Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:34:28 GMT

زلزله، سينما و ماندگاري تلخ

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۶۶۳۹

زلزله، سينما و ماندگاري تلخ

خبرگزاري آريا - پس از مخابره‌ي خبر زلزله‌ مهيب کرمانشاه و سر پل ذهاب، سکانس‌هاي فيلم ماندگار «بيدار شو آرزو» کيانوش عياري ذهن هر تماشاگري که اين فيلم را ديده است،رها نمي‌کند.
به گزارش ايسنا، در سينماي ايران معدود آثاري هستند که به اين پديده طبيعي پرداخته‌اند؛ نمي‌توان آثار ماندگار عباس کيارستمي همچون «زير درختان زيتون» و «زندگي و ديگر هيچ» را درباره زلزله از ياد برد اما فيلم «بيدار شو آرزو» کيانوش عياري که پس از زلزله بم اين فيلم‌ساز و گروهش در آنجا حاضر شدند، يکي از فيلم‌هاي ماندگاري است که 14 سال از ساختش مي‌گذرد اما هنوز بطور گسترده اکران نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کيانوش عياري سال قبل در گفت‌وگويي با ايسنا گفته بود: انتظار داشتم در اين سال‌ها اتفاق ويژه‌اي بيفتد که نيفتاد ولي اميدوارم «بيدار شو آرزو» در چند سينما اکران شود تا لااقل چند هزار نفر آن را ببينند.
کارگردان «بودن يا نبودن» سال 1383 همزمان با وقوع زلزله مهيب بم، ساخت سريال «روزگار قريب»‌اش را نيمه کاره رها کرد و به بم رفت تا فيلمي را بسازد که «بيدار شو آرزو» نام گرفت؛ فيلمي که به دليل تلخي زياد، خود عياري هم در آن‌ سال‌ها دل به اکرانش نبست و بارها تاکيد کرد که اين فيلم را براي جشنواره‌ها يا اکران عمومي نساخته است، بلکه نيت‌اش از ساخت «بيدار شو آرزو» اين بوده که آب خوش از گلوي هيچ يک از مسئولين مرتبط با زلزله پايين نرود.
او چند سال قبل با اشاره به اينکه «سال‌ها است وظيفه‌ي خود مي‌دانم که به دليل تلخي و ناخوشايند بودن اين فيلم از بينندگان آن معذرت‌خواهي کنم» گفته بود:‌ «بيدار شو آرزو» به نيت جلب توجه مسئولان ساخته شد چون ما در کشوري هستيم که مي‌دانيم روي گسل است و سال‌هاست اطلاع داريم که احتمالا روزي در تهران هم چنين اتفاقي خواهد افتاد.
کيانوش عياري سال قبل با بيان اينکه «بيدار شو آرزو» لااقل در گروه «هنر و تجربه» مي‌تواند اکران شود، در پاسخ به اين پرسش ايسنا که آيا به هدفي که از ساخت اين فيلم داشته رسيده و مسئولان توجهي را که انتظار داشت، به مقوله زلزله داشته‌اند؟ اين اظهارات را مطرح کرده بود: «هشداري خيلي جدي را از آقاي دکتر عکاشه در روزنامه شرق خواندم مبني بر اينکه گسل‌هاي تهران و شمال تبريز فعال‌ترين و خطرناک‌ترين گسل‌هاي ايران هستند و جالب است که اين مطلب را به عنوان يک خبر بسيار کوچک در حد يک قوطي کبريت در صفحه آخر روزنامه خواندم و الان مي‌بينم که هنوز اتفاق خاصي درباره خطري که بيخ گوش کشور ماست رخ نداده است.
تصور من اين بود که پس از گزارشي که حدود چند سال قبل درباره احتمال زلزله‌ي تهران به ژاپني‌ها داده شد و آن‌ها هم هشدار ترسناکي دادند، دست کم اتفاق خاصي بيفتد، چون آن موقع صحبت از انتقال 260 هزار کارمند به خارج از تهران بود که به همراه خانواده‌هايشان ممکن بود به جمعيت يک ميليون نفري برسند ولي نه اين اتفاق افتاد و نه اتفاق ديگري را شاهد بوديم.
من هميشه فکر مي‌کنم مهمترين اتفاقي که در تهران مي‌تواند بيفتد کنار گذاشتن گاز است چون در زلزله‌ي تهران، کشنده‌تر، مرگبارتر و خطرناک‌تر از خود زلزله انفجارهاي ناشي از گاز است. بنابراين به جاي هر کاري مي‌شد تهران را به سمت و سوي جايگزيني گاز با برق برد و اين ممکن است زمان و هزينه ببرد اما به هر حال از هر موقعي شروع شود به سود اين شهر است.
آرزوي من هميشه اين است که گاز به روي تهران بسته و برق جايگزين آن شود. گرچه کاري هزينه‌بر، پرزحمت و وقت‌گير خواهد بود اما بسيار لازم است که هر چه زودتر اين اتفاق شروع شود؛ چون به سود آينده‌ي محتوم تهران است.»
عياري در بخش ديگري از آن گفت‌وگو مطرح کرده بود:« مخالفتي با اکران عمومي اين فيلم ندارم، چون فيلم در اختيار بنياد سينمايي فارابي است و اگر حداقل در گروه هنر و تجربه اکران شود، دست کم چند هزار نفري هم که آن را ببينند باز بهتر از ديده نشدن آن است و شايد سرسوزني توجه را به فاجعه‌ي قريب الوقوع تاريخ بشر جلب کند.
فيلم «بيدارشو آرزو» که در سال 82 پس از زلزله بم با بازي بهناز جعفري و مهران رجبي ساخته شد، درباره معلم جواني است که در يکي از روستاهاي نزديک بم زندگي مي‌کند، صبح زلزله خود را از زير آوار بيرون مي‌کشد و مي‌بيند همه اهالي روستا زير آوار مانده‌اند، پس پاي پياده به سمت بم راه مي‌افتد، اما در بم با صحنه‌هاي مهيب‌تري برخورد مي‌کند و ناچار براي کمک در شهر مي‌ماند.
«زندگي و ديگر هيچ» عباس کيارستمي که در سال 70 ساخته شد، روايتي است از سه روز پس از زلزله خرداد 1369 در استان گيلان که پدر و پسري از تهران به منطقه زلزله زده و به جستجوي بابک و احمد احمدپور بازيگران فيلم «خانه دوست کجاست؟» مي‌روند. به دليل راه بندان مجبور مي‌شوند راه‌هاي فرعي مختلفي را براي رسيدن به روستاي کوکر، محل زندگي پسربچه‌ها طي کنند. پدر و پسر، احمد پورها را تا پايان فيلم نمي‌بينند اما خبرهايي از سلامت آنها مي‌گيرند.
«زير درختان زيتون» ديگر فيلم کيارستمي که در سال 73 ساخته شده است،اينگونه روايت مي‌شود:« در روستايِ کوکر، حسين به خواستگاريِ دختري به‌نامِ طاهره مي‌رود، ولي چون خانه ندارد به او پاسخِ منفي مي‌دهند. همان شب زلزله تمامِ مردم روستا را بي‌خانمان مي‌کند. حسين در بي‌خانماني خود را با همه يکسان مي‌بيند و خوشحال هم هست. هفت روز مي‌گذرد، در سرِ مزارِ «خدابيامرزها» حسين متوجه مي‌شود طاهره و مادربزرگش زنده مانده‌اند. گروهي برايِ ساختنِ فيلم به کوکر مي‌آيند. حسين با آنها کار مي‌کند. گروه طاهره را برايِ بازي در نقشِ زن حسين انتخاب مي‌کند. طاهره سرآخر راضي به بازي در کنار حسين مي‌شود، ولي خارج از مکالماتِ اجباري مربوط به نقشش، کلمه‌اي با حسين سخن نمي‌گويد.»
مستند «تهران چند درجه ريشتر» پرويز کلانتري و «خاک سرد» رضا سبحاني، «آوار» رسول صدرعاملي، «ميناي شهر خاموش» اميرشهاب رضويان نيز از فيلم‌هايي ديگري هستند که به موضوع زلزله پرداخته‌اند و اما اخيرا نيز با انتشار خلاصه داستاني از فيلم جديد رضا درميشيان به نام «يواشکي» پيش بيني مي‌شود داستان اين فيلم در بستري از داستان زلزله روايت شود.
منتقد سايت «ابسروتوريو سينما» کشور برزيل از «يواشکي» در حاشيه‌ي برگزاري جشنواره «سائوپائولو» اينگونه تعريف کرده است:«يکي از بهترين تجربه‌ها براي يک خوره فيلم در يک فستيوال سينمايي زماني رخ مي‌دهد که از فيلمي که از آن کاملا بي‌خبر و از موضوعش بي‌اطلاع باشيم ، غافلگيرمان کند. اين اتفاق براي من در طول چهل و يکمين جشنواره فيلم سائوپائولو با فيلم يواشکي افتاد، فيلمي تازه از رضا درميشيان و محصول مشترک ايران و نيوزلند.
با استفاده از سبکي منحصر به فرد براي روايت داستان شهري در نيوزلند پس از آن که زلزله در شهر خرابي به بار آورده و زندگي مردم زيادي را نابود کرده است.
در اين فيلم، يک دختر و پسر که زندگيشان با اين تراژدي به انزوا کشانده شده، عاشق يکديگر شده و رابطه‌اي عجيب و جذاب را شروع مي‌کنند.»
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن

سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر امروز (شنبه) جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند. هیچ هشدار سونامی صادر نشده است.

دریافت 2 MB

دیگر خبرها

  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • زلزله در میان مقامات اسراییلی
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • فیلم/ وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم