Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو - ایرنا - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و در برخی موارد زبانی دو کشور ایران و گرجستان گفت: آگاهی و شناخت از اشتراکات تاریخی موجب گسترش روابط کشورها می شود.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، مجتبی کامران فرد با حضور در برنامه زنده شبکه تلویزیونی «ایمدی» گرجستان با موضوع 'نقش مفاخر و شخصیت های تاثیرگذار در تاریخ روابط ایران و گرجستان در دوره معاصر'، افزود: پخش این برنامه و توجه به شخصیت های فرهیخته در تاریخ دو کشور موجب ارتقاء سطح همکاری در آینده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با توجه به پیشینه فرهنگی ایران و گرجستان و لزوم استفاده از ظرفیت های موجود و پرداختن به مشترکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، نقش مفاخر و شخصیت های تاثیرگذار در توسعه و تعمیق روابط دو کشور بسیار حائز اهمیت است و پرداختن و معرفی خدمات این شخصیت ها می تواند روابط فرهنگی دو کشور در زمینه های مختلف را تقویت کند.
کامران فرد در خصوص تلاش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در انجام اقدامات پایدار گفت: هدف ما از برنامه های مشترک و اعزام اصحاب رسانه به جمهوری اسلامی ایران، فراهم کردن زمینه های همکاری بیشتر در سایر حوزه ها بوده و امیدواریم با تهیه این برنامه و استفاده از ظرفیت های این شبکه تلویزیونی و فضای رسانه ای گرجستان بیش از گذشته در تحقق این اهداف موفق بوده و مناسبات فرهنگی و زمینه هایی برای انجام برنامه های متنوع فرهنگی فراهم شود.
وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این برنامه، گفت: ایران و گرجستان در گذشته روابط گسترده و خوبی در سطوح مختلف داشته اند و امیدوارم با همراهی همه عزیزان بتوانیم این روابط را احیاء کنیم و در تحکیم و تعمیق پایه های روابط فرهنگی دو کشور گام های موثر و پایداری برداریم؛ بی شک همکاریهای آینده در عرصه های مختلف، نیازمند شناخت گذشته و تاریخ روابط دو کشور می باشد و برای تحقق این اهداف باید شرایط همکاری متقابل دو کشور در سطوح مختلف فراهم شود.
آساق ** 337** 1579* 1275
مرضیه فاتحی* انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود