Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظرف ۴۸ ساعت گذشته، خبر تعطیل رسمی بودن روز دوشنبه ششم آذر به کرات در فضای مجازی و رسانه‌ها بازنشر شده است.

ششم آذر امسال مقارن با هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن‌عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) است. در سنوات گذشته این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل رسمی نبوده است، اما از امسال به بعد مطابق با «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور»، تعطیل رسمی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مشتمل بر ۷۳ ماده و ۱۰۰ تبصره است.

مطابق با ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، به منظور زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی ٬ سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برجسته کردن نقش ایشان به عنوان یک معیار اساسی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها و تسری آن به مجموعه ارکان نظام و نیز انتقال آن به نسل‌های آینده، دولت مکلف است با بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های مربوط به‌ویژه آموزش و پرورش ٬ دانشگاه‌ها و مراکزعلمی و جهاد دانشگاهی٬ مراکز فرهنگی و هنری٬ حوزه‌های‌علمیه٬ صداوسیما، شهرداری‌ها و مؤسسات مردم نهاد و بسیج، اقداماتی را انجام دهد.

در بند «ح» ماده ۳۷ نیز آمده است: هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کند.

با وجود تصریح قانونی و تکلیف دولت به تعطیل رسمی اعلام کردن روز هشتم ربیع‌الاول، اما در تقویم سال ۹۶، این روز که مصادف با ششم آذرماه است بعنوان روز تعطیل رسمی درج نشده است که با یک جستجوی ساده دلیل آن مکشوف می‌شود.

قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که به موجب بند «ح» ماده ۳۷ آن، روز ششم آذر سال ۹۶ باید تعطیل رسمی باشد، در روز یکشنبه دهم بهمن ماه ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و در جلسه مورخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سرانجام در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه سال جاری، علی‌لاریجانی رئیس مجلس، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را ابلاغ کرد و در روز یکشنبه ۲۰ فروردین، این قانون در روزنامه رسمی کشور منتشر شد و پس از ۱۵ روز قابلیت اجرا پیدا کرد؛ بنابراین مشخص می‌شود که، چون در نخستین روز‌های اردیبهشت ماه سال ۹۶، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، لازم‌الاجرا شده است، بنابراین هنگام چاپ تقویم رسمی کشور برای سال ۹۶ (در برج‌های یازدهم و دوازدهم سال ۹۵) بند «ح» ماده ۳۷ قانون مزبور ناظر بر تعطیلی هشتم ربیع الاول (ششم آذر ۹۶) لحاظ نشد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

 

۶ آذر تعطیل رسمی است/ چرا تعطیلی هشتم ربیع الاول در تقویم ثبت نشده؟

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که افزایش تعطیلی ها مخالف تحقق شعار سال است در مورد تعطیلی پنج شنبه یا شنبه گفت: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است و تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شعار سال افزایش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: بعضی‌ها باتوجه‌به شعار سال در اصل افزایش تعطیلی‌ها تشکیک دارند و آن را مخالف تحقق شعار سال می‌دانند؛ اما ظاهراً عزم بر این است که یک روز را به روزهای تعطیل رسمی کشور اضافه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعطیل‌کردن پنج‌شنبه برای کشور مفید است یا شنبه اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه روابط بین‌الملل کشورمان در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین خدمات اهمیت دارد، اگر پنج‌شنبه را تعطیل کنیم، عملاً چهار روز در هفته را از دست می‌دهیم و ارتباطی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای منطقه نداریم.

وی افزود: اگر این چهار روز را به سه روز تبدیل کنیم و شنبه را که در بقیه کشورهای جهان تعطیل است، تعطیل کنیم، یک روز بیشتر با کشورهای دیگر مراوده اقتصادی، بانکی و پولی داریم و به همین جهت اعتقاد دارم تعطیل‌کردن شنبه برای کشور مفیدتر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر این موضوع که بازتاب تعطیل‌کردن شنبه به‌جای پنج‌شنبه در اقتصاد، تولید و اشتغال بیشتر است بیان کرد: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است؛ اما تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند.

وی درباره این موضوع که برخی اعتقاد دارند واحدهای خصوصی پنج‌شنبه و واحدهای دولتی شنبه تعطیل شوند، اظهار کرد: این اقدام قطعاً یک آشفتگی ایجاد می‌کند و به اهدافی که برای تعطیلی دو روز در هفته در نظر دارند هم نمی‌رسند. همچنین بعضی‌ها می‌گویند تعطیلی‌ها فقط برای سازمان‌های دولتی باشد و بخش خصوصی تعطیل نشود که این موضوع هم باعث آشفتگی، تعارض، اختلاف و دعوا می‌شود و نتیجه آن برهم ریختگی مسائل اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

آل اسحاق تأکید کرد: حتماً باید تعطیلی‌ها یکسان باشد و سازمان‌های دولتی و خصوصی در یک روز و به‌اندازه تعطیل باشند و نباید تعطیلی‌ها را مختص سازمان‌های دولتی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد
  • همه جا نه، در این یک فقره اما حق با بهروز افخمی بود!
  • ارتباط با دنیا در صورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی را هم جویا شوید!
  • ارتباط با دنیا درصورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی هم جویا شوید!
  • منتظری: قضات به متخلفان در بحث حجاب احکام تنبیهی صادر کنند
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • (ویدئو) نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد
  • آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است