Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان با بیان اینکه در بهترین حالت رشد اقتصادی ایران از ٩٦ تا ١٤٠٠ بیش از ٣درصد نمی شود، گفت: حال اقتصاد ایران خوب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی برکچیان در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: نیروی کار گلوگاه رشد اقتصاد ایران نیست؛ در حالیکه نگران کننده ترین عنصر در دنیا همین نیروی کار است اما در ایران سرمایه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اقتصاددان افزود: جمع سرمایه گذاری در سالهای مختلف است که موجودی سرمایه را می سازد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران نرخ رشد موجودی سرمایه پرنوسانی داشته و سالهای ۷۰ تا ۹۰، رشد تولید حدود رشد موجودی سرمایه حرکت کرده در حالیکه متوسط سالانه موجودی سرمایه ٣.٨ درصد و رشد تولید ٣.٩ درصد بوده است؛ پس بعید است در چهار سال آینده رشد اقتصادی و بهره وری تغییر خاصی کند.  

وی تصریح کرد:  از سال ٩٠ با شدت بیشتر، رشد موجودی سرمایه ایران کاهش یافته و به صفر رسیده پس رشد تولید نیز کاهش می یابد و در دوری گرفتار شویم که خروج از آن نیاز به جراحی دارد؛ پس در سطح پایینی از اقتصاد گرفتار خواهیم داشت.  

به گفته برکچیان، آنچه که هر سال به سرمایه کشور اضافه می شود زیاد نیست، به این معنا که درپنج سال اول دهه ۹۰، رشد سرمایه گذاری ٩.٥- درصد بوده است، در حالیکه در سالهای اول دهه هشتاد، ده درصد بوده است.

وی افزود: ما در اقتصاد با پدیده ای مواجه هستیم که در برخی بازارها تقاضا کاملا اشباع شده و صنایع ظرفیت مازاد دارند، این در حالی است که رشد فروش بنگاههای صنعتی و معدنی بورسی کاهش یافته است در حالیکه با برجام محدودیت ها برداشته شده و تحرک در بنگاهها ایجاد شد و فروش بنگاهها در پاییز ٩٥ رشد ٢٣ درصدی نسبت به پاییز ٩٤ را تجربه کرد پس در سال جاری این رشد را نداریم.

برکچیان گفت: به زودی در بسیاری از صنایع کشور که محصول متعارف تولید می کردند، رشد پایین را تجربه خواهند کرد و رشد تقاضا کند بوده و شرکتها به سمت جنگ رقابتی می روند.

وی افزود: بودجه نیز اکنون تراز نیست و دولت یاد گزفته خیلی از بدهی های خود را خارج بودجه لحاظ کند و البته سهم دولت از درامد نفت کاهش یافته است؛ پس اگر قیمت نفت تا ١٤٠٠، حدود ٦٠تا ٥٠ دلار  باشد و در اصلاح قیمت دلار و مالیات اقدام نشود، دولت مشکلات سالهای قبل را باخود همراه خواهد داشت. امروز با انتشار اوراق جدید بدهی را می پردازد و بنابراین در سال ١٤٠٠ بدهی انباشته می شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۸۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان در پیامی که روز سه شنبه صادر کرده، آورده است: کارگران به عنوان عمود خیمه تولید ملی و ستون فقرات اقتصاد بی‌شک تجلی پیروزی اراده، باور و امید به آینده یک ملت هستند که بارها و بارها با عزم راسخ در میدان عمل نشان داده اند هیچ بن‌بستی وجود ندارد و همواره امیدوارانه پیشرو میدان کار و تولید بوده و خواهند بود.

در ادامه این پیام آمده است: بدون نقش‌آفرینی آن‌ها، عرصه کار و تولید و اقتصاد قوام و استحکام لازم را نخواهد داشت و پرچم این خیمه به اهتزار در نخواهد آمد. به تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی از گام‌های اساسی در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید می‌بایست توجه ویژه به قشر کارگر و ارتقای فرهنگ کار باشد تا در نتیجه بهره‌وری افزایش یافته و منجر به رشد اقتصادی شود.

استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر حمایت از تشکل‌های کارگری، همکاری و تعامل دولت و بخش خصوصی، اضافه کرده است: معتقدم که همه ما در کنار هم و با رویکردی جهادی و انقلابی، چرخه‌ توسعه آذربایجان غربی را تکمیل خواهیم کرد؛ برنامه یکشنبه های تولید را که با مشارکت شما اجرایی ساخته ایم در راستای صیانت از امنیت شغلی شما کارگران شریف است و از همه مسوولان و کارآفرینان استان انتظار می‌رود تا ضمن اهتمام در بحث جهش تولید به منظور حفظ اشتغال و توسعه آن، تکریم و منزلت جامعه کارگری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

معتمدیان با تبریک روز کار و کارگر به همه پیشگامان آبادانی میهن اسلامی که در خط مقدم بخش اقتصادی جنگ ترکیبی دشمن مشغول نقش‌آفرینی و جهاد هستند، از تلاش‌ها و مساعی همه کارگران آذربایجان غربی که سهمی مهم در جهش شاخص های اقتصادی استان داشته اند، قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟