Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهارت ویژه استاد محمد مختاریان آبیز هنرمند روشن ‌دل خراسان جنوبی و مهارت چاقوسازی (اره‌ کارد) روستای آبیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس کشور پرونده مهارت چاقوسازی (اره‌کارد) روستای آبیز پس از تأیید کارشناسان در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت و استاد محمد مختاریان هنرمند روشن‌دل این رشته به دلیل مهارت ویژه در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در ساخت ادوات و افزار فلزی به عنوان اولین فرد در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید احمد برآبادی در خصوص مهارت ویژه استاد محمد مختاریان در ساخت چاقوهای ساخت آبیز، افزود: استاد محمد مختاریان آبیز که به استاد محمد مختار مشهور است مهارت ویژه‌ای در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در اجرای با کیفیت چاقوهای ساخت آبیز دارد.
وی گفت: این استاد کهنسال روشن‌ دل است و اجرای با کیفیت این فن نیاز به سال‌ها تمرین دارد.
برآبادی افزود: استاد محمد مختار نه ‌تنها مهارت ویژه در ساخت چاقو دارد که ساخت همه متعلقات مرتبط با کار از جمله ابزار کار و قطعات مختلف چاقو را نیز به ‌صورت کاملا سنتی انجام می‌ دهد.
وی گفت: این هنرمند چاقو‌ساز به چند رشته هنری از جمله خراطی، آهنگری، مسگری، قفل سازی و ریخته گری نیز مسلط است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: ساخت چاقو و ادوات فلزی در منطقه زیرکوه بالاخص روستاهای آبیز و اسفاد از پیشینه تاریخی بیش از 300 سال برخوردار است و لزوم حفظ میراث و تکنیک و مهارت ساخت چاقوی اره کارد ضروری است چراکه تنها دو تن از هنرمندان آشنا به کار در قید حیات هستند .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور محبی در فهرست نامزدهای بهترین بازیکن لیگ برتر روسیه

محمد محبی، مهاجم تیم فوتبال روستوف در فهرست نهایی نامزدهای بهترین بازیکن فصل جاری لیگ برتر روسیه جای گرفت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان لیگ برتر فوتبال روسیه امروز (پنجشنبه) فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیکن فصل 2023/2024 را معرفی کرد.

برتری خانگی روستوف در غیاب محبی

نامزدهای این جایزه شامل برایان مانسیلا (اورنبورگ)، میرلیند داکو (روبین‌کازان)، ایراکلی کوکوسکری (فاکل)، محمد محبی، دانیل گلوبوف، ماکسیم اوسیپنکو و اگور گولنکوف (روستوف)، سرجان بابیچ، الکساندر ماکسیمنکو و دانیل پروتسف (اسپارتاک)، فدور چالوف، ایوان اوبلیاکوف و ایگور آکینفیف (زسکا)، اوگنی لاتیشونوک (بالتیکا)، کنستانتین تیوکاوین، بیتلو و دیگو لاکسالت (دینامو)، وندل، متئو کاسیر، داگلاس سانتوس، کلودینیو و ویلمار باریوس (زنیت)، ادوارد جان اسپرتسیان، ادوارد ساپرتسیان، ماتیو، آلونسو (کراسنودار)، بنجامین گاره و نیکیتا سالتیکوف از (کریلیا)، ماکسیم گلوشنکوف، نایر تیکنیزیان و ایلیا لانتراتوف (لوکوموتیو) هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • حضور محبی در فهرست نامزدهای بهترین بازیکن لیگ برتر روسیه
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر انقلاب
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی