Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:16:06 GMT

دام سعودي‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۲۰۰۲

دام سعودي‌ها

خبرگزاري آريا - از سال گذشته، با شکست داعش در موصل، رقه و ديگر نقاط، مردم خاورميانه کم‌کم نفس راحتي کشيدند و به خود نويد دادند که به‌زودي شاهد صلح و آرامش خواهند بود اما در همين مدت با قدرت‌گرفتن محمد بن‌‌سلمان در عربستان، تنش‌هاي جديدي در خاورميانه پايه‌گذاري شد.
/ سياسي
سيدعلي خرم . استاد حقوق بين‌الملل نوشت:
بيش از يک سده است خاورميانه در بي‌ثباتي و تنشي به‌سر مي‌برد که علاوه بر دخالت خارجي، عوامل سياسي، اقتصادي، فرهنگي، قومي و مذهبي نيز منشأ آن بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگاه بحراني فروکش کرده و مردم خاورميانه خدا را به‌خاطر بازگشت آرامش سپاس گفته‌اند، ديري نپاييده که نابساماني جديدي در اين منطقه سر برافراشته و دوباره خاورميانه را در آتش و تشنج فرو برده است. چند سالي بود سوريه و عراق از گستره تروريسم در رنج و نابساماني بودند که با همت کشورهايي مانند ايران، غول تروريسم به زانو درآمد و آخرين رگه‌هاي آن در اين دو کشور در حال نابودي هستند. از سال گذشته، با شکست داعش در موصل، رقه و ديگر نقاط، مردم خاورميانه کم‌کم نفس راحتي کشيدند و به خود نويد دادند که به‌زودي شاهد صلح و آرامش خواهند بود اما در همين مدت با قدرت‌گرفتن محمد بن‌‌سلمان در عربستان، تنش‌هاي جديدي در خاورميانه پايه‌گذاري شد. پادشاه جوان، جنگ را در يمن تشديد کرد، قطر را در محاصره سياسي قرار داد، بناي ناسازگاري بيشتري با ايران گذاشت تا شايد انتقام شکست در سوريه را بگيرد. با اسرائيل روابط پنهاني برقرار کرد و با دونالد ترامپ کنار آمد تا دست او براي دست‌اندازي به خاورميانه باز باشد. او به اينها بسنده نکرد، نخست‌وزير لبنان را که خودش براي اين سمت توصيه کرده بود، به استعفا رهنمون کرد و تلاش کرد اوضاع لبنان را به‌هم بريزد تا شايد حزب‌الله را به‌عنوان يکي از عوامل شکست عربستان در سوريه نابود کند. اين شاه جوان دست به اقداماتي هم در داخل عربستان زد که بسيار خطرناک محسوب مي‌شوند و عاقبت آنها نامشخص است. اگرچه فاصله‌گرفتن از اسلام تندرو سلفي-وهابي، مي‌تواند يک اقدام مثبت از سوي همه کشورها و مردم خاورميانه محسوب شود و همه اميدوار خواهند بود که شايد عربستان از حمايت گروه‌هاي افراطي و تروريست مانند القاعده، داعش، جبهه النصره، احرار الشام، طالبان و امثالهم دست بردارد و اجازه دهد صلح و ثبات به خاورميانه بازگردد اما غلبه بر فرهنگ سلفي- وهابي در داخل عربستان در کوتاه‌مدت بعيد به نظر مي‌رسد و نياز به کار فرهنگي عظيمي دارد تا شايد نسل‌هاي بعدي تغيير کنند. از اين جهت هيچ صاحب‌نظري گفته‌هاي محمد بن‌سلمان براي فاصله‌گرفتن از اسلام افراطي را جدي نمي‌گيرد و آن را نشانه ناپختگي او تلقي مي‌کند. بخش ديگري از سياست داخلي که به بهانه مبارزه با فساد، ولي در حقيقت براي ازميان‌برداشتن رقباي سلطنت، هدف و نشانه گرفته و تعداد زيادي از شاهزادگان سعودي را دستگير کرده، به نظر نمي‌آيد مشابه ادعاي مبارزه با افراط‌گرايي، زمينه‌اي براي به‌نتيجه‌رسيدن در عربستان داشته باشد. دستگيري شاهزادگان چه از منظر مبارزه با فساد و چه از منظر از ميدان به‌در‌کردن رقباي سلطنت باشد، در ساختار قبيله‌اي عربستان جايگاهي ندارد. عربستان از زمان تأسيس تاکنون توانسته به‌صورت اجماع و بيعت قبايل با يکديگر حکومت را حفظ کند؛ روندي که محمدبن سلمان شروع کرده، يک ساختارشکني است که مي‌خواهد همه شاهزادگان را تحت نفوذ خود درآورد. اين امر شاهزادگان سعودي را ناراضي مي‌کند و بعيد است آنان با اين روند کنار بيايند که نتيجه آن تنش و تشنج خواهد بود. در صحنه خارجي هم همان‌طور که گفته شد، همه سياست‌هاي شاه جوان تاکنون باعث تنش و تشنج شده و پس از اين هم مي‌تواند به کلافي سردرگم تبديل شود. تجاوز و بمباران دو‌ونيم‌ساله يمن، جز اندوخته‌اي از کشته‌ها، زخمي‌ها، آواره‌ها و مبتلايان به وبا هيچ‌گونه بهره‌اي براي عربستان نداشته و اکنون نيز هفت‌ميليون نفر در خطر قحطي قرار دارند.
جهان به‌خوبي متوجه است که عربستان در يمن چه مي‌کند و چون هيچ اميدي به بازگشت صلح و امنيت در اين کشور فلک‌زده وجود ندارد، اروپايي‌ها در نهان، اين سياست‌ها را محکوم مي‌کنند. شاه جوان نه‌تنها مردم نگون‌بخت يمن را تنبيه کرده بلکه از همکار سابق خود يعني قطر هم نگذشت و لبه تيز تيغ خود را بر گردن اين کشور نهاد تا شايد تسليم خواسته‌هاي او شود ولي حمايت‌هاي ايران و ترکيه به قطر کمک کرد تا سرپاي خود بايستد و تسليم زورگويي‌هاي عربستان نشود. سناريوي درگيري با ايران در جبهه سياسي و شايد در جبهه نظامي، آرزوي شاه جوان و اطرافيان ناپخته او بوده و هست. محمدبن‌سلمان اکنون موقعيت را بهتر از هر زمان ديگري تشخيص داده که با حمايت چهره زورگو و کم‌خردي مانند دونالد ترامپ و تندرويي نظير بنيامين نتانياهو، مثلا تکليف ايران را روشن کند. از ديد محمدبن سلمان کاري که پيشينيان او مانند ملک فهد، ملک عبدالله و پدرش ملک سلمان نتوانستند انجام دهند، اکنون او مي‌خواهد به نتيجه برساند. استعفاي اجباري سعد حريري به‌منظور تضعيف لبنان و حزب‌الله، مقدمه اين امر است تا شايد با زدن بازوهاي ايران در لبنان، سوريه، عراق، يمن و ديگر نقاط بتواند به حساب ايران برسد. پيرو ديدار پنهاني محمد بن‌سلمان از اسرائيل که براي هماهنگي بين عربستان و اسرائيل در سوريه و لبنان صورت گرفته، اخبار حاکي از اين است که پس از حمله سياسي عربستان به لبنان، اکنون اسرائيل قصد دارد با حمله نظامي لبنان را به زانو درآورد تا حزب‌الله تضعيف يا نابود شود. ايران بايد پختگي، سنجيدگي و تلاش ديپلماتيک را وجهه همت خود قرار دهد و از اينکه ناخودآگاه در دام سعودي‌ها بيفتد، پرهيز کند. به نظر مي‌رسد سازوکار جهاني و منطقه‌اي اين‌بار به شکل جدي‌تري، در آرزوي تعرض به ايران و کاهش نقش و نفوذ آن در خاورميانه است.
روزنامه شرق

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان