Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با لازم‌الاجرا شدن قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، احزاب بايد فعاليت خود را با قانون جديد تطبيق دهند.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي مصوب 1394/11/4 مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 1395/8/8 از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام تأييد و در تاريخ 1395/8/22 جهت اجرا ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين قانون از تاريخ لازم الاجرا شدن جايگزين قانون "فعاليت احزاب، جمعيت‌ها و انجمن‌هاي سياسي و صنفي و انجمن‌هاي اسلامي يا اقليتهاي ديني شناخته‌شده"، مصوبه 1360/6/7 مجلس شوراي اسلامي خواهد شد.
محمدامين رضازاده مديرکل دفتر امور سياسي وزارت کشور چندي پيش اعلام کرده بود که احزاب بايد تا 14 آذر شرايط خود را با قانون جديد تطبيق دهند.
اما قانون اخير که با نام نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي شناخته مي‌شود، چه تفاوتي با قانون فعاليت احزاب، جمعيت‌ها و انجمن‌هاي سياسي و صنفي و انجمنهاي اسلامي يا اقليتهاي ديني شناخته‌شده چيست؟
اولين موردي که در قانون جديد توجه را به خود جلب مي‌کند اين موضوع است که در عنوان آن، جمعيت‌ها، انجمن‌هاي صنفي و انجمن‌هاي اسلامي حذف شده است و زماني که ماده‌ قانون را بررسي مي‌کنيم اشاره‌اي به اين تشکل‌ها نشده است. با توجه به اينکه با اجراي قانون جديد، قانون مصوب سال 1360 نسخ مي‌شود لذا جمعيت‌ها و انجمنهاي صنفي و انجمن‌هاي اسلامي در قانون جديد مغفول مي‌ماند و اين موضوع مطرح است که از اين پس، اين تشکل‌ها طبق چه قانوني به فعاليت خود ادامه خواهند داد.
ويژگي ديگري که در قانون جديد وجود دارد اصطلاحاتي است که در فصل اول تعريف شده است همچنين قوانين و تبصره‌ها جزئي‌تر بررسي شده است لذا قانون مصوب 1360 شامل 19 ماده، 9 تبصره در 2 فصل است و قانون جديد شامل 23 ماده و 48 تبصره در 3 فصل است.
در فصل دوم قانون جديد با عنوان تأسيس حزب، شرايط و ضوابط تأسيس حزب به‌صورت کامل شرح داده است در حالي که در قانون مصوبه سال 1360 شرايط کلي وجود داشته اما در قانون جديد حتي براي هيئت مؤسس هم شرايط مشخصي وجود دارد.
در قانون جديد، کميسيون ماده 10 از نماينده دادستان کل کشور، نماينده رئيس قوه قضاييه، يک نماينده از ميان دبيران کل احزاب ملي و يک نماينده از ميان دبيران کل احزاب استاني داراي پروانه فعاليت، معاون سياسي وزارت کشور، دو نماينده به‌انتخاب مجلس از بين نمايندگان داوطلب، تشکيل مي‌شود در حالي که احزاب نماينده‌ در کميسون ماده 10 قانون قديم احزاب نداشته‌اند، البته اين نمايندگان احزاب هم حق رأي ندارند.
تسنيم
106

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: انتخابات جلوه‌ای از تحول‌گرایی و تعیین سرنوشت مردم به خواست خودشان است.

وی در گفتگو با ایسنا،انتخابات را جلوه‌ای از امیدآفرینی دانست و افزود: مردم با بهره‌گیری از تجارب گذشته برای آینده زندگی خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند از مردم می‌خواهیم با همان نگاه جریان‌شناسی و موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی در دور اول، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشته و به کامل شدن مجلس کارآمد کمک کنند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم براساس شناخت از کاندیداها افراد با صلاحیت و باتجربه و دارای شناخت را انتخاب کنند تا در نهایت نمایندگان بتوانند مجلسی کارآمد تشکیل داده و به مردم خدمت کنند.

عزیزی در پایان از مردم به ویژه از مردم شیراز و ورزقان برای حضور در دور دوم مجلس دوازدهم دعوت کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903086

دیگر خبرها

  • پالایشگاه آبادان که در دولت گذشته قرار بود رایگان واگذار شود، به سوددهی رسید
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • سازمان جهانی بهداشت: سوءتغذیه در نوار غزه افزایش یافته است
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • کمبود آرد در اسدآباد وجود ندارد