Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسئول حزب اتحاديه ميهني در کرکوک گفت: وضعيتي که امروز در اقليم کردستان با آن روبه‌رو هستيم به دليل تصميمات غلط، اصرار بر برگزاري همه‌پرسي جدايي، هماهنگ نشدن با آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهاي همسايه و اتخاذ تصميمات بدون مشورت بارزاني است. "آسو مامند" عضو دفتر سياسي حزب اتحاديه ميهني کردستان و مسئول اين حزب در کرکوک در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم اظهارات قابل‌ تأملي در خصوص تحولات عراق و اقليم کردستان طي ماه‌هاي اخير داشت که از نظر خوانندگان مي‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسنيم: مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان عراق در مصاحبه‌اي که با رسانه‌هاي آمريکايي انجام داده، اعلام کرد که حتي اگر همه‌پرسي برگزار نمي‌شد به اقليم کردستان حمله صورت مي‌گرفت. اين اظهارات را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
مامند: وضعيتي که امروز در اقليم کردستان با آن روبه‌رو هستيم به خاطر تصميمات غلط، اصرار بر برگزاري همه‌پرسي جدايي، هماهنگ نشدن با آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهاي همسايه و اتخاذ تصميمات بدون مشورت است. هر ملتي حق تعيين سرنوشت خود را از طريق همه‌پرسي دارد، اما اين همه‌پرسي بايستي از طريق مذاکره با حکومت مرکزي انجام مي‌گرفت.
بعضي از فشارها از خارج وجود داشت، اما همان طوري که گفتم اگر قبل از برگزاري همه‌پرسي، رايزني‌ها و هماهنگي‌ها انجام مي‌گرفت، مسئله ورود نيروهاي نظامي و مردمي عراق به کرکوک به وجود نمي‌آمد. به توصيه‌هاي قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي گوش داده نشد و به اين بحران گرفتار شديم.
تسنيم: آيا حزب دموکرات کردستان قبل از برگزاري همه‌پرسي با حزب اتحاديه ميهني مشورت کرده بود؟ آيا حزب شما در اين خصوص به آن‌ها هشدار داده بوديد؟
مامند: رهبران حزب اتحاديه ميهني در جلسه مشترک با حزب دموکرات نظرات و ارزيابي‌هاي خود را به آن‌ها اعلام کرده بودند. تصميماتي که آينده مردم کرد را تحت تأثير قرار مي‌دهد لازم است که از طريق پارلمان کردستان صورت بگيرد. قبل از برگزاري رفراندوم در نشستي که برگزار شد، اعلام کرديم که همه‌پرسي حق مردم کردستان است. اما اين همه‌پرسي بايستي از طريق مذاکره و هماهنگي با دولت مرکزي عراق و کشورهاي همسايه انجام گيرد. نماينده سازمان ملل و تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا قبل از برگزاري همه‌پرسي پيام فرستادند که اين همه‌پرسي در اين زمان انجام نگيرد، ولي به هشدارهاي آن‌ها توجه نشد.
ما قبل از برگزاري همه‌پرسي تبعات آن را گوشزد کرديم و گفتيم اين همه‌پرسي را لااقل در منطقه اقليم کردستان برگزار کنيد، چرا در مناطق مورد مناقشه هم برگزار مي‌کنيد؟ با خود مسعود بارزاني هم چندين جلسه برگزار کرديم و هشدار داديم که اصرار بر برگزاري همه‌پرسي و تبليغات جدايي از عراق باعث به وجود آمدن جنگ داخلي مي‌شود و بحران ايجاد مي‌کند. همه شاهد بودند که هفت مقام رسمي حزب اتحاديه ميهني به غير از نجم‌الدين کريم استاندار سابق کرکوک، به بارزاني هشدار داديم. بارزاني به ما تضمين داد که اين همه‌پرسي را در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک برگزار نخواهد کرد، اما به قول خودش عمل نکرد و اين مصيبت کنوني بر سر اقليم کردستان وارد شد.
تسنيم: مسعود بارزاني به پشتوانه چه کسي و چه دولتي بر برگزاري همه‌پرسي اصرار کرد و آن را برگزار کرد؟
مامند: حتي کودکان هم اين مسئله را مي‌دادند که نبايد به اسرائيل اعتماد کرد. اقليم کردستان کجا و اسرائيل کجا؟ ما هميشه گفته‌ايم که اقليم کردستان بايستي هماهنگ با برادرانمان در جمهوري اسلامي ايران و ترکيه حرکت کند، چون سرنوشت ما مشترک با اين کشورهاست. متأسفانه اتخاذ سياست‌هاي غلط توسط بارزاني، کردستان را به اين نقطه بحراني رسانده است.
تسنيم: در اين دوره جديد، اداره مناطق مورد مناقشه به چه شکلي خواهد شد؟ آيا طبق قانون اساسي اين مناطق تحت اداره مشترک قرار خواهد گرفت يا به‌صورت يک‌طرفه توسط دولت مرکزي عراق اداره خواهد شد؟
مامند: ما از دولت مرکزي عراق انتظار داريم که راه‌حل مناسبي در اين خصوص ارائه کند. عراق متعلق به همه ماست و قانون اساسي فصل الخطاب است. بايستي تدابيري انديشيده شود تا هر چه زودتر هيئتي از مسئولان اقليم کردستان راهي بغداد شود و با دولت مرکزي عراق مذاکره کند. مذاکرات بايستي در چارچوب قانون اساسي انجام شود، چراکه تضمين‌هاي لازم براي حل بحران در قانون اساسي وجود دارد. همه حق و حقوق مردم عراق در قانون اساسي پيش‌بيني شده است. حل بحران مناطق مورد مناقشه در چارچوب قانون اساسي قابل‌حل است.
اگر شوراي عالي انتخابات عراق يک نهاد بي‌طرف بود اين مشکلات به وجود نمي‌آمد. ما درباره مشکلاتي که پس از همه‌پرسي به وجود آمد هم به‌صورت شفاهي و هم به‌صورت کتبي تذکر داده بوديم. بعضي موارد را نمي‌توانم در رسانه‌ها بيان کنم و خيلي حقايق را نمي‌توانم بازگو کنم. من شخصاً به مسئولان حزب دموکرات کردستان التماس کردم و گفتم که دست و پاي شما را مي‌بوسم، ولي اين کار را نکنيد، اين همه‌پرسي مشکلات زيادي براي کردستان ايجاد خواهد کرد. من پيش نجم‌الدين کريم استاندار کرکوک هم رفتم و به او گفتم مسعود بارزاني حرف تو را گوش مي‌دهد با او صحبت کن و از برگزاري همه‌پرسي منصرفش کن. حتي وقتي مسعود بارزاني به کرکوک سفر کرد در همان‌جا هم به هشدارهاي خود ادامه داديم اما حرف ما را گوش ندادند. اين مورد را هم بايد بگويم که نجم‌الدين کريم از مسببان اصلي مشکلات به وجود آمده بر کردستان است.
تسنيم: مگر نجم‌الدين کريم عضو حزب اتحاديه ميهني نيست؟
مامند: به‌ صورت ظاهري عضو حزب اتحاديه ميهني بود، اما دنباله‌روي اشخاص ديگري را مي‌کرد و به حرف‌هاي آن‌ها گوش مي‌داد.
تسنيم: برگرديم به سخنان مسعود بارزاني پس از حوادث همه‌پرسي و کرکوک. وي گفته است که بعضي‌ها از داخل کردستان به ما خيانت کردند. منظورش چه کساني است؟ اتهامات خيانت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
مامند: مردم کردستان مردم هوشياري هستند. کسي که با اقداماتش به مردم کردستان خيانت کرده است، مسعود بارزاني است. به اوضاع کرکوک و حتي مناطق اقليم کردستان نگاه کنيد که به چه وضعيتي دچار شده است. مردم کرکوک از شيعه تا سني، از کرد تا عرب و ترکمن، سه سال است که براي محافظت از صلح و ثبات در اين شهر هرگونه فداکاري را انجام داده‌اند. مردم عراق شاهد هستند که حزب اتحاديه ميهني براي محافظت از کرکوک خون داده است. اگر حزب اتحاديه ميهني نبود کرکوک هم به مانند موصل و صلاح‌الدين به اشغال داعش درمي‌آمد.
متأسفانه در حالي که ما مخالف برگزاري همه‌پرسي بوديم اين همه‌پرسي بر ما تحميل شد. ما هيچ زماني به مردم کردستان خيانت نکرده‌ايم. ما به اين خاطر کرکوک را به نظاميان عراقي تسليم کرديم که نمي‌خواستيم خون‌ريزي و کشتار در اين شهر به راه بيافتد. امکانات نظامي ما محدود است و قابل مقايسه با ارتش عراق نيست. ارتش عراق داراي جنگنده‌هاي هوايي، تانک‌ها و جنگ‌افزارهاي سنگين است که ما نداريم. بهترين راه براي حل بحران، مذاکره و گفت‌وگو است. به هر حال ما طرفي نبوديم که به مردم کردستان خيانت کرد.
تسنيم: در منطقه آلتون کوپري تنش بين نظاميان عراقي و پيشمرگه ادامه دارد. به نظرتان ادامه اين تنش مي‌تواند منجر به هجوم نظاميان عراقي به اربيل شود؟
مامند: در اين خصوص نمي‌توان به‌ صراحت چيزي گفت، اما آنچه عيان است اين است که رسانه‌هاي اقليم کردستان از وقتي که ارتش عراق وارد کرکوک شده، در صدد ايجاد هرج و مرج در اين شهر و افزايش تنش بين عراق و اقليم کردستان هستند. در صدر اين رسانه‌ها شبکه‌هاي تلويزيوني کردستان 24 و روداو قرار دارند. اين در حالي است که همه مي‌دانيم با ايجاد هرج و مرج و تنش هيچ مشکلي حل نخواهد شد.
بهترين راه براي حل مشکلات، مذاکره با حکومت مرکزي عراق در چارچوب قانون اساسي است. پيشمرگه‌هاي حزب دموکرات از يک‌طرف در منطقه آلتون کوپري با ارتش عراق درگير هستند و از طرف ديگر دروازه‌هاي مرزي را تسليم دولت عراق مي‌کنند. از يک‌طرف تنش ايجاد مي‌کنند از طرف ديگر دنبال راه برون‌رفت از بحران هستند.
ما از همان روز اول براي امنيت و آرامش مردم در کرکوک تلاش مي‌کرديم. مي‌دانيد که در روزهاي نخست، بسياري از خانواده‌هاي کرد از کرکوک فرار کردند، اما در سايه امنيت و آرامش به وجود آمده در شهر، بسياري از خانواده‌ها به خانه‌هاي خود بازگشته‌اند. متأسفانه اربيل با ايجاد مشکل براي بازگشت آن‌ها سعي در ايجاد هرج و مرج در اين شهر دارد و رسانه‌هاي وابسته به آن‌ها در نشان دادن وضعيت بد و بحراني از کرکوک با يکديگر رقابت مي‌کنند. البته در روزهاي نخست ورود ارتش عراق به کرکوک يک سري از مشکلات براي مردم اين شهر به وجود آمد، اما ما توانستيم از طريق گفت‌وگو با دولت مرکزي عراق بسياري از مشکلات ايجاد شده را حل کنيم.
تسنيم: به نظرتان احتمال اينکه حزب اتحاديه ميهني بتواند قدرت را در اقليم کردستان به دست بگيرد چقدر است؟ هم‌ اکنون بارزاني تضعيف شده و بسياري از مردم کردستان شاهد سياست‌هاي اشتباه و شکست وي بودند و حتي وي مجبور به استعفا شد. در اين شرايط چقدر احتمال دارد که حزب اتحاديه ميهني با ائتلاف با حزب گوران و ديگر احزاب سياسي بتواند قدرت را از دست حزب دموکرات خارج کند؟
مامند: ما طرفدار اتحاد کردها هستيم. سياستمداراني که کردستان را به اين وضعيت دچار کرده‌اند بايستي سياست‌هاي خود را تغيير دهند. ما هيچ قصدي براي دور کردن هيچ حزبي از صحنه سياسي کردستان نداريم. وضعيت هر حزبي را مردم کردستان مشخص مي‌کنند. در مورد عاقبت بارزاني هم مردم کردستان بايد تصميم بگيرند. لازم است هيئتي متشکل از همه احزاب سياسي کردستان تشکيل شود تا براي مذاکره با دولت مرکزي عراق راهي بغداد شود. مردم در اقليم کردستان با مشکلات زيادي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند. بسياري از مشکلات آن‌ها از جمله پرداخت حقوق کارکنان مي‌تواند از طريق مذاکره در چارچوب قانون اساسي حل شود.
تسنيم: به نظرتان بحران ايجاد شده بين حزب دموکرات کردستان و حزب اتحاديه ميهني مي‌تواند منجر به جنگ داخلي در اقليم کردستان شود؟
مامند: ما به هيچ وجه خواستار تنش و جنگ با هيچ حزبي نيستيم. ما هر کاري از دستمان برآيد انجام مي‌دهيم تا وارد جنگ با حزب مسعود بارزاني و يا هر حزب ديگري نشويم.
تسنيم:‌چرا مسعود بارزاني در اثناي همه‌پرسي اجازه داد تا پرچم‌هاي اسرائيل در منطقه اقليم کردستان به اهتزاز دربيايند؟ چرا اقليم کردستان به‌ عنوان متحد اسرائيل نشان داده شد؟ چرا با وجود مخالفت شديد ايران و ترکيه با همه‌پرسي هيچ رايزني با اين کشورها انجام نشد؟
مامند: اينکه چرا مسعود بارزاني اجازه مي‌داد که در تبليغات آري به همه‌پرسي استقلال کردستان، پرچم‌هاي اسرائيل به اهتزاز دربيايند را بايد از خودش پرسيد و بنده در جايگاهي نيستم که به اين سؤال پاسخ بدهم و نمي‌دانم چرا به اين کار اجازه مي‌داد.
لازم بود که قبل از برگزاري همه‌پرسي هيئت‌هايي از اقليم کردستان به جمهوري اسلامي ايران و ترکيه سفر کرده و در اين خصوص با آن‌ها مذاکره مي‌کردند. حتي هيئتي از طرف ايران هم به اقليم کردستان سفر کرد و با احزاب و مقامات کرد ديدار کردند.
تسنيم: آيا در رأس هيئت ايراني قاسم سليماني قرار داشت؟
مامند: هيچ شبهه‌اي نداشته باشيد که قاسم سليماني نقش اساسي براي ايجاد ارتباط بين طرفين ايفا مي‌کرد.
اسلام اوزکان روزنامه نگار ترک
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌نمایی کانال‌های مجازی از تعداد مجروحان واژگونی مینی‌بوس

به دنبال واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در محور سقز-دیواندره، تعداد مجروحان در حالی ۱۵ نفر اعلام شده که تعداد سرنشینان کمتر از آمار اعلامی بوده است! - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان، به دنبال سانحه رانندگی که صبح امروز رخ داد تصاویری به عنوان تصویر مینی‌بوس واژگون شده در برخی شبکه‌های مجازی منتشر شد، این تصویر،ینی‌بوسی را نشان می‌دهد که به شدت دچار سانحه شده و نیمی از آن کاملاً از بین رفته است.

گردانندگان کانال‌های مجازی در حالی از مصدومیت 15نفر خبر داده و اخبار خلاف واقع به افکار عمومی ارائه می‌دهند که بر اساس گفته سرهنگ عیسی گوهری رئیس پلیس راه استان کردستان تعداد سرنشینان این مینی‌بوس کمتر از خبر اعلام شده است!

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر واژگونی مینی‌بوس در محور سقز - دیواندره را تکذیب کرد و اظهار داشت: برخی‌ها تنها دنبال بزرگ‌نمایی هستند و از این‌ کار خوشحال می‌شوند.

وی افزود: این مینی‌بوس با 14 سرنشین امروز در این محور واژگون شده بود که 3 نفر از سرنشینان مجروح و به بیمارستان اعزام شدند و مابقی نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

رئیس پلیس راه استان کردستان گفت: متاسفانه برخی‌ها در فضای مجازی و کانال‌ها چون بیکارند، دنبال اعلام آمارهای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی هستند در حالی‌که تنها سه نفر مجروح شده‌اند نه 15 نفر.

تصویر مینی‌بوس سانحه دیده در محور سقز-دیواندره و تصویری که به اشتباه با اعلام 15 مصدوم در حال انتشار است را در زیر مشاهده می‌کنید:  

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • بزرگ‌نمایی کانال‌های مجازی از تعداد مجروحان واژگونی مینی‌بوس
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است