Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@13:46:18 GMT

باران و سرما در راه استان‌های زلزله‌زده

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۵۹۶۰

باران و سرما در راه استان‌های زلزله‌زده

مردم کرمانشاه بویژه اهالی سرپل ذهاب، این روزها لحظه‌های دشواری را سپری می‌کنند، خانه‌هایشان ویران شده و مجبورند شب‌های سرد پاییزی را بدون آنکه سقفی بالای سرشان باشد به سختی به صبح برسانند. شیما جهانبخش

ایران آنلاین / اهالی یک هزار و 900 روستا و 7 شهرستان استان کوهستانی و سردسیر کرمانشاه و مناطقی از استان ایلام جدا از داغی که بر دلشان مانده، این شب‌ها تهیه ملزومات اولیه زندگی مانند پتو، چادر و وسایل گرمایشی دغدغه دیگری برایشان رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در شرایطی است که استان‌های زاگرس‌نشین زودتر از بقیه نقاط کشور سرمای هوا را پذیرا هستند. این مردمان یک چشمشان اشک و چشم دیگرشان به سوی آسمان است که با بارش باران چه سختی‌های دیگری را باید تحمل کنند.

هشدار نسبت به آغاز بارش‌ها
کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند که در بیشتر نقاط کشور و استان کرمانشاه تا پایان این هفته جوی پایدار وجود دارد، اما از اوایل هفته آینده نقاط مختلف مناطق زلزله‌زده استان‌های ایلام و کرمانشاه بخصوص شهرستان سرپل ذهاب به عنوان مرکز اصلی زلزله شاهد کاهش جدی دمای هوا و بارش باران است. همین موضوع ضرورت امداد‌رسانی به مناطق زلزله زده با سرعت بیشتر را دو چندان ساخته و مسئولان باید برای این موضوع تدبیری به موقع بیندیشند. مردم  این مناطق از مسئولان توقع دارند تا قبل از شروع بارش‌ها و سرما وسایل گرمایشی  و امکانات اولیه را در اختیار آنان بگذارند.

دمای هوای مناطق زلزله زده به صفر درجه می‌رسد
«احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: در روزهای گذشته با ورود سامانه بارشی اکثر شهرها کاهش دمای هوا را تجربه کردند، اما این سامانه تا پایان هفته ضعیف‌تر خواهد شد و به غیر از بخش‌هایی از نوار شرقی، سایر نقاط تا اوایل هفته آینده جو آرامی خواهند داشت.
وظیفه درباره دمای هوای مناطق زلزله زده، خاطرنشان کرد: براساس اعلام ایستگاه‌های هواشناسی کرمانشاه مردم  این استان امروز (چهارشنبه) در ساعات اولیه صبح دمای هوای صفر درجه را تجربه  کرده‌اند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته نیز دمای هوا در سرپل ذهاب با کاهش جدی از 25 درجه بالای صفر به 3 درجه بالای صفر می‌رسد. در روزهای آینده اوایل صبح و اواخر وقت دمای هوا در این استان تا زیر صفر درجه هم خواهد رسید، از این‌رو تأمین لباس و وسایل گرمایشی در این مناطق ضروری است. تا پایان این هفته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بارندگی نداریم، اما براساس نقشه‌های هواشناسی توده هوای سرد از اوایل این هفته وارد استان می‌شود.

مردم تا شنبه نگران بارندگی نباشند
«سعید قاسمی»، کارشناس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با «ایران» اظهار داشت: براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی تا شنبه هفته آینده (27 آبان) بارندگی و پدیده خاصی در نواحی مختلف استان و بخصوص مناطق زلزله‌زده نخواهیم داشت. اما از روز یکشنبه هفته آینده با ورود سامانه ناپایدار به جو استان، بارش‌ها آغاز شده و تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: کمترین دمای هوا برای مناطق مرتفع زلزله‌زده استان در اوایل صبح چهارشنبه نوسانی حدود 1- تا 5 درجه سانتیگراد و پنجشنبه نوسانی بین 0 تا 6 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

نیاز مردم به پتو   و   وسایل گرمایشی
قاسمی افزود: در حال حاضر مردم استان سرما را احساس می‌کنند و نیاز مبرم به وسایل گرمایشی و پتو دارند. بنابراین توصیه می‌شود با توجه به دمای هوا بویژه در روزهای ابتدایی تمهیدات لازم جهت عملیات  امداد‌رسانی  انجام شود.

گرد و غبار فروکش کرده
«یوسف شیخ‌الملوکی»، مدیرکل هواشناسی ایلام نیز گفت: در حال حاضر وضعیت هوا تا روز شنبه پایدار است. همچنین گرد و غبار هفته گذشته فروکش کرده و در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد. ایستگاه‌های استان به صورت 24 ساعته در حال رصد هستند و به محض اینکه کانون گرد و غبار  در کشور عراق شکل بگیرید اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند. به دستگاه‌های خدمت‌رسان و عموم اعلام شده با ورود سامانه بارشی جدید به غرب کشور، بارش باران، رعد و برق، رگبار و کاهش دمای هوا از روز یکشنبه هفته آینده در مناطق زلزله‌زده آغاز می‌شود. از این‌رو ضرورت دارد تمام دستگاه‌های متولی تا قبل از  شروع  بارش‌ها امکانات اولیه را در اختیار مردم قرار دهند. شیخ‌الملوکی افزود: با وجود آنکه دمای هوا پایدار است، اما با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه سرما در ساعات پایانی شب و اولیه صبح تا زیر صفر درجه نیز کاهش دارد و این شرایط برای زلزله‌زدگان آزاردهنده است./ روزنامه ایران 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری

مؤسسه تحقیقات آب اعلام کرد: در هفته جاری بارش‌ها در غرب، شمال‌غرب، شمال و شمال‌شرق کشور پیش‌بینی شده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از از مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) وقوع بارش‌ها در غرب، شمال‌غرب، شمال و شمال‌شرق کشور پرخ خواهد داد که در این مناطق مقادیر تجمعی بارش ۷۵ تا ۱۰۰ میلیمتر بارش پیش‌بینی شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه یک کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین ۲۹.۳ میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۱۰۰ میلیمتر پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری خواهد بود.

همچنین حوضه آبریز مرزی شرق با مقدار میانگین ۰.۴ میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۹ میلیمتر کم‌باران‌ترین حوضه درجه یک کشور است.

بر اساس این گزارش، از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه تالش، مرداب انزلی با متوسط بارش ۵۳.۴ میلیمتر و بیشینه بارش ۱۰۰ میلی‌متر و هراز و قره‌سو با مقدار میانگین ۲۷.۲ میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۹۵.۷ میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو هستند.

استان‌های شمال‌غربی و حاشیه دریای خزر با بارش تجمعی معادل ۷۵ تا ۱۰۰ میلیمتر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

دیگر خبرها

  • دمای اصفهان تا ۵ درجه کاهش می‌یابد
  • وضعیت بارش و دمای هوا تا اواخر خرداد
  • کاهش دما و بارش باران در راه مشهد
  • آخرین جزئیات بارش‌ها و دمای هوای تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • تداوم باد و باران در استان اصفهان/ تنش‌دمایی پیش‌بینی می شود
  • بارشهای رگباری مناطقی از اصفهان را فرامی گیرد/ کاهش ۳ درجه ای دما
  • تقویت سامانه بارشی در آذربایجان غربی/دمای هوا ۵ درجه کاهش می یابد
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز | رگبار باران و رعد و برق در چندین استان | تهران هم بارانی می‌شود
  • بارش باران از امشب در لرستان
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری