Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در استان شمالی گلستان، افزون بر 650 هزار هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد که هر ساله 550 هکتار آن به کشت پاییزه محصولات اختصاص می یابد، طبق گفته کارشناسان کشاورزی استان، کلزا از بهترین محصولات در تناوب کشت غلات و دانه های روغنی در اراضی آبی و دیم، افزایش راندمان محصولات، افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و بیشتر شدن 30 درصدی تولید غلات و زمینه ساز خودکفایی کشور در تامین روغن مصرفی مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طرح خودکفایی و تامین روغن نباتی کشور طی های 1393- 1384 در وزارت جهادکشاورزی به اجرا در آمده است تا براساس آن با افزایش تولید دانه های روغنی، درصد خوداتکایی به تولید داخلی این محصول افزایش یابد.
منابع داخلی تولید روغن نباتی در گذشته بیشتر شامل پنبه دانه، سویا، آفتابگردان و گلرنگ بوده و در سال های اخیر کلزا اضافه شده است که با توجه به ظرفیت های حوزه کشاورزی گلستان کشت این محصول قابل افزایش و توسعه می باشد.
با توجه به اقلیم خشک بسیاری از مناطق کشور و محدویت آب برای توسعه گیاهان روغنی تابستانه همانند سویا، ذرت و آفتابگردان و لزوم بهره گیری از نزولات جوی، ترویج و توسعه کلزا یکی از برنامه ریزی های کشوری بوده که گلستان با دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب و بهره گیری از نزولات جوی، ظرفیتی بکر برای توسعه این کشت محسوب می شود.
کارشناسان و دست اندرکاران زراعت کشاورزی گلستان در این پیوند می گویند که کشت کلزا بهترین تناوب برای گندم و جو در استان به شمار می رود و رعایت این تناوب علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا وجود چنین ظرفیتی، در چند سال اخیر با وجود کم و کاستی فراوان در کشت این محصول در استان ولی توجه ویژه مسئولان سازمان جهادکشاورزی گلستان برای سرمایه گذاری و توسعه کلزا را جلب کرده است.
طبق آماری که از سوی مسئولان حوزه کشت کلزا سازمان جهادکشاورزی گلستان ارایه شد، در این استان طی سه سال اخیر روند سطح کشت از 5300 هکتار به11500 هکتار وسپس 23500هکتار رسیده و گلستان رتبه نخست کشوری را در تولید این محصول کسب کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت که این استان ظرفیت کشت پاییزه کلزا در سطح 80 هزار هکتار را دارد و می طلبد سرمایه گذاری و حمایت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
سهراب سهرابی اضافه کرد: کلزا علاوه بر اینکه کمک شایانی به تناوب زراعی و افزایش راندمان تولید غلات ازجمله گندم و جو دارد، در خودکفایی تامین روغن موردنیاز کشور نقش داشته و حمایت های لازم دولت نیز در سال های اخیر از این حوزه افزایش یافته است.
به گفته وی؛ خرید تضیمنی محصول، پرداخت یارانه برای خرید کارنده های کشت، تامین نهاده های مورد نیاز، حمایت از بخش تحقیقات از جمله طرح های حمایتی دولت در توسعه کشت دانه روعنی کلزا است که کشاورزان استان گلستان نیز از مزایای آن بهره مند شده اند.
وی افزود: اکنون در گلستان طبق گزارش مرکز تحقیقات جهادکشاورزی بیش از 11 رقم کلزا برای کشت وجود دارد که کارشناسان جهادکشاورزی متناسب با مناطق کاشت آن را توصیه می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان دراین پیوند گفت که باید رعایت تناوب زراعی کشت پاییزه در استان صورت گیرد و اولویت در این بخش محصول کلزا بوده و امسال نیز پیگیری می شود.
مختار مهاجر افزود: اولویت های بعدی برای رعایت تناوب زراعی پاییزه استان کشت پنبه و چغندرقند است که از سوی کارشناسان پهنه بندی به کشاورزان اطلاع رسانی می شود تا زارع برنامه فعالیت خود را براین اساس انجام دهد.
به گفته وی؛ رعایت تناوب زراعی کشت هریک از دانه های روغنی در فصل پاییز می تواند افزایش تولید در واحد سطح و تناوب زراعی برای بهبود خاک و خودکفایی در تامین روغن مصرفی کشور را در پی داشته باشد.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص وضعیت کشت کلزا گفت: تاکنون 14 هزار و 708 هکتار از کشتزارهای زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان سبز شده است.
محمدرضا عباسی اظهار کرد که کشاورزان گلستانی امسال در 30 هزار و 502 هکتار از زمین های خود کلزای پاییزه کشت کردند.
به گفته وی؛ در مجموع 12 هزار و 256 کشاورز برای کشت پاییزه کلزا در سطح 79 هزار و 658 هکتار قرار داد منعقد کرده اند.
علی موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان نیز بهترین زمان کشت کلزا را در استان تا پایان آبان ماه اعلام کرد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت که سهمیه کشت ابلاغ شده توسط وزارتخانه برای استان 70 هزار هکتار کلزا است.
پارسال کشاورزان گلستان در سطح 23 هزار هکتار کلزا کشت کرده و 51 هزار تن محصول برداشت شد.
در استان گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامپروری استواراست، 147 هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان