Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اعضاي موکب ثارالله درجزين همگي به شدت در حال فعاليتند و به راحتي نمي‌توان از آنها درخواست وقتي براي مصاحبه کرد ولي چاره‌اي نيست و از برادري مي‌خواهم براي رفع خستگي هم شده دقايقي به سئوالاتم پاسخ دهد.

حسينيه مشرق - محمد مهدي عبدالله‌زاده نويسنده آثار دفاع مقدس از جمله زائريني است که امسال توفيق حضور در مراسم راهپيمايي اربعين نصيبشان شد و از نزديک شاهد ميزباني و سنگ تمام مردم عراق براي زائران حسيني بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي مشاهدات و تجربيات خود از اين سفر را در قالب داستان هاي کوتاه و خواندني به رشته تحرير درآورده و آن را در اختيار مشرق قرار داده است که قسمت اول آن با عنوان مردم عراق اينگونه از زوار ايراني پذيرايي کردند و بخش دوم با عنوان نجف، کربلا و کاظمين؛ عراقي‌ها 24 ساعت آماده به خدمت بودند منتشر شد. در بخش سوم از شاد کردن حيدر کرار با خوردن يک کاسه لوبيا تا تردد نيمه شب دختران را روايت کردند. در ادامه قسمت چهارم داستان عاشقي ايشان در طريق الحسين و آنچه مردم عراق براي زوار اربعين تدارک ديدند و آنچه در مسير کاظمين به کربلا گذشت را ميخوانيد:
در کربلااکنون شنبه 13/8/1396 است و ما چند کيلومتر بيشر به کربلا فاصله نداريم. براي همين دوستان شب پيشنهاد داده بودند، ساعت 4 صبح حرکت کنيم تا فرصتي باشد يازده رکعت نماز نافلۀ شب را در حال حرکت بخوانند. براي همين يک ساعتي قبل از نماز صبح حرکتمان را شروع کنيم.
وقتي در موکب ابوعبدالله(ع) مستقر شديم، قدري در بستر دراز کشيدم تا تمديد قوا کرده باشم. سپس از چادر بيرون آمدم و روي صندلي جلوي موکب نشستم. از صاحب موکب در مورد تاريخ تأسيس موکب پرسيدم. وي گفت قبل از زمان صدام و حزب بعث راهپيمايي اربعين وجود داشت و مخصوصاً علماي بزرگ شيعه فاصلۀ نجف تا کربلا را پياده طي مي‌کردند و بيشتر هم مسير کنار رود فرات را انتخاب مي‌کردند که نخلستان است تا کمتر گرما آنها را اذيت کند هر چند که مسيرشان بيست، سي کيلومتر طولاني‌تر مي‌شد. ولي در زمان حکومت حزب بعث به هيچ‌وجه اجازۀ برگزاري راهپيمايي اربعين و ديگر مواقع را نمي دادند.
موکبي به قدمت نيم قرن
با سقوط صدام در سال 2003 راهپيمائي‌ها مخصوصاً راهپيمايي اربعين پر رونق شد و هر روز نيز پر رونق‌تر مي‌شود. تمام موکب‌ها تاريخ تأسيس‌شان را در تابلويشان نوشته‌اند. اگر نگاه کنيد اکثريت آنها از سال 2002 به بعد تأسيس شده‌اند و هر چه به 2017 (امسال) نزديک‌تر شويم تعداد بيشتري موکب تأسيس شده است.
ساعت از يک گذشت که ما همچنان با ابوعلي در حال صحبت بوديم و چند جوان، نوجوان و حتي کودک شش هفت ساله نيز که در اين موکب کمک مي‌کنند صندلي گذاشته‌اند و به صحبت‌هاي من و ابوعلي گوش مي‌دادند. در اين موکب‌ها بزرگ و کوچک با هم کار مي‌کنند و هر شب بعد از اينکه شام را تقسيم کردند و ظرف‌ها را شستند در قسمت جلوي موکب يک نفر از آنها نوحه خوانده و تمام آنها سينه زده مي‌زنند. اينگونه است که از کودکي عشق به امامان عليهم‌السلام را تجربه کرده و در عمق جانشان مي‌نشيند. شماره تلفن همراه و اسمم را در گوشي ابوعلي ثبت کردم تا وقتي به ايران آمد در خدمتش باشم. وي گفت قبلاً دوبار به ايران آمده است و مي‌گفت ايران گران است و خيابانهايش تميز.
يک ساعتي که گذشت ابوعلي را براي کاري صدا زدند. با رفتن او بچه‌ها هم رفتند ولي من دلم نمي‌آيد که چشم از اين همه زيبايي بردارم. دسته دسته و گروه گروه راهپيمايان اربعيني عبور مي‌کنند و بيشر آنها اشعار و نوحه‌هاي را با هم به سبک‌هاي مختلف مي‌خوانند که حال خوشي را ايجاد مي‌کنند. در اينجا هيچکس رقيب و مزاحم نيست هم با يک هدف و در يک مسير حرکت مي‌کنند.

پس از دل‌کندن از آن صحنه‌هاي ناب و تکرار نشدني، دو ساعتي خوابيدم و ساعت 4 حرکت را شروع کرديم. دوستان ما مثل بسياري ديگر از زوار نماز شبشان را در حال حرکت خواندند. باران نرمي شروع شده بود که با ريتمي يکنواخت بر شدت آن افزوده مي‌شد. با شروع اذان حجم روندگان به شدت کم شده و همه تلاش مي‌کردند نمازشان را به جماعت بخوانند هر چند که تعداد کمي در هنگام نماز نيز به راهشان ادامه مي‌دادند. قدم به قدم براي استفاده از چاي، شير، نوعي سوپ، گاهي هم چغندر لبو شده و شلغم داغ دعوت مي‌شديم. برخي موکب‌ها هم ظرف‌هاي تخم مرغ آب پز و نيمرو با نان داغ و چيزهاي ديگري را براي صبحانه در مسير راه چيده‌ بودند و مرتب زوار را براي استفاده از آنها دعوت مي‌کردند.
در اين دو سه روزه صحنه‌هاي جالبي از تشکر مردم خوبمان از مردم مهمان‌نواز عراق بوده‌ام. به کرات شاهد بودم که به فارسي از پذيرايي کنندگان تشکر شد و آنها نيز متقابلا با زبان عربي پاسخ مي‌دادند و ضميمۀ همۀ اينها تبسم بود. دو مورد را ديدم پرچم کوچکي از عراق را از عرض به پرچمي به همان اندازه از ايران دوخته‌اند و سر دست گرفته و حرکت مي‌کردند که حرکتي نمادين و زيبا بود. تعدادي هم به زبان عربي پشت کولۀ خود متن تشکر به زبان عربي نصب کرده بودند. همۀ اينها نشان مي‌داد که زوار ايراني خودشان را طلب‌کار نمي‌دانند و قدر شناس ميزبانانان خوبشان هستند.

بعد از نماز به حرکتمان ادامه داديم طوري که ساعت از 6 گذشته بود به ورودي کربلا رسيديم. باران شدت يافته بود و همه خوشحال بودند که گرد و خاک چند روز قبل برطرف شده. وقتي قبۀ آقا در معرض ديد يک زائري که کيلومترها به عشق وي طي طريق کرده، قرار مي‌گيرد، چه حال و هواي دارد، خود داستاني وصف نشدني است و شايد با زبان اشک سخن گفتن در اين مورد بهترين باشد. روايتي ديده بودم که وقتي زائر آقا از منزلش به قصد زيارت حرکت کند، چه پاداش‌هاي بزرگي در انتظارش است براي همين بود که فکر مي‌کردم در اين صحنۀ بزرگ و بي‌نظير بايد هر چه بيشتر تنفس کرد و از خداوند بيشتر خواست. مي‌گويند هر زائر يک خواستۀ مهم‌تر دارد که در سفرش به آن مي‌انديشد. از شما چه پنهان خواسته‌ام اين بود که اين قلب سنگ بشکند و نرم شود.
از محلي مناسب سلامي به آقا عرض کرديم و قرار شد به موکب علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) برويم. آدرس چنين بود: باب قبله، ميدان پرچم، ميدان الزهرا، خيابان حر، ساختمان ده طبقه. حق هم چنين است که مبدأ آدرس بايد حرم آقا باشد زيرا قلب تپنده و نورچشم مردم حرم و بارگاه امام حسين(ع) در کربلا است و همه چيز بر آن اساس شکل گرفته.
در قسمت ورودي موکب اسم و رسممان را ثبت کرده و برگه دادند تا در طبقۀ سوم مستقر شويم. به محض ورود به طبقۀ همکف برادران بسياري از جانبازان و رزمندگان همشهري را ديدم که لباس خدمت به تن کرده و تلاش مي‌کنند در خدمت مهمانانشان باشند.
همينکه در طبقۀ سوم کوله‌پشتي‌ام را در کنار ديواري قرار دادم، يک جمع چهار نفره که مشغول صبحانه خوردن بودند، نظرم را جلب کرد. به نزد آنها رفتم. آنها را خوب مي‌شناختم. سه نفرشان آزاده و جانباز بودند و نفر چهارمي جانباز. همگي تجربۀ اربعين آمدن را داشتند و نظرشان اين بود که وضع خدمات موکب‌ها مخصوصاً بهداشتي شدن دستشويي‌ها به مقدار زياد تغيير کرده و بسياري از موکب‌ها که در سال‌هاي گذشته در چادر بود، امسال ساختمان در محلش احداث کرده‌اند و از همه مهم‌تر اينکه نظرشان نسبت به ايراني‌ها بسيار مثبت شده است.
در قسمت ورودي موکب بزرگ علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) موکبي کوچک شکل گرفته بود و به مردم چند نوع چاي و دمنوش مي‌دادند. به داخل اين موکب رفتم و خواسته‌ام را گفتم. آقاي علي‌اکبر اسلامي که از اهالي درجزين سمنان بود چنين برايم شرح داد:
... از سال 1393 هر ساله با کاروان مهدي‌شهر به اربعين مي‌آمدم. از مهدي شهر هر ساله کارواني تشکيل مي‌شد به تعداد سال‌هاي غيبت امام زمان(عج) مثلا سال گذشته اين کاروان داراي 1184 عضو و امسال داراي 1185 عضو است که با 22 دستگاه اتوبوس به سوي کربلا حرکت مي‌کنند و داراي موکب در دو محل در کربلا هستند. امسال دوستان به سرپرستي برادر محمدحسن اسلامي تصميم گرفتند که روستاي درجزين نيز موکب بزند. بر همين اساس در ماه محرم موضوع را به اطلاع درجزيني‌ها رسانديم. بيش از بيست ميليون تومان براي راه‌اندازي موکب جمع شد. عمدۀ اين مبلغ را شکر، قند، نبات، چاي، نعناع خشک و دارچين و وسايل لازم را خريديم و با نظر دوستان جمعي شديم و چند روز به کوهستان‌هاي اطراف درجزين رفتيم تا زرشک، آويشن و واتسو - گياهي دارويي است براي مداواي گلو درد، سر درد و عفونت دستگاه گوارش که مردم روستا از آن استفاده مي‌کنند- براي پذيرايي از زوار بچينيم و همچنين مقداري اسفند و گل‌پر نيز براي دود کردن چيديم. مقداري از اين تدارکات را با نيسان خودم تا اينجا آورديم و در طي شبانه روز انواعي از چاي و دم‌نوش‌ها را براي زوار آماده مي‌کنيم.
موکب روستاي درجزين
اعضاي موکب ثارالله درجزين همگي به شدت در حال فعاليت‌اند و به راحتي نمي‌توان از آنها درخواست وقتي براي مصاحبه کرد ولي چاره‌اي نيست و از برادري مي‌خواهم براي رفع خستگي هم شده دقايقي به سئوالاتم پاسخ دهد. از وي مي‌خواهم خودش را معرفي کند و بگوييد چندبار به زيارت کربلا آمده است؟ آقاي حسن همتيان از اهالي درجزين وقتي گفت اين نهمين دفعه است که به کربلا مي‌آيد، از وي پرسيدم با چه هدفي؟ جواب داد چند سالي است که هر ساله چند روز بعد از مراسم عاشورا همراه کاروان حضرت زين‌العابدين(ع) به زيارت مي‌آيد.
اين کاروان هر ساله از تعداد چهارده پانزده نفر روشندل تشکيل مي‌شود که هر يک، يک پرستار همراه دارند. اين روشندلان که هر گز به زيارت کربلا مشرف نشده‌اند به قيد قرعه از سراسر کشور انتخاب مي‌شوند و هر ساله او نيز پرستاري يک روشندل را به عهده مي‌گيرد. همچنين وي و دوستش هر ساله هزينۀ سفر زيارتي يک روشندل را به عتبات پرداخت مي‌کنند تا آنها نيز از سعادت زيارت عتبات برخوردار باشند.
4 آزاده و جانباز خادم الحسين در موکب درجزين
در اين مسافرت‌ها است که چيزهاي زيادي اتفاق مي‌افتد مثلاً در مواردي بايد براي يک نابينا طهارت گرفت يا او را حمام کرد. وقتي هم که با کمي غفلت ما، سر و صورت يک روشندل به در و ديوار مي‌خورد فوري سر و صورت وي را بوسيده و معذرت‌خواهي مي‌کنيم. در زيارت عتبات اين روشندلان حال و هوايي پيدا مي‌کنند که وصف کردني نيست.
وقتي از مسئوليت آقاي حسن همتيان پرسيدم پاسخ داد مسئول دم کردن چاي‌ و دمنوش‌هاي مختلف و تدارکات موکب مي‌باشد. اين موکب بيست نفر خدمه داشت که با بيست نفر ديگر تعويض شده بودند.
وقتي به موکب علي‌بن موسي‌الرضا برگشتم، برادر محمد فلاحتي را ديدم. وي پاسداري جانباز و بازنشسته است. از وي پرسيدم چندبار است که به اربعين مي‌آيد. وي گفت:
... دو نوبت قبلي به عنوان پاکبان از طريق شهرداري تهران هر نوبت بيست روز در ايام اربعين در شهر کربلا خدمت کردم. بسيار اتفاق مي‌افتاد در حين انجام وظيفه افرادي شانه‌ام را مي‌بوسيدند و همچنين خانم‌هايي جارو را از دستم گرفته و قدري خيابان را جارو زده و سپس يک چوب کوچک براي تبرک از آن جدا مي‌کردند. امسال از آن کانال نتوانستم براي خدمت بيايم براي همين در ستاد اربعين شهرستان دامغان اسم نوشتم. بعد از چند روز اطلاع دادند، که يک محل در واحد پذيرش و اسکان خالي شده است و مي‌توانم همراه کاروان خدام به طرف کربلا حرکت کنم. به ياري خداوند با دوستان به صورت شبانه‌روزي مشغول خدمت هستيم.
-

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد باقر قاصری در همایش آداب و اسرار حج که با حضور زائران در مصلی امام خمینی بجنورد برگزارشد؛ گفت: امسال هزار و ۲۶۰ زائر در قالب ۹ کاروان (دو کاروان اهل سنت و هفت کاروان شیعه) برای انجام اعمال حج ابراهیمی از اواخر اردیبهشت ماه راهی سرزمین وحی می‌شود.
وی از آمادگی حج و زیارت و تهیه اقلام تدارک برای اعزام زائران به مکه خبردادو گفت: همه آموزش‌های لازم به زائران داده شده و همچنین تا چند روز آینده رواید آنان برای عظیمت به سرزمین وحی صادر می‌شود.
رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد هم در این همایش خطاب به زائران گفت: شما زائران حج تمتع در یک مجمع بین المللی شرکت می‌کنید که از همه کشور ها‌ی مسلمان در این اجتماع عظیم حضور دارند وزائران ایرانی، نماینده ایران، شهداو شیعیان هستند، بنا براین تکلیف شما سنگین است و باید ادب و اخلاق ایرانی اسلامی را با خود ببرید.
حجت الاسلام مهدوی پور در ادامه با بیان اینکه زیارت خانه خدا را بسیار ارزشمند و باعث آمرزش گناهان دانست و به زائران توصیه کرد: کمتر در کوچه بازار حضور داشته باشند و وقت خود را به عبادت و دعا و زیارت خانه خدا بگذرانند.

دیگر خبرها

  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • برپایی ۵ موکب شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیاده‌راه بجنورد
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی