رفع بوی پا با ۶ روش ساده و شگفت انگیز
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۲۴۸۳
بوی پا همچون بوی بد بدن و بوی بد دهان مشکل ناخوشایندی است و موجب خجالت زدگی فرد در جمع میشود. اما علت بوی بد پا چیست؟ بسیاری از ما گاهی مشکل رطوبت، عرق و بوی پا را تجربه میکنیم، اما برای عدهای دیگر این پدیده به مشکلی دائمی و آزاردهنده تبدیل شده است.به گزارش بلاغ، بوی پا میتواند جنبههای مختلف زندگی فرد را تحت تأثیر قرار بدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطالعهی انجامگرفته توسط بنیاد پوست استرالیا نشان میدهد معمولا تعریق زیاد پا موجب ایجاد بوی بد پا میشود. مشکل بوی پا معمولا در دوران کودکی و بلوغ آغاز میشود ، افرادی که به این مشکل دچارند، بهراحتی و با رعایت نکات بهداشتی میتوانند از شر بوی پا خلاص شوند.
ما برای شما شش پیشنهاد شگفت انگیز داریم تا از این دردسر رهایی پیدا کنید.
۱. نکات بهداشتی را رعایت کنید
میتوان بهراحتی و با رعایت بهداشت روزانه پا، از شر بوی پا خلاص شد. معمولا این کار از طریق شستن پاها با صابون ضدباکتری انجام میگیرد.
هر روز حتما پاهایتان را بشویید و بعد همه قسمتهای پا مخصوصا لای انگشتانتان را بهطور کامل خشک کنید. سپس تکهای پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و لای انگشتهایتان را با آن مرطوب کنید. استفاده از برس پای ضدباکتری نیز میتواند به درمان بوی پا کمک کند. اما اگر دچار ترک پا یا اگزما پوستی هستید، از این برسها استفاده نکنید.
ناخنهایتان را همیشه کوتاه و تمیز نگه دارید. این کار از بروز قارچ ناخن (یکی از انواع قارچ پوستی) جلوگیری میکند. میتوانید قسمتهای سختشدهی پوست پا و پینهها را بهآرامی با سنگ پا یا سوهان بردارید. پوست سخت پا هنگام تعریق بسیار مرطوب و به محل ایدئالی برای رشد باکتریها تبدیل میشود.
۲. از پودرهای جذبکنندهی رطوبت استفاده کنید
وقتی پاهایتان را تمیز و خشک کردید، میتوانید از پودرهایی مانند جوش شیرین، نشاستهی ذرت و پودر بچه استفاده کنید. این پودرها بهخوبی رطوبت را جذب میکنند.
۳. از محلولهای طبیعی ضدقارچ استفاده کنید
محلولهای سادهای که ادامه معرفی میشوند، به شما کمک میکنند بوی بد پاهایتان را از بین ببرید.
برای درمان موقتی بوی پا میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار یک سهم سرکه سیب را با دو سهم آب ترکیب کنید و پاهایتان را در آن قرار بدهید تا با از بین بردن باکتریها، به کاهش بوی پا کمک کنید. سرکه سیب با خاصیت ضدقارچیاش با بوی پا مبارزه میکند.
استفاده از چای نیز میتواند به درمان بوی پا کمک کند. ۴ تا ۵ عدد چای کیسهای را در یک لیتر آب بریزید. میتوانید از چای کیسهای ساده یا چای کیسهای نعنایی استفاده کنید. چای را به روش همیشگیتان درست کنید. سپس اجازه بدهید خنک شود و پاهایتان را بهمدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام بدهید.
روش دیگر برای از بین بردن بوی پا، استفاده از نمکهاست. برای این کار نصف فنجان نمک کوشر یا یکچهارم فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در ۴ فنجان آب بریزید و بهمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را در آن قرار بدهید. این روش تأثیر مثبتی در افزایش سلامت پوست و کشتن قارچها دارد و به پیشگیری از بیماریهای پوستی و درمان بوی پا کمک میکند.
در همهی روشهای بالا پس از اتمام کار، پاهای خود را کاملا خشک کنید.
۴. کفشتان را عوض کنید
تعویض زودبه زود کفش ها راهی برای جلوگیری از بوی پا است.هر روز یک کفش خاص نپوشید. این کار به جلوگیری از ایجاد بوی پا کمک شایانی میکند. وقتی که از ۲ یا ۳ جفت کفش استفاده کنید، به کفشهایتان فرصت میدهید که قبل از استفاده بعدی کاملا خشک شوند. این کار میتواند به پیشگیری از «کراتولیز حفرهای» کمک کند. کراتولیز حفرهای عارضهای است که موجب ایجاد حفرههایی در کف پا میشود و قدرت تحمل فشار بر سطح کف پا را کاهش میدهد.
پوشیدن کفشهای چرمی به پاهایتان اجازه تنفس میدهد و در جلوگیری از ایجاد بوی بد پا بهتر از کفشهای پارچهای عمل میکند. همچنین پوشیدن صندل و کفشهای باز نیز میتواند از ایجاد بوی پا جلوگیری کند.
استفاده از کفیهای جداشدنی، تعویض مداوم آنها و خشککردنشان میتواند به جلوگیری از ایجاد بوی بد پا کمک کند.
۵. جوراب بپوشید و آنها را بهطور مرتب عوض کنید
پوشیدن جوراب، مخصوصا جورابهایی که رطوبت را بهخوبی جذب میکنند مانند جورابهای نخی، پشمی یا ترکیب نخی و پشمی، ضروری است. جورابهای نخی و پشمی بهتر از جورابهای نایلونی هستند. برخی جورابهای ورزشی منافذی دارند که به جریان هوا و جلوگیری از تعریق پاها کمک میکنند.
۶. رژیم غذاییتان را تغییر بدهید
داشتن رژیم غذایی مناسب از بروز بوی پا جلوگیری می کند. دکتر آرنولد کورنفلد بنیانگذار مؤسسهی طب پا میگوید بیمارانی که اراده و قدرت بیشتری در تغییر رژیم غذایی و سبک زندگیشان دارند، بهتر میتوانند بوی پاهایشان را کنترل کنند. رژیمهای غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیهشده موجب تغذیهی باکتریها و قارچها میشوند. زمانی که سلولهای درحالمرگ از بین میروند، فرصت برای نفوذ باکتریها و قارچها فراهم میشود.
دکتر کرانفیلد توضیح میدهد زمانی که این باکتریها در پوست پا جمع شوند، در اثر تعریق در فضای محصور داخل کفش، بوی بسیار بدی ایجاد میکنند. بااینحال میتوانید با انجام اقداماتی مانند حذف کربوهیدراتهای تصفیهشده، مصرف کافی پروتئین، چربیهای مفید و سالم، کربوهیدراتهای پیچیده و مصرف غذاهای ضدالتهاب تا حدی از این بروز این مشکل جلوگیری کنید. ترک سیگار و عدم مصرف مشروبات الکلی نیز راهی مؤثر برای کاهش تعریق و جلوگیری از ایجاد بوی پا بهشمار میرود.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیتالله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی. این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم
۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوههای تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبونها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیتالله جوادی آملی، آیتالله امینی، آیتالله استادی و آیتالله هاشمیرفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.
البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشنترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکههای صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨) راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر.
2 - آیتالله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.
بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند.
افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمیشود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند.
3 - آیتالله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود. من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست