Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان خواهان آن شد که گروه شبه نظامی طالبان در میز مربوط به مذاکرات صلح این کشور با هدف پایان دادن به جنگ، کرسی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، عبدالله عبدالله روز سه‌شنبه گفت: گنجاندن شبه‌نظامیان طالبان در هرگونه مذاکرات صلح دوجانبه یا چند جانبه به منظور پایان دادن به جنگی که در چند دهه اخیر تبدیل به جزیی از زندگی افغان‌ها شده و همین طور به منظور بهره بردن کشور از نتایج صلح، کاملا درست خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالله در سخنرانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی مستقر در واشنگتن گفت: دولت کابل تاکنون اقداماتی را برای جذب گروه‌های مختلف افغانستان به فرآیند سیاسی اتخاذ کرده است. در همین راستا گلبدین حکمتیار از چهره‌های برجسته طالبان و رهبر گروه شبه‌نظامیان حزب اسلامی گفته سازمان او آماده شرکت در دور بعدی فرآیند انتخابات استانی و منطقه‌ای افغانستان در سال آینده میلادی است.

به گفته عبدالله، این تمایل حزب اسلامی برای مشارکت در انتخابات سال آینده نشانه واضحی است مبنی بر اینکه برخی گروه‌های شبه نظامی سرسخت افغانستان ممکن است برای آمدن به پای میز مذاکرات تمایل پیدا کنند.

وی در جریان سخنرانی خود نیز این پرسش را مطرح کرد: آیا بهتر نیست به جای آنکه اجازه دهیم این گروه‌ها برای حملات تروریستی برنامه‌ریزی کنند، یک چنین مذاکرات سیاسی با این گروه‌ها داشته باشیم؟

این درحالی است که یک نظرسنجی سالانه بنیاد آسیا واقع در سانفرانسیسکو که در کابل منتشر شده، نشان داده ۶۱.۲ درصد افغان‌ها معتقدند کشورشان در مسیر غلط حرکت می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۶، ۶۵.۹ درصد این اعتقاد را داشتند.همچنین ۳۲.۸ درصد افغان‌ها می‌گویند کشورشان در مسیری درست حرکت می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۶ این درصد ۲۹.۳ بود.

رئیس اجرایی دولت افغانستان خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل شاخه داعش در افغانستان این نگرانی به وجود آمد که توافق با طالبان به خشونت‌ها پایان ندهد.

وی تصریح کرد: به رغم افزایش فعالیت گروه‌هایی نظیر داعش و شبکه حقانی، طالبان همچنان اصلی‌ترین سازمان شبه‌نظامی در افغانستان هستند.

او گفت: چتر همه این گروه‌ها طالبان است. هیچ کس نمی‌تواند بدون حمایت آنها کاری انجام دهد. اگر طالبان بخواهد به پای میز مذاکره بیاید، اکثر گروه‌های شبه نظامی افغان نیز از آنها پیروی خواهند کرد.

به گفته عبدالله این گروه‌های تروریستی که همچنان از حمایت و پناهگاه برخوردار هستند بزرگترین چالش برای صلح در افغانستان محسوب می‌شوند.

عبدالله در عین حال تاکید کرد: اکثریت مطلق مردم افغانستان مشتاق به فرآیند صلح هستند.

وی افزود: هنوز گروه‌هایی هستند که از حمایت و پناهگاه برخوردار هستند و ممکن است باشیوه‌های تروریستی و خشونت فتوحاتی را به دست آورند. این چالشی بزرگ برای ما باقی خواهد ماند اما من تردیدی ندارم که شرایطی به وجود خواهد آمد که هر چه بیشتر این گروه‌ها متقاعد می‌شوند که به جای ادامه یک جنگ بی‌پایان، وارد فرآیند صلح شوند.

عبدالله همچنین گفت: اسلام‌آباد گروه تحریک طالبان پاکستان را همچنان تهدید اصلی برای خود می‌داند. ما موافق هستیم و با آنها می‌جنگیم و آنها را یک تهدید لحاظ کرده‌ایم. افغانستان بین این گروه تروریستی و دیگر گروه‌ها هیچ فرقی قائل نمی‌شود. ما هرگز از هیچ گروه تروریستی در کشورمان حمایت نکرده‌ایم. از نظر ما همه یکی هستند. همزمان ما از گفت‌وگو با طالبان استقبال می‌کنیم و در را به روی آن باز گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۵۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است