Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@15:20:41 GMT

توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی در اصفهان ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۳۳۰۱

توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی در اصفهان ضروری است

اصفهان - رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های اصفهان نسبت به متوسط کشوری وضعیت بهتری را دارد، گفت: البته باید برای توسعه کتابخانه‌ها در شهر تلاش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فتح‌الله معین پیش از ظهر یکشنبه در دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه جمع کثیری از مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان از رزمندگان و ایثارگران و نیز خانواده معظم شهدا هستند، اظهار داشت: از این رو همه اقدامات صورت گرفته در این حوزه در شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان با اخلاص عمل بوده و همواره خدمتگذار خانواده شهدا، جانبازان وایثارگران خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان جزء مجموعه‌هایی است که بیشترین تعداد نیروی انسانی را از خانواده ایثارگران دارد و امیدواریم این وابستگی منشأ خدمت بیشتر باشد، تصریح کرد: ما همه خود را خدمتگذار خانواده شهدا می‌دانیم و امیدواریم همواره این توفیق برای ما مقدر و مقرر باشد و در این راه بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ضمن گرامیداشت حماسه ۲۵ آبان ماه با بیان اینکه این روز به عنوان روز شهدای شهر اصفهان نامگذاری شده است، ابراز داشت: در چنین روزی ۳۷۰ شهید شهر اصفهان از عملیات محرم بر روی دستان مردم اصفهان تشییع شدند و در عملیات محرم به دلیل بارندگی زیاد و وقوع جریان سیلابی در منطقه تعداد زیادی مفقودالاثر شدند و به همین دلیل ۲۵ آبان ماه روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نامگذاری شد.

وی با تاکید بر اینکه حماسه مردم اصفهان در روز ۲۵ آبان در تاریخ دفاع مقدس روزی فراموش نشدنی است و در تاریخ طولانی شهر اصفهان روزی بزرگ و مایه افتخار مردم اصفهان است، افزود: امید داریم ایثارگری مردم اصفهان همواره مورد نظر تمام برنامه‌ریزان کشوری باشد و برای رفع نیازهای مردم شهر اصفهان تلاش بیشتری را داشته باشند.

معین با اشاره به ۲۴ آبان روز کتاب و کتاب خوانی ادامه داد: طی سال‌های اخیر در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش‌های زیادی در بخش زیرساخت‌ها صورت گرفته است اماهنوز راه نرفته زیادی را در پیش داریم و انجام فعالیت‌های ویژه در این زمینه ضروری است.

آمار دقیقی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد

وی با بیان اینکه مدت زمان مطالعه یک نفر در شبانه‌روز به عنوان سرانه مطالعه هر فرد است، اضافه کرد: براساس آمارها بیشترین سرانه مطالعه در شبانه‌روز با ۹۰ دقیقه به کشور ژاپن اختصاص و در کشور ایران نیز آمار دقیقی از سرانه مطالعه وجود ندارد و بین دو تا ۱۸ دقیقه را به عنوان سرانه مطالعه در کشور ایران مطرح کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تیراژ کتاب‌ها از سه هزار تیراژ در دهه ۶۰ گاهی اوقات به ۵۰۰ جلد در دهه ۹۰ رسیده که این مهم قابل تامل است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود، تصریح کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ حدود ۳۴ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال ۱۳۹۳ رشد ۱۲ درصدی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه همچنین در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴، ۶۲ میلیون تیراژ یا شمارگان کتاب‌ منتشر شده بوده که در این زمینه نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال ۱۳۹۳ یک درصد کاهش داشته است، ادامه داد: براساس این آمار متوسط تعداد چاپ شده از هر عنوان کتاب یک‌هزار و ۸۲۰ نسخه کتاب بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سرانه مطالعه در شهر اصفهان ۲۰ دقیقه ذکر شده که نسبت به سرانه مطالعه در کشور بالاتر بوده و این عدد نسبت به سایر نقاط کشور بهتر است، تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که زمینه‌های کار و تلاش در شهر اصفهان مناسب است و باید با کار و تلاش بتوانیم میزان سرانه مطالعه را در اصفهان ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهشی در خصوص سرانه مطالعه در کشور که در مرکز مطالعات صدا و سیما انجام شد تنها پنج درصد از جامعه ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را با کتاب خوانی طی کنند و این موضوع نیز باید مورد توجه و تامل برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد، افزود: همچنین در کشور ایران تنها پنج درصد از جمعیت عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و قطعا این روز و این آمار برنامه‌ای را برای ما طراحی می‌کند که بتوانیم کتابخانه‌ها را بیشتر فعال کنیم.

معین با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های شهر اصفهان نسبت به متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد، اضافه کرد: این در حالی است که باید در راستای توسعه و افزایش کتابخانه‌ها در شهر تلاش شود و قطعا ما در شورای پنجم گام‌های موثری را برای توسعه کتابخوانی در شهر بر می‌داریم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌ بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی احمدزاده عصر امروز در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صندوق توسعه بخش کشاورزی کهکیلویه و بویراحمد گفت:  حمایت جدی از توسعه بخش کشاورزی ضروری بوده و هیچ گونه کم‌کاری و بی‌مهری پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولیدات دانش بنیان در این بخش حرکت کرد، افزود: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌ بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند.

احمدزاده با بیان اینکه تعاونی های بخش کشاورزی باید توسعه یابند و فعالتر شوند، تاکید کرد: حمایت از این صندوق از طریق اختصاص اعتبارات با هدف حمایت از تمام کشاورزان و سهامداران استان مدنظر باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود 161 تعاونی و تشکل بخش کشاورزی افزود: در راستای مردمی سازی دولت و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم زمینه مشارکت کشاورزانی که عضو این صندوق هستند برای جهش در بخش کشاورزی فراهم شود.

احمدزاده ادامه داد: گیاهان دارویی و سایر بخش های حوزه کشاورزی فرصت مناسبی برای مشارکت مردم است و بخش کشاورزی زمینه ساز حضور مردم در این بخش باشد و وجود آب فراوان، زمین های مستعد و اراضی کشاورزی باید توسعه اشتغال و تحول در این بخش را فراهم کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است