لباس محلی گیلان؛ شادترین لباس جهان
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۱۰۷۱
به گزارش جامجم، شاید بیراه نباشد اگر مدعی شویم درحالی برندهای معروف و پرطرفدار پوشاک دنیا از آنِ تولیدکنندگان و سرمایهگذاران اروپایی و آمریکایی است که این پوشاک نه از پشتوانه و ظرفیتهای تاریخی بهرهای دارند و نه از زیباییهای طبیعی و بصری؛ ویژگیهایی که برعکس میتوان به وفور آنها را در سرزمین باستانی ایرانزمین در میان لباس و پوشاک اقوام و طوایف مختلف لر، ترک، کرد، لک، گیلکی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پوششی با قدمت و خلاقیت
لباس گیلانی که هنوز طرفداران زیادی در میان هموطنان گیلانی دارد و پوشش بسیاری از روستاییان این خطه، بویژه در جشنهای عروسی است؛ با وجود آنکه تاریخی به قدمت تمدن کهن ایرانزمین در تاروپود و چینهای رنگارنگش خوابیده است، اما همچنان دور از غبار فراموشی، تازه و باطراوت است و سرشار از خلاقیت؛ ویژگیای که از دید کریستین برومبرژه، مردمشناس فرانسوی هم که درباره پوشاک نواحی کاسپی تحقیقات و تالیفات زیادی دارد، دور نمانده، آنجا که در یکی از تالیفاتش آورده است: «لباس سنتی حاشیه دریای کاسپی بیانگر خلاقیتی بکر است.»
لچک، روسری، سربند، پیراهن، جلیقه، کت، دامن، شلوار و چادرشب از بخشهای اصلی لباس محلی زنانه گیلان و بلوز روشن، جلیقه همراه با شلوار گشاد، شالِ کمر و کلاه نمدی از مهمترین اجزای لباس محلی مردان گیلان است.
این اجزای چندگانه لباس مردان و زنان گیلانی، گرچه در همه نقاط استان یکی است، اما نحوه متفاوت دوخت، نوع پارچه و تزئینات لباس، باعث شده که در منطقه شرق، غرب و مرکز گیلان آن را با نامهای لباس قاسمآبادی، تالشی و رسوخی بشناسند.
نکتهای که خدیجه میلانچی، کارشناس لباس محلی گیلان در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما به آن اشاره میکند و میگوید: گرچه این لباس، پوشش غالب اهالی استان نیست، اما برخی از اهالی تالش، عمارلوی رودبار، قاسمآباد رودسر، دیلمان سیاهکل و املش که سن و سالی از آنان گذشته، این لباس را میپوشند و البته در برخی روستاهای کوهستانی، زنان و مردان در تمام سال به این نوع پوشش پایبند هستند.
پوششی کامل برای فصول گرم و سرد و کارهای سنگین
تنوع در رنگ و پرزرق و برق و شاد بودن، تنها ویژگیهای لباس گیلانی نیست، و این پوشش براساس شرایط زندگی در جلگه و مناطق ساحلی و نوع کار مردمان هر منطقه و فصول سرد و گرم سال هم متفاوت است. محمد بشرا، گیلانپژوه و مردمشناس گیلانی دراین باره میگوید: طراحی لباس محلی گیل مردان و گیل زنان به گونهای است که مانند سپر و پوششی، سوز تیز آفتاب و باد را گرفته و همچون چتری نرم، آنان را به زیر سایه باران که بیشتر ایام سال مهمان مردمان این دیار بویژه اهالی کوهستان است، میبرد. همچنین بخشهایی از لباس محلی چون کمرشال و جوراب مردان و چادر شب زنان در گرم نگهداشتن آنان در فصل سرد و افزایش مقاومت عضلانی در مقابل کارهای سنگین، بویژه برای حفظ سلامت ستون فقرات و پیشگیری از دردهای استخوانی موثر است، زیرا گیلانیها در گذشته و حتی امروز هم در برخی مناطق، هیزم، علوفه و بعضی محصولات کشاورزیشان را در کمرشال و چادر شب ریخته و حمل میکنند.
به گفته بشرا، لباسهای محلی گیلان حتی معرف ﻫﻮیﺖ و جایگاه افراد هم هست، طوری که شلیتههای سفید، مهمترین شناسه دختران دم بخت گیلان بوده و زنان دیگر هم به اقتضای سن و سالشان، شلیتههای گلدار میپوشند که هنوز در برخی مناطق مرسوم است.
نکته جالب دیگر در پوشش محلی زنان گیلان اینکه این لباس گرچه از پیش از اسلام کاربرد داشته، با این حال نوعی پوشش همراه باحجاب بوده که پس از ورود اسلام به این خطه، برای کاملتر شدن حجاب، چیزی به آن افزوده نشده و زنان گیلانی با همان پوشش، در فعالیتهای اجتماعی شرکت کردهاند.
افزایش تولید لباس گیلانی
خوشبختانه این پوشش زیبا و کامل که هم در میان صنایع دستی امروز گیلان جایی برای خود باز کرده و هم وارد چرخه جذب گردشگر شده، علاوه بر جذب نظر جهانیان، مورد توجه مسئولان گیلان هم قرار گرفته و در زمره صنایع درآمدزای گیلان درآمده است.
رضا علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان میگوید: در سالهای اخیر با شناسایی و صدور کارت شناسایی مشاغل خانگی و کارگاهی برای 700 نفر از کسانی که دستی بر آتش این رشته هنری دارند، توانستهایم تولید آن را به 5000 دست در سال برسانیم و حتی درصددیم میزان تولید و صادرات آن را به دو برابر افزایش دهیم، زیرا این لباس اکنون متقاضیان زیادی در کشورهای حاشیه خلیجفارس، روسیه، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و استرالیا دارد، طوری که سالانه 500 دست لباس محلی به ارزش تقریبی 500 میلیون تومان به این کشورها صادر میشود.
توجه به برندسازی
مسئولان میراث فرهنگی گیلان از این نکته مهم هم غافل نیستند که مالکیت معنوی در کنار برندسازی، موجب جلوگیری از کپیبرداری و همچنین باعث ارتقای کیفیت تولیدات صنایع دستی از جمله لباسهای محلی گیلان است و پاشنه آشیل برندسازی، صنایع بستهبندی بوده که خود معرف و شناسنامه یک کالاست.
سلمان شاهمحمدی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دراین باره میگوید: با کمک بخش خصوصی و پرداخت 50 میلیون تومان تسهیلات توانستیم فناوری بستهبندی ارزانقیمت لباس محلی را در اختیار هنرمندان قرار دهیم. به گفته وی، اکنون دانش این فناوری در اختیار دو کارگاه تولید لباس محلی در مرکز گیلان قرار گرفته تا ضمن جلوگیری از کپیبرداری تولیداتشان، ارزش افزوده آن تا 30 درصد افزایش یابد.
فاطمه مرادزاده
منبع: جام جم آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی بعد از ظهر شنبه در گفت و گو با رسانهها همراهی خیرین و نیکوکاران را مایه دلگرمی دانست و اظهار کرد: هم اکنون سه هزار ۱۳۳ یتیم و ده هزار و ۲۲۱ فرزند از خانواده محسنین در استان گیلان از حمایت حامیان نیکوکار بهره مند میشوند که علاوه بر دریافت کمک هزینه معیشت، بسیاری از مشکلات درمانی، تحصیلی و مسکن این افراد، از طریق گزارش همکاران اکرام به حامیان و عنایت این بزرگواران مرتفع گردیده است.
مدیرکل کمیته امداد گیلان، با اشاره به اینکه طی ماه رمضان امسال در قالب پویش باران مهربانی ۵۸۰۰ نفر به عنوان حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت نام کردهاند، افزود: این امر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد افزایش یافته است و هم اکنون حدود چهل هزار حامی در این طرح مشارکت دارند.
وی در ادامه، با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یکصد میلیارد تومان توسط حامیان به فرزندان معنوی شأن اهدا شد، اضافه کرد: حدود ۸۳ میلیارد تومان از میزان کمکهای اهدایی حامیان نقدی و مابقی به صورت کالا و خدمات ضروری برابر نیازهای فرزندان از سوی این عزیزان اهدا گردید.
اهرابی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از فرزندان ایتام و محسنین هستند که دارای حامی نبوده یا دریافت مراحم بسیار پایینی دارند، گفت: مردم نوعدوست و خیر، جهت حمایت یک یا چند فرزند معنوی میتوانند با مراجعه و ثبت نام در سایت ekram.emdad.ir نسبت به انتخاب فرزند معنوی با شرایط مورد نظر خود (سن، جنسیت، سادات، بیمار، محل سکونت) اقدام و همچنین حامیان با مراجعه حضوری یا تلفنی به واحدهای اکرام ادارات امداد استان میتوانند نسبت به شرح وضعیت زندگی این افراد آگاهی پیدا کرده و سپس فرزند معنوی خود را جهت حمایت انتخاب نمایند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان، ادامه داد: ارسال عدد ۱۳ به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ نیز از روشهای دیگر برای ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین میباشد.
وی ضمن تقدیر از اعتماد حامیان و خیرین گفت: به منظور تسهیل در روشهای پرداخت برای هر فرزند معنوی یک شماره کارت اختصاصی در نظر گرفته میشود که حامیان میتوانند بدون شناسه واریز و از طریق سایت و یا کلیه درگاههای بانکی و اپلیکیشنهای موجود، نسبت به واریز مستقیم هدایای نقدی به حساب فرزندان معنوی اقدام نموده و گزارش پرداخت را در سایت مشاهده کنند.
اهرابی در پایان با قدردانی از همراهی همیشگی مردم نیکوکار گیلان، عنوان کرد: مردم خیر استان در قالب پویش اطعام مهدوی به منظور تهیه بستههای افطاری ساده، غذای گرم و بسته معیشتی برای اقشار کم برخوردار، بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان مشارکت کردند.
کد خبر 6090008