Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@03:40:33 GMT

ضرورت تسویه یک روزه معاملات بورس‌های اوراق بهادار

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۱۱۶۸

ضرورت تسویه یک روزه معاملات بورس‌های اوراق بهادار

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر فرآیند تسویه در معاملات اوراق بهادار به این شکل است که خریدار پول خود را قبل و یا حین خرید به حساب کارگزاران واریز می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از سنا، حمیدرضا مهرآور، رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر فرآیند تسویه در معاملات اوراق بهادار به این شکل است که خریدار پول خود را قبل و یا حین خرید به حساب کارگزاران واریز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نحوه معاملات برای اکثر خریداران به صورت نقدی و تسویه کامل است، اما فروشندگان پس از فروش سهام خود، بعد از ۳ روز کاری پول خود را دریافت می‌کنند. این موضوع باعث بروز مسائل و مشکلاتی می‌شود، از جمله اینکه با توجه به تسویه پول خریدار بعد سه روز کاری از سوی کارگزاران با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عملاً خریداران سهام نیز خواهان پرداخت این مبلغ در روز سوم پس از معاملات هستند.

به گفته این مقام مسئول کارگزار در صورت انجام این عمل متوجه ریسک‌های زیادی می‌شود. مشکل دیگر فروشندگانی هستند که سهام خود را به قصد خروج وجه می‌فروشند که این سهامداران با حس عدم انصاف مواجه می‌شوند.

مهرآور تفاوت فرآیند تسویه t+3 با زمان تسویه برخی از معاملات دیگر را مشکل بعدی کارگزارها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر زمان تسویه اوراق بدهی یک روزه است و این موضوع موجب شده بخشی از سرمایه‌گذاران به همین دلیل به سمت این بازار متمایل شوند. این در حالی است که همین پتانسیل تسویه، در معاملات سهام نیز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران در ادامه به وضعیت فرایند تسویه معاملات در سایر بورس‌های شناخته شده دنیا اشاره کرد و گفت: مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد، در بسیاری از بورس‌های دنیا در حال حاضر زمان تسویه ۳روزه است، اما به سمت کاهش زمان تسویه در حال حرکت هستند. به‌عنوان‌مثال در بورس‌های نزدک (nasdaq)و نیویورک (NYSE) زمان تسویه برای اوراق بهادار سه روزه و برای صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یک روزه است.

به گفته وی اخیراً SEC آمریکا مقرراتی را تصویب نمود که کارگزار معامله گران (Broker-dealers ) به منظور افزایش شفافیت و کاهش ریسک موظف شدند، معاملات خود را طی دو روز تسویه کنند و طبیعتاً این میزان در آینده کاهش خواهد یافت.

مهرآور افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه فاصله سامانه پس از معاملات (post trade) از سامانه معاملات(trade) یک روز می‌باشد، عملاً نمی‌توان به تسویه روزانه فکر کرد، ولی به نظر می‌رسد فاصله تسویه یک روزه برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز زمان مناسبی باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش زمان تسویه به عنوان یک پیشنهاد از سوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به سازمان بورس ارائه شده است، تصریح کرد: در صورت یکسان شدن زمان تسویه با بازار بدهی، علاوه بر اینکه نقدشوندگی بازار بیشتر می‌شود، عملاً انصاف در معاملات نیز رعایت شده و باعث هماهنگی و همراهی بیشتر اوراق بدهی و سهام می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 4 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی واحدی به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «حسیتا» و «ودی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فن افزار»، «فزر» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 236 نماد در محدوده مثبت و 184 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 220 نماد در محدوده مثبت و 121 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اتفاق جالب در معاملات روز گذشته کپشیر!
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها