Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: علامه طباطبایی می‌گوید اگر هدف حکومت که بسط عدالت است، محقق شود، دیگر نیازی به تغییر شکل حکومت وجود ندارد و معتقد است که در غیاب معصوم بهترین شکل حکومت، شکل امامت است. آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، محسن آرمین در نشست نقد و بررسی کتاب «تاملات سیاسی علامه طباطبایی» که در باشگاه اندیشه برگزار شد، با عرض تسلیت به مناسبت وقوع زلزله در استان‌های غرب کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی که منطقه در آتش جنگ‌ها و تفرقه‌ها می‌سوزد، امیدوارم این حادثه نشان و نمادی از همبستگی میان ملت ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این که عادت ما این است که در سالگرد بزرگان به تعریف و تمجید آنان بپردازیم، گفت: بارها گفته‌ام که این تعریف و تمجیدها نه گرهی از کار ما باز می‌کند، نه به کار آن بزرگان می‌آید و مورد رضایت آنهاست بلکه تنها صرف پول و هزینه است؛ در حالی که ما باید به کندوکاو در اندیشه این بزرگان بپردازیم.
آرمین با بیان این که اندیشه سیاسی علامه طباطبایی بر سه مفهوم کلیدی دین، فطرت و اصطلاح استخدام قرار دارد، گفت: فلسفه اجتماع و حکومت در آرای علامه را باید جزو نظریه‌های قرارداد اجتماعی قرار داد که بر اساس آن جامعه و انسان یک وضعیت طبیعی و یک وضعیت مدنی دارد که شکل‌گیری جامعه عبور از وضعیت طبیعی به مدنی است و علامه طباطبایی هم در این زمینه نظر خاصی ارائه می‌کند که مبنای بحثشان نیز فطرت است و این‌گونه تاکید می‌کند که انسان فطرتش بر استخدام دیگران و ابزار قرار دارد و بنابراین وقتی انسان در کنار سایر همنوعانش قرار می‌گیرد، متوجه اشتراک خود با سایرین در این فطرت می‌شود و بنابراین به دنبال آن می‌رود که شرایطی را فراهم کند تا همه بتوانند بدون تنازع، به بقا در کنار سایر انسان‌ها ادامه دهند.
وی ادامه داد: در این نظریه که از سوی علامه ارائه شده است، به نظر می‌رسد که ابعاد معنوی انسان ظاهرا مورد توجه قرار نگرفته است اما علامه در این زمینه درست گفته است؛ چرا که باید میان حکومت به عنوان یک نهاد و حکومت مطلوب فرقی قائل شد، چرا که زمانی انسان به اصل ضروری حکومت نیازمند است و زمانی هم که از آن عبور کند به موضوع حکومت مطلوب و نظریه حکومت می‌رسد و این دو، در اندیشه علامه از یکدیگر جدا هستند.
این پژوهشگر حوزه دین و علوم سیاسی تاکید کرد: در کتاب تاملات سیاسی علامه طباطبایی تفکیک چندانی میان اصل وجود حکومت با حکومت مطلوب صورت نگرفته است؛ هرچند که می‌دانم این کتاب از مجموعه سخنرانی‌هایی تشکیل شده است که مقامش با مقام تحقیق و پژوهش متفاوت است و اگر قرار بر ارائه یک پژوهش بود، حتماً این موضوع هم مورد توجه قرار می‌گرفت.
آرمین با اشاره به نظرات علامه طباطبایی درباره حکومت مطلوب، گفت: علامه طباطبایی می‌گوید اگر هدف حکومت که بسط عدالت است محقق شود، دیگر نیازی به تغییر شکل حکومت وجود ندارد و نیز می‌گوید که در غیاب معصوم بهترین شکل حکومت، شکل امامت است و در واقع ایشان برای حکومت یک شکل ثابت که همان امانت حاکم مسلمان بر مسلمانان است، در نظر گرفته‌اند.
وی در پایان تاکید کرد: ما باید به مبانی اندیشه فلسفی علامه طباطبایی توجه کنیم؛ چرا که در مجموعه بیست جلدی المیزان، نظرات ایشان درباب حکومت اسلامی با تفاوت‌ها و حتی تضادهایی همراه می‌شود.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۵۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب استقلال مقابل تراکتور با دو تغییر مهم

به گزارش "ورزش سه"، تکلیف قهرمان لیگ برتر ممکن است امروز تا حدودی روشن شود و روی دیگر داستان نیز می‌تواند ادامه پیدا کردن رقابت سخت میان سرخابی‌ها برای بالای سر بردن جام باشد. با این حال، استقلال جهت حفظ رتبه نخست جدول رده‌بندی، چاره ای جز کسب پیروزی در این مسابقه خارج از خانه ندارد.

جواد نکونام برای دیدار امروز تیمش مقابل تراکتور، به‌جز تغییر اجباری در درون دروازه و حضور خالدآبادی در قفس توری آبی‌ها، از آرمین سهرابیان نیز در ترکیب اصلی استفاده کرده تا این بازیکن پس از رفع مصدومیت، برای تیمش بازی کند.

* روز نمایش جانشین حسینی فرا رسید
پس از محرومیت سیدحسین حسینی و از دست دادن جدال حساس در تبریز، برای نخستین بار در این فصل فرصت به محمدرضا خالدآبادی رسیده تا حضور در ترکیب آبی‌ها را تجربه کند. گلر جوانی که تابستان گذشته و طی یک انتقال پر سر و صدا، از هوادار به استقلال پیوست و امروز وظیفه سختی را در استادیوم یادگار امام برعهده خواهد داشت.

* بازگشت آرمین به خط دفاعی
جواد نکونام که روزهای گذشته با بحران کمبود مدافع ذخیره روبرو شده بود، یک تغییر مهم را در خط دفاعی خود ایجاد کرده است. روزبه چشمی که خودش نیز فراموش کرده آخرین بار چه زمانی در پست هافبک دفاعی بازی کرده، امروز رهبر خط دفاعی آبی‌هاست.

آرمین سهرابیان که پیش از بازی با شمس آذر آسیب دیده بود، به این مسابقه رسیده و نکونام نیز ترجیح داده تا از ابتدا این بازیکن را به میدان بفرستد. در کنار سهرابیان و چشمی، محمدحسین مرادمند نیز دیگر مدافع استقلال در این مسابقه خواهد بود.

* چشم امید استقلال به درخشش راست و چپ
ابوالفضل جلالی که طی هفته‌های اخیر فراتر از حد انتظار ظاهر شده و به همراه ریکاردو آلوز، رتبه نخست برترین پاسورهای لیگ را به دست آورده، امروز نیز از ابتدا به میدان می‌رود و امیدوار است در دوئل با رقیب مستقیمش، سربلند از زمین خارج شود. در سمت راست نیز صالح حردانی حضور دارد که پس از رفع مصدومیت، مقابل شمس آذر از ابتدا به زمین رفته بود.

* اعتماد دوباره نکونام به زبیر
پس از آسیب‌دیدگی مهدی‌پور، کادرفنی استقلال تصمیم گرفت تا از زبیر نیک‌نفس در مرکز زمین استفاده کند. عملکرد این بازیکن مورد رضایت نکونام بوده و او امروز نیز از ابتدا برای تیمش بازی می‌کند. در کنار او، شاهد حضور آرش رضاوند هستیم که وظیفه بازی‌سازی و ایجاد موقعیت برای مهاجمان تیم را برعهده دارد.

* در انتظار درخشش ماشا در تبریز
جلال الدین ماشاریپوف در ابتدای حضورش در استقلال، به عنوان مهاجم به کار گرفته شد ولی در بازی‌های اخیر آبی‌ها، در پست جدیدتری بازی می‌کند. او جلوتر از هافبک‌های میانی و پشت سر مهاجمان انجام وظیفه می‌کند و استقلالی‌ها امیدوارند تا او امروز گره بازی را باز کند.

* مهرداد و بلانکو با روحیه در خط حمله
مهرداد محمدی پس از درخشش در بازی قبل برابر شمس آذر و به ثمر رساندن دو گل، امروز نیز از ابتدا برای استقلال به میدان می‌رود و آبی‌ها روی گلزنی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. دیگر مهاجم آبی‌ها نیز گوستاوو بلانکو است که در بازی رفت گل دوم تیمش را به ثمر رساند و باید دید که می‌تواند این کار را در تبریز نیز تکرار کند یا خیر.

ترکیب استقلال برای دیدار برابر تراکتور:
محمدرضا خالدآبادی، روزبه چشمی، محمدحسین مرادمند، آرمین سهرابیان، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک نفس، آرش رضاوند، جلال الدین ماشاریپوف، مهرداد محمدی، گوستاوو بلانکو

دیگر خبرها

  • ترکیب استقلال مقابل تراکتور با دو تغییر مهم
  • بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری