است. در سنوات گذشته این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل رسمی نبود اما از امسال به بعد مطابق با «قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور»، تعطیل رسمی محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، ظرف ۴۸ ساعت گذشته، خبر تعطیل رسمی بودن روز دوشنبه ششم آذر به کرات در فضای مجازی و رسانهها بازنشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ششم آذر امسال مقارن با هشتم ربیعالاول سالروز شهادت امام حسنعسکری (ع) و آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) است. در سنوات گذشته این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل رسمی نبوده است، اما از امسال به بعد مطابق با «قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور»، تعطیل رسمی محسوب میشود.
قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مشتمل بر ۷۳ ماده و ۱۰۰ تبصره است.
مطابق با ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، به منظور زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی ٬ سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و برجسته کردن نقش ایشان به عنوان یک معیار اساسی در سیاستگذاریها و برنامهها و تسری آن به مجموعه ارکان نظام و نیز انتقال آن به نسلهای آینده، دولت مکلف است با بهرهگیری از ظرفیت همه دستگاههای مربوط بهویژه آموزش و پرورش ٬ دانشگاهها و مراکزعلمی و جهاد دانشگاهی٬ مراکز فرهنگی و هنری٬ حوزههایعلمیه٬ صداوسیما، شهرداریها و مؤسسات مردم نهاد و بسیج، اقداماتی را انجام دهد.
در بند «ح» ماده ۳۷ نیز آمده است: هشتم ربیعالاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کند.
با وجود تصریح قانونی و تکلیف دولت به تعطیل رسمی اعلام کردن روز هشتم ربیعالاول، اما در تقویم سال ۹۶، این روز که مصادف با ششم آذرماه است بعنوان روز تعطیل رسمی درج نشده است که با یک جستجوی ساده دلیل آن مکشوف میشود.
قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور که به موجب بند «ح» ماده ۳۷ آن، روز ششم آذر سال ۹۶ باید تعطیل رسمی باشد، در روز یکشنبه دهم بهمن ماه ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و در جلسه مورخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سرانجام در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه سال جاری، علیلاریجانی رئیس مجلس، قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور را ابلاغ کرد و در روز یکشنبه ۲۰ فروردین، این قانون در روزنامه رسمی کشور منتشر شد و پس از ۱۵ روز قابلیت اجرا پیدا کرد؛ بنابراین مشخص میشود که، چون در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سال ۹۶، قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، لازمالاجرا شده است، بنابراین هنگام چاپ تقویم رسمی کشور برای سال ۹۶ (در برجهای یازدهم و دوازدهم سال ۹۵) بند «ح» ماده ۳۷ قانون مزبور ناظر بر تعطیلی هشتم ربیع الاول (ششم آذر ۹۶) لحاظ نشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.