Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@00:00:52 GMT

کتابخانه ها تمدن ها را به یکدیگر متصل می کنند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۲۲۱۳

کتابخانه ها تمدن ها را به یکدیگر متصل می کنند

خبرگزاری شبستان: دکتر صالحی با بیان اینکه کتاب عصاره تمدن‌های بشری است، گفت: کتابخانه‌ها گاهواره‌های این تمدن و کتابداران راهنمایان این گنجینه هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: همدردی همه ملت ایران، کتابخوانان و کتابداران کشور با مصیبت‌دیدگان زلزله کرمانشاه را ابراز می دارم، یادی می کنم از شهید حججی که از باب کتاب درآمد و به گلشن آفتاب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرامی می دارم نام علامه طباطبایی را که هفته کتاب و روز کتاب و کتابخوانی با نام ایشان پیوند خورده است.

 

دکتر صالحی با طرح این سوال که چرا علامه طباطبایی با هفته کتاب پیوند خورده است، عنوان کرد: شاید تصور این باشد که علامه با روز فلسفه یا روز قرآن تناسب دارد. گرچه سال های متوالی هفته کتاب با نام ایشان پیوند خورده اما کمتر از این زاویه به مسئله نگریسته شده، علامه از چند جهت با کتاب و افق کتاب پیوند خورده است. در روزگاری که کتاب نویسی متاسفانه گاه و بیگاه تبدیل به کار بزن و درو و کاری بدون پشتکار و تامل در نگاشتن شده علامه برای تفسیر المیزان از جلد اول تا جلد آخر 17 سال وقت گذاشت. علامه از 1325 تدریس المیزان را در قم شروع کرد و در 1334 اولین جلد المیزان نگاشته شد یعنی 26 سال برای یک اثر وقت گذاشتند، اینها رمز ماندگاری را ایجاد می کند برای کتاب هایی که قرن ها در قفسه ها می مانند.

 

وی تصریح کرد: ویژگی سوم علامه این است که ایشان فقط کتاب ننوشت بلکه همراه با گفتگو کتاب نوشت. آثار علامه آثاری هستند که در درون یک گفتگو متولد شدند، مونولوگ و یکسویه نیستند. تفسیر المیزان با تدریس آغاز شد و تدریس با گفتگو، سوال و اشکال همراه است. اصول فلسفه علامه هم در یک نگاه گفتگوهای چندساله انتقادی به وجود آمد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه علامه در آثارش به نیاز مخاطب و انسان معاصر توجه داشته است، افزود: علامه به نیازهای عمیق مثل اصول و فلسفه و به نیازهای ساده اما مهم مخاطب توجه داشت. علامه شیعه در اسلام را در پاسخ به یک مستشرق آمریکایی نوشت. علامه طباطبایی صرفا یک فیلسوف و مفسر برجسته نیست بلکه یک مولف کم نظیر است، مولفی که کتاب هایش چون برگ زرینی از ایران تا چین و آمریکا برای زمانه ها حرکت می کند و هر برگ نوشته اش می تواند حاشیه نویسی و شهرنویسی را رقم بزند.  

 

وی با بیان اینکه هیچ چیز جای کتاب را پر نمی کند، اظهار داشت: با وجود رسانه های جدید همچنان به کتاب نیاز داریم. کتاب عصاره تمدن های بشری است، تمدن های بشری با کتاب آغاز و تعریف می شود. کتابخانه ها گاهواره های این تمدن بشری هستند. کتابخانه ها تمدن ها را متصل می کنند و اتصال های نسلی برقرار می کنند. کتابداران راهنمایان و کلیدداران این گنجینه بشری هستند.

 

دکتر صالحی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی در چند سال اخیر گام های موثری برداشته است، 255 کتابخانه افتتاح شد، تغییر نوع نظام ارتباطی با کتابداران در حوزه ارتباطی و معیشت و همچنین تغییراتی در نوع نگاه مصرف کتاب، برگزاری جشنواره ها و همایش ها در قالب های متنوع که بتوانند همچنان مسئله کتاب را جدی و مهم نگاه دارند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: کتابداران در اقصی نقاط ایران پرافتخار سهم بسزایی در روندی که پیش آمده، داشتند. مولف، ناشر، کتابفروش، کتابدار همه این حلقه ها باید به یک مقصد بیندیشند و می اندیشند و آن این است که کتابخوانی شکل بگیرد؛ این اتفاق، اتفاقی است که شما کتابداران بیش از پیش در ارتقای آن می کوشید. ترویج کتابخوانی کار یک دستگاه، نهاد و وزارتخانه نیست بلکه یک عزم ملی و اهتمام ملی را می طلبد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  تقی پاشایی گفت: با توجه به عمر بالای لوله‌ها و فرسودگی لوله‌های خطوط انتقال مجتمع ۳ روستایی ارسی (ارسی، چشمه، آغبلاغ ولدیان) که دچار ترکیدگی‌های زیاد بود و همچنین گرفتگی لویل‌ها برا اثر رسوب بود، اصلاح آن در دستور کار قرار گرفت.
پاشایی تصریح کرد: اجرای خط انتقال و مخزن ۲۰۰ متر مکعبی توسط امور عشایر انجام و بعد از تحویل پروژه اتصال مخزن به خطوط انتقال از طریق ایستگاه‌های پمپاژ توسط شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در ۷ نقطه به انجام رسید.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مخزن قدیمی روستای آغبلاغ ولدیان در کد ارتفاعی مناسبی احداث نشده بود و بالادست روستا همواره با مشکل قطعی آب و افت فشار آب روبرو بودند، با بهره برداری از مخزن این مشکل آب در این روستا نیز رفع شد.
سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی افزود: با اصلاح سایز و عمق لوله گذاری و احداث شیر‌های هوا و تخلیه از قطعی آب شرب در روستا‌های مجتمع ارسی جلوگیری و همچنین وقوع اتفاقات پی در پی در خط انتقال نیز مرتفع شد.

دیگر خبرها

  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • خط آب روستای «دشت‌اکبر» متصل شد
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق متصل می شود