Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- روساي جمهوري آلمان و فرانسه موافقت ضمني خود را با اصلاحات در اتحاديه اروپا اعلام کرده اند اما پيشنهادات «امانوئل مکرون» در زمينه تغييرات در ساختارهاي مالي، بودجه اي، مهاجرتي و نظامي از جمله مسائلي است که بر سر آنها اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا ، چندي پيش «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه در يک سخنراني‌ به ضرورت ايجاد اصلاحات در ساختار اقتصادي و سياسي اتحاديه اروپا تاکيد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه طرح وي چارچوب مشخص عملياتي نداشت و با مخالفت هايي همراه بود اما نظر مثبت بسياري تحليلگران و رسانه هاي جهان را به خود جلب کرد. مهمترين مخالفان اروپايي اين طرح برخي گروه هاي سياسي در آلمان بودند زيرا اعتقاد داشتند بار اين تغييرات بيشتر بر دوش کشورهاي بزرگ قاره سبز همچون آلمان و فرانسه گذاشته مي شود. به تازگي رهبران فرانسه و آلمان در ديداري بار ديگر بر اين خواسته تاکيد کردند.
تانماي نشريه World Bulletin در گزارشي نوشت: «امانوئل مکرون » و« فرانک والتر اشتين ماير» در مورد لزوم طراحي دوباره اروپا سخن گفته اند تا اين اتحاديه کارآمدتر، دموکراتيک تر باشد و ابزار محافظتي بيشتري را در اختيار داشته باشد.
اين دو رهبر در يک نشست خبري اعلام کردند که در زمينه ضرورت و فوريت بازطراحي اتحاديه اروپا احساس مشترکي دارند و در نشست خود فرصت ها را براي اجراي اين پروژه اروپايي مورد بررسي قرار دادند.
** اصلاحات؛ از مالي تا دفاعي
پيشنهادهاي مکرون مبتني بر همکاري عميق تر کشورهاي اروپايي در زمينه بودجه، امور دفاعي و مهاجرت بوده است. چندي قبل رئيس جمهوري فرانسه به رهبران اروپايي هشدار داد تنها يک سال براي اصلاحات فرصت دارند. روزنامه ديلي اکسپرس در گزارشي نوشت وي زمان تا انتخابات سال 2019 پارلمان اروپاي را فرصت مناسبي براي ارائه نقشه راه مناسب دانست اما گفته مي شود صدراعظم آلمان چنين اعتقادي ندارد. آنگلا مرکل سخن گفتن از يک ائتلاف جديد را سخت مي داند. وي هشدار داد اصلاح منطقه يورو نبايد اولويت اصلي قرار بگيرد.
اين روزنامه نوشت ديگر کشورهاي اروپايي هم ديدگاه هاي متعارضي در اين زمينه دارند به ويژه در شرق اروپا اختلاف نظر در زمينه برتري دادن به همگرايي بيشتر يا منافع ملي فراوان است.
به نوشته «يورو نيوز» رئيس جمهوري فرانسه قدرتمند سازي اتحاديه اروپا را در ايجاد تغييرات در طيف گسترده اي از موضوع ها مي داند. وي آينده اروپا را در همکاري و هماهنگي بيشتر اعضا در اقتصاد، مهاجرت و امور نظامي مي بيند. وي همچنين به مسائل زيست محيطي، امنيتي و شوک هاي اقتصادي توجه کرده است.
طرح مورد نظر رئيس جمهوري فرانسه بيش از همه به دنبال ايجاد يک اروپاي همگراتر و مستقل است که بودجه بيشتري را نسبت به گذشته در اختيار دارد. ضمن اينکه ايجاد نهاد و سازمان هاي ديگر از جمله نيروي نظامي مشترک اروپايي هم بايد در دستور کار قرار بگيرد. وي تاکيد دارد بودجه 160 ميليارد يورويي اتحاديه اروپا بايد تقويت شود تا اين اتحاديه قادر به انجام بهتر بسياري از وظايف باشد.
به اعتقاد مکرون تنها يک اروپاي قدرتمند مي ‌تواند با چالش ‌هاي بين المللي مقابله کند. وي تاکيد دارد در ابتداي دهه بعد، اروپا بايد نيروي نظامي مشترکي را براي مداخله در امور امينتي و نظامي در اختيار داشته باشد.
مکرون بر تشکيل نيروي نظامي واحد و مستقل اروپايي تاکيد دارد و کشور خود را به عنوان پيشقدم براي ايجاد ارتش اروپايي معرفي کرده است. وي همچنين تاسيس «دفتر دادستاني اروپا» براي مقابله با اقدامات تروريستي در کنار نهادي براي مديريت وضعيت مهاجرت ها و پناهندگي در اروپا خواستار شد. تاسيس دفتري براي حفاظت از اين قاره در برابر بلاياي طبيعي نيز از ديگر ابتکارات وي بود.
** اختلاف نظرها در اروپا
هنوز تا دستيابي به اتفاق نظر در اروپا فاصله وجود دارد زيرا ديدگاه ها نسبت به پيشنهادات رئيس جمهوري فرانسه براي اصلاح ساختار اتحاديه متعارض است. آلمان به عنوان قدرتمندترين اقتصاد اروپايي خواسته هايي دارد. ضمن اينکه ديگر کشورهاي حوزه يورو نيز ديدگاه هاي متفاوتي نسبت به آن دارند. مقام هاي آلماني با وجود برخي انتقادها از کليت طرح مکرون در مورد تغييرات در اتحاديه اروپا استقبال کردند و آن را آغازي نو براي آينده اروپا تفسير مي کنند.
نشريه «پلتيکو» در گزارشي در مورد چگونگي بهسازي ساختار اتحاديه اروپا نوشت: منطقه يورو به تغييراتي بيشتر از اصلاحات ظاهري نياز دارد. بعد از خروج بريتانيا، يورو بايد پيش از بحران بعدي اقدامي را انجام دهد.
«موقعي که هوا آفتابي است بايد سقف خانه را تعمير کرد» تعبيري است که اين نشريه در مورد ضرورت اقدام سريع اروپا به کار برد و افزود اما رهبران کشورهاي اروپايي اين توصيه «جان اف. کندي» را مورد توجه قرار نمي دهند. اکنون در شرايطي که بار ديگر رشد به اتحاديه بازگشته و ثبات سياسي نيز محسوس شده است رهبران 19 کشور عضو حوزه مالي يورو زمان خوبي را براي ايجاد اين اصلاحات دارند. آن ها بايد به سرعت و در مسير درست حرکت کنند اما مشکل اين است که آن ها ضرورتي را احساس نمي کنند. نکته ديگر اين است که هنوز اتفاق نظري در مورد چگونگي اصلاحات وجود ندارد.
اتفاق نظر اندکي در مورد نيازهاي واقعي اتحاديه اروپا وجود دارد. درحالي که رئيس جمهوري فرانسه خواستار ادغام بيشتر کشورهاي عضو شد، برخي مقام هاي اتحاديه مي گويند هنوز هيچ طرحي براي اين امر پيشنهاد نشده است و هيچ فردي از برنامه هاي مورد نظر فرانسه اطلاع ندارد.
به نوشته پلتيکو، آلمان در حال تعيين خط قرمزهاي خود براي مقام هاي اتحاديه اروپا است. برلين خواستار قدرت بيشتر صندوق مالي زير نظر آلمان است. همچنين اين کشور نظارت بر بودجه هاي ملي کشورها و برنامه ريزي دوباره براي بدهي آن ها مورد تاکيد قرار مي دهد. آلمان به شدت بر سخت گيري در زمينه کسر بودجه اتحاديه اروپا اصرار دارد. ضمن اينکه برلين برنامه هاي مهاجرتي خاص خود را دارد.
با اين حال برخي کارشناسان اعتقاد دارند اگر اروپا مي خواهد در عرصه هاي جهاني نقش آفرين باشد بايد در مسير همگرايي، روند سريع تري را دنبال کند. در اين چارچوب نقش برلين و پاريس و نزديکي و همکاري اين دو بازيگر اصلي اروپايي نقش ويژه اي دارد.
تارنماي «گالف نيوز» در گزارشي نوشت: در چند ماه گذشته آلمان و فرانسه نسبت به انتخابات داخلي و رشد ملي گرايي در اروپا نگراني هايي داشتند اما اکنون که اين هراس ها رفع شده، هر دو کشور بايد بر چالش ديگري که هماهنگ شدن دو رهبر است پيروز شوند. هر دو کشور ديدگاه هاي احساسي متفاوتي دارند؛ آلماني ها کم و بيش از جايگاه جهاني خود راضي هستند و چندان رغبتي براي تغيير وضعيت اروپا نشان نمي دهند زيرا آن ها در همين چارچوب موفق بوده اند.
براساس اين تحليل شکاف دو کشور در زمينه مسائل امنيتي و نظامي بيشتر از ديگر حوزه ها است. با اين وجود مکرون و مرکل ديدگاهي در مخالفت با پوپوليسم دارند و به ليبرال دموکراسي اروپايي معتقد هستند. همين امر مي تواند با توجه به نتايج انتخابات در ديگر کشورها همچون اتريش و چک موجب رغبت بيشتر آلمان براي اصلاحات در اتحاديه اروپا شود. اکنون بسياري کارشناسان اعتقاد دارند توپ در زمين مرکل قرار گرفته است و بايد به عنوان محرک اين امر رفتار کند.
پژوهشم**9130 **1601**خبرنگار: حسين عباسي نسب** انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه

معترضان در سراسر فرانسه در اعتراض علیه دولت حلقه‌های المپیک را هم آتش زدند.

به گزارش فارس، دو اتحادیه اصلی کارگری فرانسه روز چهارشنبه پس از راهپیمایی سیاسی سال گذشته علیه اصلاحات نامناسب بازنشستگی دولت، بار دیگر به خیابان ریختند. در مجموع 265 تجمع در سراسر کشور فرانسه برگزار شد.

معترضان شعارهای پراکنده ترویج صلح، مبارزه با ریاضت اقتصادی و فراخوان برای "اروپا محافظ تر برای کارگران" پیش از انتخابات اتحادیه اروپا را سر دادند.

معترضان طرفدار فلسطین، معترضان ضد المپیک، کشاورزانی که از تشریفات اداری بیش از حد در رابطه با قوانین زیست محیطی شاکی بودند به جمع سایر معترضان پیوستند.

در لیون، 22 نفر دستگیر و دو افسر پلیس پس از حمله افراد کلاهدار به یک بانک زخمی شدند. خشونت های مشابهی نیز در شهر غربی نانت رخ داد. پلیس اعلام کرد که 45 نفر را در پاریس دستگیر کرده و 12 افسر در جریان تظاهرات روز چهارشنبه مجروح شده اند.

برخی از معترضان برای ابراز نارضایتی از بازی های تابستانی آتی که قرار است در کمتر از سه ماه آینده آغاز شود، حلقه های موقت المپیک را به آتش کشیدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فرودگاه شارل دوگل فرانسه به پزشک فلسطینی اجازه ورود نداد
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم