Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@04:31:12 GMT

خودتان را به کتاب علاقه‌مند کنید

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۹۵۴۸

خودتان را به کتاب علاقه‌مند کنید

نویسنده و تصویرگر کتاب کودک در دیدار با اعضای کانون پرورش فکری گیلان به آنان توصیه‌ کرد با انتخاب کتاب‌های مناسب و مطالعه‌ی مطالب جذاب، زمینه‌ی علاقه‌مندی خود را به کتاب فراهم کنند.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، اعظم بزرگی طی نشستی با اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون کوچصفهان و سیاهکل که به بهانه‌ی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی صورت ‌گرفت، فراهم‌سازی فضای پر نشاط و مطالعه کتاب‌های جذاب، مناسب و متناسب با گروه‌سنی مخاطب را زمینه‌ساز ایجاد علاقه به کتاب توصیف ‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده کودک در ادامه با بهره‌گیری از صور خیال کودکانه اعضا و در سایه‌ی گفت‌وگویی صمیمانه با آنان، به ارزش‌مندی نقش کتاب در زندگی پرداخت و با بیان ‌این‌که با خواندن کتاب آینده بهتری را می‌سازیم، اضافه کرد: زمان‌های ملال‌آور زندگی با هم‌نشینی کتاب است که رنگ لذت و شادی به خود می‌گیرد.

وی هم‌چنین افزایش دایره واژگانی و آشنایی با اندیشه‌های پیشینیان را از دیگر فایده‌های مطالعه دانست و با تبیین این مساله که با خواندن کتاب در گفت‌وگوی جهانی سهیم می‌شویم، افزود: کتاب، چکیده‌ اندیشه‌های اندیشمندان است و هنگامی که مطالعه می‌کنیم، چنان است که با آنان زندگی‌ و گفت‌وگو کرده‌ایم.

نویسنده کتاب «بلوطی که برگ‌هایش را قورت داد» در ادامه به ویژگی‌ و شاخصه‌های کتاب‌های داستانی پرداخت و با تاکید بر اثربخشی مطالعه این گونه از کتاب‌ها بر فرآیند یادگیری گفت: مطالعه داستان‌های مناسب، مخاطب را در فضای داستان قرار داده و وی را در سایه‌ی هم‌زاد پنداری، در کسب لذت و تجربه‌های تازه همراه می‌کند.

بزرگی بر همین اساس نقش تخّیل سازنده را در زندگی و ادبیات، مهم توصیف و به کودکان توصیه ‌کرد تخیّل داشته ‌باشند و به چیزهای مورد علاقه خود فکر کنند.

او در عین حال نگاه ویژه به ادبیات کلاسیک را به عنوان سرچشمه فرهنگی جامعه دارای اهمیت خواند و مطالعه کتاب‌هایی که درسایه بازآفرینی، برای کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند را گامی مهم در مسیر افزایش آگاهی‌های ادبی ارزیابی‌ کرد.

نویسنده کتاب «اسب دریایی طلایی» در ادامه به عناصر یک داستان خوب اشاره‌ و با تاکید بر این امر که یافتن موضوع مناسب می‌تواند مهم‌ترین گام در مسیر نوشتن باشد تصریح‌ کرد: سوژه‌یابی، نیازمند خوب شنیدن و نگریستن است و در این میان دیدن عکس‌های مناسب و مشاهده تصاویر به ظاهر ساده می‌تواند پایه و اساس یافتن موضوع‌های مناسب باشد.

بزرگی اضافه‌کرد: گاهی موضوع در زوایای دیگری پنهان شده و چنانچه ما از دریچه‌های تازه به اطراف بنگریم و به مسایل مورد علاقه مخاطب بپردازیم، در رسیدن به هدف موفق‌تر خواهیم بود.

این عضو پیشین کانون پرورش فکری هم‌چنین در پاسخ به پرسش حاضران در ارتباط با چگونگی گام‌برداشتن خود در مسیر نویسندگی گفت: داشتن پشتکار، نقشی اساسی در این زمینه داشته و در این میان، یک درصد این موفقیت ثمره و نتیجه استعداد بوده است.

بزرگی درعین‌حال نوشتن داستان‌ برای بزرگ‌سالان را نقطه‌ی آغاز فعالیت‌ نویسندگی خود خواند و با بیان این‌که حضور درکانون و نوشتن داستان‌های کوتاه، پل ارتباطی وی با داستان کودک بوده است گفت: نوشتن برای کودک، دارای ظرافت‌ها وشیرینی‌ است و این امر دلیل اصلی آمدن و ماندنم در این حوزه محسوب‌ می‌شود.

وی هم‌چنین نقش مربیان کانون را در ارتقای توان‌مندی‌ها و جهت‌بخشی به سیر مطالعاتی اعضا تاثیرگذار خواند و با اشاره به تردیدهای یک نویسنده در آغاز نوشتن داستان گفت: هیچ کوچکی بزرگ نشده، مگر اینکه در کنار بزرگان قدم زده باشد؛ برهمین اساس چنان‌چه بخواهیم بزرگ شویم و درست عمل کنیم باید درکنار بزرگان قرارگرفته و از راهنمایی‌های سازنده‌ی آنان در انتخاب مسیر درست استفاده کنیم.

توصیه به شاد زیستن و مطالعه هدف‌مند، بخش پایانی سخنان این نویسنده حوزه کودک بود و وی از کودکان و نوجوانان خواست مطالعه‌ی نشاط‌بخش را در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه این نشست‌ها که به منظور ایجاد بسترهای مناسب برای دیدار کودکان و نوجوانان با چهره‌های برجسته ادبی و هم‌چنین بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده آنان برنامه‌ریزی شد، حمیرا خدابنده و خدیجه تقی‌پور، به ترتیب کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی و کارشناس فراگیر کانون گیلان ضمن خیر مقدم به میهمان برنامه و حاضران، بر ضرورت بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از آگاهی‌های میهمان برنامه تاکید کردند.

طرح پرسش و خوانش شعر از سوی اعضا، اجرای نمایش و سرود کتاب‌محور و بازدید از مرکز عرضه‌ محصولات فرهنگی کانون در بخش کوچصفهان از دیگر برنامه‌های این روز بود که با جشن امضا و گرفتن عکس یادگاری با میهمان برنامه همراه‌شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تو زیبایی

  ازایراد گرفتن به بینی‌مان که امضای اکثر ما ایرانی‌‌هاست آغاز می‌کنیم تا به کوچک بودن لب و جوش‌های وقت و بی‌وقت‌مان می‌رسیم، بعد تصاویر فلان سلبریتی یا فلان مدل مشهور زارا در ذهن‌مان نقش می‌بندد و آنجاست که سرخورده و مأیوس از خلقت‌مان پروژه عظیم زیبا شدن را شروع می‌کنیم. راستش را بخواهید آغاز قصه بسیاری از افرادی که تا حد مرگ زیر تیغ رفتند هم از همین جاها آغاز می‌شود. پس باید حواس‌مان را جمع کنیم حالا که در دیوارهای مدرنیته و زیر بمباران رسانه و علم پیشرفته زندگی می‌کنیم یک وقت کارمان به جایی نرسد که حتی خودمان را نشناسیم یا احساس غالب‌مان به خودمان انزجار و تنفر باشد. 

۱- تو زیبایی چون منحصر به فردی
تا حالا به این فکر کرده‌‌اید که از هرکدام ما در کل عالم هستی و بین میلیاردها انسان زنده و مرده فقط یک نسخه وجود دارد؟ چهره ما مثل اثر انگشت‌مان می‌ماند و وجه تمایز ظاهری ما با باقی آدم‌ها همین است و همین تفاوت است که خیابان‌ها و شهرها را زیبا می‌کند. اگر همه ما شبیه هم بودیم و هیچ تفاوتی نداشتیم زندگی چقدر خسته‌کننده و تکراری می‌شد اما الان از صبح تا شب در مترو، خیابان، مدرسه و دانشگاه ما شاهد شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی از آدم‌ها هستیم و اگر به چشم‌مان عینک زیبایی بین زده باشیم در هر کدام می‌توانیم قشنگی منحصر به فردی را جست‌وجو کنیم، در دختری رگه‌های آبی چشم‌هایش، در زنی لبخند شیرین و گرمش، در پسری موهای فرفری و درهمش و... پس ما زیباییم چون منحصر به فردیم. 

۲- تو زیبایی چون با اعتماد به نفسی
حقیقتا اعتماد به نفس مستقیم بر تصویر ما و بر ذهن دیگران تأثیر می‌گذارد. فردی که دائم از خودش بدگویی می‌کند، خودش را آن‌طور که باید قبول نداشته باشد و نپذیرفته باشد در برابر تعاریف دیگران امتناع کند و منکر زیبایی‌هایش باشد تصویر خوبی از خود برای بقیه به جا نمی‌گذارد اما از آن طرف اگر واقعا خود را باور داشته باشید و نقص‌ها و زیبایی‌های‌تان را پذیرفته باشید همیشه احساسی خوشایند برای دیگران از خودتان بر جای می‌گذارید. اگر در خاطرات‌تان هم بگردید به‌کرات انسان‌های زیبایی می‌بینید که به دلیل این‌که به خودشان اعتماد نداشتند، تصویر زیبایی در ذهن شما ندارند. پس اعتمادبه‌نفس‌تان را با پذیرش خودتان بالا ببرید تا هم زیبایی‌های‌تان را بیشتر ببینید و هم جهان را. 

۳- تو زیبایی، چون واقعی هستی
بعید می‌دانم فردی باشد که این روزها با گشتن در فضای مجازی و دیدن عکس‌های بی‌نقص بلاگرها و مدل‌ها خودش را با آنها مقایسه نکرده باشد اما به‌نظر شما چند درصد این عکس‌ها آنچه واقعا هست را به نمایش می‌گذارد. اینفلوئنسری در مصاحبه‌ای می‌گفت ما دائم تحت رژیم‌های سخت پزشکان حاذقیم و مربی‌های رژیم داریم. مرتب ورزش می‌کنیم. بهترین آرایشگرها، مو و صورت‌مان را آرایش می‌کنند. بهترین عکاس‌ها از بهترین زاویه‌ها عکس برمی‌دارند. بهترین ادیتور‌ها عکس‌ها را فتوشاپ می‌کنند. حالا ما آدم‌های معمولی‌ که هر از گاهی به جای شام میوه می‌خوریم و برای آرا و ویرا کردن به آرایشگاه زری خانم می‌رویم، خودمان را با آنها مقایسه می‌کنیم.بیایید از این قیاس کردن دست برداریم و خودمان را با گودی زیرچشم‌ها و جای جوش‌های‌مان دوست داشته باشیم.

۴- تو زیبایی چون خالقت زیباست
خداوند در قرآن آیه‌ای دارد که می‌فرماید«وا... یحب جمال». یعنی آهای بنده خوبم من زیبایی هارا دوست دارم و تو را زیبا آفریدم. وقتی در این آیه غرق شویم و به لطافت خداوند فکر کنیم واقعا به این نمی‌رسیم خالقی که زیبایی دوست دارد پس چطور می‌تواند مخلوقی زشت و کریه بیافریند؟همه ما زیباییم، فقط باید درک کنیم زیبایی حقیقی آن‌چیزی است که در قلب‌ها و دل‌های‌مان می‌گذرد و چهره ما فقط ماسکی است که در این جهان از آن استفاده می‌کنیم، حالا این‌که گاهی به خاطر بلوغ تغییر کند، جوش بزند، دماغش قوز شرقی داشته باشد، چه فرقی می‌کند؟ نه این‌که به خودمان اهمیت ندهیم و نرسیم‌؛ قطعا باید مراقب خود و جسم‌مان باشیم و به آن برسیم اما اهمیت بیش از حد به ظواهر، ما را در همان سطح نگه می‌دارد و هیچ‌گاه اجازه این‌که تجربه‌های عمیق‌تر داشته باشیم را به ما نمی‌دهد. پس بکوشیم بیشتر روح‌مان را زیبا و صاف و شفاف کنیم، چون زیبایی حقیقی چیزی فراتر از پوست شفاف و چشم رنگی و بینی نوک بالاست. 

۵- تو زیبایی چون مراقب خودتی
کارهایی را انجام بدهید که بعد آن احساس خوبی به خودتان داشته باشید. مثلا ورزش کردن با بدن ما این کار را می‌کند پس فعالیت بدنی را ولو ۱۰دقیقه در برنامه خود بگنجانید. مدیتیشن کردن یا به خود رسیدن‌های معقول مثل این‌که روتین پوستی مرتبی داشته باشید یا مدل موی‌تان را گاهی مرتب کنید، باعث می‌شود خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. به‌خصوص برای دخترها که این اصطلاحا قرتی بازی‌ها در وجودمان است اما باید حواس‌مان را جمع کنیم که این به خود رسیدن‌ها افراطی نشود و طوری نباشد که طبیعی بودن و بکر بودن‌مان را از ما بگیرد. یادتان که نرفته؟ ما با تفاوت‌های‌مان زیباییم!

۶- تو زیبایی چون عروسک خیمه شب بازی نیستی
دنیای مد و فشن مثل چرخ و فلک دائم در حال تغییر است و هر روز یک ترند جدید، استایل جدید و  مدل جدیدی را به بازار می‌آورد و هدفش بیشتر از زیبایی، پول و تجارت و فروش است، مثلا اگر شما یک کلاه خاص تولید کنید و به اصحاب رسانه بدهید تا جلوی شات‌های دوربین از آن استفاده کنند، تبریک می‌گویم شما مد‌سازی کردید و از فردای آن روز احتمالا این گزینه از برند و مغازه‌‌تان پر فروش می‌شود و سود کرده‌‌اید. پس دنیای مد و فشن و رسانه صرفا به فکر زیباتر شدن ما نیست بلکه به فکر جیب خودش است و ما اگر بخواهیم تابع دنیای مد باشیم هر روز باید در کلینیک‌ها و مغازه‌ها باشیم تا یک روز هیکل‌مان را ساعت شنی کنیم و یک روز اسکینی، یک روز لباس راه راه بخریم و یک روز لباس پلنگی. پس بیایید عروسک خیمه شب بازی سرمایه گذاران نباشیم و از آنچه داریم، لذت ببریم. 

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • تو زیبایی
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است