Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:33:45 GMT

ناشران از مشکلات حوزه نشر می گویند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۵۷۹۱

ناشران از مشکلات حوزه نشر می گویند

تهران- ایرنا- تقویت قوانین مربوط به حق تکثیر، شفاف سازی رویه ها و دستورالعمل های چاپ کتاب، اختصاص حمایت های یارانه ای به حوزه نشر و سامان بازار پخش کتاب، از جمله پیشنهادات ناشران برای بهبود فضای نشر در هفته کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بیستم تا بیست و ششم آبان ماه هر سال هفته کتاب و کتابخوانی نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت و به منظور بررسی شرایط حوزه نشر و چالش ها و امیدهای این حوزه، پژوهشگر ایرنا به گفت وگو با تنی چند از ناشران پرداخت.
«اعظم کیان‌ افراز» مدیر انتشارات «افراز» و سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر، «پروین صدقیان حکاک» مدیر انتشارات «گل آذین» و «سمیه نصراللهی» مترجم و مدیر انتشارات «مهرگان خرد» در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ، نبود رویه ها و دستورالعمل های شفاف برای چاپ کتاب، وجود ممیزی های دست و پاگیر و بی توجهی به قوانین مربوط به حق تکثیر را از جمله چالش های حوزه نشر دانستند که در سال های گذشته همواره موجب ناخرسندی اهالی این حوزه بوده است؛ چالش هایی که دولت کنونی گام های موثری در مسیر مرتفع ساختن آنها برداشته است.
اهالی نشر اما بر این باورند که با وجود بهبود نسبی فضای نشر در طول دولت های یازدهم و دوازدهم، باید به فکر ایجاد شرایط ایده آل تری در این حوزه بود.

** کیان افراز: رفع ممیزی های سختگیرانه و محدودیت های پخش؛ خدمتی به ناشران
چاپ کتاب در همه جای دنیا کار سختی است اما در بعضی کشورها مراحل پیچیده اداری، ممیزی ها و پروسه های دیگر مزید بر علت می شود و این دشواری را دوچندان می سازد. برای چاپ یک کتاب باید مراحلی چون تایپ، حروف چینی، صفحه آرایی، ویراستاری، نمونه خوانی، صحافی و طراحی جلد پشت سر بگذاریم و به بیان دیگر از هفت خوان رستم عبور کنیم و تازه بعد از گذشتن از تمام این مراحل وارد مرحله پخش شویم؛ مرحله ای که به سبب وجود برخی انحصار طلبی ها در آن مشکلات خاص خودش را دارد.
در سال های اخیر ما شاهد صدور مجوزهای زیادی در حوزه نشر بودیم. این امر اگرچه فی نفسه خوب است اما از این نظر که برای ارایه آثار این ناشران ویترین کافی وجود ندارد، به نشر ضربه می زند. اگرچه افزایش مجوزهای تاسیس انتشارات از سوی وزارت ارشاد با هدف خدمت رسانی به حوزه نشر صورت می گیرد اما عملکرد نادرست برخی ناشران در این زمینه موجب تولید حجم انبوهی از آثار بی کیفیت نیز شده است.

** کیان افراز: اهمیت توجه به قانون کپی رایت و افزایش حمایت های یارنه ای از ناشران
کم توجهی به قوانین مربوط به حق تکثیر، موضوع دیگری است که به نشر لطمه می زند. عدم توجه برخی ناشران به قوانین مربوط به کپی رایت در ایران و نبود اخلاق حرفه ای و رقابت سالم در بازار کتاب، چالش دیگری است که باعث آسیب به بازار نشر و کتاب شده است. این موضوع منجر به موازی کاری می شود. مثلا در حوزه ترجمه باعث می شود یک اثری را همزمان چند ناشر منتشر کنند.
متاسفانه نبود قانون کپی رایت باعث بروز اخلاق های غیر حرفه ای در حوزه نشر شده است. به دلیل نبود همین قانون است که برخی ناشران به سراغ نویسنده ای می روند که ناشری دیگر او را با زحمت معرفی کرده و در بین مخاطبان جا انداخته است. سرقت ادبی و قاچاق در بازار کتاب نتیجه نبود قوانین مربوط به کپی رایت است.
اگرچه دادگاه رسانه این گونه تخلف ها را پیگری می کند اما روند رسیدگی در این دادگاه ها تا اندازه ای مشکل و وقت گیر است که بیشتر اوقات ناشران را از ادامه پیگیری منصرف می سازد. از این رو بهتر است به جای مراجعی چون دادگاه رسانه، محکمه های کوچکتری در اتحادیه ناشران یا وزارت فرهنگ و ارشاد برای رسیدگی به تخلفات نشر وجود داشته باشد.
همچنین باید بیشتر از اینها از حوزه فرهنگ حمایت کرد. درست است که وزارت ارشاد با برگزاری نمایشگاه هایی چون نمایشگاه کتاب و برنامه هایی چون عیدانه کتاب، پاییزه کتاب تلاش خود را برای رسیدن راحت تر کتاب به دست مخاطبان انجام می دهد اما همچنان مسایلی وجود دارد که باعث گرانی کتاب شده و ضمن آنکه خرید آن را برای افراد دشوار می کند، به فروش ناشران هم لطمه می زند.
گرانی و نوسان قیمت کاغذ، یکی از مشکلاتی است که باعث بالا رفتن قیمت کتاب می شود و این موضوع موجب سخت شدن خرید کتاب برای مخاطبان شده است.ما کاغذ را باید با همان ارز خارجی که وارد می شود بخریم یعنی برای خرید کاغذ یارانه ای به ما تعلق نمی گیرد و دیگر هزینه های چاپ کتاب نیز سرسام آور است. در این زمینه باید حمایت بیشتری از ناشران صورت گیرد تا کتاب با قیمت مناسب تری به دست مخاطبان برسد.

** صدقیان: ناشران؛ هزینه گزاف چاپ و فروش اندک
چالش های ناشران خیلی زیاد است. حوزه نشر کتاب حوزه سختی است. نمی دانم از کدام یک از سختی های این حوزه بگویم؛ از گرانی کاغذ یا مشکلاتی که پس از آماده سازی پر زحمت کتاب برای ناشران در وزارت ارشاد ایجاد می شود. به عنوان مثال ناشران برای دریافت مجوز کتاب هایشان باید خیلی منتظر شوند و این رویه کار آنان را سخت می کند و وقت بسیاری از آنان می گیرد. گاهی پس از هفته ها انتظار و هزینه زیادی که ناشران متحمل می شوند، خبر می رسد که نمی توانند کتاب را چاپ کنند و کتاب با ممیزی های فراوانی رو به رو شده است.
به فرض رفع تمام مشکلات مرتبط با ممیزی کتاب در مراجع قانونی و رسیدن کتاب به مرحله چاپ، سختی کار ناشران تازه در زمان پخش کتاب ها بیشتر آشکار می شود. به معنای دیر وقتی ناشران چاپ کتاب را با هزار و یک سختی ناشی از گرانی کاغذ و گرانی چاپ انجام دهند، ناگهان با چالش بازار پخش روبرو می شوند. این روزها فروش کتاب به واسطه اوضاع نابسامان پخش کتاب، گرانی پخش و موضوعاتی چون همه گیر شده مطالعه در دنیای مجازی خیلی سخت شده است؛ موضوعاتی که مستقیم با فروش ناشران مرتبط است و فروش را پایین می آورد.
برگزاری نمایشگاه کتاب سالانه هم نمی تواند به قدر کافی برطرف کننده مشکلات فروش ناشران باشد. این مشکلات البته برای ناشران بخش دولتی به دلیل شرایط مناسبی که برای آنان مهیا است از جمله کاغذ ارزان و چاپ ارزان و ... در مقایسه با ناشران بخش خصوصی به مراتب کمتر است.

** نصراللهی: لزوم ابلاغ دستورالعمل های شفاف و حمایت از ناشران جوان
عدم وجود دستورالعمل شفاف برای نظارت بر محتوای کتاب که منجر به بلاتکلیفی ناشران در انتخاب کتاب و مترجمان در نحوه ترجمه است، یکی از مهمترین چالش های حوزه نشر است. وزارت ارشاد برای رفع سرگردانی ناشران و نویسندگان باید لیستی از موارد مورد نظر خود را ابلاغ کند تا مترجمان یا نویسندگان در تولید محتوا با دقت بیشتری عمل کنند. با روشن شدن این نکات به عنوان مثال مترجمان محتوایی را که برای ارشاد قابل پذیرش نیست برای ترجمه انتخاب نخواهند کرد. این شفافیت به تسریع در روند انتخاب و مجوز کتاب منجر می شود که هم به ناشر و هم به وزارتخانه مربوطه کمک می کند و مانع از هدر رفت سرمایه مادی و معنوی می ‌شود.
حمایت از ناشران جوان هم نکته ای است که مسوولان باید به آن توجه بیشتری نشان دهند. در برخی موارد دیده شده است که وقتی یک عنوان کتاب توسط چند ناشر چاپ می شود کتاب ناشر با سابقه ‌تر و قدیمی‌ تر بیشتر مورد استقبال مسوولان فرهنگی قرار می گیرد. این در حالی است که ناشران جوان بخش خصوصی به مراتب نیاز بیشتری به حمایت و توجه دارند.
مشکل پخش هم مشکلی جدی برای حوزه نشر است. در بسیاری موارد کتاب ها با عنوان های خوب، کیفیت بالا و دقت زیاد آماده می ‌شوند اما تعداد محدودی از مردم به آنها دسترسی دارند و به درستی در همه شهرها پخش نمی شوند. این مساله آسیب جدی بر پیکر نشر وارد می کند و در طولانی مدت علاوه بر تاثیرگذاری بر میزان مطالعه مردم، باعث حذف برخی ناشران و مشاغل وابسته آن می‌ شود. وزارت ارشاد باید به این مساله توجه ویژه ای داشته باشد.
حوزه نشر به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های فرهنگی که با آگاهی و دانش جامعه ارتباط مستقیم دارد، همواره نیازمند توجه و رسیدگی مسوولان است. افزایش حضور ناشران و نویسندگان جوان در حوزه نشر طی سال های گذشته، نشان از علاقه مندی جامعه ایران به این حوزه فرهنگی دارد؛ عرصه ای که هر چه بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرد به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی جامعه خواهیم بود.

پژوهشم**9282**1601**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان

استاندار قزوین گفت: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هر چه سریعتر صورت گیرد.

وی افزود: معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کنند و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و ایشان این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کردند.

اعلایی، گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش آموزان به کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید با همگرایی و هم‌افزایی مشکلات را کاهش داد، افزود: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند.

اعلایی گفت: جا دارد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن‌های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه یانس آباد است که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • برپایی میز تخصصی ناشران ارتش جمهوری اسلامی
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟