Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@21:33:26 GMT

حراست از 5 هزار باغ باقیمانده تهران

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۹۶۰۵

حراست از 5 هزار باغ باقیمانده تهران

این مطلب را زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران به همشهری گفت. وی همچنین از برگزاری جلسه کمیسیون محیط‌زیست در ارتباط با موضوع کمربند سبز تهران و مصوبه برج‌باغ‌ها در روز یکشنبه (فردا) خبر داد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در دیدار هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران بر مواردی چون حفظ و حراست از باغات موجود پایتخت تأکید کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار جدید نیز از وجود تقریبی 5500 باغ در تهران خبر می‌دهد. این عضو شورای شهر تهران هم درباره وضعیت فعلی باغ‌های پایتخت و راه‌های حفاظت از آنها گفت: با توجه به اینکه تهران در سال‌های اخیر شاهد گستردگی و افزایش جمعیت بوده است اما در 15سال اخیر عنایتی به حفظ و حراست باغات پایتخت نشده است.
نوری در ادامه تأکید کرد: متأسفانه نگاه اقتصادی به باغ‌های شهر شده است و ریه‌های تنفسی پایتخت آسیب دیده و حتی از بین رفته است. این در حالی است که شورای پنجم درباره حفاظت از باغات پایتخت بسیار جدی است و مسائل را پیگیری می‌کند. ‌
نوری یادآور شد: مصوبه برج‌باغ‌ها در ظاهر برای حمایت از مالکان باغ‌ها تصویب شده اما به‌دلیل اینکه بناهای 9تا 11طبقه در 30درصد از این املاک ساخته شده در عمل دیگر باغی باقی نمانده چراکه برای تأمین پارکینگ از عمق زمین استفاده شده و ریشه درختان از بین رفته است. وی تأکید می‌کند که در اجرای این مصوبه و ساخت و ساز‌های مربوطه نظارت دقیقی صورت نگرفته‌است.
3 هزار باغ بالای 2 هزار متر داریم
سرنوشت باغات‌ تهران همچنان نامشخص است؛ هم وضعیت تملک‌آنها و هم وضعیت قضایی برخی از باغات که برای تغییر کاربری اقدامات غیرقانونی به اجرا درمی‌آورند. اگرچه محمد حقانی، عضو شورای چهارم شهر تهران اعلام کرده‌ که دست‌کم پرونده 3هزار باغ بالای 2هزار متر در پایتخت آماده تعیین تکلیف است، اما وضعیت باغات زیر 2هزار متر که روزگاری برای تعیین وضعیت و تملک مورد بررسی قرار گرفته‌بود، هنوز نامشخص است.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت پرونده باغات 500 تا 2هزار متر اظهار بی‌اطلاعی کرد. علی محمد مختاری در این‌باره گفت که «پرونده باغات زیر 2هزار متر به دفتر شهردار تهران برای اعلام نظر فرستاده شده‌است که قرار است شهردار این پرونده را در اختیار شورای شهر قرار دهد تا برای تملک آنها، بودجه‌ای مشخص تعیین شود.»
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم در جلسه قبل شورای شهر از خشک کردن عمدی باغ وقفی 3هکتاری اراج خبر داد. زهرا نژادبهرام در تذکر پیش از دستور خود در بیستمین جلسه شورای شهر گفت: در محله اراج باغی با 3هکتار مساحت وجود دارد که سال‌هاست برای از بین بردن و تغییر کاربری این باغ تلاش می‌شود.
وی با بیان اینکه این باغ 29هزار و 600مترمربع وسعت دارد و پرونده پلاک ثبتی آن مربوط به اداره اوقاف شمیران است، عنوان کرد: مالک باغ مذکور ملکش را وقف زائران امام حسین(ع) کرده بود اما اخیرا مشاهده شده است که به عمد قصد خشک کردن درختان موجود در باغ را دارند.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه افزود: شبکه آبرسانی به درختان از طریق قنات‌های موجود در باغ صورت می‌گرفت اما در حال تغییر کاربری مسکونی است و درختان آبیاری نمی‌شوند. نژاد بهرام تصریح کرد: شهرداری تهران مسئولیت آبرسانی را برعهده گرفت که با عدم‌اجازه مالک مواجه شد، از این‌رو خواستاریم شهرداری تهران به مسئله ورود کند و براساس لایحه توسعه فضای سبز لغو مالکیت را مدنظر قرار دهد. از سوی دیگر زهرا صدراعظم نوری هم از دریافت 5 پرونده مرتبط با باغات تهران از نهاد قضایی خبر داد که در حال بررسی‌است.
نابودی 4100 هکتار باغ طی 13 سال
مساحت باغ‌های تهران از 14هزار هکتار در سال 68به 9900هکتار در سال 81رسید. پایتخت کشور در طول یک قرن توسعه، بیش از 42پارچه آبادی را بلعیده است. کاهش 4هزار و 100هکتاری باغات تهران تنها در عرض 13سال اخیر هم روی تلخ بی‌توجهی به باغات تهران طی دهه‌های گذشته بود.
چندی پیش کیانوش سوزنچی، عضو هیأت علمی کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در یک نشست علمی در دانشگاه تهران گفت: «در سال 1368، تعداد 50هزار باغ در تهران وجود داشت اما در سال 1381این تعداد تا سطح 13هزار باغ کاهش یافت.» بر اساس آخرین آمار دریافتی از رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هم اکنون حدود 5500 قطعه باغ بالای 500 متر در تهران شناسایی شده است.
روزنامه همشهری
1539

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، برپایه بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و واکاوی الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران طی سه روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد و از روز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت) افزایش سرعت وزش باد و در ارتفاعات در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از روز چهارشنبه تا پایان هفته جاری (۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت) افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق در پاره‌ای نقاط به ویژه در ارتفاعات مورد انتظار است.

طی پنج روز آینده روند تدریجی افزایش دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۲۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۰ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوضاع نظافت تهران از پاریس هم بهتر است؛ آمار هم داریم
  • در دیدار فرمانده تیپ ویژه تهران با رییس کل حراست وزارت ورزش مطرح شد؛ نصب دوربین های هوشمند پلیس در ورزشگاه ها
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه
  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • فینال جام حذفی، جایی دور از پایتخت!
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»