Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@00:01:36 GMT

4 شهر بدون خودروي جهان را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۸۴۲۹

4 شهر بدون خودروي جهان را بشناسيد

خبرگزاري آريا - سابقه حمل و نقل موتوري در دنيا به بيش از يک قرن مي‌رسد و اگرچه اين نوع از حمل و نقل مزاياي خود را دارد، بسياري از شهرهاي دنيا متوجه آثار منفي آن نيز شده‌اند.
به گزارش ايسنا، در مقاله worldatlas آمده که برخي از اين آثار منفي شامل آلودگي هوا، ترافيک و افزايش بيش از حد جمعيت است. به همين دليل برخي کشورهاي دنيا، به پرداخت ماليات خودرو و يا حتي ممنوعيت تردد در محدوده شهر اجبار مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمونه‌هايي از شهرهاي بدون خودرو
بر اساس اين تعريف، يک شهر بدون اتومبيل و وسيله نقليه، افرادي را نشان مي‌دهد که از طريق پياده‌روي، دوچرخه‌سواري يا وسايل حمل و نقل عمومي رفت و آمد مي‌کنند. اين در حالي است که برخي شهرهاي بزرگ در آفريقا، آسيا و اروپا هرگز اتومبيل را مجاز نکرده‌اند؛ چرا که طراحي خيابان‌ها و معابر آن‌ها، مدت‌ها قبل از پديد آمدن وسايل نقليه، باريک و غيرقابل عبور براي خودروها بوده است.
براي داشتن يک شهر بدون خودرو، شهرداري‌هاي مختلف در نقاط گوناگون دنيا از تکنيک‌هاي مختلف از قبيل اخذ جريمه‌ها و مجوزهاي بسيار گران براي استفاده از اتومبيل استفاده مي‌کنند.
در اينجا نمونه‌هايي از شهرهاي بدون اتومبيل در دنيا معرفي شده‌اند:
ونيز، ايتالياعبور و مرور در اين شهر متکي به استفاده از قايق و يا دوچرخه است. شبکه‌هاي جاده‌اي باريک در اين شهر، قبل از اختراع اتومبيل شکل گرفته‌اند. ونيز بزرگ‌ترين شهر بدون ماشين در قاره اروپا است. 400 پل ارتباطي، 118 جزيره کوچک اين شهر را به هم متصل مي‌کند. ونيز به خاطر شکل عجيب و همچنين تعدد آثار تاريخي، هنري و معماري در ليست ميراث جهاني يونسکو نيز قرار گرفته که همين امر موجب شده سالانه ميليون‌ها نفر (بيست ميليون به طور تخميني) از سرتاسر جهان براي ديدن اين شهر زيبا به ايتاليا سفر کنند.
جزيره ماکيناک، ميشيگاناز اواخر قرن نوزدهم، جزيره ماکيناک به خاطر بسياري از رويدادهاي فرهنگي، پيشينه تاريخي، زيبايي‌هاي معماري و امکانات تفريحي، داراي جذابيت‌هاي گردشگري بوده است. اين جزيره به عنوان يک نشانه ملي تاريخي شناخته شده است. جزيره تمام انواع حمل و نقل موتوري را در سال 1898 به جز وسايل نقليه خدماتي، اورژانس و همچنين وسايل نقليه ضد برف در زمستان ممنوع اعلام کرد.
جزيره لامو، کنيادرست مثل شهرهاي قديم ديگر که قبل از کشف وسايل نقليه ساخته شده‌اند، لاموي کنيا که در يونسکو نيز ثبت تاريخي شده، داراي خيابان‌هاي کوچک و خيالي بدون هيچ نشانه‌اي از يک ماشين است. دولت کنيا حمل و نقل موتوري را در جزيره ممنوع کرد و مردم از دوچرخه براي رفت و آمد استفاده مي‌کنند. اکثر خيابان‌هاي لامو آنقدر باريک است که شايد تنها يک ماشين بتواند از آنها عبور کند.
جتهورن، هلندبعضي اوقات ونيز کوچک ناميده مي‌شود، Giethoorn يک منطقه جذاب در هلند است. به غير از کانال‌هاي آن، شباهت ديگري با ونيز دارد يعني فاقد اتومبيل است. تا به امروز، Giethoorn فقط توسط قايق قابل دسترسي بوده است و يکي از معروف‌ترين نمونه‌ شهرهاي جهان است که قبل از اتومبيل ساخته شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، افرادي که در شهرهاي بدون خودرو زندگي مي‌کنند، از مزاياي فراواني لذت مي‌برند. به‌عنوان مثال، کاهش وابستگي به فرآورده‌هاي نفتي باعث کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود. عدم وجود اتومبيل نيز آلودگي صوتي، حوادث خودرو و تراکم ترافيک را کاهش مي‌دهد. شهروندان اين شهرها از محيط‌هاي سالم با فضاهاي تميز و گسترده که مي‌توانند به طور کامل استفاده شوند، لذت مي‌برند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، دانستن برخی از نشانه های مهم و هشدار دهنده اولیه حمله قبلی می تواند فرد را از مرگ حتمی نجات دهد.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: لازم است نظر متخصصان درباره برخی از علائم هشداردهنده اولیه حمله قلبی و آنچه که باید انجام دهید را بدانید دانستن این نشانه‌ها می‌تواند در برابر حمله قلبی نجات دهنده باشد.

درد یا احساس فشار در قفسه‌سینه

آنژین که درد متناوب قفسه سینه است، بر اثر تجمع تدریجی پلاک در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. اگر متوجه هر نوع ناراحتی در قفسه سینه شدید (آنژین می‌تواند به اشکال دیگری غیر از درد نیز ظاهر شود)، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.

درد گردن، شانه یا فک

معمولاً ما حملات قلبی را با درد فوری در دست چپ مرتبط می‌دانیم. بااین‌حال، علائم اولیه درد ممکن است چندان واضح نباشد. گاهی اوقات حمله قلبی مترادف با درد قفسه سینه است، اما گاهی اوقات به‌ویژه در افراد مسن، ممکن است علائم مرتبط دیگری مانند درد یا بی‌حسی که از گردن، شانه یا بازو منتشر می‌شود، وجود داشته باشد.

حالت تهوع یا سایر مشکلات معده

درد شکم، حالت تهوع و خستگی نیز از علائم هشداردهنده حمله قلبی هستند. اما این علامت مخصوص همه بیماران نیست.

سرگیجه، سبکی سر یا ضعف

اگر ناگهان دچار عدم تعادل می‌شوید، اتاق شروع به چرخیدن می‌کند یا بینایی شما کاهش می‌یابد، بدن شما ممکن است در مورد حمله قلبی قریب‌الوقوع هشدار دهد. اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به اطرافیان خود اطلاع دهید.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند بر اثر فعالیت بدنی، دمای بالا یا ارتفاع زیاد ایجاد شود.

عرق سرد

تعریق زیاد در حالت استراحت و یا تجربه عرق سرد می‌تواند از علائم هشداردهنده حمله قلبی باشد. بازه زمانی بین علائم و حمله قلبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اما تقریباً دو سوم از بیماران می‌توانند یک ماه قبل از حمله قلبی به زمانی اشاره کنند که درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900119

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان (فیلم)
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید