Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@21:41:56 GMT

مشکلات میراث فرهنگی لرستان فرادستگاهی است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۸۱۹۹

مشکلات میراث فرهنگی لرستان فرادستگاهی است

خرم‎آباد- آزادسازی حریم قلعه فلک ‏الافلاک، ساماندهی کاروانسرای چمشک و موزه مفرغ‎شناسی لرستان دغدغه‎های این روزهای حوزه‎ی میراث فرهنگی لرستان است. دغدغه‎هایی که این روزها نقل رسانه‎های استان به‎خصوص فضای مجازی شده است.

قدس‎آنلاین- گروه استان‎ها- مژگان شلکه بیرانوند: آزادسازی حریم قلعه فلک ‏الافلاک، ساماندهی کاروانسرای چمشک و موزه مفرغ‎شناسی لرستان دغدغه‎های این روزهای حوزه‎ی میراث فرهنگی لرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دغدغه‎هایی که این روزها نقل رسانه‎های استان به‎خصوص فضای مجازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه برخی رسانه‎ها دچار بی‎تقوایی شده‎اند مسائل و مشکلات این حوزه را فرادستگاهی عنوان کرد.

غلامرضا سلیمانی مدعی است کمبود اعتبارات مسائل و مشکلات حوزه گردشگری استان را دو چندان کرده است. وی روند آزادسازی قلعه‎ی فلک‎الافلاک که یکی از مهم‎ترین اقدامات این سازمان در سال‎های اخیر بوده است را منوط به تأمین اعتبار لازم، همکاری همه‎ی دستگاه‎ها و منصف بودن رسانه‎های استان دانست.

دو سال انتظار تا آزادی فلکالافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: با توافقی که با سپاه حضرت ابوالفضل(ع) در زمینه‎ی تخلیه‎ی پادگان امام حسین(ع) شد، طی دو سال آینده حریم قلعه‎ی فلک‎الافلاک به ‎طور کامل آزادسازی می‏شود.

غلامرضا سلیمانی اظهارکرد: به دنبال تخلیه‎ی کامل مهمان‎سرای ارتش و دانشگاه لرستان عملیات آزادسازی حریم قلعه‎ی فلک‏ الافلاک آغاز شد که به دنبال آن سپاه استان نیز طی ۲سال مقرر شده به‎طور کامل حریم قلعه را آزاد کند.

وی با بیان اینکه تا جانمایی کامل پادگان جدید و پرداخت اعتبار به سپاه استان این نهاد همچنان در مجاورت قلعه مستقر است، اظهار کرد: با تأمین اعتبار به‎موقع تلاش شده تا این نهاد نظامی طی ۲سال مقرر نقل مکان کند.

از شایعه تا واقعیت؛ مفرغ‏های لرستان خاک می‏خورند؟

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در جواب شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده با بیان اینکه برخی رسانه ‏های استان بدون هیچ سندی اخباری از حوزه‎ی میراث فرهنگی منتشر می‏کنند تصریح کرد: بحث تلمبار شدن مفرغ‏های لرستان در انبار قلعه‎ فلک‏ الافلاک و به حال خود رها شدن کاروانسرای چمشک که در فضای مجازی منتشر شده کذب است. متأسفانه برخی رسانه‏ های استان بدون سند و مدرک به دنبال جوسازی بر علیه مدیران هستند.

سلیمانی افزود: مفرغ‏های لرستان به دلیل کمبود جا به‎صورت دوره ‏ای در موزه‎ی قلعه به نمایش درمی ‏آیند. با مرمت مهمان‎سرای ارتش، موزه‎ی مفرغ‎شناسی، مردم‎شناسی و باستان‎شناسی از قلعه به مکان جدید منتقل می‏شود.

وی با بیان اینکه در همه‎ی کشورها آثار مکشوفه به‎صورت چرخشی در موزه‏ ها به نمایش درمی ‏آیند اظهار کرد: خوشبختانه در لرستان اشیاء مفرغی زیادی کشف شده اما چون محدودیت مکان برای نمایش داریم فعلاً آثار کمی در انظار عمومی به نمایش درآمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه کاروانسرای چمشک برای تبدیل شدن به مجموعه گردشگری به پیمانکاری از بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: عملیات بازسازی و احیای کاروانسرای چمشک طی ۲سال آتی به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است. بهره‏ برداری از آن طی مدت معین به پیمانکار واگذار شده که هم به رشد و رونق صنعت توریسم کمک می‏کند و هم موجب اشتغال‏زایی می‏شود.

وی افزود: این پیمانکار سابقاً حمام گپ را به بهره ‏برداری رسانده است و هیچ‏گونه شبهه ‏ای در توافق فی‏مابین نیست. اسناد موجود است و منتشرکنندگان چنین اخباری از بی‎تقوایی‎شان است که بدون ارائه سند و مدرکی اخبار کذب را در فضای مجازی منتشر می‎کنند.

روستاهای مقصد گردشگری رونق میگیرند

سلیمانی با اشاره به ساماندهی روستاهای مقصد گردشگری در لرستان گفت: در استان ۱۲روستا و به طور خاص سه روستای ولیعصر پلدختر، ونایی بروجرد و بیشه خرم‎آباد به‎عنوان پایلوت گردشگری در نظر گرفته شده‎اند.

وی افزود: جذب گردشگر و آموزش تخصصی در حیطه‎ی صنعت توریسم به همراه برپایی نمایشگاه‎های دائمی صنایع دستی از برنامه‎های ویژه‎ی سازمان جهت رونق این روستاهاست.

سلیمانی اشاره کرد: ارائه‎ی مجوز به بخش خصوصی در زمینه‎ی احداث بازارچه صنایع دستی، خانه‎ی مسافر و کاشانه‎های روستایی و احداث هتل، متل و مسافرخانه و ارائه‎ی تسهیلات لازم از اقدامات حمایتی سازمان در جهت رونق صنعت گردشگری در این روستاهاست.

ثبت بقعهی امامزاده قاسم(ع) ازنا در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اشاره به ثبت ملی بقاع متبرکه‎ای که در استان قدمت تاریخی دارند اظهار کرد: تا جایی که اعتبارات سازمان کفاف بدهد در جهت رونق صنعت توریسم مذهبی در استان تلاش خواهیم کرد.

سلیمانی افزود: متولی ساماندهی بقاع متبرکه در کشور سازمان اوقاف و امور خیریه است و سازمان میراث فرهنگی فقط در بحث ثبت آثار دخیل است اما تلاش کرده‎ایم در حوزه‏‎ی رونق گردشگری بقاع متبرکه نیز با اوقاف همکاری کنیم.

وی با اشاره به ثبت بقعه امامزاده قاسم(ع) ازنا در فهرست آثار ملی گفت: اخیراً با تخصیص بیش از۸۰میلیون تومان اعتبار جهت رونق این امامزاده با اوقاف به تفاهماتی رسیده‎ایم اما متأسفانه سازمان‎ها با کمبود اعتبار مواجه‎اند و تفاهم یک‎طرفه راه به جایی نمی‎برد.

جانمایی مناسب و تأمین اعتبار سد راه برپایی نمایشگاههای دائمی صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی در لرستان با بیان اینکه نمایشگاه‎های دائمی در لرستان یک ضرورت است افزود: جانمایی و اعتبار دو مقوله‎ی اصلی در بحث راه‎اندازی نمایشگاه و بازارچه‎های دائمی صنایع دستی در لرستان است.

سلیمانی افزود: هم اکنون در مجاورت قلعه‎ی فلک‎الافلاک با دایر کردن ۱۵غرفه در باغ گلستان صنایع دستی استان در معرض دید علاقه‎مندان و گردشگران قرار گرفته است اما مسائلی از جمله ایجاد ترافیک در مسیر ورودی قلعه و عدم مکان‎نمایی مناسب موجب عدم رونق و استقبال از این نمایشگاه شده است.

وی ایجاد بازارچه‎های دائمی صنایع دستی را موجب رونق اشتغال در استان دانست و اشاره کرد: تلاش شده تا با کمترین هزینه و بعضاً به‎صورت رایگان غرفه‎هایی در اختیار صنعتگران قرار داده شود. هم‎اکنون طرح توسعه‎ی نمایشگاه به پیمانکار داده شده و با ابلاغ اعتبار روال احداث شروع خواهد شد.

احیای صنایع دستی باید صرفه‎ی اقتصادی داشته باشد

مدیرکل صنایع دستی لرستان گفت: احیای صنایع دستی مردم لرستان که جزئی از فرهنگ بومی این دیار است نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

سلیمانی با بیان اینکه برخی از صنایع دستی لرستان مطرود و یا به فراموشی سپرده شده‎اند اظهار کرد: متأسفانه صنایعی در لرستان هستند که به دلیل عدم رونق دوباره به فراموشی سپرده شده‏اند. از جمله این صنایع؛ ورشوسازی، گلیم بافی، جاجیم بافی و غیره است.

وی افزود: صنعتی مانند ورشوسازی که مختص بروجرد است به دلیل در دسترس نبودن ورق ورشو و زیاد بودن هزینه تمام شدن هر قطعه ورشو در حال فراموشی است. سایر صنایع نیز با چنین مشکلاتی مواجه‏اند.

سلیمانی با بیان اینکه سازمان از این‏گونه صنایع حمایت می‏کند افزود: ارائه‎ی تسهیلات مناسب به هنرمندان یکی از راهکارهای احیای چنین صنایعی در استان است. صنایع باید توجیه اقتصادی داشته باشد چون‏که هزینه‎های احیا بالاست و باید به دنبال بازارهای داخلی و خارجی بود.

وی همچنین در اختیار گذاشتن اماکنی از جمله خانه‏های قدیمی جهت برپایی کارگاه و نمایشگاه و معرفی هنرمندان به جشنواره‏ها و نمایشگاه داخلی و خارجی را از دیگر اقداما حمایتی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد.

توسعه صنعت توریسم لرستان با حمایت و تعامل دستگاه‏ها

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: ارتقای گردشگری استان در گرو حمایت همه جانبه‎ی مسئولین و تعامل همه‎ی دستگاه‏هاست.

سلیمانی با بیان اینکه میراث لرستان از گذشته به مارسیده و ما باید به آیندگان تحویل دهیم افزود: گردشگری فرادستگاهی است و فقط مختص سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه همه‎ی مسئولین، مردم و دوستداران آثار فرهنگی استان باید با همکاری یکدیگر از این میراث محافظت کنند.

وی افزود: متأسفانه سازمان فاقد اعتبارات لازم است و حتی اعتباری برای تبلیغات آموزش و فرهنگ‎سازی نداریم. برای صنعتی که از آن به‎عنوان تنها راه نجات لرستان از بحران بیکاری نام برده می‎شود زیبنده نیست که اعتبارش حتی از یک اداره‎ی کوچک کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان ضمن گلایه از برخی مدیران به‎خاطر عدم همکاری در حوزه‎ی گردشگری استان بیان داشت: همه‎ی دستگاه‎ها باید از امکانات‎شان در جهت توسعه‎ی صنعت توریسم در لرستان استفاده کنند. اگر هر ارگانی گوشه‏ای از کار را برعهده بگیرد مطمئناً نتیجه‎ی مطلوبی برای استان به دنبال دارد.

سلیمانی افزود: حفظ میراث فرهنگی نیازمند راهکارهای جدی است. سازمان‏های مردم نهاد در استان در کنار گارد حفاظت از آثار تاریخی در زمینه‎ی حفظ، آموزش و فرهنگ‏سازی این آثار فعالیت می‏کنند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی گفت: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مدیریت به ویژه مدیریت مسائل فرهنگی را بسیار مهم بیان و اظهار کرد: کار با مدیر و کارشناسان بسیار می‌تواند پیش برود و گاهی بیشتر از اعتبارات و بودجه در پیشبرد امور تأثیرگذار است، لذا مدیریت از این جهت بسیار مهم است و مسئله مدیریت نیز یک امر ذاتی است.

وی بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت خیرین در توجه و حفظ میراث فرهنگی استان را امری مهم عنوان کرد و افزود: باید از حضور خیرین در امور میراث فرهنگی به ویژه در مرمت و بازسازی مساجد قدیمی و دیگر بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان تصریح کرد: با این کار فرهنگ خود را حفظ می‌کنیم و در می‌یابیم بزرگان ما چه میزان فهم داشته‌اند و بناها را طبق نیاز روز احداث می‌کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: باید نمایشگاهی داشته باشیم و وسایلی که از قدیم اکنون در اختیار مردم است را جمع‌آوری و به نمایش بگذاریم تا به این واسطه هنر خود را نشان دهیم.

وی با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی تصریح کرد: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم؛ اصفهان مدارس علمیه تاریخی فراوانی در گذشته داشته اما در هنگام حمله افاغنه و در دوران پهلوی بیشتر این مدارس از بین رفت و تنها حدود ۳۰ مدرسه به جا مانده است.

امام جمعه اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و نقاط گردشگری فراوانی دارد اما در عین حال نیازمند مدیریت است و باید گفت میراث فرهنگی به ذوق و مدیران با ذوق و به مدیرانی که به‌صورت میدانی در مناطق حضور یابند نیاز دارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تشکیل شورایی برای تفکیک برخی از بناهای شخصی از میراثی را مهم دانست و افزود: شورایی برای تفکیک برخی از بناها به تشخیص متخصصان این امر باید ایجاد شود تا تکلیف برخی از بناها در اصفهان مشخص شود.

وی عنوان کرد: باید به پیشکسوتان صنایع دستی و اساتید میراث فرهنگی اهمیت داده و نسبت به آن‌ها رسیدگی کنید، همچنین از افرادی که می‌توانند در زمینه صنایع دستی آموزش دهند استفاده کنید و نسبت به تکریم و تجلیل و داشتن آماری از تعداد آن‌ها و تهیه عکس و تصاویر این هنرمندان اقدام کنید، زیرا تکریم این هنرمندان امری ضروری است.

در ابتدای این دیدار نیز امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان توجه به میراث فرهنگی را توجه به ایران و تاریخ میراث کهن آن بیان کرد و اظهار داشت: توجه به میراث اسلامی و تمدن نوین اسلامی اهمیت به میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام به جا گذاشته و باید معرفی شود و در حفظ و ترویج آن تلاش کرد.

وی افزود: بناهایی که معماری فرهنگی و تاریخی خاصی در آن به کار رفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که این بناها فارغ از اینکه چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند مهم بوده زیرا دسترنج هنرمندان و معماری ایرانی و اسلامی ما است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های بسیار برخوردار در حوزه صنایع دستی است و صادرات صنایع دستی به دلیل ارزآوری و ایجاد اشتغال خانگی و ارزان قیمت دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز اصفهان با تعدد بناهای تاریخی و آب و هوایی و راه‌های مواصلاتی و پایتخت بودن آن در ادوار گذشته نگین گردشگری کشور است و نشان می‌دهد که اصفهان مهد دین و در حوزه بناهای تاریخی و گردشگری بسیار مورد توجه بازرگانان بوده است.

کرم‌زاده هم چنین اعتبارات اندک میراث فرهنگی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات مردم در حفظ و ترویج میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذار و ورود آنها برای حفظ میراث فرهنگی در این حوزه اهمیت دارد و باید از ظرفیت این شرکت‌ها بهره برد.

کد خبر 748790

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود