Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@10:48:16 GMT

نرخ شيوع مصرف مواد مخدر در كشور 5.39 درصد است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۰۳۸۴

نرخ شيوع مصرف مواد مخدر در كشور 5.39 درصد است

خبرگزاري آريا - قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نرخ شيوع مصرف مواد مخدر در كشور 5.39 درصد است و مصرف ترياک همچنان در صدر مواد مخدر است.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي مويدي در ديدار با جمعي از نمايندگان مردم كردستان در مجلس كه در محل ستاد برگزار شد، گفت: در سال 94 ، براساس پيمايش تنوع مواد در مصرف مواد روانگردان كه با مشارکت دفتر تحقيقات ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي در بين جمعيت هدف 52 ميليون نفر و در حجم نمونه 60 هزار نفر در کليه مراکز استان‌ها مورد مطالعه و از هر استان 5 شهرستان مورد بررسي قرار گرفت، نرخ شيوع اعتياد 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

39 درصد در بين جمعيت 15 الي 64 سال اعلام شد.
وي افزود: از اين ميزان، نرخ شيوع مصرف مواد مخدر ‌در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در سال تحصيلي 93-94 2.1 درصد، دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي 5.6 درصد و در جامعه کارگري محيط‌هاي صنعتي در سال 93 ، 22.3 درصد است.
قائم مقام دبيركل ستاد گفت: طبق اين شيوع‌شناسي با 53.2 درصد، ماري جوآنا و مشتقات آن شامل حشيش، علف و گل با 11.9 درصد، شيشه 8.1 درصد، هروئين 7.1 و كراك با 3.5 شايع‌ترين مواد مصرفي معتادان هستند که با توجه به اين آمار، مصرف ترياک همچنان در صدر مواد مخدر است.
مويدي به اهم اقدامات ستاد پرداخت و گفت: اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر، اولويت‌بخشي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد، اتخاذ استراتژي واقع‌بينانه، تهيه و توزيع درسنامه پيشگيري از اعتياد در مدارس، آموزش مهارت‌هاي زندگي به كودكان ابتدائي، اجراي طرح توانمندسازي ويژه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه و والدين آنان، کارکنان و معلمان مدارس، گنجاندن 2 واحد درس اختياري با عنوان «مهارت‌هاي زندگي» در جدول دروس دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسي و کارداني، ايجاد كانون‌هاي دانشجويي همياران سلامت، سرمايه‌گذاري در سيماي شبكه‌هاي استاني براي تنوير افكار عمومي و تجهيز و راه‌اندازي خانه‌هاي ورزش روستايي در 155 روستاي محروم بخشي از اقدامات ستاد در حوزه فرهنگي و پيشگيري است.
وي ادامه داد: معتقديم هرچه قدر در خانواده و مراكز آموزشي اعم از مدرسه و دانشگاه سرمايه‌گذاري كنيم بهتر نتيجه خواهيم ديد، كشورهايي هم كه موفق به مهار اعتياد شده‌اند، مباحث پيشگيري را از مقطع ابتدايي به كودكانشان آموزش داده‌اند.
مويدي با بيان اينكه نرخ شيوع اعتياد در استان كردستان از ميانگين كشوري پايين‌تر است، گفت: دبير اين شورا از افراد دلسوز در عرصه مبارزه با مواد مخدر است و تلاش خواهيم داشت در حد توان، انتظارات استان را برآورده سازيم.
كردستان 19 الي 21 هزار معتاد دارد
همچنين سليم كريمي دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر گفت: با بيان اينكه استان 19 الي 21 هزار معتاد دارد گفت: 4 الي 6 درصد اين جمعيت را زنان تشكيل مي‌دهند.
وي افزود: سن معتادان استان 25 الي 50 سال و سطح تحصيلات آنان سيكل است، همچنين سن شروع مصرف مواد 22 الي 23 است و 35 درصد از زندانيان استان به خاطر جرايم مواد مخدر در زندان هستند.
دبير شورا با اشاره به افزايش كشفيات پيش‌ساز در استان گفت: اين كشفيات نشان از ورود پيش‌سازها از شمال غرب به داخل استان دارد.
كريمي بيان داشت: كردستان داراي 54 درصد حاشيه‌نشيني و سكونتگاه‌هاي غيررسمي است كه اگر فكري براي آن نشود، در آينده نزديک باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعي مي‌شود.
وي در ادامه به انتظارات خود در استان اشاره كرد و افزود: افزايش اعتبارات ويژه در لايحه بودجه 96 ، تعيين تكليف 80 درصد اعتبارات تفاهم‌نامه‌اي ستاد با دستگاه‌هاي اجرايي، تامين اعتبارات براي ايجاد فرهنگ‌سرا و خانه‌هاي سلامت در سكونت‌هاي غير رسمي، تهيه بسته اجتماعي صيانت محور در 30 محله شهري و روستايي، برگزاري كارگاه‌هاي تربيت متخصص پيشگيري از اعتياد، تربيت متخصص مربيان ورزشي، طرح آموزش اصناف از انتظارت ما مي‌باشد.
گفتني در پايان اين ديدار نمايندگان استان كردستان نيز اعتياد را بزرگترين آسيب اجتماعي دانستند و بيان داشتند كه اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي مانند يك رويداد ضد ارزشي بنيان خانواده‌ها رامتزلزل مي‌كند و عوارض و اثرات زيانباري بر سلامتي دارد كه بايد عوامل گرايش به سمت مواد مخدر را بصورت ريشه‌اي شناسايي كرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد

جانشین فرمانده انتظامی استان از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در کلان شهر مشهد و جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش خبر داد. - اخبار استانها -

سردار احمد نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد در تشریح جزئیات اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی گفت: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته های مردمی طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد عملیاتی شد.

وی افزود: در این طرح پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری های سطح شهرستان 32 خرده فروش را  شناسایی و دستگیر کردند.

سردار نگهبان تصریح کرد: در اجرای این طرح بیش از 5 کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، 11 باب واحد کسب پلمب و 8 دستگاه موتورسیکلت و 6 دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می شد توقیف و روانه پارکینگ شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی عنوان کرد: در همین راستا 254 نفر معتاد متجاهر و کارتن خواب نیز در پاتوق های مواد مخدر سطح شهر مشهد جمع آوری و به مراکز بازپروری منتقل شدند و زیر نظر کارشناسان برای بهبودی قرار گرفتند.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به استمرار طرح های پاکسازی از شهروندان خواست در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد افیونی موضوع را سریع از طریق تلفن 110 به پلیس گزارش دهند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار