Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزارت نفت به امضاي نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده LNG صادراتي با شرکتي نروژي، پوشش رسانه‌اي ضعيفي داد تا اين قرارداد مورد توجه کارشناسان و رسانه ها قرار نگيرد و فضا براي امضاي قراردادهاي بعدي فراهم شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، حدود سه هفته قبل در 3 آبان ماه، نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده (LNG) صادراتي، بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت IFLNG تحت مالکيت شرکت پالايش گاز خارگ و شرکت نروژي هملا Hemla امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اين قرارداد 20 ساله، قرار است شرکت ملي نفت ايران و شرکت نروژي طي سه ماه اقدامات لازم جهت تحويل روزانه 2.3 ميليون مترمکعب گاز را از پالايشگاه هفتم پارس جنوبي انجام داده و از اواسط سال 1397 تحويل گاز آغاز شود.
نکته مهم و قابل تامل درباره اين قرارداد 20 ساله در کنار قيمت پايين گاز تحويلي به شرکت نروژي و همچنين محل تامين اين گاز، شيوه اطلاع رساني امضاي آن توسط وزارت نفت است.
از طرفي، تا قبل از امضا شدن اين قرارداد، مديران وزارت نفت بخصوص مديران ارشد شرکت ملي نفت ايران، توضيحات اندکي درباره آن به رسانه‌ها ارائه داده بودند. به همين دليل هم عمده کارشناسان و رسانه ها تصور مي‌کردند که محل تامين گاز تحويلي قرارداد با شرکت نروژي هملا، گازهاي همراه نفت در حال سوختن در خليج فارس و بطور خاص، گازهاي همراه نفت در سکوي نفتي فروزان است.
از طرف ديگر هم رسانه‌ها نه تنها به مراسم امضاي اين قرارداد دعوت نشدند، بلکه آنها حتي از وجود چنين مراسمي مطلع هم نشدند و نهايتا اطلاع رساني درباره اين موضوع، صرفا با انتشار خبري کوتاه در پورتال رسمي شرکت ملي نفت ايران صورت گرفت؛ خبري که فاقد عناصر خبري مهمي مانند زمان مراسم امضاي قرارداد با شرکت نروژي هملا و ساير جزئيات اين مراسم بود و صرفا توضيحاتي کلي درباره اين قرارداد و شناورهاي توليد LNG مطرح مي‌کرد. همچنين هيچ تصويري از مراسم امضاي قرارداد بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت IFLNG منتشر نشده است.
بر همين اساس مشخص نيست 3 آبان ماه، واقعا تاريخ امضاي نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده LNG صادراتي بوده است يا صرفا تاريخ رسانه‌اي شدن امضاي اين قرارداد؟
پوشش ضعيف رسانه‌اي وزارت نفت از مراسم امضاي نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده LNG صادراتي با شرکت نروژي هملا، هر دليلي داشته باشد، يک پيام مهم دارد که عبارتست از: «مديران ارشد وزارت نفت علاقه نداشتند نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده LNG صادراتي مورد توجه رسانه‌ها قرار گيرد».
حال اين سوال مطرح مي‌شود که دليل عدم علاقه وزارت نفت به اين موضوع چه بوده است؟ چرا وزارت نفت برخلاف ساير تعاملات خود با شرکت‌هاي خارجي بخصوص غربي که پوشش رسانه‌اي گسترده اي داده مي‌شود، سعي کرد امضاي اين قرارداد در بايکوت خبري صورت گيرد؟
پاسخ اين سوال ساده است. مديران ارشد وزارت نفت مي‌دانستند رسانه‌اي شدن جزئيات اين قرارداد بخصوص قيمت گاز تحويلي، انتقادات کارشناسان را به دنبال خواهد داشت و به همين دليل تلاش کردند خبر امضاي اين قرارداد را به صورت حداقلي رسانه‌اي کنند تا هم متهم به پنهان کاري نشوند و هم از انتقادات کارشناسان در امان بمانند. در اين صورت، فضاي مناسبي براي امضاي قراردادهاي بعدي نيز فراهم مي‌شد.
با اين وجود، خبر امضاي نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده (LNG) صادراتي با شرکت نروژي هملا مورد توجه کارشناسان و رسانه ها قرار گرفت و برخي از ايرادات مهم آن تاکنون رسانه‌اي شده است.
مهم‌ترين انتقاد وارده به اين قرارداد، قيمت پايين گاز تحويلي به شرکت نروژي است. براساس محاسبات صورت گرفته، در تمامي قيمت‌هاي بالا و پايين نفت خام، قيمت گاز تحويلي به شرکت نروژي حدود 50 درصد کمتر از قيمت گاز صادراتي به ترکيه است و در واقع، شرکت ملي نفت ايران طبق اين قرارداد يارانه‌اي 50 درصدي براي اين شرکت نروژي قائل شده است. اين قيمت براساس ابلاغيه نرخ گاز طبيعي براي فروش به واحدهاي کوچک‌ مقياس توليد گاز مايع‌ شده و نيز واحدهاي فشرده‌سازي گاز طبيعي با هدف صادرات که در مهرماه 96 توسط بيژن زنگنه، وزير نفت ابلاغ گرديد، تعيين شده است.
همچنين علاوه بر عدم توجيه اقتصادي اين قرارداد، فروش گاز به شرکت نروژي براي صادرات به صورت LNG هيچ ارزش افزوده امنيتي سياسي براي کشور ندارد. بر همين اساس مشخص نيست مسئولان وزارت نفت که گزينه‌هاي به مراتب بهتري براي افزايش صادرات گاز مانند صادرات گاز به ترکيه و عراق از طريق خط لوله روي ميزشان قرار داشت، چرا سراغ امضاي اين قرارداد رفتند؟ جالب اينجاست که اين قرارداد در شرايطي امضا شده است که سالهاست حدود نيمي از اهداف کمي برنامه تزريق گاز به مخازن نفتي به بهانه کمبود گاز محقق نمي‌شود.
علاوه بر اين موضوع، قرار بود گازهاي ترش همراه نفت سوزانده شده در سکوهاي نفتي خليج فارس بخصوص در سکوي ميدان نفتي فروزان به عنوان خوراک جهت توليد گاز مايع‌شده (LNG) صادراتي در اختيار اين شرکت نروژي قرار بگيرد ولي مشخص نيست به چه دليلي، مقرر شد به جاي گازهاي مذکور، گازهاي شيرين پارس جنوبي به اين شرکت نروژي فروخته شود؟ در صورتي که اين تغيير در محل تامين گاز صورت نمي‌گرفت، انتقاد وارده به قيمت پايين گاز تحويلي به شرکت نروژي تا حدود زيادي برطرف مي‌شد زيرا درآمد فعلي کشورمان از اين گازها، صفر بود و تداوم سوزاندن گازهاي همراه نفت در خليج فارس نيز از لحاظ اقتصادي و محيط زيستي، خسارات سنگيني به کشور وارد مي‌کرد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی

آفتاب‌‌نیوز :

باشگاه سپاهان در واکنشی تازه به حواشی اخیر پیرامون این باشگاه و توهین هواداری که به این باشگاه نسبت داده شده و پس از حکم کمیته انضباطی، متن گلایه‌آمیزی را در سایت رسمی خود منتشر کرد.

در متن منتشره از سوی روابط عمومی باشگاه سپاهان آمده است:

باشگاه با عنایت به تاکید وزیر محترم ورزش مبنی بر برخورد با حرمت‌شکنی رخ داده در ورزشگاه آزادی، و عزم کمیته محترم انضباطی فدراسیون فوتبال که در رسیدگی به پرونده هوادار خاطی سپاهان آن‌هم با سرعتی مثال‌زدنی و بدون احضار فرد خاطی تجلی پیدا کرد، انتظار می‌رود کمیته محترم انضباطی برخلاف روال گذشته و با همین جدیت و سرعت اخیر، نسبت به موارد ذیل نیز عمل کرده و دستورات قضایی لازم را صادر نماید تا علاوه بر بازنمایی جایگاه خود به عنوان رکن عدالت قضایی و دوری از اتهام یکسونگری و جانبداری، حضور ایمن و سالم بانوان در ورزشگاه‌ها را تداوم ببخشد:

برخورد با فحاشی منظم و هماهنگ ۳۰هزار نفره هواداران پرسپولیس علیه باشگاه و بازیکنان سپاهان آن هم درحضور بانوان و کودکان که از دو ساعت قبل از بازی تا نیم ساعت بعد از بازی به‌صورت علی‌الدوام انجام شده است. همچنین لازم است فارغ از هر رنگی با لیدر یا لیدر‌هایی که مطالب تحریک‌کننده و تهدیدآمیزی علیه هواداران سایر تیم‌ها منتشر کرده و می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد چرا که قطعا آسیب رفتار این افراد کمتر از آن هوادار منتسب به سپاهان نیست؛ که برخورد پندآموز با آن‌ها مصداق حی علی خیر العمل برای رکن قضایی فدراسیون است.

شناسایی و برخورد با لیدر‌ها و سرلیدر‌های باشگاه پرسپولیس خصوصا در قسمت بانوان، که فحاشی جمعی بی‌سابقه‌ای را همراه با رکیک‌ترین الفاظ از جایگاه هواداران بانوی تیم پرسپولیس بر علیه هواداران و بازیکنان تیم سپاهان رقم زدند. هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص منجر به تسری این حرکات و رفتار شنیع در دیگر استادیوم‌ها خواهد شد که مسئولیت اولیه آن بر عهده رکن قضایی فدراسیون فوتبال خواهد بود.
رسیدگی به کوتاهی مسئولان برگزاری مسابقه درخصوص مکان‌یابی جایگاه هواداران میزبان در طبقه فوقانی که زمینه‌ساز برخی از اتفاقات ناگوار این بازی شد.

یادآور می‌شود همین موضوع دلیل اصلی حادثه جراحت و آسیب سرباز احمدی و حوادثی از این دست در اصفهان، تهران و سایر شهر‌ها بوده که متأسفانه همیشه در هیاهوی رسانه‌ای و عدم ریشه‌یابی دقیق رکن قضایی فدراسیون، از آن غفلت شده است.

برخورد مناسب با خبرنگار و رسانه منتشرکننده سخنان فرد خاطی منتسب به هواداران سپاهان که با اقدام شنیع و فرصت‌طلبانه خود، موجب خدشه‌دار شدن احساسات عمومی گردید؛ حرکت این خبرنگار و رسانه کمتر از تخلف هوادار متخلف سپاهان نبوده است. قابل توجه این‌که متاسفانه علی‌رغم هشدار‌های متعدد قبلی در حال حاضر هیچ قانون و مقرره‌ای در خصوص فعالیت رسانه‌ها در حوزه ورزش و خصوصا فوتبال ما وجود ندارد. حال آن‌که به عنوان مثال در مسابقات آسیایی، مقررات کاملا روشنی حتی درخصوص استقرار عکاسان و خبرنگاران در زمین مسابقه موجود است. بدیهی است هر رسانه‌ای می‌تواند با تک‌تک هواداران منتسب به باشگاه‌های مختلف مصاحبه کند و احتمالا محتوایی نامناسب را درخلال چنین مصاحبه‌هایی تولید و بازنشر کند. آیا چنین رفتاری و تولید چنین محتوا‌هایی امنیت روانی جامعه را به خطر نخواهد انداخت؟! اگر با رفتار این رسانه برخورد نشود به‌زودی شاهد چنین رفتاری در سایر ورزشگاه‌ها هم خواهیم بود.

در این میان نقش کمیته انضباطی فدراسیون و سایر ارکان قضایی فدراسیون نقشی خطیر و قابل توجه است و امید است عزیزان بتوانند همین سرعت عمل را در سایر موارد نیز داشته باشند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • استفاده از کابل دیتا در چراغ‌های راهنمایی رانندگی
  • پیام کاپیتان بارسا: باید دو ساله تمدید کنید
  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی
  • آغاز فروش هواپیمای برقی عمود پرواز ارزان تر از هلی کوپتر
  • رئال مادرید برای امضای قرارداد با کیلیان ام باپه آماده می‌شود
  • هدایای ویژه الساندرو دل پیرو برای همکارانش؛ میکا ریچاردز: به امضای قرارداد مدلینگ خودم نزدیک شدم / زیرنویس فارسی
  • ببینید/دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین