ارسلان کامکار به ارکستر سمفونیک برگشت/ حضور در اجرای جدید
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۳۱۳۶
نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان از چند روز گذشته با حضور در تمرین ارکستر سمفونیک تهران درصدد بازگشت به این مجموعه پس از ۲ سال کناره گیری است.
به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان کامکار نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان که اردیبهشت ماه سال ۹۴ از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری استعفا داده بود، از چند روز گذشته با حضور در تمرین های تازه ترین کنسرت این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی در فهرست نوازندگان اصلی این مجموعه قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارسلان کامکار از جمله نوازندگان مطرح ویولن است که طی سال های گذشته حضور فعال و مستمری در ارکسترهای مطرح کشورمان به عنوان «کنسرت مایستر» داشته است. این نوازنده و آهنگساز اردیبهشت ماه سال ۹۴ در حاشیه برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به دلیل آنچه از آن به عنوان خستگی یاد کرد، از این مجموعه کناره گیری کرد.
این نوازنده دهم اردیبهشت ماه سال ۹۴ در تالار وحدت و پس از برگزاری یک مراسم تجلیل از او بیان کرد: «من یک سال و نیم پیش بازنشسته شدم، اما در این مدت از این موضوع بسیار ناراحت بودم که چرا یک ارکستر چندین ساله تعطیل است؟ شاید این موضوع ربطی به من نداشت، اما وقتی شنیدم قرار است که علی رهبری برای هدایت ارکستر سمفونیک تهران به ایران بیاید، خوشحال شدم. همیشه در مصاحبههایم میگفتم که فقط علی رهبری میتواند ارکستر سمفونیک تهران را اعتلا بخشد و امروز این اتفاق افتاد. راستش از اول حضور در ارکستر برایم سخت بود، من خسته شده بودم اما دوست داشتم در راستای راهافتادن ارکستر همکاری کنم و افتخار میکنم که تا به امروز در کنار هنرمندان ارزشمند ارکستر سمفونیک تهران بودم. با همه این اوصاف باید بگویم که دیگر از من کاری برنمیآید.»
این هنرمند بعدها نیز طی یک گفتگوی مشروح رسانه ای پس از طرح انتقاداتی از مدیریت و روند کم پرداخت دستمزد تمامی نوازندگان در ارکسترهای دولتی بیان کرد: «همین الان تواناییاش را دارم که شبی سه چهار ساعت تمرین کنم. هنوز آنقدر غیرت دارم که به عنوان یک نوازنده روی فُرم باشم. علت بیرون آمدنم از ارکستر ناتوانی نبود، از ارکستر بیرون آمدم چراکه نمیخواستم با آن رقمِ اندک به عنوانِ حقوق، این همه کار بکنم. راحت بگویم نمیخواستم هالو باشم.»
تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی ساعت ۲۱ روز جمعه سوم آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود. این مجموعه ساعت ۲۱ روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه در تالار بزرگ وزارت کشور نیز کنسرتی را برگزار خواهد کرد.
ارسلان کامکار، مازیار ظهیرالدینی، محمدرضا کریمی، امیر مینوسپهر، آرش اسدنژاد، عاطفه سادات حسینی، نوید شعبان زاده، فرزاد صیدی، نگین حاتمی، احسان شامی، هومان جلالت، آذین نصرتی، مونا لواسانی، علیرضا خلج اسمعیلی، محمدرضا شریفی نوازندگان ویولن یک، حسن اکبریان، مونیکا لران، محمدامین عطایی، علیرضا چهره قانی، عرفان وکیلی، محمدامین واحدی، هلیا محمدولی، محمد غریبی، موژان میرزایی، مرضیه مزینانی، بهار فلسفی، پیمان شامی، سیما یاهو، بابک مهدی خبازیان، محمدرضا جمالی بیرامی نوازندگان ویولن دو، کاوه تسعیری، پژمان اختیاری، همایون هاشمی زاده، نیلوفر هادی سهی، دانیال جورابچی، زهرا عبداالله زاده، الهام عادلی زاده رکسانا ریحانیان، دانیال اسدی راد نوازندگان آلتو، مجید اسماعیلی متین، داود منادی، سوگل شیری، ماکان خویی نژاد، هانیه کازرونی، هستی حامد سپاسی، نرگس فلاح پسند، بهرنگ معتمدی نوازندگان ویلنسل، پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، فرشید پاتینیان نوازندگان کنترباس، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، غزاله میرزاده نوازندگان فلوت، فرشید حفظی فر، حسین تاجیک، نازنین احمدزاده نوازندگان آبوا، حسین پورمعین، مینلی دانلیان نوازندگان کلارینت، رضا صنعتی نژاد، علیرضا متوسلی داراب نوازندگان فاگوت، سیامک کریم پور و سپهر عباسی نوازندگان ترومبون، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان نوازندگان ترومپت، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی نژاد، فرزان بیژنی نوازندگان هورن، بابک میردادیان نوازنده توبا، محمدرضا پناهی نژاد، کاوه میرحسینی نوازندگان ضربی، فروغ فضلی نوازنده هارپ مجموعه اجرایی ارکستر سمفونیک تهران را تشکیل می دهند.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۳۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
فرارو- در اوایل سال ۱۸۲۴ میلادی ۳۰ نفر از اعضای جامعه موسیقی وین نامهای برای "لودویگ فان بتهوون" ارسال کردند و از آن آهنگساز بزرگ درخواست به عمل آوردند تا در برنامههای از پیش از تعیین شده برای اجرای تازهترین اثرش در برلین تجدید نظر کند و در عوض سمفونی را در وین اجرا نماید.بتهوون از سال ۱۷۹۲ در وین زندگی میکرد زمانی که زادگاه خود بن در آلمان را ترک کرد تا به عنوان آهنگساز به فعالیت بپردازد. بتهوون توانست بع شهرت جهانی برسد، اما در دهه ۱۸۲۰ میلادی مورد توجه حامیان هنر در وین قرار نگرفت چرا که آنان در آن زمان به آواها و سبکهای اهنگسازی به کار گرفته شده توسط آهنگسازان ایتالیایی علاقمند بودند.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، در ان زمان ده سالی میشد که بتهوون در مقابل مخاطبان ساکنان وین برای اجرا ظاهر نشده بود، اما او از احساسات متن نامهای که برایش ارسال شده بود تحت تاثیر قرار گرفت و موافقت کرد که اثر تازه خود با عنوان سمفونی شماره ۹ را در آن شهر اجرا کند. اولین اجرا در تاریخ ۷ مه ۱۸۲۴ میلادی انجام شد.
برگزار کنندگان کنسرت به تماشاگران وعده دادند که آن اهنگساز افسانهای و به طور عمده ضد اجتماعی در مراسم اجرای تازهترین سمفونی خود حضور خواهد یافت. در واقع، در تمام مدت طول اجرا او روی صحنه بود البته پشت اش به تماشاگران بود. "مینارد سولومون" موسیقیدان در زندگی نامه تحسین شده خود درباره بتهوون این موضوع را بیان کرده است.
بتهوون اصرار داشت سمفونی را از جایگاه رهبر ارکستر هدایت کند. با این وجود، "مایکل اوملاف" رهبر رسمی ارکستر پیش از اجرا به طور خصوصی به نوازندگان دیگر تاکید کرده بود که صرفا به چوب رهبر ارکستر نگاه کنند، اما برای حفظ ضرب آهنگ به او تکیه نکنند چرا که بتهوون کاملا ناشنوا بود و از لحاظ نظری امکان نداشت برای نگهداشتن زمان بتوان به او اعتماد کرد. اجرا چندین بار با تشویق شدید حدود ۲۰۰۰ نفر از حضار قطع شد، اما بتهوون نتوانست واکنش را بشنود.
به گفته شاهدان عینی بتهوون "شبیه یک دیوانه خود را به این طرف و آن طرف پرتاب میکرد" و در انتهای قطعه چند ضرب عقب افتاده بود. نوازندگان دیگر نمینواختند، اما او هم چنان با دستان ضرب را نگه داشته بود و در صفحات دفترچه نت به دنبال قسمتی از سمفونی میگشت که باید اجرا میشد. آنجا بود که "کارولین اونگر" خواننده ارکستر " یکی از تاثیرگذارترین حرکات تاریخ موسیقی را انجام داد.
آن خواننده کنترآلتو* به سمت استاد سالخورده رفت و او را به آرامی برگرداند تا او چیزی را ببیند که نمیتوانست بشنود تماشاچیانی که با شادی وصف ناپذیری فریاد میکشیدند و دست میزدند. آنان از شنیدن این قطعه خارق العاده دچار هیجان بی و حصری شده بودند. قطعهای که بتهوون خود هیچ گاه آن را نشنید. واکنش مشتاقانه به اولین اجرای سمفونی نشان دهنده استقبال از آن در جامعه موسیقی اروپا در سطح جهانی و در طول زمان بود.
جذابیت بین المللیسمفونی شماره ۹ که گاهی از آن به عنوان سمفونی کرال* نیز یاد میشود سنگ بنای حرفهای خارق العاده بتهوون بود. دویست سالی از نخستین اجرای ان سمفونی میگذرد. آن سمفونی به یک ترکیب اساسی در رپرتوار ارکستر تبدیل شده و اغلب به عنوان تاج دستاورد موسیقی کلاسیک غربی ذکر میشود.
یکی از دلایل اصلی دسترسی این سمفونی به مخاطبان گسترده استفاده بتهوون از "سرود شادی" در سمفونی شماره ۹ است. موومان چهارم یا فاینالِ کُرال بر اساس "سرود شادی" در فرم تم و واریاسیون و یک موسیقی آوازی است. پس از آن سرود شادی به وسیلهٔ گروه کر خوانده میشود.
سرود شادی اثر "فریدریش شیلر" شاعر آلمانی است که آن را در سال ۱۷۸۵ میلادی سروده بود. این متن با احساسات انسان دوستانه و نشاط اور خود به سمفونی شماره ۹ بتهوون به عنوان یک سرود شخصیت بخشید. شیلر در آن سروده میگوید:
"ای انسانها در زندگی باشید با هم مهربانی
کنید با هم برابری در هر کیش و هر زبان ای انسانها گِردِ هم آیید نغمه سرایید در برِ هم
با دست یگانگی بیفکنید دیوِ غم
با نیروی عزم و اراده باشید آماده بهر فردا
سرود زندگانی را خوانید با هم یکصدا"
انتخاب این سروده از سوی بتهوون به دلیل تاکید ان بر "برادری جهانی" بوده است به همین خاطر سالها بعد در مراسم تشریقاتی که توسط سازمانهای بین المللی مانند یونسکو، المپیک، شورای اروپا و اتحادیه اروپا برگزار میشد مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به شهرت این اثر بخش قصیده شادی سمفونی نیز توسط حامیان نازیسم، بلشویسم، مائوئیسم و سایر ایدئولوژیها برای پروپاگاندای ایدئولوژیک شان مورد استفاده قرار گرفته است.
ترکیب پیشگامانهبه گفته "تدی آبرامز" رهبر ارکستر برنده جایزه گرمی سمفونی شماره ۹ از بسیاری جهات خارق العاده است. او اشاره میکند که سمفونی شماره ۹ بتهوون اولین قطعه موسیقی بلند در آن زمان نبود، اما آثار دیگری که در آن زمان ساخته میشده بودند مدت زمان کوتاه تری نواخته میشدند. در مقابل، سمفونی ۹ بتهوون یک اثر ۷۴ دقیقهای است که تنها از چهار موومان طولانی ساخته شده است.
آبرامز میگوید: "تناسب میان موومانها خود به تنهایی حیرت آور هستند". او میافزاید:" هر یک از چهار موومان سمفونی شماره ۹ بتهوون خود مصداق یک بیانیه موسیقایی منسجم است. این بیش از نوآوری استفاده از گروه کر در یک سمفونی بود چیزی که سمفونی شماره ۹ بتهوون را به یک اثر انقلابی در تاریخ موسیقی تبدیل کرد". در آغاز آخرین موومان بتهوون عناصر سه موومان قبلی را تکرار کرد. به گفته آبرامز این کار در آن زمان یک تکنیک بسیار غیر معمول بود.
انرژی و روح موجود در سمفونی شماره ۹این سمفونی بر هنرمندان در سراسر طیف فرهنگی از جمله ژانرهای مختلف موسیقی مدرن و آوانگارد تاثیر گذاشته است. "گابریل پروکوفیف" آهنگساز بریتانیایی نوه "سرگئی پروکوفیف" آهنگساز مشهور روس در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی یک ارکستر فرانسوی ماموریت پیدا کرد که اثر جدیدی را به نام ریمیکس سمفونی شماره ۹ بتهوون بسازد که آن سمفونی را از طریق تلفیقی از موسیقی کلاسیک و الکترونیک اجرا میکرد.
پروکوفیف هنگام مصاحبهای برای فیلم مستند "نهمین بتهوون: سمفونیای برای جهان" ساخته سال ۲۰۲۰ میلادی گفته بود: "بسیاری از تکنیکها و رویکردهایی که بتهوون استفاده کرده به ویژه پایانهای همراه با اوج او و حس انرژی و انگیزهای که در آن اثر وجود دارد را ما امروزه در همه جا به ویژه در موسیقی دَنس و موسیقی الکترونیک مییابیم".
برای بیش از یک قرن سمفونی شماره ۹ نقش نمادینی را در صنعت ضبط ایفا کرده است. با توجه به محبوبیت مداوم آثار بتهوون شرکتهای ضبط از سال ۱۹۲۳ به دنبال انتشار آثار ضبط شده تجاری از آن سمفونی خاص بودند. با این وجود، ضبطهای اولیه نمیتوانستند با کل سمفونی مطابقت داشته باشند. سپس در حدود سال ۱۹۸۰ دو شرکت ضبط سونی و فیلیپس در مورد مدت زمان فرمت دیسک فشرده دیجیتالی جدید با کمی بیش از ۷۴ دقیقه در هر سی دی با یکدیگر وارد رایزنی شدند.
به گفته "جوپ سینجو" مهندس فیلیپس که نقشی کلیدی در توسعه آن فناوری ایفا کرد "آکییو موریتا" رئیس سونی و همسرش اصرار داشتند که فرمت جدید مطابق با اجرای کامل سمفونی شماره ۹ طراحی شود. با این وجود، روایتهای تغییر یافته دیگری نیز در این باره وجود دارد. در نتیجه، او مطمئن نیست که تصمیم آن دو شرکت برای ساخت سی دیهایی با قابلیت ضبط بیش از یک ساعت موسیقی به طور خاص برای انطباق پیدا کردن سی دیها با سمفونی شماره ۹ بتهوون بوده باشد.
سمفونی حسن نیتدر موومان چهارم سمفونی شماره ۹ پیامی برای صلح با طنین خاصی گنجانده شده است. در بخشی از آن بتهوون سمفونی را با دو ساز مرتبط با ترکیه و موسیقی ترکی ترکیب کرد: باس درام و سِنج. به گفته پروکوفیف در دوره زندگی بتهوون اروپاییها علیه ترکها تبعیض قائل میشدند و از سازها و سبک موسیقی ترکی در آثارشان استفاده نمیکردند.
سمفونی شماره ۹ بتهوون در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط ارکستر دیوان غربی - شرقی گروهی متشکل از نوازندگان جوان اجرا شد. این اجرا بخشی از کارزاری برای حل بحران در خاورمیانه بود.
ویدئوهای موجود در یوتیوب از اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون میلیونها بار مورد بازدید توسط مخاطبان قرار گرفته اند. آرزوی بتهوون از ساخت آن سمفونی "حسن نیت" میان انسانها بود و کماکان اثر او به الهام بخشیدن به رویکردی درباره بشریت متحد ادامه میدهد.
* کنترآلتو نام بازهای از صدا در موسیقی و گونهای از صدای زنانه در خوانندگی و اپرا است.
*اصطلاحِ «سمفونی کرال» هنگامی استفاده میشود که آهنگساز با آن که از متنی با کلمات یا شعر استفاده میکند، اما هدف اصلی اش ساخت یک اثر سمفونیک است. در این سبک آهنگساز با استفاده از متن، جابجایی و تکرار کلمات و تنظیمهای گوناگون سعی دارد اهداف سمفونیک و غیر روایی در موسیقی را دنبال کند. هم چنین متن شعر اغلب هدف اصلی قطعه را تعیین میکند و در این حالت است که ارکستر نقش مهمی در انتقال ایدهها به گروه کر و تک خوان دارد. با این وجود و با این که تاکید به سمفونیک بودنِ اثر میشود، اما باز هم سمفونی کرال تحت تاثیر یک روایت خارج از موسیقی قرار میگیرد حتی در قسمتهایی که آواز وجود ندارد.
*موومان به معنای بخش کاملی از یک اثر بزرگ ترِ موسیقی است که خود آغاز و انجامی دارد. آثاری مانند سمفونی و کنسرتو و سونات هریک از چند موومان تشکیل میشوند. گاه یک موومان از اثری در کنسرتها اجرا میشود، ولی اجرای هر اثر موسیقی زمانی کامل است که تمام موومانهای آن اجرا شوند.