Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@22:40:03 GMT

دو کشور همسایه با دو سرنوشت؛ ثروت و فقر

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۰۸۳۲

دو کشور همسایه با دو سرنوشت؛ ثروت و فقر

تهران- ایرنا- زیمبابوه که اعلام شد توسط ارتش در آن کودتا شده است، به شرحی که خبرهای آن را خواهید خواند، تاریخ و سرنوشت جالبی دارد.

«بهروز بهزادی» درستون نگاه روز در روزنامه اعتماد، نوشته است: در دوران استعمار یعنی نیمه دوم سده ١٨٠٠ میلادی حکومتی متمرکز نداشت و قبایل آفریقایی در بخش‌های مختلف این کشور حکومت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره پای جویندگان طلا و معادن فلزات و سنگ‌های قیمتی به این کشور باز شد و بیشتر انگلیسی‌ها رهسپار این سرزمین شدند؛ سرزمینی که همپا با آفریقای جنوبی بعدها مستعمره رسمی انگلیس شد.

در سده ١٩٠٠ دو حکومت اقلیت سفیدپوست در آفریقای جنوبی و رودزیا حاکم شدند. در این دوران هر دو کشور ثروتمند بودند؛ ثروتی که توسط انگلیس غارت می‌شد و سهمی برای اکثریت سیاهپوست قائل نبودند.

در هر دو کشور مقاومت سیاهپوستان همزمان آغاز شد که در آفریقای جنوبی به شکلی عقلانی ادامه یافت و اینک این کشور بعد از جدا شدن از استعمار انگلیس، کشوری دموکرات، پیشرفته و دارای اقتصادی قوی است چراکه نلسون ماندلا با درایت سرنوشت این کشور را در دست گرفت. ولی در زیمبابوه دو جبهه علیه انگلیس به مبارزه مسلحانه پرداختند. این دید و عمل سیاسی تا جایی ادامه یافت که سفیدپوستان را از آن کشور راندند و پس از چندی رابرت موگابه به قدرت رسید. (سال ١٩٨٠).

موگابه برخلاف نلسون ماندلا سازوکاری دیکتاتورانه تدارک دید و برای سال‌های طولانی بر این کشور که بالقوه ثروتمند بود حکومت کرد و آن را بالفعل فقیر کرد.

سوال اساسی این است که چرا آفریقای جنوبی در جاده ترقی افتاد و زیمبابوه در مسیر فقر و فلاکت؟ شاید پاسخ مقدر این باشد که در آفریقای جنوبی نلسون ماندلا متکی بر مردم بود و نظامی مردمسالار به وجود آورد، ولی رابرت موگابه متکی بر خود و اطرافیانش بود و نظامی استبدادی پایه‌ریزی کرد.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،8،25
**گروه اطلاع رسانی**1893**2040**انتشاردهنده: سهراب انعامی علمداری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌گهر- شمس آذر؛ دوئل همسایه‌ها در سیرجان

گل‌گهر و شمس آذر که در جدول رده‌بندی در کنار هم قرار دارند آغاز کننده اولین دیدار هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال خواهند بود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از قدیم گفته‌اند هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری؛ اما گاهی اوقات وضعیت متفاوت می‌شود. دو تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان و شمس آذر با اینکه سقف بودجه متفاوتی داشتند اما تا پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با قرار گرفتن در جایگاه‌های ششم و هفتم همسایه هستند. در حالی که سیرجانی‌ها بسیار بیشتر از شمس آذر هزینه کرده‌‌اند.  دوئل 2 تیم آغاز کننده مسابقات هفته بیست و ششم لیگ برتر است.

جدول لیگ برتر

شاگردان مارینوس اوزونیدیس بعد از پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با 35 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارند. گل‌گهر در 5 مسابقه اخیر خود در لیگ برتر آمار  2 مساوی و 3 شکست کسب کرده است. آخرین پیروزی آنها مربوط به دیدار خانگی هفته بیستم (23 اسفند ماه سال گذشته) مقابل صنعت نفت آبادان است که با نتیجه یک بر صفر پیروز شدند.

سرمه‌ای پوشان کویر سیرجان برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به جام حذفی چشم دوخته‌اند. نقطه قوت این تیم موقعیت‌سازی روبرتو تورس بازیکن اسپانیایی است که تاکنون 5 گل و 6 پاس گل در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانده است. بهترین گلزنان گل‌گهر احمد زنده روح و سعید سحرخیزان با 6 گل هستند.

در سوی دیگر میدان شمس آذر قزوین با 34 امتیاز (حاصل 10 برد، هفت مساوی و 8 شکست) در رده هفتم جدول قرار دارد.  شاگردان دقیقی به ازای 30 گلی که وارد دروازه حریف کرده‌اند، 26 گل خورده‌اند تا تفاضل گل‌شان عدد 4 باشد. آنها در 5 بازی اخیر خود  3 پیروزی و 2 شکست کسب کرده‌اند. نماینده قزوین در لیگ برتر هفته بیست و پنجم لیگ برتر را با پیروزی 2 بر یک مقابل پیکان پشت سر گذاشت. اگر چه این تیم اولین سال حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند؛ اما به این معروف است که یقه تیم‌های بزرگ را می‌گیرد. در واقع شاگردان جوان دقیقی انگیزه زیادی برای اثبات شایستگی خود مقابل تیم‌های بزرگ لیگ دارند. پوریا سرآبادانی با 8 گل بهترین گلزن شمس آذر است.

 دو تیم در طول تاریخ‌شان تنها یک مرتبه مقابل هم قرار گرفتند و در دور رفت مسابقات  که در آذر ماه سال گذشته برگزار شد، به تساوی یک - یک رضایت دادند. رحمان جعفری و احمدزنده روح گلزنان دو تیم بودند. جعفری در نیم فصل به تراکتور پیوست و از تیم قزوینی جدا شد.

به گزارش تسنیم برنامه کامل هفته بیست‌وششم لیگ برتر به شرح زیر است:

یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

گل‌گهر سیرجان - شمس آذر قزوین، ساعت 19، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان

دوشنبه 17 اردیبهشت

پیکان - آلومینیوم  اراک، ساعت 17، ورزشگاه پاس قوامین
سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان، ساعت 18:10، ورزشگاه نقش جهان اصفهان
نساجی مازندران - پرسپولیس، ساعت 18:15، ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر
ملوان بندر انزلی - هوادار  تهران، ساعت 19:30، ورزشگاه تختی بندر انزلی
فولاد خوزستان - تراکتور تبریز، ساعت 19:30، ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
صنعت نفت آبادان - مس رفسنجان، ساعت 19:30، ورزشگاه تختی آبادان
استقلال - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 20:30، ورزشگاه آزادی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرنوشت پیرمرد پرحاشیه/ مارکوپولو به استقلال نرسید!
  • گل‌گهر- شمس آذر؛ دوئل همسایه‌ها در سیرجان
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • ببینید | پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ای
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی