Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:28:56 GMT

آنچه در اختتاميه جشنواره کتاب و رسانه گذشت

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۷۶۲۵

آنچه در اختتاميه جشنواره کتاب و رسانه گذشت

خبرگزاري آريا - شانزدهمين دوره جشواره کتاب و رسانه با معرفي برگزيدگان در بخش‌هاي مختلف نوشتاري، ديداري و شنيداري با تاکيد بر اهميت کار رسانه در حوزه کتاب و نقش آن در جامعه به کار خود پايان داد.
به گزارش ايسنا، مراسم اختتاميه شانزدهيمن دوره جشنواره کتاب و رسانه عصر روز سه‌شنبه 23 آبان‌ماه در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتداي اين برنامه که اجراي آن را سعيد اسلام‌زاده برعهده داشت، مجيد غلامي جليسه پس از تسليت به‌خاطر درگذشت جمعي از هموطنانمان در زلزله غرب ايران از تلاش‌هاي عليرضا بهرامي، دبير شانزدهمين جشنواره کتاب رسانه تجليل کرد و گفت: خصوصيت خوب آقاي بهرامي آرام بودن و صبوري اوست. همين صبر و شکيبايي و آرامش دروني او باعث شد امسال يکي از بهترين دوره‌هاي اين جشنواره رقم بخورد.
مديرعامل خانه کتاب سپس از هماهنگي براي ايجاد دبيرخانه دائمي اين جشنواره و همچنين برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي خبرنگاران کتاب خبر داد.
او در ادامه خطاب به خبرنگاران حوزه کتاب، گفت: کتاب در مقايسه با ديگر رسانه‌ها، رسانه است که برخلاف ساير رسانه‌ها، عمقي به درازاي تاريخ دارد. اين عمق و ريشه ما را به توجه وامي‌دارد تا با اين رسانه با تامل بيشتري برخورد کنيم. خبرنگاري حوزه کتاب با ديگر حوزه‌ها متفاوت است و به تامل، صبر و حوصله نياز دارد. از خبرنگاران اين حوزه مي‌خواهم علاوه بر سرعت و شتاب‌زدگي در ارسال خبر، به جهت ماهيت کتاب، با دقت بيشتري اخبار و اطلاعات مربوط به کتاب را ارسال کنند تا دچار سطحي‌نگري نشويم.

در ادامه اين مراسم عليرضا بهرامي در سخناني گفت: از مديرعامل خانه کتاب تشکر مي‌کنم به خاطر اينکه در جريان برگزاري اين جشنواره حتي از کوچکترين کاري که شائبه اعمال نظر در نتايج را ايجاد کند، خبري نبود.
او همچنين گفت: از دوستان و رسانه‌هايي که حجم بي‌سابقه‌اي از آثار را در اين دوره در جشنواره شرکت داده بودند، تشکر مي کنم. افزايش 280 درصدي آثار نسبت به سال گذشته الزاماً افتخار کميتي براي ما ندارد؛ خوشحالي از اين بابت است که در نتيجه‌ي اين افزايش، کثرت رسانه‌ها و رسانه‌نگاران را شاهد بوديم. همچنين از دوستاني که خواهش بنده را لبيک گفتند و براي نخستين‌بار در شانزدهمين دوره جشنواره کتاب و رسانه شرکت کردند، سپاسگذارم.
دبير شانزدهمين جشنواره کتاب و رسانه همچنين پيوند پيشکسوتان حوزه کتاب و رسانه با جوانان را در اين دوره از جشنواره امري مبارک دانست و گفت: برخي از پيشکسوتان گرانقدر به نفع همکاران ديگرشان از عرصه رقابت کنار کشيدند.
او همچنين از داود صفايي مدرس علوم ارتباطات و از بانيان اصلي جشنواره و همچنين محمدجواد حق‌شناس، از معاونان اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حضور در داوري و مراسم پاياني اين جشنواره تشکر کرد و گفت: حضور آقاي حق‌شناس در راس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران بي‌شک فرصت بزرگي براي اهالي فرهنگ است.
بهرامي همچنين گفت: اميدوارم ترتيبي اتخاذ شود که دبيرخانه اين جشنواره براي فايده‌مندي و تاثيرگذاري بيشتر، موسمي نباشد.

دبير شانزدهمين دوره جشنواره کتاب و رسانه همچنين گفت: در اين دوره بخش مغفول عکس و بخش تازه منفک‌شده‌ي مقاله‌هاي تخصصي به جشنواره اضافه شد. اميدوارم دبيران دوره‌هاي بعدي اين جشنواره در افزودن بخش‌هاي آثار ترجمه، صفحه‌هاي تخصصي توليد محتوا در شبکه‌هاي مجازي، طنز و نيز بخش حاشيه‌اي شعر و داستان اهتمام کنند.
در ادامه مراسم محمدجواد حق‌شناس - رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران - به درگذشت جمعي از هموطنان در پي‌زلزله غرب کشور و خرابي‌هاي حاصل از آن اشاره کرد و گفت: جاي درد و تاسف است که در کشورمان شاهد اين حجم عظيم از تخريب به خاطر وقوع بلاياي طبيعي هستيم که اگر دقيق‌تر و با مديريت بهتر عمل مي‌کرديم و وجدان بهتري داشتيم، با حجم کمتري از تلفات مواجه مي‌شديم.
اين عضو شوراي شهر تهران در همين‌باره اظهار کرد: در همين حادثه اخير نماينده اسلام‌آباد گفت که بيمارستاني که امسال در آن منطقه افتتاح شده، بر سر بيماران فرو ريخته است. اين جز بي‌دردي و بي‌مسووليتي و جز جنايت چه اسمي مي‌تواند داشته باشد؟
او سپس با تشکر از متوليان برگزاري جشنواره کتاب و رسانه گفت: اهميت و اعتبار رسانه‌ها، در ترويج فرهنگ و توسعه‌ آن غيرقابل انکار است و اين رسانه‌ است که مي‌تواند نقش زيادي را در افزايش آگاهيِ مردمِ يک جامعه ايفا کند. چراکه آگاهي‌بخشي را از مهم‌ترين وظايف رسانه‌ها برشمرده‌اند و به پشتوانه‌ همين رسانه‌هاي جمعي است که مي‌توان به تبيينِ فرهنگ شهر و شهروندي پرداخت.
او افزود: تقريبا تمامي فرهيختگان و دانش‌آموختگان سطوح عالي به اين مهم واقفند که بينِ توسعه‌يافتگيِ جوامع و ميزان مطالعه در آن، رابطه‌ مستقيمي وجود دارد؛ تا جايي که شايد تشخيصِ آن دشوار باشد که آيا بالا بودن سطح مطالعه در يک جامعه‌ توسعه يافته، محصولِ توسعه‌يافتگيِ آن است يا برعکس، ميزان توسعه‌يافتگيِ جامعه، حاصلِ بالا بودن سطح کتابخواني در آن به حساب مي‌آيد. با پذيرش اين اصل و فرض، با قطعيت مي‌توان گفت که ثبات، آرامش، رفاه و آينده‌ هر کشوري به ميزان کتابخوان بودن مردم آن وابسته و مرتبط است.
او اظهار کرد: جوامع شهري که شهروندان آن به ميزان قابل توجهي کتاب مي‌خوانند، محيط‌هاي مناسب‌تري براي يک زندگيِ کمال‌جويانه‌ توأم با رفاه اجتماعي و در نتيجه کاهش فقر اقتصادي و اجتماعي در آن هستند. از اين رو مي‌توان گفت که مديريت شهري، بيژه در کلانشهرها و شهرهاي صنعتي، چه از منظرِ مبلمان شهري و چه از نظر دسترسي‌هاي فرهنگي، نقش بي‌بديلي را در وضعيت فعلي و سرنوشت جامعه‌ي شهري برعهده دارد.
حق شناس سپس از روزگار مدير مسئوليِ روزنامه «اعتماد ملي» به‌عنوان تجربه‌ ارزشمند و شيرين سال‌هاي زندگي‌اش ياد کرد و گفت: آن ايام را جزو بهترين سال‌هاي عمرم به حساب مي‌آورم. به من يادآوري مي‌کند که چه بازويي مطمئن‌تر و کارسازتر از اهاليِ‌ رسانه، بويژه روزنامه‌نگاران و خبرنگارانِ حوزه‌ کتاب، که با فرهيختگي و تواناييِ خويش بتوانند در شکل‌گيري چرخه‌ مطلوب دولت، نهادهاي عموميِ نيمه‌رسمي، مردم و فرهيختگان، در مقام يک بازوي توانمند ايفاي نقش کند. رسانه‌ها و خبرنگاران فرهنگي، از جمله خبرنگارانِ کتاب، نه تنها يکي از امکان‌ها، بلکه از ضرورت‌هاي پيشبرد اهداف کلان اجتماعي هستند. رسانه‌ها در قبال آموزش شهروندي مسئولند و با اشرافِ خيلي خوبي که بر مشکلات شهري دارند، مي‌توانند راهکارهاي گوناگوني ارايه دهند تا جامعه را از آسيب‌ها و مشکلاتِ پيش‌رو برحذر دارند.
حق‌شناس با تاکيد بر نقش رسانه‌ها در تقويت حس مسئوليت‌پذيري شهروندان گفت: رسانه‌ها مي‌توانند با ترغيب، تشويق و راهنماييِ شهروندان به مسئوليت‌پذيري مدني، چالش‌هاش پيش رو جامعه را کنار بزنند و فرآيند آموزش شهروندي را ملکه‌ ذهن و ضميرِ آن‌ها کنند. چنين رويکردِ مهمي در حوزه‌ رسانه سبب مي‌شود که فرهنگ شهرنشيني بالنده‌تر شود و بر اهميت و جايگاه خود رسانه هم بيفزايد. متأسفانه ما در بسياري از موارد چنان دچار سياست‌گذاري غلط فرهنگي شده‌ايم که زمان زيادي صرف خواهد شد تا آثار آن از جامعه‌مان رخت بربندد.
عضو شوراي شهر تهران اظهار کرد: کاملا پيداست که هرگاه جايگاهِ مهمِ رسانه‌هاي فرهنگي را ناديده گرفته‌ايم و نسبت به عواقب آن بي‌اعتنا بوده‌ايم و دود آن را هم در چشمِ جامعه‌مان ديده‌ايم. جاي بسي خوشحالي است که جشنواره‌ کتاب و رسانه، شانزدهمين دوره خود را تجربه مي‌کند و مي‌رود که به جواني برومند تبديل شود.
حق‌شناس سپس با اشاره به حمايت شوراي شهر در حمايت از رسانه‌ها گفت: بي‌شک، شوراي اسلامي شهر تهران، ري و شميرانات، و در مقام اُولا، کميسيون فرهنگي آن، با وقوف بر اين مهم، تمام همت خود را براي پيشبرد هرچه بيشتر اهداف فرهنگيِ کلان‌شهر تهران، در همکاري با نهادهاي دولتي و رسمي و نيز کانون‌هاي اجتماعي و مردي اعلام مي‌کند و به کار خواهد گرفت. در همين مدت زمان اندک از شروع کار کميسيون نيز جلسات خيلي خوبي با اين اهالي برگزار کرده است که نويد اتفاق‌هاي خوبي مي‌دهد.

او ادامه داد: شايد در زماني که شهردار تهران به‌دليل حجم بزرگي از بدهي‌ها (بيش از 20 هزار ميليارد تومان)‌ و کاهش قابل توجه منابع درآمدي به‌زحمت مي‌تواند براي امور جاري شهرداري منابع سالم و شفاف و به‌دور از رفتارهايي همچون شهرفروشي و تراک‌فروشي فراهم کند، اما در حوزه‌ فرهنگ و جامعه اين فرصت را فراهم کند تا با کمترين هزينه و منابع مورد نياز مالي بتواند بيشترين فرصت و رضايت عمومي شهروندان را به‌دست آورد و اين مهم امکان‌پذير نخواهد بود، جز با استفاده از تجربه، دانش و هوش مديران و مجموعه‌ تصميم‌سازان و برنامه‌ريزاني که رأي مردم را باور داشته باشند و به استحکام نظام جمهوري اسلامي و پايداري آن بيش از منافع فردي و حزبي توجه‌ نشان دهند.
در ادامه مراسم، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و در اين باره گفت: رسانه‌ها نقش روايت‌گري دارند و رسانه‌هاي گوناگون از جمله ديداري، شنيداري و مکتوب مواردي که از آنها غفلت داريم را به چشم ما مي‌آورند.

محسن جوادي گفت: هرچه روايت‌گري رسانه‌ها هنرمندانه‌تر باشد نشر بيشتر رونق مي‌گيرد. بنابراين رسانه‌ها در اين راستا نقش بسزايي دارند. گاهي به‌نظر مي‌رسد که در اين حوزه اثر و کتاب بديعي نيست وجود ندارد که معرفي شود، در حالي‌که تلاش و جستجوگري خبرنگاران حوزه کتاب مي‌تواند مطالب بديع را کشف و به ما معرفي کند.
او همچنين ابراز اميدواري کرد با وجود مشکلات متعدد در حوزه نشر، با تلاش‌هاي صورت‌گرفته در دوره آقاي صالحي در معاونت فرهنگي اين مشکلات در ايام پيش‌رو گام‌هاي خوبي در اين مسير برداشته شود.
او با بيان اينکه يکي از وظايف رسانه در حوزه کتاب نقد کتاب است، توضيح داد: رسانه مي‌تواند نقش مثبتي در شکل‌دهي جريان نقد کتاب داشته باشد. البته نقد با تخريب متفاوت است. تخريب زمينه نقد را از بين مي‌برد. نقد وضع کتاب را بهبود مي‌بخشد و مخاطب کتاب را افزايش مي‌دهد.
جوادي همچنين گفت: گاهي رسانه‌هاي حوزه کتاب فقط به‌خود کتاب و معرفي آن توجه مي‌کنند، در حالي که توليد کتاب فرايند پيچيده‌اي دارد.مي‌توان به جريان چاپ و زمينه تهيه کتاب همچنين توزيع توجه شود. چشم‌انتظار راهنمايي، نقد و ارايه برنامه همکاران براي رفع مشکلات حوزه نشر هستم. معتقدم بايد در اين مسير گام‌به‌گام حرکت کرد. براي رفع مشکلات حوزه نشر با آرمانگرايي نگاه نمي‌کنم.
به گزارش ايسنا، در بخشي از اين اين مراسم رضا ساکي روزنامه‌نگار، سخناني طنزگونه‌ درباره مشکلات خبرنگاري کتاب، قاچاق کتاب و نمايشگاه کتاب فرانکفورت بيان کرد. گروه موسيقي به سرپرستي حميد اسماعيل‌زاده نيز قطعات سوگي تقديم به جان‌باختگان و آسيب‌ديدگان زلزله‌ي اخير اجرا کرد.
کمال صادقي از برگزيدگان اين دوره جايزه نقدي خود را به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور اهدا کرد.
در پايان اين مراسم برگزيدگان شانزدهمين دوره جشنواره کتاب و رسانه معرفي شدند و با حضور محسن جوادي - معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي -، محمدجواد حق‌شناس - رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران -، عليرضا تابش - رييس بنياد سينمايي فارابي _، محمود آموزگار - رييس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران -، مهدي اسماعيلي راد - مديرعامل شرکت‌هاي تعاوني ناشران و کتابفروشان ايران - و مجيد غلامي جليسه - مديرعامل خانه کتاب و دبير هفته کتاب - با اهداي تنديس، لوح تقدير و هدايايي از آن‌ها تقدير شد.


گزارش تصويري مراسم را در اينجا ببينيد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه

مهدی مجنونی کسمایی از تهیه کنندگان و گوینده‌های رادیو تهران و برگزیده بخش بازیگری در سومین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» با اشاره به خلق شخصیت پروفسور بالتازار در برنامه «تهران من» به خبرنگار مهر گفت: تاکنون در دوره های قبلی جشنواره پژواک شرکت نکرده بودم. این دوره از برگزاری جشنواره پژواک به عنوان برگزیده بخش خلق شخصیت، در برنامه «تهران من» با خلق شخصیت پروفسور بالتازار برنده تندیس صدای طلایی و لوح تقدیر شدم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ها موجب افزایش انگیزه برنامه سازان خواهند شد، بیان کرد: جشنواره ها همیشه انگیزه ها را بیشتر می کنند و باعث می شود برنامه ساز احساس کند زحماتش دیده می شود. ضمن اینکه جایگاهی برای شروع دوباره برای فتح مقامی بالاتر خواهد بود.

مجنونی با بیان اینکه خلاقیت و بداهه گویی در بازیگری بسیار حایز اهمیت است، افزود: به نظرم آنچه که در بخش خلق شخصیت برای داوران اهمیت داشت، خلاقیت و بداهه گویی در شخصیت طنز پروفسور بالتازار بود.

برگزیده بخش بازیگری در این دوره از جشنواره در پایان عنوان کرد: خودم این شخصیت (پروفسور بالتازار) را خلق کردم و با آن زندگی می کنم. خوشحالم که پروفسور بالتازار بعد از چند سال که در برنامه های مختلف حضور داشت، در این دوره از جشنواره شنیده و دیده شد. به نظرم پروفسور بالتازار شایستگی اش را داشت. افرادی که در بخش بازیگری و خلق شخصیت هستند خیلی سختی این کار را تحمل می کنند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود زحمات دوستان در رادیو دیده شود.

کد خبر 6098013 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار برگزار شد
  • جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار