Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خدمات بزرگی در زمینه فلسفه و دفاع از مبانی فلسفه اسلامی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد علی گرامی شامگاه سه‌شنبه در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن هفته قرآن دانشگاه‌ها و سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) در دارالقران این مفسر قرآن کریم در قم برگزار شد، اظهار داشت: ملایمت، لطافت، تواضع و احساس در وجود مرحوم علامه موج می‌زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: علامه طباطبایی(ره) شوخ طبع بودند و این روحیه متواضع و لطافت طبع در رفتار ایشان با شاگران و حتی خادم منزل خود مشهود بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تواضع علامه طباطبایی به حدی بود که در بعد علمی نیز کاملا مشهود بود، ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) از هر مطلب تازهای استقبال می‌کردند و افراد با خیال آسوده مطالب خود را با ایشان در میان می‌گذاشتند.

آیت الله گرامی افزود: علامه طباطایی(ره) در ابتدای ورود خود به قم به بحث فقه و اصول پرداختند اما بعد از مدتی جای خالی فلسفه و تفسیر را احساس کردند و بیشتر به این موضوعات پرداختند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) همان‌گونه که به تفسیر اهمیت می‌دادند به فلسفه نیز اهمیت می‌دادند، گفت: مرحوم علامه زمانی که در بحث فهم و تحلیل آیات نواقصی را مشاهده کردند اقدام به نگارش تفسیر المیزان نمودند.

استاد حوزه علمیه افزود: ذهن بشر جست‌وجوگر است و می‌خواهد در مورد نظام هستی و قوانین حاکم بر آن بداند لذا تنها علمی که متصدی این مسئله است علم فلسفه است و مرحوم علامه به این علم توجه بسیار داشتند.

وی با بیان اینکه تفسیر مرحوم علامه تفسیری عقلانی، تحلیلی و بی‌سابقه در تاریخ شیعه است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: متأسفانه در اوایل برخورد خوبی با این عالم نداشتند اما بعدها حوزه به این آزاد اندیشی دست یافت.

نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم

آیت الله گرامیتصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خدمت بزرگی در زمینه فلسفه و دفاع از مبانی فلسفه اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم و در این خصوص گاهی مواردی نوشته می‌شود اما جنبه خطابی دارند، افزود: ابعاد آزاد منشی در تفکر و نیز ابعاد تفسیری مرحوم علامه طباطبایی بود که به شیعه آبرو بخشید و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۷۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست

به گزارش خبرنگار مهر، آیین بزرگداشت استاد پیشکسوت گروه فلسفه دانشگاه تهران زنده یاد دکتر کریم مجتهدی صبح امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) در سالن استاد عباس اقبال آشتیانی با حضور اساتید فلسفه و دانشجویان برگزار شد.

مجتهدی؛ یک معلم با فضیلت

حسین غفاری مدیرگروه فلسفه دانشگاه تهران در ابتدای برنامه ضمن خوش آمدگویی به مهمانان گفت: ما در گروه فلسفه دانشگاه تهران قصد داشتیم که در ایام درگذشت دکتر مجتهدی مراسم بزرگداشت برای ایشان برگزار کنیم اما به دلیل برگزاری امتحانات در آن ایام چنین موقعیتی فراهم نشد و خوشبختانه به صورت اتفاقی، برگزاری این مراسم با روز معلم همزمان شد.

وی افزود: مرحوم مجتهدی اسوه یک معلم با فضیلت بود و بدون توجه به حواشی، به وظیفه معلمی اش عمل می کرد و بسیاری از اساتید از حضور ایشان بهره می بردند.امیدوارم که خدا به ما هم کمک کند تا در این مسیر حال خودمان را دریابیم.

غفاری در ادامه یکی از اشعار حافظ را خواند و در تفسیر آن گفت: اهل علم این خصوصیت را دارند که تا حدودی متوجه کمالات خود هستند و موضوع فلسفه هم، تامل در حال خود است.

مجتهدی عمل و نظرش یکی بود

سخنران بعدی این مراسم غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه بود.

وی در ابتدای سخنانش ضمن عرض تبریک به مناسبت روز معلم گفت: بنده بیش از ۵۰ سال با مرحوم مجتهدی حشر و نشر داشتم. رشته فلسفه در دانشگاه تهران را آقای یحیی مهدوی قبل از انقلاب راه اندازی کرد و با اینکه اشراف زاده بود ولی تمام امکاناتش را در جهت پیشبرد علم بکار گرفت.

اعوانی افزود: در آن زمان بهترین های فلسفه ایران در این دانشکده تدریس می کردند. اساتیدی چون علامه عصار، مهدی حائری، علامه شعرانی و فاضل تونی در این دانشکده به ما فلسفه یاد می دادند. دکتر مجتهدی هم پس از پایان تحصیلاتش خیلی سریع در دانشگاه تهران استخدام شد و این استخدام سریع نشان می دهد که ایشان خیلی فاضل بودند.

این چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: ایران تنها جایی است که دو فلسفه دارد؛ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی. منظور از فلسفه اسلامی هم سنت پیوسته بیش از چند هزار سال پیش است.مرحوم مجتهدی یک تنه برای نوشتن متون فلسفه جدید غرب مثل آثار کانت و هگل تلاش کردند. ایشان به قدری فاضل بودند که کربن برای یکی از آثار ایشان حدود صد صفحه مقدمه نوشته است. مرحوم مجتهدی محقق و مدقق بود. ایشان در یکی از آثار خود تاریخ اینکه چطور فلسفه غرب به ایران آمد را توضیح داده است.

وی افزود: مرحوم مجتهدی فلسفه را زندگی می کرد. به این معنا که چیزی را که می گفت همان را زندگی هم می کرد. اجتهاد فقط مربوط به فقه نیست و هر رشته علمی خودش یک نوع اجتهاد است. حتی یک فیزیکدان هم با اجتهاد فیزیکدان شده است. فلسفه بالاترین اجتهاد است و اگر کسی فلسفه را زندگی نکند دیگر فیلسوف نیست بلکه کار فیلولوژی یعنی بازی با الفاظ کرده است چون چنین فردی عمل و نظرش یکی نیست.

اعوانی تصریح کرد: مرحوم مجتهدی اهل تظاهر نبود. متواضع بود و در همه جا خودش را دانشجوی فلسفه معرفی می کرد. تا آخرین روز عمرش کار کرد و همیشه در خدمت دانشجویان بود.
اعوانی سخنرانی خود را با بیان یک خاطره از دکتر مجتهدی به پایان رساند.

شباهت‌های مجتهدی و مطهری

علی لاریجانی که دکتری فلسفه خود از دانشگاه تهران گرفته است دیگر سخنران این مراسم بود.وی گفت: امروز در حالی مراسم یادبود دکتر مجتهدی برگزار می شود که سالروز درگذشت شهید مطهری هم است و هر دوی این عزیزان، استاد دانشگاه تهران و آدم های بزرگ و متواضعی بودند.

لاریجانی گفت: بنده در کلاس درس کانت و هگل شاگرد ایشان بودم و ویژگی کلاس مرحوم مجتهدی این بود که وقتی راجع به یک موضوع فلسفی حرف می زد و شرایط تاریخی آن دوره هم توضیح می داد. هم آقای مطهری، هم آقای مجتهدی سر کلاس درس این موضوع را توضیح می دادند که مباحث فلسفی هر دوره ای در چه بستری از تاریخ و در پاسخ به چه سوالی بوده است. هر دو این بزرگواران معتقد بودند که ما بیش از تخصص نیازمند هماهنگی و توازن تخصص هستیم.

وی افزود: تخصص باید همراه با فرهنگ و سنت های جامعه باشد. ما نباید انسان های تک ساحتی تربیت کنیم.مرحوم مجتهدی و شهید مطهری هر دو عقل گرا بودند و به عقیده مرحوم مجتهدی، روشنگری در اواخر قرن هجدهم به سمت انحطاط رفت چون سنت و ارزش‌های آن را تمسخر می‌کرد.درست است که مبنای روشنگری، عقلانیت است اما به بیراهه رفته است و نتیجه سنت تجدد کاذب این است که ما نه از گذشته بهره می بریم و نسبت به آینده ایده داریم.

لاریجانی افزود: خوشبختانه شنیده ایم که آقای غفاری اجازه تاسیس در رشته فلسفی تطبیقی را در این دانشگاه گرفته است که اتفاق خیلی خوبی است و این نیت را دکتر مجتهدی هم داشت.

این سیاستمدار ایرانی در پایان گفت: در حوزه تاملات فلسفی باید به فرهنگ و شرایط زیستی توجه کنیم. امیدواریم که دانشگاههای امروز هم به مسائل مبتلابه جامعه مثل تامل در عدالت اجتماعی، آزادی و حکمرانی درست بپردازند. چون همه این رشته ها با رشته فلسفه و فلسفه سیاست مرتبط است.

کد خبر 6093260 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان