Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین دبیرستان نبوت منطقه 8، دبیرستان جوادالائمه منطقه 11، دبیرستان شهید افتخاری منطقه 14، دبیرستان مقداد منطقه 15، دبیرستان امام جعفر صادق(ع) منطقه 18، دبیرستان علامه طباطبایی منطقه 20 به عنوان گروه های تعزیه خوان برترمعرفی و تجلیل شدند.
همچنین علیرضا حیدری از دبیرستان علامه طباطبایی منطقه20 در نقش شبیه خوان امام حسین(ع)، محمد سعیدی از دبیرستان امام جعفر صادق(ع) منطقه 18 در نقش شبیه خوان علی اکبر (ع)، سیدمحمد صالح خاکسار از دبیرستان مقداد منطقه 15 در نقش شبیه خوان ام لیلا، محمدعرفان رضایی از دبیرستان امام خمینی(ره) منطقه 15 در نقش شبیه خوان شمر و محمدهادی صبوری از دبیرستان علامه طباطبایی منطفه 20 در نقش شبیه خوان ابن سعد تجلیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ملوک سیدآبادی رئیس فرهنگسرای اخلاق روز دوشنبه در آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره عاشورایی در این فرهنگسرا با بیان اینکه تعزیه بیان هنری عاشورا است، اظهار کرد: رسالت هنر تعزیه، انتقال صوتی، تصویری و تجسم عینی بخشیدن به واقعه بزرگ عاشورا است.
وی با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری هنر تعزیه در بین نسل نوجوان و جوان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اخلاق، با هدف گسترش و تعمیق آموزه های دینی در بین نسل نوجوان و جوان و شناخت نوجوانان از الگوهای دینی، سومین سوگواره عاشورایی و گروه های تعزیه خوان پسران را در دوره اول متوسطه در 6 منطقه تهران؛ 8، 11، 14، 15، 18 و 20 در طول ماه های محرم و صفر برگزار کرد.
دبیر اجرایی سومین دوره سوگواره عاشورایی با اشاره به روند اجرای این سوگواره افزود: از نیمه دوم مهرماه گروه های تعزیه در این 6 منطقه تشکیل شده و گروه های تعزیه زیر نظر اساتید و کارشناسان تعزیه در 2 رشته مخالف خوانی و شهادت خوانی از 23 مهر تا 10 آبان ماه آموزش دیده و گروه ها در مدارس محل تحصیل خود نیز مجلس تعزیه شهادت حضرت علی اکبر(ع) را اجرا کردند.
سیدآبادی اظهار کرد: در نهایت 30 گروه تعزیه دانش آموزی از 13 تا 20 آبان ماه در حضور هیئت داوران از نظر شاخصه های کلام، آداب مجلس، موسیقی و هماهنگی گروه به رقابت پرداختند و در هر منطقه، یک گروه تعزیه برتر شناخته شد.
وی با اشاره به فعالیت گروه تعزیه خوان «مرثیه آفتاب» به همت کانون کهربای تعزیه در فرهنگسرای اخلاق گفت: در طول سال آموزش های مربوط به تعزیه به نوجوانان آموزش داده می شود و آنان از نظر تحصیلی و مشاوره نیز مورد حمایت قرار می گیرند.
رئیس فرهنگسرای اخلاق با بیان اینکه گروه تعزیه کانون کهربای این فرهنگسرا در طول ماه های محرم و صفر در سایر مراکز فرهنگی هنری شهر تهران و امامزاده های تهران برنامه اجرا کردند،ابراز امیدواری کرد: تعزیه و تعزیه خوانی به عنوان پایگاه ارتباطی، نقش کارآمدی خود را به دست بیاورد.

*هنر تعزیه به عنوان میراث معنوی باید حفظ شود
رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این آیین با بیان اهمیت حفظ هنر تعزیه به عنوان میراث معنوی گفت: تعزیه بنی اسعد در ورامین به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شده است.
وی بهترین راه حفظ هنر تعزیه را آموزش این هنر به نوجوانان دانست و افزود: نوجوانان علاقه مند از طریق آموزش می توانند با شیوه درست هنر تعزیه و تعزیه خوانی آشنا شده و این راه را ادامه دهند.
خسروآبادی با اشاره به پیشینه فعالیت خود در هنر تعزیه اظهار کرد: من از هشت سالگی تعزیه خوان بودم و هیچ دوره آموزشی را در این حوزه نگذراندم و امروز افتخار می کنم که دوره های آموزشی برای نوجوانان علاقه مند به هنر تعزیه برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به تعیین سه رنگ لباس سبز، قرمز و زرد در هنر تعزیه گفت: رنگ سبز متعلق به اولیاخوان و امام خوان، رنگ قرمز متعلق به اشقیا و مخالف خوان و رنگ زرد متعلق به بعضی از افراد همچون ابن سعد و حر است، این سه رنگ امروز رنگ های اصلی هدایت هستند.
وی افزود: رنگ سبز به معنای مسیر درست، آزادبودن و رنگ‌ قرمز به معنای خطر و رنگ زرد به معنای احتیاط است.

*نبود مرکز تخصصی تعزیه در تهران
مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه نیز در این آیین با اشاره به نبود مرکز تخصصی تعزیه در تهران اظهار کرد: ما در کانون کهربای تعزیه به عنوان بخش کوچکی به شیوه آکادمی هنر تعزیه را به نوجوانان آموزش می دهیم.
وی با بیان اینکه تاکنون 600 دانش آموز در کانون کهربای تعزیه آموزش دیده و می توانند تعزیه بخوانند، گفت: سوگواره عاشورایی در این سه سال با انگیزه نوجوانان پیش رفته است.
خسروآبادی با بیان اینکه مرکز اجرای خوب برای هنر تعزیه در تهران وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد: مرکز تخصصی نمایش های آیینی تعزیه به همت مسئولان در شهر تهران ایجاد شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1538

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به المپیک خنثی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پلیس فرانسه یک نوجوان 16 ساله را به ظن تدارک حمله تروریستی در بازی‌های المپیک پاریس بازداشت کرد.

به نقل از تسنیم بر اساس گزارش روزنامه Le Parisien؛ سرویس‌های اطلاعاتی به دلیل پایبندی نوجوان 16 ساله به اسلام‌گرایی افراطی او را تحت نظر گرفتند. او همچنین در پیام‌رسان تلگرام پیامی نوشت و به دنبال خرید مواد مورد نیاز برای ساخت کمربند انفجاری بود. او در این پیام‌ها اشاره کرده بود که می‌خواست به نام یکی از گروه‌های تروریستی بمیرد.

2 روز قبل مظنون در خانه پدر و مادرش دستگیر و در آنجا تفتیش شد. این نوجوان سپس به ایستگاه پلیس منتقل شد و در آنجا اعتراف کرد که می‌خواسته در جریان بازی‌های المپیک 2024 همراه با کمربند انفجاری دست به حمله بزند و وقتی بازداشت شود، بر اثر گلوله‌های پلیس جان خود را از دست بدهد.

در طول بازرسی، بازرسان اسناد دست‌نویس، از جمله سوگند وفاداری به یکی از گروه‌های تروریستی را پیدا کردند. گوشی تلفن همراه متهم کشف و ضبط و برای بررسی ارسال شد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899456

دیگر خبرها

  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • واسه نونه... واسه نونه!
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • چاقوکشی در مدرسه‌ای در منطقه ولز در انگلیس
  • ۱۹ بازیکن به اردوی والیبال دختران نوجوان فراخوانده شدند
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی